Opublikowane przez Fitek-69 w Przemiany.

Na początek, proszę o wyrozumiałość, ta przemiana była pierwszą jaką wykonałem…

Wjazd do Fabryki Kontenerów „Gulf Intermodal”. Dzisiaj w tym miejscu znajduję się przystanek autobusowy linii numer 73 i G.
Spróbujemy się cofnąć o 900 lat i prześledzić w skrócie to co moglibyśmy, oczywiście nie ruszając sie z tego miejsca, zobaczyć lub usłyszeć.


Rok 1121- Jesteśmy w samym centrum bitwy, sprowokowanej przez króla polskiego Bolesława zwanego później Krzywoustym, a księciem Warcisławem z Pomorza, który to doznał w tym miejscu druzgocącej porażki, a trupy po bitwie, zostawiono, aby pokazać co czeka niewiernych, gdy nie nawrócą się na wiarę katolicką.

Rok 1173 – Słychać odgłosy rąbania drzew i można zobaczyć ludzi budujących osadę nad samym brzegiem rzeki „Plona”, to osadnicy niemieccy, zakładają swoja pierwszą osadę na pomorzu „Haus Teutonicum”, późniejsze Hohenkrug. W tych czasach powstał też na rzece pierwszy most, który był książęcą własnością.

Rok 1528 – Powstaje Książęca Papiernia – Młyn Papierniczy, dzięki przywilejowi Ks. Barnima XI Rok 1579 – Ks.Jan Fryderyk daje przywilej na budowę nowej Papierni (stara się spaliła), powstaję budynek z kamienia, przed dzisiejszą tamą.

Rok 1611 – Ks. Filip II przedłuża koncesję na działalność Papierni.

Rok 1618 – Papiernia dzięki książęcemu zleceniu, dostarcza Dr. E. Lubinus`owi papier do sporządzenia mapy Pomorza.

Rok 1628 – Powstaje Karczma „Zum Hohen Kroge”, stojąca do 1945 r.

Rok 1659 – Podzczas oblężenia Szczecina Papiernia zostaje zburzona.

Rok 1692 – Odbudowa Papierni w miejscu dzisiejszej starej tamy.

Rok 1872 – Rozbudowa Papierni. Pomorska Fabryka Papieru Hohenkrug odkupiła papiernię od dotychczasowych właścicieli tj. rodziny Münch. Rozpoczyna sie seryjna produkcja papieru.

Rok 1900 – Z miejsca w którym stoimy w oddali widac dwa kominy Papierni, a w miejscu dzisiejszego wjazdu rosną młode jabłonie. Sad należy do właścicieli lokalu „Hohenkruger Sommerlust”.

Rok 1925 – Feldmühle Z.A.G. kupuję papiernię i okoliczne domy. Na mocy decyzji zarządu następuje rozbudowa fabryki, powstaje nowy wjazd z monumentalnym portalem.

Rok 1945 – Trzydniowa nawałnica wojenna, najcięższe walki na Prawobrzeżu, a brama wjazdowa jak stała, tak stoi. Cud.
Brama stała do lat 60-tych, wtedy też zapadła decyzja że trzeba portal rozebrać.

Rok 2005 – Przebudowa dziesiątki, powstaje nowy most i nowa nitka wyjazdowa, znikają ostatnie elementy bramy i część stróżówki.

Muszę kończyć tę historię, właśnie przyjechał autobus.