Elektrociepłownia Pomorzany

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
Skorek
Posty: 13
Rejestracja: 20 sty 2006, o 20:02

Elektrociepłownia Pomorzany

Postautor: Skorek » 9 lut 2006, o 17:51

Do ciekawych szczecińskich przedwojennych spraw - to trzeba zaliczyś elektociepłownie na Pomorzanach.
Elektrownia ta była świetnie zamaskowana - w czasach wojny - miała składane kominy - na wypadek nalotów , kotły znajdują się w betonowych przeciwlotniczych silosach - ciekawa sprawa - istnieją do dziś .Wiadukt przy EC ma charakterystyczną dziurę w środku - widać to wyrażnie z ulicy - Była tam powieszona bateria przeciwlotnicza....
To był na ówczesna czasy bardzo nowoczesny zakład.
Awatar użytkownika
Finki
Posty: 4592
Rejestracja: 1 maja 2005, o 11:20
Lokalizacja: Keddigerstraße

Postautor: Finki » 9 lut 2006, o 17:53

Strasznie ciekawe. Masz może jakieś zdjęcia tych szczegółów?
Awatar użytkownika
hehenio
Posty: 1472
Rejestracja: 21 maja 2005, o 23:23
Lokalizacja: Bartnicza

Postautor: hehenio » 9 lut 2006, o 19:44

Strop nad halą kotłów i turbin ma bodaj110 cm grubości. Na starych (1960)planach widać jeszcze nasypaną nad nim warstwę ziemi i posadzone krzaki.
Zakład był wpasowany wysokością w skarpę odrzanskiej pradoliny, tak, ze os strony zachodniej wystawały tylko kominy (ich fundamenty wyburzono w początku lat dziewięćdziesiątych). Niska, jak na elektrownie, hala spowodowała konieczność zastosowania dość rzadkich kotłów Bensona, o bardzo wysokim ciśnieniu pary (kotły są bezwalczakowe, mogą być niższe od typowych)
Skorek
Posty: 13
Rejestracja: 20 sty 2006, o 20:02

Postautor: Skorek » 9 lut 2006, o 20:30

Najlepiej jakby o ciekawostki z EC Pomorzany popytac jakiegos starszego pracownika...
Troche ludzi tam pracuje....
A wiadukt z dziura - to sobie mozna obejrzec - bo stoi do tej pory.
Druga z elektocieplowni szczecinskich tez jest bardzo ciekawa...- chodzi o EC Szczecin - przy ul. Gdańskiej - zostalo tam kilka poniemieckich urzadzeń...to najstarsza szczecińska elektrownia.
Awatar użytkownika
hehenio
Posty: 1472
Rejestracja: 21 maja 2005, o 23:23
Lokalizacja: Bartnicza

Postautor: hehenio » 9 lut 2006, o 22:09

Nieskromnie zasugerowałbym artykulik "Pradzieje nowoczesności..." w dziale Historia. Co do zachowanych urzadzeń, to sa one śladowe i w zasadzie nieczynne, szczególnie po ostatnich modernizacjach w 2000 - 2001. Turbiny Vulcana kręciły się do lat 70 - tych.

Na Pomorzanach pracowałem parę lat i spotykałem się z paroma weteranami. Zaś na studiach miałem zajęcia ze śp. doc. dr inż. Malewiczem, który w latach 60 był w kierownictwie Pomorzan podczas ich odbudowy po powojennym rabunku (urzadzenia zakupiono wówczas (za sknerliwego Gomółki!) w NRF u AEG, Babcoka i Siemensa, była to technika na najwyższym europejskim poziomie).
Niestety, brak jest źródeł o czasach przedwojennych - za Hitlera było to tajne, potem papiery wraz z maszynami popłynęły na wschód.
Awatar użytkownika
Torney
Posty: 8630
Rejestracja: 16 wrz 2004, o 13:57

Postautor: Torney » 9 lut 2006, o 22:22

Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Natalac
Posty: 78
Rejestracja: 25 gru 2005, o 22:27

Postautor: Natalac » 10 lut 2006, o 22:24

Skorek dzięki! Od początku jesieni zastanawiałam się czemu miała służyć ta "dziura" w tym wiadukcie. Zwróciłam na nią uwagę podczas swojego "spacerku" na dziewoklicz (z potulickiej :lol: ), wtedy z koleżanką nazwałam ją okiem wielkiego brata 8) . Od czasu do czasu kręciłam się w tamtej okolicy, by znaleźć jeszcze więcej ciekawych obiektów. Nawet porobiłam kilka zdjęć wiaduktu, jak je wywołam to może wrzucę na sedinę.
A jak się ociepli to może w końcu uda mi się dotrzeć do Podjuch na pieszo :twisted: :roll:
Awatar użytkownika
Jsz
Posty: 1698
Rejestracja: 17 lis 2004, o 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Jsz » 10 lut 2006, o 23:26

Skorek pisze:... A wiadukt z dziura - to sobie mozna obejrzec - bo stoi do tej pory...
Natalac pisze:... nazwałam ją okiem wielkiego brata...
Spróbujmy zobaczyć co widać przez oko Wielkiego Brata ?

Otóż powyższy wiadukt jest (patrząc od strony Głównego) pierwszym obiektem inżynierskim nowo wybudowanej tzw. Guterumgehungsbahn czyli obwodnicy towarowej Szczecina której zadaniem było odciążenie Szczecina Głównego od ruchu towarowego. Pierwsze roboty na tej trasie rozpoczęły się w rejonie Ustowa 21 marca 1923 roku, a obwodnicę oddano do użytku w 1933 r.
Pod wiaduktem krzyżowała się linia kolejki lokalnej prowadzącej ze stacji Stettin Oder (dolne Pomorzany) przez Penkun do Casekow (w skrócie CPO). Do dziś w tym miejscu jest tor wykorzystywany przez m.in. Elektrownię. tu fotka tunelu i trasy CPO
Gabaryty tego Tunnelartiges Bauwerk:
wysokość nasypu: 24 m
szerokość w świetle tunelu: 16 m
wysokość w świetle tunelu: 7,5 m
długość części tunelowej: 58 m
W fundamentach tego betonowego kolosa, po jego obydwóch stronach znajdują się 2 owalne otwory przez które przepływa Buckowbach (rzeczka Bukowa).
Całość stoi sobie do dziś na drewnianym ruszcie (pale).
A tu fotka elektrowni
Awatar użytkownika
Słoń_77
Posty: 1189
Rejestracja: 27 sie 2005, o 13:48
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Słoń_77 » 11 lut 2006, o 00:04

hehenio pisze:Nieskromnie zasugerowałbym artykulik "Pradzieje nowoczesności..." w dziale Historia. Co do zachowanych urzadzeń, to sa one śladowe i w zasadzie nieczynne, szczególnie po ostatnich modernizacjach w 2000 - 2001. Turbiny Vulcana kręciły się do lat 70 - tych.

Na Pomorzanach pracowałem parę lat i spotykałem się z paroma weteranami. Zaś na studiach miałem zajęcia ze śp. doc. dr inż. Malewiczem, który w latach 60 był w kierownictwie Pomorzan podczas ich odbudowy po powojennym rabunku (urzadzenia zakupiono wówczas (za sknerliwego Gomółki!) w NRF u AEG, Babcoka i Siemensa, była to technika na najwyższym europejskim poziomie).
Niestety, brak jest źródeł o czasach przedwojennych - za Hitlera było to tajne, potem papiery wraz z maszynami popłynęły na wschód.
A nam nigdy Malewicz nie chwalił się swoją karierą zawodową. :D
Być może im starszy tym łatwiej Mu przychodziło.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości

cron