Opublikowane przez w Kultura i Sztuka.

„Oczekująca” to kolejny obraz Augusta Ludwiga Mosta, który zasili zbiory Muzeum Narodowego w Szczecinie. Uroczysta prezentacja obrazu odbędzie się we wtorek (8 stycznia) o godzinie 13.00 w Ratuszu Staromiejskim na Podzamczu.

Obraz został zakupiony od rodziny artysty dzięki mieszkańcom Szczecina i gościom Europejskiej Nocy Muzeów, którzy podczas zbiórki publicznej ofiarowali kwotę 2 346,54 zł, a także dzięki hojności Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, ze środków którego dofinansowano brakującą kwotę 11 930 zł.

„Oczekująca” to najwcześniejszy obraz artysty w zbiorach MNS, podejmujący temat matki i dziecka, nad którym Most rozpoczął pracę już na studiach, w 1826 roku. Studium namalowane zostało w 1832 roku w Dreźnie, gdzie artysta pracował przez kilka lat po ukończeniu Akademii Sztuki w Berlinie. Jest ono jednym z dwóch dzieł ukazujących żonę malarza Karoline z najstarszym synem Hermanem. Drugie posiada Muzeum Krajowe w Greifswaldzie. Obraz poddany został konserwacji, która przywróciła mu blask i pozwoliła odsłonić pewne tajemnice. Podczas badań obrazu w promieniach ultrafioletu odkryte zostały przemalówki wykonane krótko po powstaniu dzieła. Autor zatem poprawiał już gotowe studium. Plamy widoczne przy prawej krawędzi obrazu okazały się męska czapką z daszkiem, zawieszoną na framudze drzwi, są znakiem wirtualnej obecności samego Mosta.

August Ludwig Most „Oczekująca” (1832)

W wydanym w 2007 roku katalogu ówczesnej wystawy, który zatytułowano „August Ludwig Most. Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der pommersche Künstler der Biedermeirzeit” na stronie 142 umieszczono czarno-białą grafikę. Wykonana została przez Pötschkego na podstawie obrazu Mosta. Pod przedstawieniem Pötschkego widnieje napis „Die harrende Hausfrau”, co w katalogu zatytułowano „Kobieta wyczekująca męża”. Katarzyna Nowacka – autorka opisu – tak przedstawiła grafikę:

„Bohaterką przedstawienia jest młoda kobieta z niemowlęciem na ręku, przebywająca we wnętrzu mieszkalnym. Kobieta, zapewne młoda mężatka, spogląda w stronę okna, w oczekiwaniu na mającego wkrótce nadejść męża. Na stole czeka już przygotowany dla niego posiłek. Wnętrze pokoju, przedmioty w nim się znajdujące, kot odpoczywający na krześle, jak i strój kobiety oddane zostały z wielką dbałością o szczegół.

Rezygnacja z wielkiego tematu pracy na rzecz małego świata domowego zacisza, odgrodzonego od świata oknem, w które tęsknie lecz bez niepokoju spogląda postać, są nie tylko wiernym uchwyceniem ulotnej chwili. Artysta zilustrował w tej scenie społeczne cnoty wierności i uczciwości małżeńskiej zapewniające poczucie bezpieczeństwa”.

Warto nadmienić, iż obraz Mosta, który dołączył do kolekcji MNS przedstawia studium początkowe pracy artysty nad przedstawionym motywem. Nie wiadomo czy na podstawie wspomnianego studium Most namalował kiedykolwiek dzieło, będące „finalnym” efektem prac nad całym motywem. Grafika Pötschkego jest jednak dużo bogatsza w szczegóły i różni się od studium początkowego Mosta. Widoczne detale mogły być zatem wynikiem zmian naniesionych przez samego Pötschkego bądź jego rysunek powstał na bazie nieznanego obrazu Mosta, który był kontynuacją dalszych prac nad całym motywem.

Pötschke „Kobieta wyczekująca męża” (źródło: „August Ludwig Most. Pomorski artysta epoki biedermeieru. Der pommersche Künstler der Biedermeirzeit”, s. 143)

Krótka biografia malarza, autorstwa Karoliny Andrzejewskiej, dostępna jest pod TYM linkiem.