Opublikowane przez w Technika i Komunikacja, Wydarzenia.

Od 26 października 2010 r. Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie będzie czynne w stałych godzinach.

Godziny zwiedzania
Poniedziałek: wystawy nieczynne
Wtorek: 10-15 (wstęp wolny – z wyjątkiem „Eureki ruchu”)
Środa: 10-16
Czwartek: 10-16
Piątek: 10-18
Sobota: 10-18
Niedziela: 10-15

Ceny biletów:
Normalny – 10 zł
Ulgowy – 5 zł
Rodzinny (maksymalnie 2 dorosłych i maksymalnie 3 dzieci) – 24 zł
Grupowy (minimum 10 osób) – 5 zł
Interaktywna wystawa „Eureka ruchu” – dopłata do biletu 3 zł; przy kupnie biletu rodzinnego dopłata do każdej osoby.

Uprawnieni do biletów ulgowych:
– emeryci i renciści
– dzieci i młodzież szkolna
– studenci studiów dziennych.

Uprawnieni do wejścia darmowego:
– dzieci do lat 4,
– przewodnicy,
– opiekunowie grup,
– pracownicy muzeów.

Bezpieczeństwo zwiedzających i zbiorów zmusza nas do ograniczenia liczby zwiedzających przebywających jednocześnie w muzeum. Dlatego bilety sprzedawane są na określoną godzinę – z tolerancją 15 minut przed i po. Szczegółowe informacje w kasie.

Wystawy stałe muzeum + wybrane pojazdy

Szczecińska motoryzacja w latach 1919-1967

  • Lata 1919-1945

– STOEWER: pierwszy czteroosobowy samochód opuścił fabrykę Stoewera w 1899 r. Szczecińskie samochody należały do najlepszych w Europie, były tanie, nowoczesne i bardzo popularne na starym kontynencie. Pozwoliły fabryce przetrwać kryzys początku lat 30 XX w., co nie udało się większości niemieckich firm motoryzacyjnych. Na świecie zachowało się ponad 200 egzemplarzy stoewerów. Nasz stoewer V5 pochodzi z 1932 r.

– ALBA – fabryka Alba-Werke działała w Mierzynie w latach 1918-1926. Muzealny lekki motocykl alba został wyprodukowany prawdopodobnie w 1919 r. Nie miał jeszcze skrzyni biegów i sprzęgła.

  • Lata 1954-1957

– SMYK – prototyp mikrosamochodu. Silnik i skrzynia biegów pochodziły od junaka. Do smyka wsiadało się odchylając cały przód auta. Budowę ukończono w 1957 r., ale samochód nigdy nie trafił do produkcji, wykonano tylko 17 sztuk serii próbnej.

– WSZĘDOŁAZ – powstał w latach 1979-1980 na zasadzie „zrób to sam” – bez szczegółowego projektu i dokumentacji technicznej. Miał służyć do obserwacji linii energetycznych w czasie ciężkich zim.

– JUNAK – chluba Szczecina. Był projektem polskich konstruktorów, jednak stylizowanym na eleganckie motocykle brytyjskie. Był stabilny, a wytrzymała rama pozwalała na montaż wózków bocznych. Pierwsze junaki powstały w 1954 r. Były to jedne z najlepszych motocykli w Europie.

Polska motoryzacja – pojazdy PRL-u

  • BESKID – następca fiata 126p. Powstał w latach osiemdziesiątych, a jego kształt – wzorowany na skrzydle szybowca, opracowali projektanci z krakowskiej ASP. Kilka dni po wygaśnięciu praw patentowych do beskida, Renault wypuścił na rynek łudząco przypominającego go twingo.
  • MALUCHY PROTOTYPOWE
  • – suzuki samuraj – należy do kategorii pojazdów SAM, czyli złożonych samodzielnie. Podwozie i silnik ma z auta suzuki samurai, a nadwozie fiata 126p.
    – LPT – lekki pojazd terenowy. Ta sześciokołowa amfibia powstała w 1978 r. w oparciu o części fiata 126p. Miał służyć w armii, a zamiast tego zagrał w filmach o Panu Samochodziku.

Te wspaniałe motocykle

  • Przedwojenne polskie produkcje:

– podkowa – jej konstrukcję oparto na angielskim motocyklu baker. Do sprzedaży weszła w lutym 1939 r. Wyprodukowano ich niewiele – ok. 130-500 sztuk.

– moj: pierwsze modele powstały w 1937 r., w czasie wojny jeździli na nim głównie gońcy.

  • Pełna gama powojennych modeli jednośladów:

– ryś – motorower produkowany w latach 1957-1964. Był to udany model – wygodny, zapewniał niezłą prędkość przy małym zużyciu paliwa.

– żak – młodszy i uboższy brat rysia, produkowany w latach 1960-1963.

– osa – jedyny polski skuter. Produkowany od początku lat 50. Miała duże koła i doskonałe zawieszenie, dzięki czemu była bardzo popularna, choć droga. Produkowano je do 1965 r.

– motocykle:

a) wsk – prototyp pokazano w 1958 r. Jest to pierwsza samodzielna konstrukcja Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku. Miał niezłe zawieszenie i ramę, nowoczesne hamulce, prędkościomierz wbudowany w lampę i wygodną kanapę.

b) shl – to skrót od Suchedniowskiej Huty Ludwików w Kielcach. W 1947 r. odnaleziono tam sporo części służących do produkcji shl 98. Dołożono do nich silnik wzorowany na niemieckim dkw przygotowany do sokoła 125 i tak narodziła się pierwsza powojenna eshaelka. Produkowano ją w Warszawie.

c) komar – jeden z najpopularniejszych polskich motorowerów. Był tani i prosty w budowie – miał tylko to, co niezbędne. Pierwszy komar wyjechał z bydgoskiej fabryki w 1960 r.

Historia szczecińskiej komunikacji

  • BREMEN – najstarszy tramwaj, który przetrwał wojnę: te tramwaje jeździły po Szczecinie od 1925 r. Ten egzemplarz został przebudowany na pług wirnikowy, który do 2006 r. odśnieżał szczecińskie ulice.
  • eNka – pierwszy polski tramwaj: eNki były wzorowane na niemieckich wagonach KSW produkowanych jeszcze w czasie wojny, miały możliwość jazdy w obu kierunkach. Ten wagon trafił do Szczecina w 1968 r. i woził pasażerów do 1971 r., a potem został przebudowany na pług lemieszowy, wykorzystywany do odśnieżania ulic.

Pojazdy służb mundurowych

  • warszawa MO: produkcja tego samochodu opartego na radzieckiej licencji ruszyła w 1951 r. Jego wadą była zbyt duża masa i słaby silnik. Produkcję zakończono w 1973 r.
  • star 25 – produkowany od 1966 r. do końca lat siedemdziesiątych. Służył najpierw w wojskowej, a potem ochotniczej straży pożarnej aż do lat dziewięćdziesiątych.