Opublikowane przez w Biblioteka, Historia, Technika i Komunikacja.

Ukazała się nowa książka autorstwa Aleksego Pawlaka. Tym razem szczeciński kolekcjoner zajął się historycznymi motocyklami – Junakami, które produkowano w naszym mieście do połowy lat 60. XX wieku. Poniżej kilka słów o publikacji od samego jej autora. 

„Książka opowiada o epizodach z życia motocykla. Dla jednych będzie odkrywaniem Junaka po raz pierwszy, dla innych, po raz kolejny. Dla znawców tematu może będzie jedynie sposobem spędzenia jednego lub dwóch wieczorów, dla innych poznaniem, a nawet odkryciem Junaka. Miłośnicy postawią kilka zarzutów. Odkrywcy poczują żal za straconą szansą. Ci drudzy, gdy spotkają Junaka może pomyślą: Teraz na Junaka patrzę inaczej.

Zawodu doznają ci, którzy zechcą w niej znaleźć porady techniczne, czy serwisowe, bo darmo w niej szukać choćby parametrów technicznych. Dlaczego? Bo w książce jest walka o sukces.

Kiedy fakty zaczną się przeradzać w opowieść budzącą emocje, te po przeczytaniu książki, nudnej w swej warstwie wyrwanych z kontekstu faktów, stanowić będą o jej ocenie. One zdecydują, czy warto książkę postawić na półce.

Starałem się zweryfikować znajdujące się na rynku informacje, w kilku przypadkach z sukcesem poprawienia błędnie ustalonych, potem ugruntowanych faktów. Wydaje się, że każdy z miłośników Junaka zna odpowiedź m.in. na pytania:

– Czy brak wykonania planu przez SFM w 1957 roku był spowodowany brakiem silników?
– Czy w 1959 roku na Sześciodniówce FIM w Czechosłowacji tylko Witold Płużański wywalczył medal?
– Czy bicie rekordu odbyło się 15 kwietnia 1959 roku?
– Czy seria próbna liczyła 30 sztuk?
– Czy w 1956 roku produkcja wyniosła 30 sztuk?
– Ile wyprodukowano Junaków?

Zbierając materiały do książki, z wielką przyjemnością rozmawiałem z dawnymi mistrzami Junaka. Wielu z nich opowiedziało historie niezwykłe.

Spróbowałem także odpowiedzieć na nurtujące każdego miłośnika Junaków pytanie, o podstawową przyczynę zakończenia produkcji tego najbardziej technicznie zaawansowanego polskiego motocykla. Najczęściej występująca w dotychczasowych opisach przyczyna wskazująca na zakończenie jego produkcji, to brak zainteresowania nim na rynku. Dlaczego Junak przegrał rywalizację z rynkiem? Rynkiem, którego nie było? Dyskusja o cenie Junaka, to dyskusja o planowej stracie, której osiągnięcie gwarantowało premię dla pracowników. Zysk, będący efektem nieosiągnięcia planowej straty, zabierał tę premię. Więc co legło u podstaw decyzji o zakończeniu produkcji Junaka – jedynego czterosuwowego polskiego motocykla?

Wydaje się, że już czas, by Junak ponownie stał się motocyklem powszechnie rozpoznawalnym i by budził dumę każdego, który go spotyka. Czas, by Junak budził dumę każdego Polaka.

Zapraszam do księgarń.
(Dodam, że moim zdaniem książkę trzeba przeczytać dwa razy. Jeśli się da radę.)”

Aleksy Pawlak

Podstawowe informacje o publikacji:

  • tytuł: Junak i Edward Kurowski oraz wspomnienia Zdzisława Szczerbińskiego
  • podtytuł: Wspominają także: Zbigniew Konieczek, Zenon Wiatr, Józef Serdyński, Franciszek Stachewcz, Paweł Koman, Janusz Orzepowski
  • format: B5
  • ilość stron: 348
  • cena: ok. 60,00 PLN
  • dostępność na terenie Szczecina: Księgarnia Zamkowa przy pl. Hołdu Pruskiego 8 (na witrynie sklepu Junak M10, a wewnątrz wystawa sportowych zdobyczy Edwarda Kurowskiego), wkrótce także sieć EMPiK oraz pozostałe księgarnie

Spis treści:

  • Podziękowania – str. 11
  • Dla tych, którym brak czasu – str. 13
  • Junak: historia produkcji i sportowego wyczynu – str. 20
  • Fotografie – str. 244
  • Sportowe pamiątki Edwarda Kurowskiego – str. 288
  • Zdzisław Szczerbiński. Wspomnienia pierwszego mistrza montażu motocykli Junak w Szczecinie. Lata 1956-1965 – str. 293
  • Sukcesy sportowe – str. 319
  • Zakończenie – str. 346
  • Bibliografia – str. 348