Opublikowane przez sedina w Technika i Komunikacja.

Za kilka dni będzie wiadomo, kto zaadaptuje dawną zajezdnię Niemierzyn na siedzibę Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki. Planowane otwarcie placówki – wrzesień 2010.

17 stycznia w Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki otwarta zostanie wystawa „Motoryzacja w pigułce” Szczecinianie obejrzą obiekty wybrane spośród 118 rowerów, motorowerów, motocykli, mikropojazdów, zakupionych, które stanowią unikalną ilustrację historii polskiej i europejskiej motoryzacji.

Dwa dni wcześniej otwarte zostaną koperty z ofertami firm, które będą chciały przebudować zabytkową zajezdnię przy ul. Niemierzyńskiej na siedzibę muzeum z prawdziwego zdarzenia.

– Jeżeli procedura przetargowa się nie przedłuży, to roboty rozpoczną się około dwa miesiące po wyborze oferty – tłumaczy Piotr Landowski z Urzędu Miasta.

Zajezdnia ma zyskać nowe oblicze w ciągu roku.

– We wrześniu 2010 roku chcemy otworzyć muzeum dla zwiedzających – mówi Stanisław Horoszko, dyrektor MTiKZS. – Im szybciej prace ruszą tym lepiej dla nas.
W budynku powstaną sale wystawowe, zadaszenie ekspozycji zewnętrznych, budynek administracyjny oraz zagospodarowany zostanie dziedziniec z historycznym układem torów. Zajezdnia powstała ponad sto lat temu. Jest wpisana do rejestru zabytków.

– Rzeczywiście można powiedzieć, że budynek będzie naszym największym eksponatem – śmieje się Stanisław Horoszko. Muzeum z zabytkami znalazło miejsce w zabytkowej siedzibie.

To, jak będzie wyglądała zajezdnia, wiadomo od września ubiegłego roku. Po przekroczeniu bramy odwiedzający wejdą na brukowany dziedziniec z zachowanym układem trakcyjnym i torowym. Tory zostają, żeby od czasu do czasu z muzeum mógł wyjechać tramwaj. Po lewej stronie powstanie niewielki skansen techniki militarnej. W pobliżu mniejszej hali zajezdni, na tarasie, będzie kawiarenka. Z wnętrza hali znikną tory – ich przebieg ma być jedynie zaznaczony na posadzce. Hala będzie podzielona na części. Będą w niej kasy, szatnia, toalety i sklepik. Dalej sale wystawowe różnej wielkości. Największa hala przejdzie niewielkie zmiany: zachowane zostaną tory, pod którymi są kanały (będą przykryte szklaną podłogą).

Prawie 3 mln euro daje na przebudowę Unia Europejska.

Maciej Janiak, Głos Szczeciński, 14 I 2009 r.