Historia taboru Kolejowego Szczecinie

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
Awatar użytkownika
pt47-106
Posty: 54
Rejestracja: 10 sty 2011, o 12:19
Lokalizacja: MD Gryfino/Przecław

Historia taboru Kolejowego Szczecinie

Postautor: pt47-106 » 12 maja 2017, o 13:13

Mam takie pytanie czy byłby ktoś zainteresowany historią taboru kolejowego eksploatowanego w Szczecinie i okolicy gdybym na forum opisywał .W opisie byłby dane techniczne historia powstania danej serii no i fotki tych pojazdów
mirekjot
Posty: 973
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Historia taboru Kolejowego Szczecinie

Postautor: mirekjot » 14 maja 2017, o 13:56

Po co pytasz. Wstawiaj. Zainteresowani sie znajda :)
Awatar użytkownika
pt47-106
Posty: 54
Rejestracja: 10 sty 2011, o 12:19
Lokalizacja: MD Gryfino/Przecław

Re: Historia taboru Kolejowego Szczecinie

Postautor: pt47-106 » 24 lip 2017, o 21:23

ok
Awatar użytkownika
pt47-106
Posty: 54
Rejestracja: 10 sty 2011, o 12:19
Lokalizacja: MD Gryfino/Przecław

Re: Historia taboru Kolejowego Szczecinie

Postautor: pt47-106 » 24 lip 2017, o 22:23

Parowóz seriiTKh100
http://www.parowozy.pl/skansen/parowe/TKh100/
Do seriiTKh100 zaliczano po wojnie ponad 60 rożnych lokomotyw ;część przejęto na inwentarz dopiero na przełomie lat 40 i 50 ,wraz z przejmowaniem majtku kolei lokalnych takich jak w Gryfinie.Lokomotywy serii TKh 100 prezntowaly rożne rozwiązania konstrukcyjne,wśród nich były parowozy typu TKh1.TKh12.TKh17 czy dawnych kolei zębatych o okładzie osi C1 . Prezentowany parowóz TKh100-51
znajduje się w skaseni w Chabówce,pochodzi z kolei Olesno-Praszka , gdzie nosił nr2 a lokomotywa nr1 trafiła do NRD jako 89-954.Oba parowozy należały do zmodernizowanego typu ELEN4(Na Gryfińskich kolejach lokalnych pracowały podobne tylko innym układzie osi oznaczone jak ELEN6 ELEN5)ELEN4produkowane dla lokalnych lini kolejowych .Zzostal zbudowany w 1928 roku w związku z przebudowa linii na normalnotorowy Parowóz TKh100-51 był ostaniem na PKP przedstawicielem serii,do1968r,pracował w MDZajaczkowo Tczewskie
U nas pracował TKh100-25 wyprodukowany w Vulcan Szczecin 1914r/ nr fabryczny2950
W Polsce zachowały się 1 TKh100
TKh100-51producent Orenstein&Koppel nr fabryczny 11688 rok budowy 1928 W Skansenie Chabowka
TKh100-45 producent Krupp nr fabryczny 1770 rok budowy 1938 W Skansenie Koscierzyna
Na PKP Pracowało 65 sztuk z lat budowy 1890-1940
Dane do TKh100-51
układ osi C 0-3-0 (-000-)
Średnica cylindrowa X skok tłoka 430X550mm
ciśnieni pary w kotle 12 at
powieszania rusztu 1,4m2
powieszani ogrzewalna 80,1m2
predkos maksymalna 55 km/h
średnica kol napendnych 1200mm
zapas wody 5,5m3

zapas węgla 1,4t
masa służbowa 44500kg
dlugos calkowita 9500mm
Awatar użytkownika
pt47-106
Posty: 54
Rejestracja: 10 sty 2011, o 12:19
Lokalizacja: MD Gryfino/Przecław

Re: Historia taboru Kolejowego Szczecinie

Postautor: pt47-106 » 24 lip 2017, o 22:27

Akumulatorowy zespół trakcyjny Ma 090802 typu Wittfeld
W latach 1907÷14 pruskie koleje państwowe (KPEV), do obsługi ruchu pasażerskiego na słabo obciążonych liniach bocznych, zamówiły 178 akumulatorowach zespołów trakcyjnych konstrukcji inż. Wittfelda. Ich główną zaletą były niskie koszty eksploatacji - tanią energię elektryczną do ładowania akumulatorów pobierały w czasie postoju, przeważnie w porze nocnej. Zasięg pojazdów początkowo wynosił 70÷100 km, a po zastosowaniu wydajniejszych baterii zwiększył się do 180 km. Te zalety zadecydowały o rozpowszechnieniu zespołów na niektórych bocznych liniach KPEV, m. in. na Dolnym Śląsku i Pomorzu.

Na mocy postanowień Traktatu Wersalskiego, w latach 1919÷21, Polskie Koleje Państwowe otrzymały 18 zespołów, a 2 dalsze przeznaczone zostały do obsługi kolei Wolnego Miasta Gdańska. W latach 30-tych pojazdy poddawano kolejnym modernizacjom, po których zasięg zwiększał się do 300 km. Pozwalało to używać je również na liniach głównych - na trasach w rejonie Grudziądza, Bydgoszczy i Chojnic, a także w okolicach Gdańska i na Helu.

Po drugiej wojnie światowej PKP eksploatowały na Pomorzu ok. 10 takich zespołów. Na lokalnych liniach zastępowały lekkie pociągi osobowe występując w roli dzisiejszych autobusów szynowych. W końcu lat pięćdziesiątych, po zakupieniu na Węgrzech wagonów motorowych serii SN52, ze względu na znaczne wyeksploatowanie zespoły zostały wycofane ze służby i przeznaczone na cele gospodarcze.

Znajdujšcy się w zbiorach PSMK akumulatorowy zespół trakcyjny Ma 090802 został wyprodukowany w 1913 r. dla dyrekcji KPEV w Szczecinie i otrzymał oznaczenie AT 543/544. W okresie międzywojennym pełnił służbę na kolejach niemieckich (DRG), głównie na szlaku Słupsk - Ustka. Po wojnie, na PKP jeździł na liniach w okolicy Kwidzyna. Z tego też okresu pochodzi historyczne oznakowanie pojazdu.

Wycofany w 1959 r., przez ponad 30 lat służył celom gospodarczym. W 1992 r. za symboliczną kwotę został zakupiony przez PSMK i włączony do gromadzonej w Skierniewicach kolekcji zabytkowego taboru. W 1995 r. pieczołowicie odbudowany przez ZNTK w Łapach S.A., wziął udział w wielkiej paradzie taboru z okazji 150-lecia polskiej kolei.

Akumulatorowy zespół trakcyjny typu Wittfeld (ozn. Ma 090802) jest jedynym na świecie zachowanym pojazdem tego typu a jednocześnie reprezentantem serii elektrycznych (akumulatorowych) pojazdów trakcyjnych używanych zarówno w przedwojennych jak i powojennych PKP.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE ZESPOŁU PO REKONSTRUKCJI

szerokość toru: 1435 mm
typ zastosowanych silników: LKa 310
moc znamionowa silników: 2x62 kW
napięcie robocze baterii: 560 V =
prędkość maksymalna: 60 km/h
zasięg (teoretyczny): ok. 200 km
masa własna zespołu: 60 t
ilość miejsc: 90
max. szerokość zespołu: 3230 mm
max. wysokość zespołu: 4110 mm
długość zespołu (ze zderzakami): 25.650 mm
Pojazd Ma 090802 wyprodukowały w 1913 r. współpracujące ze sobą zakłady:

Aktiengesellschaft für Fabrikation von Eisenbahn-material zu Görlitz (konstrukcja mechaniczna),
Bergmann-Elektricitäts-Werke, Aktiengesellschaft, Berlin (aparatura elektryczna),
Accumulatoren-Fabrik Aktiengesellschaft Berlin-Hagen i.W. (dostawca akumulatorów).
A co najlepszego istnieje fotka z Szczecina gl z tym pojazdem
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1
10915285_1383071388662449_96201992750130089_n.jpg
Awatar użytkownika
pt47-106
Posty: 54
Rejestracja: 10 sty 2011, o 12:19
Lokalizacja: MD Gryfino/Przecław

Re: Historia taboru Kolejowego Szczecinie

Postautor: pt47-106 » 24 lip 2017, o 22:41

10392364_1416338002002454_9057057282162782949_n.jpg
Lokomotyw serii Kb,Kof II (po wojnie na PKP SM01)
SM01 – niewielka manewrowa lokomotywa spalinowa eksploatowana przez PKP i produkowana w latach 1930–1956 w zakładach na terenie Niemiec. Obecnie zachowane egzemplarze można obejrzeć w lokomotywowni Skierniewice i Pyskowice. Różne firmy wyprodukowały w latach 1930–1956 lokomotywy serii Kö i Köf II dzięki czemu była to najpopularniejsza lekka lokomotywa manewrowa w Deutsche Bundesbahn i Deutsche Reichsbahn oraz niemieckich kolei przemysłowych.
Statystykach z roku 1932 widnieją 3 lokomotywki serii Kb które pracowały w Szczecinie i okolicy sa to:
Kb4049 Szczecin
Kb4060 Gryfino
Kb4062 Stargard
Dane techniczne dla Kof II
Producent Krupp
Lata budowy 1930–1956
Układ osi B
Masa służbowa 15-17 t
Długość ze zderzakami 6450 mm
Średnica kół 850 mm[1]
Typ silnika spalinowego KHD / Kaeble
Moc znamionowa 87/94 kW[1]
Maksymalna siła pociągowa 47 kN
Rodzaj przekładni hydrauliczna
Prędkość konstrukcyjna 30/45 km/h
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania brak
10300231_1416337978669123_8330188707190559529_n.jpg

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

cron