Opublikowane przez w Technika i Komunikacja, Wydarzenia.

Trzy samochody i cztery motocykle należące do Muzeum Techniki i Komunikacji będzie można oglądać na szczecińskich targach Motoshow 10 i 11 kwietnia 2010 r. Muzeum przygotowuje niewielki, ale dobrze dobrany fragment kolekcji. Najstarszy pojazd – lekki motocykl alba – został wyprodukowany w Szczecinie w 1919 r.

Szczeciński Motoshow odbędzie się w halach targowych przy ul. Struga. Pojazdy będzie można oglądać w kwietniowy weekend 10 i 11, od godz. 10:00 do 18:00.

Wszędołaz, czyli maluch na gąsienicach. To prototyp przygotowany w Zakładzie Transportu Energetyki w Radomiu. Pojazd miał służyć ekipom energetycznym usuwającym awarie linii w trudnych warunkach terenowych. Powstał tylko jeden egzemplarz.

Najmłodszy z wystawionych samochodów – bolid wyścigowy – ma 24 lata. Samochód Formuły Easter powstał w 1986 r. w Ośrodku Techniczno-Zaopatrzeniowym Polskiego Związku Motorowego w Warszawie. Formuła Easter obejmowała auta wyścigowe zbudowane w dawnych krajach demokracji ludowej. Maksymalna pojemność silnika wynosiła 1300 cm sześc. Formuła powstała w 1971 r. Do 1987 r. wyprodukowano w Polsce 36 takich pojazdów. Ścigały się w Pucharze Pokoju i Przyjaźni, czyli mistrzostwach demoludów. Wyścigi gościły na zmianę w ZSRR, Polsce (Toruń, Kielce, Poznań), Czechosłowacji, Rumunii, Bułgarii i NRD. W Formule Easter jeździli Jerzy Mazur, Hirek Kochański, Józef Kiełbania, Jacek Szmidt, Andrzej Wojciechowski, Andrzej Hołowiej, Christian Grochowski, Jacek Jurzak, Stefan Banaszak, Mariusz Podkalicki, Krzysztof Godwod, Jerzy Krotoski, Artur Skwarzyński, Andrzej Godula. Bolid MTiK należał do Mariusza Podkalickiego, z boku ma namalowane jego nazwisko i grupę krwi.

Luksusowy peugeot 402 comfort z 1935 r. Ten samochód należał do attache ambasady francuskiej w Warszawie. We wrześniu 1939 r. dyplomata wrócił do Francji, porzucając auto. Samochód przetrwał wojnę w ukryciu.

Lekki motocykl alba, wyprodukowany przez fabrykę Alba-Werke Stettin w 1919 r. Firma założona przez Alfreda Barucha produkowała na Mierzynie w latach 1918-1926 jednoślady wyposażone w silniki czterosuwowe o pojemności skokowej 198 cm sześc. i mocy 1,5 KM. Alba nie miała sprzęgła i skrzyni biegów. Napęd na tylne koło był przenoszony skórzanym paskiem klinowym.

Moj-130, polski motocykl z 1939 r. Produkowano go w katowickiej Fabryce Maszyn oraz Odlewniach Żelaza i Metali „Moj” inż. Gustawa Różyckiego. Motocykl miał nowoczesny – jak na owe czasy – jednocylindrowy silnik dwusuwowy, zblokowany ze skrzynią biegów. Silnik był wzorowany na doskonałych niemieckich motorach Sachs 98. Moj mógł się rozpędzić do 65 km/h.

Podkowa 98 z 1939 r. Wyprodukowana w Zakładach Przemysłowych „Podkowa” S.A. w Poniatowie (dzisiaj dzielnica podwarszawskiego Legionowa). Nazwa i fabryki, i motocykla wzięła się z pierwotnej specjalizacji zakładu – produkował hacele, czyli gwoździe do podków. Podkowa była wzorowana na angielskim motocyklu produkowanym przez Villiers Motor Company. Angielską konstrukcję zmodyfikował najprawdopodobniej Adam Skalski. Prędkość maksymalna motocykla wynosiła 65 km/h, średnie zużycie paliwa – 2,5 l/100 km.

Motocykl, który miał być następcą junaka, czyli M-14 iskra. Prototyp powstał w 1964 r., w Szczecińskiej Fabryce Motocykli. Nowy, mocniejszy silnik miały dostarczyć Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego w Łodzi. Nie dostarczyły, skończyło się na trzech prototypowych iskrach.

http://muzeumtechniki.eu