Opublikowane przez mako w Technika i Komunikacja.

Wczesny okres powojenny to czas zawieruchy i odbudowy. Niemcy nie chcąc zostawiać niczego zdatnego do użytku poczynili straszne spustoszenia. Tak też na przykład 90% urządzeń telekomunikacyjnych nie działało, 52% urządzeń zabezpieczających ruch, sieć kolejowa była niesprawna w blisko 50%. Rząd miał trudne zadanie przywrócenia trakcji kolejowej do sprawności oraz uprzątnięcie dworca i jego naprawę . Spodziewane przecież były pociągi z ludnością polską mającą osiedlić się w Szczecinie. Pełne przejęcie majątku kolejowego od władz radzieckich odbyło się 20 sierpnia 1945 roku. 17 sierpnia 1945 roku po prowizorycznym odbudowaniu i uporządkowaniu Dworca Głównego, wjechał tutaj pierwszy pociąg z repatriantami z głębi kraju. Pociągi do Szczecina dojeżdżały przez stację Gumieńce, ponieważ odcinek Wstowo – Główny nie został jeszcze odbudowany.

Okres odbudowy sieci trakcyjnej oraz dworca przypada na lata 1945-1949 i dzieli się na dwa podokresy . W pierwszym odbudowe finansowano z odzysków zdewastowanych linii i urządzeń, w drugim otrzymano już środki na inwestycję. W roku 1945 zorganizowano też na terenie dworca placówkę SOK. W sierpniu roku 1945 uruchomiono oświetlenie na terenie Dworca Głównego Szczecin o czym można znaleźć informacje w Kurierze Szczecińskim z dnia 25 sierpnia.

Elektryfikacja węzła szczecińskiego przeprowadzono pod koniec 1978 i na początku 1979 roku. Pierwszy elektryczny pociąg wjechał na stację 15 grudnia 1978 roku. Na dworcu widnieje tablica upamiętniająca to wydarzenie.





Dworzec Główny w chwili obecnej to jak już wspomniałem niemal w całości zachowana konstrukcja z roku 1900 i przeróbką prawego skrzydła z roku 1925. Dawno stracił swój klimat z końca XIX i początku XX wieku. Zmienił swój charakter ze stylowego wnętrza z luksusową restauracją na dworzec o zadaniu usługowo-handlowym. Świadczy o tym duża liczba takich obiektów. W poczekalni znajduje się: poczta, stoisko prasowe „Ruch” w którym przez rok przewija się ponad 1500 zaindeksowanych różnych tytułów prasowych, kwiaciarnia, sklepik z torbami bagażowymi i pamiątkami oraz bar.

Podłogę obiektu stanowią kafelki w stonowanej kolorystyce, dominują brązy i szarość. Ściany wyłożone jasnobrązowymi płytami marmurowymi, na samym dole mniejsze czarne płytki. Do dworca przez główne wejście prowadzą trzy pary otwieranych fotokomórką drzwi. W głównym holu po prawej stroni widnieje mozaika z mapą Pomorza, w miejscu gdzie kiedyś była mozaika z mapą niemiecką. W środku znajduje się dziewięć kas biletowych. Naprzeciwko kas znajdują się stoiska handlowe: dwa kioski „Ruch”, stoisko „Lotto”, kantor wymiany walut, salonik prasowy „Kolporter”, salo fryzjerski, delikatesy. Na miejscu można także skorzystać z płatnej (niestety) toalety oraz zadzwonić z pięciu automatów na kartę. W centrum holu dworcowego znajduje się piekarnia, sklepik spożywczy oraz czwarty już kiosk z prasą.

Niewątpliwą atrakcją dworca są wystawy fotograficzne, które można oglądać naprzeciwko kas biletowych. Tematyka zdjęć często nawiązuje do kolei. Na zewnątrz znajduje się 134 plastikowych czerwonych siedzeń montowanych głównie po 8 w jednym miejscu. Dodatkowa poza budynkiem dworca znajdują się 3 kioski i 3 sklepy spożywcze. Od strony perony pierwszego można wejść do sklepu numizmatycznego, baru dworcowego oraz siedziby SOK.

Nad peronami zbudowane są zabytkowe wiaty, które obecnie są remontowane, malowane a drewniana góra wymieniana na nową. Dnia 18 listopada rozpoczął się remont czwartego peronu, który obecnie jest już niemal całkowicie ukończony . Usunięto pokrycie azbestowo-cementowe z zadaszenia, zamontowano nowe oświetlenie elektryczne oraz ławki. Firma Solikol, która zajmuje się remontem dworca obecnie pracuje nad renowacją wiaty na peronie trzecim. Przez dworzec codziennie przejeżdża ponad sto relacji pociągów, od osobowych po ekspresowe. W tym linia między Szczecinem i Stargardem, która ma największe w województwie obciążenie w ruchu osobowym.

Na chwile obecną, jeśli wierzyć zapewnieniom szefów szczecińskiej kolei przyszłość rysuje się w dosyć jasnych barwach. Obecnie trwa remont, na święta ma zostać oddany do użytku peron trzeci ze stylizowanymi ławkami, nowym oświetleniem jarzeniowym, zegarem, megafonem oraz piktogramem. Następnie ma zostać odnowiona wiata na peronie drugim. Całość kosztów remontu opiewa na 490 tys. zł.

W planach jest także nieco większy projekt. Mowa tutaj o przekształceniu charakteru budynku. Opracowano koncepcję architektoniczną przewidującą utworzenie w budynku dworca (dwie kondygnacje) pasażu handlowo-usługowego o łącznej powierzchni ok. 4600 mkw. Zakłada się także przeznaczenie części powierzchni na cele gastronomiczne i usługi hotelarskie. W trakcie opracowania jest obecnie koncepcja stworzenia nowego wizerunku dworca bez naruszania zasadniczej struktury zabytkowego budynku. Projekt nosi nazwę: Pasaż Handlowy „Szczecin Główny”