Opublikowane przez sedina w Technika i Komunikacja.

Być może już w przyszłym sezonie do Trzebieży będzie można jeździć szynobusem. Reaktywacją połączenia zainteresowani są marszałek województwa i burmistrz Polic.

PKP i PKS nie obsługują linii pasażerskich w gminie Police. Połączenia zlikwidowano przed wielu laty. Komunikację zapewniają jedynie autobusy Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (linie: 101, 102, 103, 106, 107, 111, F, nocne oraz połączenia samorządowe Police-Trzebież, Police-Tanowo-Tatynia-Wieńkowo-Trzebież.

– Obecna sieć komunikacji nie jest wystarczająca – przyznaje Władysław Diakun, burmistrz Polic. – Co roku mieszkańcy wnioskują do nas o przedłużenie linii ze Szczecina do Trzebieży. Obecnie bowiem autobusy linii 101 jeżdżą ze Szczecina do Jasienicy – dzielnicy Polic. Dalej do Trzebieży trzeba już jechać „samorządówką”. Nie możemy jednak uruchomić bezpośredniego połączenia ze Szczecina do Trzebieży, gdyż to się nie kalkuluje. Cena biletu za taki przejazd byłaby wyższa od łącznej ceny biletów linii 101 i samorządowej.

Szynobus? Czemu nie!

W długofalowej strategii regionalnego transportu publicznego marszałek województwa uwzględnił przywrócenie połączenia kolejowego między Szczecinem i Trzebieżą. Zdaniem wicemarszałka Henryka Rupnika trasę mogłyby obsługiwać autobusy szynowe.

Gmina jest bardzo zainteresowana pomysłem.

– Szynobusy z pewnością ułatwiłyby dojazd pracowników do Zakładów Chemicznych Police, Zakładu Produkcji Gazów Technicznych Messer, fabryki cukierków Dobosz w Trzebieży – wylicza Diakun. – Z połączenia mogliby korzystać też uczniowie i studenci dojeżdżający do szczecińskich szkół i uczelni.

W tej chwili modernizowane są tory na trasie Szczecin-Trzebież. Jest wielce prawdopodobne, że szynobus zacznie kursować już w przyszłym roku.

Dla turystów

Trzebież w ostatnim czasie zaczęła się prężnie rozwijać. Znajdująca się tu fabryka cukierków, to przecież po Policach drugi co do wielkości zakład pracy w gminie. Dobosz zatrudnia około 500 pracowników.

Gmina inwestuje też w osadę jako miejsce relaksu, wypoczynku nad Zalewem, w lasach Puszczy Wkrzańskiej. Coraz chętniej przyjeżdżają tu mieszkańcy Szczecina, turyści z głębi kraju i Niemiec. Uruchomiony w tym sezonie kompleks plażowo-rekreacyjny w Trzebieży podczas upałów przeżywał prawdziwe oblężenie.

Jakub Matura, pasjonujący się historią ziemi polickiej jest przekonany, że dobre skomunikowanie gminy ze Szczecinem wywoła efekt domina.

– Stworzy szansę na powstanie szlaku wojennych tajemnic Szczecina, w którym zwiedzanie podziemi Dworca Głównego można skomunikować ze zwiedzaniem starej fabryki benzyny syntetycznej w Policach – podkreśla Matura. – W Trzebieży znajduje się zdewastowany poniemiecki kompleks kolejowy, m.in. była parowozownia, warsztaty, wieża ciśnień itd. Warto przywrócić te obiekty do życia w nowej, rozrywkowo-kulturalno-hotelarskiej formie. Wzorem może być nieodległy kompleks Lokschuppen w niemieckim Pasewalku.

Piotr Jasina, Głos Szczeciński, 25 sierpnia 2006 r.