Opublikowane przez sedina w Architektura i Urbanistyka.

Na dnie Odry Zachodniej leży przęsło starego mostu. Znalezisko uniemożliwia prace budowlane.

Do połowy 2008 r. na Autostradzie Poznańskiej mają być zbudowane dwa nowe mosty, dzięki którym Szczecin oprócz wjazdu przez przeprawę Pionierów będzie miał drugie duże, alternatywne połączenie. W ubiegłym tygodniu budowlańcy natrafili na niecodzienne znalezisko. Przy próbie wbicia kolejnego pala natrafili na opór. Zaczęli więc wyciągać to, co uniemożliwiło prace. Przeszkodą okazał się wielki betonowy głaz. Potem wyjęli drugi, trzeci. Wezwali ekipy nurków do sprawdzenia, co zalega pod ponadmetrową warstwą mułu.


– Prawdopodobnie głazy to fragmenty przyczółku mostu – mówią specjaliści budujący nowy most.

Pod koniec ub. tygodnia z dna wyciągnięte zostały kolejne elementy. Fragmenty barierek i przęsła.

– Wygląda na to, że – zapewne podczas wojny – do rzeki spadło całe przęsło i wpadając do wody, zaczepiło o przyczółek – mówi jeden ze specjalistów od budowy mostów pragnący zachować anonimowość.

Przed rozpoczęciem prac budowlańcy nic o tym nie wiedzieli, bo zamulone dno wyglądało na pozbawione stałych elementów. Prace są wstrzymane i nie wiadomo, kiedy palowanie będzie wznowione.

– Wykonawca poradził sobie z wyciągnięciem z dna mniejszych elementów, a w najbliższych dniach zostanie podjęta decyzja, co zrobić z większymi kawałkami przęsła zalegającego na dnie – mówi w imieniu inwestora Piotr Landowski, rzecznik Urzędu Miasta. – Tymczasem prace zostaną przeniesione na Regalicę. Wykonawca na razie nie wystąpił z prośbą o wydłużenie terminu zakończenia prac i nie jest on zagrożony.

Pierwszy etap inwestycji będzie kosztował 80 mln zł. Za te pieniądze w ciągu 27 miesięcy Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych zbuduje dwa nowe mosty oraz estakady dojazdowe do nich i drogi, z których będzie można wjechać na nowe mosty.

Mosty na Autostradzie Poznańskiej będą zbudowane dzięki dofinansowaniu z sektorowego programu inwestycyjnego „Transport”. Docelowo ulica o nieuprawnionej nazwie Autostrada Poznańska ma mieć parametry zbliżone do autostrady. Pomiędzy rondem Hakena i krzyżówką w Podjuchach powstaną dwie jednokierunkowe jezdnie szerokości siedmiu metrów (każda będzie miała po dwa pasy ruchu). Na Regalicy i Odrze Zachodniej będą po dwa mosty, każdy dla osobnej jezdni.

W pierwszym etapie, który ma się zakończyć w połowie 2008 r., zbudowane mają być nowe mosty. Zastąpią one wysłużone i planowane w 1945 r. jako tymczasowe przeprawy im. I Armii Wojska Polskiego i Karola Świerczewskiego. – Potem chcemy przebudować stare mosty, zbudować nową jezdnię i wyremontować istniejącą – planuje Tadeusz Żabiński, dyrektor wydziału inwestycji miejskich. – Chcielibyśmy, by w powstawaniu inwestycji nie było przerwy. Na kolejne etapy będziemy składać aplikacje o środki unijne z rozdania na lata 2007-2013.

Mariusz Rabenda, Gazeta Wyborcza, 19 IX 2006 r.