Torney - zagadka nr 223

Odgadywanie miejsc, postaci i wydarzeń ze zdjęć, opisów, itp. Każdy użytkownik, który chce zadać zagadkę, zakłada osobny wątek i tytułuje go: nazwa użytkownika + numer zagadki.
Awatar użytkownika
Bartosz
Expert
Posty: 8809
Rejestracja: 7 cze 2004, o 17:56
Lokalizacja: Stettin

Postautor: Bartosz » 9 sie 2006, o 21:40

Torney pisze:Jako ciekawostka - podpowiedź, którą dostał Bartosz: Ale z Ciebie beton.
Ty się lepiej zabierz za moje zagadki :P.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
siwy
Posty: 786
Rejestracja: 10 cze 2006, o 15:27

Postautor: siwy » 9 sie 2006, o 21:45

Sztuką jest umieć się śmiać z samego siebie.
Awatar użytkownika
Torney
Posty: 8630
Rejestracja: 16 wrz 2004, o 13:57

Postautor: Torney » 9 sie 2006, o 21:48

Nazwę proszę.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
siwy
Posty: 786
Rejestracja: 10 cze 2006, o 15:27

Postautor: siwy » 9 sie 2006, o 22:21

"Obraz zachowany w pamięci: dwa holowniki holują wrak betonowego statku. Sam kadłub, bez nadbudówki. Na wraku mężczyzna w marynarskiej czapce siedzi w drewnianym fotelu. Obok niego Lord. Mężczyzna to Eugeniusz Wasilewski, kapitan szczecińskiego portu. Lord to jego pies, owczarek alzacki. Natomiast wrak to poniemiecki betonowy tankowiec. Dziś już unikat.
Jest koniec lat 50. Holowniki ciągną wrak na jezioro Dąbie. "
:arrow: http://okretywojenne.pl/pefu/html/pl_wyborcza1.htm

Czyli na zdjęciu jest "Karl Finsterwalde" - Świnoujście. :D
Sztuką jest umieć się śmiać z samego siebie.
Awatar użytkownika
Torney
Posty: 8630
Rejestracja: 16 wrz 2004, o 13:57

Postautor: Torney » 9 sie 2006, o 22:27

No właśnie nie. Opis nie dotyczy tego zdjęcia.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Torney
Posty: 8630
Rejestracja: 16 wrz 2004, o 13:57

Postautor: Torney » 17 sie 2006, o 21:03

Czyli...?
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Bartosz
Expert
Posty: 8809
Rejestracja: 7 cze 2004, o 17:56
Lokalizacja: Stettin

Postautor: Bartosz » 17 sie 2006, o 21:17

Drugi Finsterwalder.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Torney
Posty: 8630
Rejestracja: 16 wrz 2004, o 13:57

Postautor: Torney » 17 sie 2006, o 21:20

W tytę?

A miały być nowe zagadki...
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Bartosz
Expert
Posty: 8809
Rejestracja: 7 cze 2004, o 17:56
Lokalizacja: Stettin

Postautor: Bartosz » 17 sie 2006, o 21:51

Nie, dziękuję.

Następna będzie dla Ciebie.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
siwy
Posty: 786
Rejestracja: 10 cze 2006, o 15:27

Postautor: siwy » 18 sie 2006, o 15:23

1. Karl Finsterwalder

http://okretywojenne.pl/pefu/html/pl_wyborcza1.htm

„ "Feralny dla niego dzień 12 marca 1945 r. zastał go przy nabrzeżu półwyspu Kosa w Świnoujściu" - pisze w "Betonowych statkach" Federowicz. I dalej: "Około godz. 12 nad portem pojawiło się 650 amerykańskich latających fortec B-17 i B-24. W wyniku bombardowania na dnie kanałów portowych spoczęło wiele statków i okrętów. Był wśród nich także "Karl Finsterwalde". Według Federowicza Rosjanie, gdy weszli do portu, postanowili wykorzystać wrak do blokady toru wodnego do Szczecina. Podnieśli go z dna i 30 kwietnia zatopili w zakolu kanału Piastowskiego. Nie na długo. Zaraz po wojnie został odholowany kilometr dalej i osadzony niedaleko przystani Karsiborskiej. Tam w 1948 r. zobaczył go Franciszek Góral, emerytowany wieloletni pracownik Stoczni Szczecińskiej. „

Z1 http://okretywojenne.pl/pefu/download/pl_article2.pdf

Zdjęcie przedstawia zatopionego „Karl Finsterwalder”

Z2 to zdjęcie, które zamieścił Torney, lecz obrócone i pochylone.

Dla mnie to jest ten sam statek. Z1 po 30.04.45, a Z2 w trakcie holowania po podniesieniu z dna, czyli przed 1948 rokiem. Data publikacji książki w 1949 roku pasuje.


2. Ulrich Finsterwalder

Według świadków ten statek był niewykończony. Moje patrzałki :shock: zapamiętały, że w połowie lat 70 z pokładu wystawały pręty zbrojeniowe falszburty i nie było innych śladów świadczących, że ta jednostka została ukończona.


PS
W sprawie betonowców jest nadal wiele rozbieżności np. daty zatopienia:

http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/44-04.htm
11.4.1944
Luftkrieg Deutschland
… , der Motortanker Ulrich Finsterwalde (2947 BRT), …

http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/44 ... 0.8.44.htm
Datum Name Bau BRT Verlustort Verlust Waffe Ursache Anmerkungen
30.08.44 Ulrich Finsterwalde 44 2947 Stettin + B br Luftangriff
Załączniki
Z2.jpg
Z1.jpg
Sztuką jest umieć się śmiać z samego siebie.
Awatar użytkownika
Torney
Posty: 8630
Rejestracja: 16 wrz 2004, o 13:57

Postautor: Torney » 18 sie 2006, o 15:40

Upieram się przy Ulrichu.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
siwy
Posty: 786
Rejestracja: 10 cze 2006, o 15:27

Postautor: siwy » 18 sie 2006, o 15:49

Torney pisze:... upieram się przy Ulrichu.
Masz prawo.
Sztuką jest umieć się śmiać z samego siebie.
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1367
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re:

Postautor: Schulz » 17 lut 2019, o 03:19

Torney pisze:
18 sie 2006, o 15:40
Upieram się przy Ulrichu.
Ja też (vide załączone porównanie zdjęcia Torneya ze zdjęciem ze strony https://www.sailforum.pl/viewtopic.php?t=24168).

Ciekawe komu zależało na wymazaniu nazwy z burty statku na zdjęciu przedstawionym przez Torneya. Chyba nie cenzura, gdyż w publikacji "Port szczeciński. Dzieje i rozwój do 1970 roku". Praca zbiorowa pod red. Bronisława Dziedziula. Warszawa-Poznań 1975, na stronie 135, widnieje identyczna fotografia z lekko zamazaną nazwą "...FINSTERWALDER". Z kolei na zdjęciu porównawczym wyłania się nazwa "...ICH FINSTERWALDER", co upewnia nas, że nie jest to nazwa KARL FINSTERWALDER, jak czytamy to w wielu artykułach od wielu, wielu lat, a URLICH FINSTERWALDER (https://www.sailforum.pl/download/file. ... &mode=view).
Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia daty zatopienia obu statków. Epizod w Świnoujściu według dostępnych polskich publikacji, także tu cytowanych, miał miejsce 12 marca 1945 roku (tu wymienia się nazwę KARL FINSTERWALDER), natomiast szczeciński według tych samych źródeł 20 marca (tu wymienia się nazwę URLICH FINSTERWALDER). Wiarygodne dla mnie źródło strona o nazwie "Seekrieg 1945 März" (https://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/45-03.htm) wśród strat w porcie świnoujskim niestety nie wymienia żadnej z nazw omawianych tu tankowców, cyt.:
"[...] B 17 und B 24 der 8. USAAF werfen am 12.3. [1945] insgesamt 1435 to Bomben auf Swinemünde. Im Hafen und in der Burmester-Werft werden die z.T. noch unvollendeten Räumboote R 243, R 272, R 273, R 274, R 275, R 276, 20 KFK (KFK 677, 679, 680, 683-699), das Fahrgastschiff Cordillera (12.655 BRT), Vorpostenboot V 2023, die Frachter Andros, Heiligenhafen, Hilde, Jasmund, Tolima und 1 Schlepper vernichtet."

Epizod szczeciński jest jeszcze bardziej zagmatwany. W tym przypadku polskie publikacje, a za nimi także zagraniczne skupiają się na zatopieniu betonowca URLICH FINSTERWALDER bez wskazania dokładnego miejsca zatopienia. Informacja sprowadza się do podania daty 20 marca 1945 r., i stwierdzenia iż podczas radzieckiego nalotu na szczeciński port statek został poważnie uszkodzony. Nic o pracach wyposażeniowych, a według mnie statek stał na stoczni i był jeszcze niewykończony (w załączeniu zdjęcie ze stoczni po bombardowaniu w sierpniu 1944 r.: http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1). Według wspomnianej już strony "Seekrieg" (tu Seekrieg April i August 1944) stojący na stoczni niewykończony kadłub betonowca URLICH FINSTERWALDER przeżył dwa naloty bombowe, cyt.:
"11.4.1944, Luftkrieg Deutschland (https://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/44-04.htm)
Luftangriff der 8. USAAF auf Stettin. Dabei werden der dän. Dampfer Emily (1568 BRT), die U-Boote U 902 und U 108 (Oblt.z.S Brünig), ein Unterwasser-Transportleichter sowie drei Fährprähme (AF 24, F 389 und F 300), ein Fährschiff und ein Hebeponton versenkt. (U 108 wird später gehoben und außer Dienst gestellt). Das Artillerie-Schulschiff Mars wird getroffen und brennt aus. Tender Usambara (8690 BRT), Motortanker ULRICH FINSTERWALDER (2947 BRT), Minensuchboot M 551, zwei Vorpostenboote (V 1603 und V 1605) und ein Fährprahm (F 222) werden beschädigt.
30. August 1944, Verluste deutscher Handelsschiffe (nicht vollständig, kleine Einheiten nicht berücksichtigt) (https://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/4 ... 0.8.44.htm)
In der Nacht vom 29.08.1944 auf den 30.08.1944 fliegen die Groups 1, 3, 6 (RCAF) und 8 mit 402 Bombern einen Luftangriff gegen Stettin. Bei diesem Angriff gehen 23 Maschinen verloren. Verluste auf dt. Seite:
M 553 (ex-ndl. Abraham van der Hulst) versenkt
Frachter Finnland (5251 BRT) versenkt
Frachter Alexandra (592 BRT) versenkt
Frachter Emmy Friedrich (5065 BRT) kein Einsatz mehr im Krieg
Frachter ULRICH FINSTERWALDER (2947 BRT) versenkt
Frachter Brandenburg (1112 BRT) kein Einsatz mehr im Krieg
Frachter Ruhr (1025 BRT) kein Einsatz mehr im Krieg."

Niejasne jest też dla mnie, skąd bierze się rozbieżność w nazwie FINSTERWALDER obydwu betonowców. Jedni piszą z końcówką "R", inni bez tej litery. Ale to według mnie drobiazg w porównaniu ze zamianą ról obydwu, jakie czytamy u wielu "dociekliwych badaczy".
Jedno jest pewne - w Świnoujściu zatopiono betonowca URLICH FINSTERWALDER, a w Szczecinie zatonął KARL FINSTERWALDER. Ten pierwszy spoczął w Morzu Bałtyckim nieopodal Wisełki, a drugi wydobyty z wód portu szczecińskiego spoczywa w "morzu dąbskim", czyli na Jeziorze Dąbie.

Porównano zdjęcia ze strony Forum sedina.pl http://sedina.pl/phpBB3/download/file.php?id=9828&t=1 oraz ze strony www.sailforum.pl (https://www.sailforum.pl/download/file.php?id=50426&t=1)
Źródło podstawowych informacji strona www.sailforum.pl (https://www.sailforum.pl/viewtopic.php?f=52&t=24168).
Załączniki
skanowanie0003.jpg
Podnoszenie żelbetonowego wraku tankowca niemieckiego z toru wodnego Szczecin-Świnoujście w 1948 r. (Port szczeciński. Dzieje i rozwój do 1970 roku, s. 134)
Torney- zagadka nr 223 - Urlich.mp4_008 (porównanie)_1.jpg
Urlich - Torney (porównanie)
Urlich.mp4_008 - Torney- zagadka nr 223 -  (porównanie).jpg
Urlich.mp4_008 - Torney- zagadka nr 223 - (porównanie)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

cron