Hans-Curt Flemming urodził się w Szczecinie 30 listopada 1886 r. w rodzinie kupieckiej. W 1906 r. ukończył gimnazjum realne, potem podjął pracę w stoczni Nüscke & Co. a następnie wstąpił jako kadet do marynarki cesarskiej.
W czasie I wojny światowej najpierw brał udział w bitwie jutlandzkiej w 1916 r. (bitwa o Skaggerak) na krążowniku „Stettin”, a następnie służył we flocie sterowców marynarki wojennej jako dowódca sterowców: L25 (nr fabryczny L-58), L35 (LZ-80), L55 (LZ-101) i L60 (LZ-108).
Portret H. C. Flemminga
Jako dowódca sterowca L55 dokonał niebywałego wyczynu. W dniu 20 października 1917 r., wracając z rajdu nad Birmingham i Londynem do macierzystej bazy w Alhorn (Dolna Saksonia), podczas przekraczania linii frontu zachodniego osiągnął rekordową na ówczesne czasy wysokość przelotu 7 600 m.
Chociaż rekordowe pułapy sterowców tej klasy nie są oficjalnie rejestrowane przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI), warto odnotować, że wyższy pułap (8 100 m) udało się osiągnąć sterowcem dopiero w 2006 r. (rosyjski sterowiec Au-35 pilotowany przez Stanislawa Fiodorowa).
Niestety rekordowy lot sterowca L55 był jego ostatnim lotem, gdyż w wyniku uszkodzeń silników i radiostacji musiał zakończyć się przymusowym lądowaniem nieopodal miejscowości Tiefenort w Turyngii, z dala od macierzystej bazy. W 1937 r. stanął w tym miejscu pamiątkowy obelisk nazwany „Zeppelinstein” dla upamiętnienia wyczynu komandora porucznika (Kapitänleutnant) Flemminga i jego załogi.
Zeppelin-Stein w Tiefenort
Po wojnie Flemming kierował sterowcami w służbie cywilnej w Niemczech, USA oraz Ameryce Płd.
Był członkiem załogi sterowca LZ126 i prawą ręką legendarnego dowódcy, dr Hugo Eckenera w czasie jego lotu z Friedrichshafen (Badenia – Wirtembergia) do Lakehurst (New Jersey, USA) w październiku 1924 r.
Był to pierwszy w historii bezpośredni przelot pomiędzy stałym lądem na kontynencie europejskim i amerykańskim. Wcześniejsze loty samolotami zaczynały się lub kończyły na wyspach (Wyspy Brytyjskie, Long Island).
Załoga sterowca LZ-126 (późnieszy ZR-3 „Los Angeles”).
Piąty z lewej dowódca Dr Hugo Eckener,
piąty z prawej oficer wachtowy Hans-Curt Flemming
Szczytem kariery zawodowej było objęcie dowództwa nad statkiem powietrznym LZ127 „Graf Zeppelin”, przy budowie którego wykorzystano m.in. patentowe rozwiązanie Eckenera i Flemminga.
To właśnie LZ127 pod dowództwem Hansa Flemminga jako pierwszy statek powietrzny osiągnął milion przebytych kilometrów w powietrzu. Było to 19 grudnia 1934 r.
Widokówka okolicznościowa z okazji pokonania przez LZ 127 milionowego kilometra.
Na rewersie autografy załogi sterowca
Hans-Curt Flemming zmarł 15 lutego 1935 r. w Weingarten (Badenia-Wirtembergia).W trakcie swych podróży pokonał w powietrzu blisko milion kilometrów, w tym podróż dookoła świata (1929 r.) i nad Arktyką (1931).
Pierwsza strona karty menu z pokładu Grafa Zeppelina, upamiętniająca jego słynną podróż dookoła świata w 1929 r., z widokiem Los Angeles (hotel Baltimore)
oraz z autografem H. C. Flemminga
Korzystałem m.in. z:
Encyklopedia Szczecina, pod red. T. Białeckiego, t. I-II, Szczecin 1999-2000.
http://www.ballong.org/peter/jesper/cia/report.php
http://www.luftschiff.de/1_luftschiffer/1_flemminghans_001.htm
http://www.zeppelin-museum.dk/D/german/historie/zeppelin/zeppelin.html
http://www.tiefenort.de/seiten_sehenswert/tiefenort.html
http://www.pilotundluftschiff.de/Besatzung_LZ126.htm
http://www.felzmann.de/auktion/index_treffer.php?auktion=111&von=1&bis=261&modus=gesperrt&sprache=en&Anfangsposition=240
http://www.straightdope.com/mailbag/mtransatlantic.html
http://specialcollections.wichita.edu/exhibits/haldick/haldickpostcards.htm
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=92905