Torney pisze: ↑18 sie 2006, o 15:40
Upieram się przy Ulrichu.
Ja też (vide załączone porównanie zdjęcia Torneya ze zdjęciem ze strony
https://www.sailforum.pl/viewtopic.php?t=24168).
Ciekawe komu zależało na wymazaniu nazwy z burty statku na zdjęciu przedstawionym przez Torneya. Chyba nie cenzura, gdyż w publikacji "Port szczeciński. Dzieje i rozwój do 1970 roku". Praca zbiorowa pod red. Bronisława Dziedziula. Warszawa-Poznań 1975, na stronie 135, widnieje identyczna fotografia z lekko zamazaną nazwą "...FINSTERWALDER". Z kolei na zdjęciu porównawczym wyłania się nazwa "...ICH FINSTERWALDER", co upewnia nas, że nie jest to nazwa KARL FINSTERWALDER, jak czytamy to w wielu artykułach od wielu, wielu lat, a URLICH FINSTERWALDER (
https://www.sailforum.pl/download/file. ... &mode=view).
Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia daty zatopienia obu statków. Epizod w Świnoujściu według dostępnych polskich publikacji, także tu cytowanych, miał miejsce 12 marca 1945 roku (tu wymienia się nazwę KARL FINSTERWALDER), natomiast szczeciński według tych samych źródeł 20 marca (tu wymienia się nazwę URLICH FINSTERWALDER). Wiarygodne dla mnie źródło strona o nazwie "Seekrieg 1945 März" (
https://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/45-03.htm) wśród strat w porcie świnoujskim niestety nie wymienia żadnej z nazw omawianych tu tankowców, cyt.:
"[...] B 17 und B 24 der 8. USAAF werfen am 12.3. [1945] insgesamt 1435 to Bomben auf Swinemünde. Im Hafen und in der Burmester-Werft werden die z.T. noch unvollendeten Räumboote R 243, R 272, R 273, R 274, R 275, R 276, 20 KFK (KFK 677, 679, 680, 683-699), das Fahrgastschiff Cordillera (12.655 BRT), Vorpostenboot V 2023, die Frachter Andros, Heiligenhafen, Hilde, Jasmund, Tolima und 1 Schlepper vernichtet."
Epizod szczeciński jest jeszcze bardziej zagmatwany. W tym przypadku polskie publikacje, a za nimi także zagraniczne skupiają się na zatopieniu betonowca URLICH FINSTERWALDER bez wskazania dokładnego miejsca zatopienia. Informacja sprowadza się do podania daty 20 marca 1945 r., i stwierdzenia iż podczas radzieckiego nalotu na szczeciński port statek został poważnie uszkodzony. Nic o pracach wyposażeniowych, a według mnie statek stał na stoczni i był jeszcze niewykończony (w załączeniu zdjęcie ze stoczni po bombardowaniu w sierpniu 1944 r.:
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1). Według wspomnianej już strony "Seekrieg" (tu Seekrieg April i August 1944) stojący na stoczni niewykończony kadłub betonowca URLICH FINSTERWALDER przeżył dwa naloty bombowe, cyt.:
"11.4.1944, Luftkrieg Deutschland (
https://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/44-04.htm)
Luftangriff der 8. USAAF auf Stettin. Dabei werden der dän. Dampfer Emily (1568 BRT), die U-Boote U 902 und U 108 (Oblt.z.S Brünig), ein Unterwasser-Transportleichter sowie drei Fährprähme (AF 24, F 389 und F 300), ein Fährschiff und ein Hebeponton versenkt. (U 108 wird später gehoben und außer Dienst gestellt). Das Artillerie-Schulschiff Mars wird getroffen und brennt aus. Tender Usambara (8690 BRT), Motortanker
ULRICH FINSTERWALDER (2947 BRT), Minensuchboot M 551, zwei Vorpostenboote (V 1603 und V 1605) und ein Fährprahm (F 222) werden beschädigt.
30. August 1944, Verluste deutscher Handelsschiffe (nicht vollständig, kleine Einheiten nicht berücksichtigt) (
https://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/4 ... 0.8.44.htm)
In der Nacht vom 29.08.1944 auf den 30.08.1944 fliegen die Groups 1, 3, 6 (RCAF) und 8 mit 402 Bombern einen Luftangriff gegen Stettin. Bei diesem Angriff gehen 23 Maschinen verloren. Verluste auf dt. Seite:
M 553 (ex-ndl. Abraham van der Hulst) versenkt
Frachter Finnland (5251 BRT) versenkt
Frachter Alexandra (592 BRT) versenkt
Frachter Emmy Friedrich (5065 BRT) kein Einsatz mehr im Krieg
Frachter ULRICH FINSTERWALDER (2947 BRT) versenkt
Frachter Brandenburg (1112 BRT) kein Einsatz mehr im Krieg
Frachter Ruhr (1025 BRT) kein Einsatz mehr im Krieg."
Niejasne jest też dla mnie, skąd bierze się rozbieżność w nazwie FINSTERWALDER obydwu betonowców. Jedni piszą z końcówką "R", inni bez tej litery. Ale to według mnie drobiazg w porównaniu ze zamianą ról obydwu, jakie czytamy u wielu "dociekliwych badaczy".
Jedno jest pewne - w Świnoujściu zatopiono betonowca URLICH FINSTERWALDER, a w Szczecinie zatonął KARL FINSTERWALDER. Ten pierwszy spoczął w Morzu Bałtyckim nieopodal Wisełki, a drugi wydobyty z wód portu szczecińskiego spoczywa w "morzu dąbskim", czyli na Jeziorze Dąbie.
Porównano zdjęcia ze strony Forum sedina.pl
http://sedina.pl/phpBB3/download/file.php?id=9828&t=1 oraz ze strony
www.sailforum.pl (
https://www.sailforum.pl/download/file.php?id=50426&t=1)
Źródło podstawowych informacji strona
www.sailforum.pl (
https://www.sailforum.pl/viewtopic.php?f=52&t=24168).