Jesienią rozpocznie się przebudowa zajezdni przy ul. Niemierzyńskiej.
Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki zostanie otwarte dla zwiedzajÄ…cych 5 lipca 2010 r.
W dniu otwarcia muzeum przypadać będzie 65-rocznica przejęcia Szczecina przez polską administrację. To będzie za ponad dwa lata. Za kilka miesięcy ruszy przebudowa zabytkowej zajezdni Niemierzyn, w której działa MTiKZS.
Zwiedzanie już dziś
Po przekroczeniu bramy zajezdni wchodzimy na brukowany dziedziniec.
– BÄ™dzie nieznacznie zmieniony, ponieważ chcemy zachować historyczny ukÅ‚ad trakcyjny i torowy – wyjaÅ›nia StanisÅ‚aw Horoszko, szef muzeum. – Ma on opiniÄ™ najtrudniejszego wÅ›ród szczeciÅ„skich zajezdni. Tory zostajÄ…, żeby od czasu do czasu z muzeum mógÅ‚ wyjechać tramwaj.
Po lewej stronie dziedzińca powstanie mały skansen techniki militarnej. Tam ma trafić m. in. wieżyczka czołgu Pantera wykopana koło Dziewoklicza.
Mała hala bez torów
W pobliżu mniejszej hali zajezdni, na tarasie, powstanie kawiarenka. Z wnętrza hali znikną tory tramwajowe. Ich przebieg ma być jedynie zaznaczony na posadzce. Hala zostanie podzielona na części. Tu będą kasy, szatnia, toalety i sklepik. Dalej trzy sale wystawowe różnej wielkości.
– Do koÅ„ca jeszcze nie wiemy, co w nich bÄ™dzie, ale sÄ… pewne zaÅ‚ożenia – mówi dyrektor Horoszko.
W pierwszej może powstać wystawa interaktywna poświęcona ruchowi. W kolejnej prezentacja jednośladów, czyli rowerów i motocykli. W trzeciej ekspozycja poświęcona infrastrukturze miasta, np. przekrój przez wszystkie warstwy gruntu pod Szczecinem z pokazaniem rur i kabli.
Hala taka jak dziÅ› tylko nowa
Największa hala na terenie zajezdni, zwieńczona zabytkowym zegarem, który w końcu zacznie działać, przejdzie niewielkie zmiany. Zachowane zostaną tory, pod którymi są kanały. Te będą jednak przykryte szklaną podłogą. W hali zachowane zostanie ukrycie przeciwlotnicze, które może być sporą atrakcją dla zwiedzających muzeum. Powstało tylko dla jednego członka załogi zajezdni. Stoi w takim miejscu, by nie ucierpiało podczas bombardowań.
– Reszta pracowników kryÅ‚a siÄ™ w schronie pod zajezdniÄ… – tÅ‚umaczy dyrektor. – Ta jedna osoba zostawaÅ‚a, by potem organizować akcjÄ™ ratowniczÄ….
Z hali nie zniknie jej wyposażenie, np. suwnice. Tam wystawiane będą tramwaje, autobusy, wóz strażacki, auta osobowe. Odtworzony może zostać również dawny warsztat ze starymi narzędziami, olejami i smarami. Prawdziwy warsztat na użytek konserwacji i naprawy muzealnych eksponatów powstanie z lewej strony hali głównej. Będzie tam też pomieszczenie socjalne. Na tyłach zajezdni miejsce znajdzie administracja. W bunkrze, pod zajezdnią, mają być zbiory militariów, wykopanych przez miłośników spędzania czasu z wykrywaczem metalu.
– Chcemy ich przyciÄ…gnąć do muzeum – zapowiada StanisÅ‚aw Horoszko. – I pokazywać, co znaleźli w ziemi.
Na przebudowę zajezdni muzeum dostanie wsparcie ponad 9 mln zł ze środków europejskich. Nie wiadomo, ile będzie do tego musiało dołożyć miasto, bo potrzebny jest aktualny kosztorys prac.
Maciej Janiak, Głos Szczeciński, 12 V 2008 r.