Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 107
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: kicikk » 22 lut 2014, o 22:49

Witajcie,
ostatnio na „Skyscraperze” (http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... &page=1031) zawiązała się mała dyskusja w sprawie krańcówki tramwajowej przy torze kolarskim, a w zasadzie jej pozostałości. Pośród tej krótkiej wymiany zdań ktoś wspomniał, że w jednym z do dzisiaj istniejących torów znaleźć można pozostałości rozjazdu na tor, który już nie istnieje. Zaciekawiło mnie to gdyż przejeżdżając tamtędy wielokrotnie, nigdy nie rzucił mi się w oczy żaden rozjazd.
Dzisiaj postanowiłem odwiedzić to miejsce i sam się przekonać. Faktycznie, ku mojemu zaskoczeniu, w jednym z torów jest zwrotnica i fragment toru, który po chwili urywa się:
IMAG2292.jpg
Tor kolarski - rozjazd
IMAG2289.jpg
We wspomnianym wątku na SSC jest jeszcze dyskusja odnośnie tego, czy dzisiejsze tory odstawcze to w ogóle część dawnej krańcówki, a jeśli tak to w jakim stopniu. Zostało przytoczone historyczne zdjęcie:
Obrazek

Ktoś pokusił się nawet o próbę porównania ówczesnego układu torowego z obecnym:
Obrazek

Jednak to porównanie wydaje się nietrafione. Na podstawie tego co dzisiaj widziałem, powiedziałbym raczej, że dzisiejsze 2 tory odstawcze wraz z rozjazdem to ówczesne:
BCS2_2993_.jpg
tor kolarski - krańcówka
(wykropkowanym wspomniany wyżej rozjazd z fragmentem toru, a łącznik między torem lewym a środkowym zlikwidowany)

Zwróćcie uwagę na słup trakcyjny na starym zdjęciu, który znajduje się za rozjazdem. Fundamenty słupa w podobnym miejscu widoczne są dzisiaj:
IMAG2295.jpg
fragment słupa trakcyjnego
Czy któryś z tych torów jest elementem dawnej krańcówki czy może cały układ został przebudowany i próby analizy który tor dzisiejszy jest którym na dawnym zdjęciu są bezcelowe? Czy może układ został częściowo przebudowany (stąd pozostałość rozjazdu)?
Ciekawi mnie jeszcze czy istnieją zdjęcia dokumentujące to miejsce w ostatnich latach istnienia linii w tym miejscu?

Pozdrowienia,
m.
Maciej Kiciński
Dymitr
Posty: 1
Rejestracja: 26 lut 2014, o 10:41

Re: Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: Dymitr » 26 lut 2014, o 10:47

Pierwszy post :) Witaj, ja znalazłem w Wikipedii następujące zdjęcie: Obrazektramwaje Konstal N w al.Wojska Polskiego w 1975 roku - wydaje mnie się, że jest to początek torów, o których rozmawiamy.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 107
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: kicikk » 26 lut 2014, o 12:50

Niestety nie. Zobacz jak łyso jest po drugiej stronie drogi. To prawdopodobnie tor gokartowy, czyli tramwaj na zdjęciu znajduje się w okolicy wjazdu do Zajezdni Pogodno.
Maciej Kiciński
Awatar użytkownika
Lazi
Posty: 1328
Rejestracja: 18 sty 2005, o 13:41
Lokalizacja: Szczecin

Re: Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: Lazi » 1 mar 2014, o 13:36

Krasiu napisał artykuł na ten temat, przypadek? ;-)
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34 ... ywana.html
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 107
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: kicikk » 1 mar 2014, o 15:29

Lazi pisze:Krasiu napisał artykuł na ten temat, przypadek? ;-)
Raczej nie, niemniej załączone do artykułu schematy w sposób wręcz brylantowy odpowiadają na moje pytania! Bardzo dziękuję!
Maciej Kiciński
Old Szczecin
Posty: 21
Rejestracja: 12 maja 2014, o 16:57

Re: Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: Old Szczecin » 12 maja 2014, o 18:53

No na ten temat to mogę napisać wszystko - bo widziałem to na własne oczy.
1. Ten odcinek torów był używany jeszcze w latach 70-tych, w po roku 1982, 1983 (?) trasę tramwajów przeniesiono na środek alei W.Polskiego (wycinając część drzew)
2. Dlaczego tam było tyle torów ? to wynikało z konieczności manewrów. Trasę bez pętli obsługiwały oczywiście tramwaje dwukierunkowe. Ale było trzeba przemanewrować doczepę !! Stąd wagon motorowy objeżdżał wagon doczepny korzystając z zwrotnic ! (tak jak przed Dworcem Głównym - PKP (wtedy))

Jednocześnie na torze nr 3 (od strony drzew) stał (bywało) drugi skład lub nauka jazdy.
mirekjot
Posty: 974
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: mirekjot » 13 maja 2014, o 08:48

Konieczność manewrów nie była głównym powodem rozbudowania końcówki "jedynki" przy torze kolarskim. Przed II wojną takie same manewry wykonywano na każdej innej końcówce, z wyjątkiem tej przy dworcu Niebuszewo (tam była pętla uliczna). Normalnie wystarczały dwa tory i trzy rozjazdy. Rozbudowano ją, by powiększyć jej przepustowość - by mogły jednocześnie manewrować dwa składy. Podobnie rozbudowana była przeciwległa końcówka "jedynki", przy lotnisku w Dąbiu. Przydawała się szczególnie wtedy, gdy na torze kolarskim odbywały się imprezy sportowe, albo pokazy lotnicze w Dąbiu, kiedy uruchamiano dodatki i potrzebne było zwiększenie częstotliwości kursów lub ich zróżnicowanie. Końcówka przed dworcem głównym też była powiększona o jeden tor, ale tam kończyły bieg dwie linie (4 i 6).
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 107
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: kicikk » 13 maja 2014, o 15:16

mirekjot pisze:Końcówka przed dworcem głównym też była powiększona o jeden tor, ale tam kończyły bieg dwie linie (4 i 6).
Masz na myśli ten środkowy tor, który istnieje do dziś i jest czynny (choć nie jest używany liniowo), czy jeszcze jakiś czwarty tor? Poza tym czy nie było tak, że manewry odbywały się nieco dalej, na wysokości dawnych warsztatów? Przed nimi też na pewno musiało dochodzić do manewrowania składów wjeżdżających i wyjeżdżających z nich, a i do tego jeszcze dochodziła linia pocztowa do obsługi rampy pod dworcem...
Maciej Kiciński
mirekjot
Posty: 974
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: mirekjot » 14 maja 2014, o 16:40

Ba. Żebym to ja wiedział! Obrót wagonami na końcówce przy dworcu gł. jest dla mnie zagadką. Żadne zdjęcia, które widziałem, nie wskazują, aby układ współczesny różnił się od tego, który był tam od dawien dawna. Jednak początkowo, dopóki na liniach 4 i 6 kursowały wozy pojedyncze, zmienić kierunek jazdy na 3-torowym wekslu, raczej nie było żadnym problemem. Epizod z tramwajami pocztowymi tez nie mógł niczego specjalnie komplikować, gdyż skończyło się to, zanim zaczął się większy ruch tramwajowy przed dworcem, a poza tym była przecież osobna bocznica pocztowa. Mam na myśli głównie lata po 1925 r., kiedy na liniach 4 i 6 powszechniej zaczynają się pojawiać składy 2-wagonowe. W latach 30. jest to już niemal norma. Przy częstotliwości odjazdów co 6 minut dla każdej z obu linii i dodając do tego przelotowy ruch składów linii 3 w obu kierunkach - musiała istnieć jakaś specjalna organizacja manewrów i raczej za pewne należy przyjąć, że wykorzystywano także weksel przy zajezdni Oberwiek, a nawet bardziej prawdopodobne, że tory w samej zajezdni, choć było tam ciasno i niewygodnie. Jednakże dopóki nie znajdzie się świadek tego, co tam się właściwie działo, to moim zdaniem jest mala szansa, że da się wymyślić coś zbliżonego do prawdy. Niestety upływ czasu działa na niekorzyść, a szkoda, bo zagadnienie wydaje się naprawdę ciekawe.
Old Szczecin
Posty: 21
Rejestracja: 12 maja 2014, o 16:57

Re: Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: Old Szczecin » 14 maja 2014, o 17:55

Ja pamiętam tylko manewry tramwaju linii "4" z doczepą ok. 1965 r. trójtorowa linia sprawiała, że linia nr "3" jadąca od strony Pomorzan, mogła go bez trudu ominąć (Tak jak dzisiaj linię "0", przy specjalnej okazji)

Czy "mirekjot" ma jakieś zdjęcia i mapy układu torowego tej bocznicy pocztowej?? Od dziecka to mnie fascynowało - ale nikt nic nie wiedział.

2.Problem techniczny - dół tekstu w moim komputerze chowa mi się pod dolne obramowanie - nie mogę tego obejrzeć bez pomniejszania tekstu - dlaczego??
mirekjot
Posty: 974
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: mirekjot » 16 maja 2014, o 12:39

Old Szczecin pisze:Ja pamiętam tylko manewry tramwaju linii "4" z doczepą ok. 1965 r. trójtorowa linia sprawiała, że linia nr "3" jadąca od strony Pomorzan, mogła go bez trudu ominąć (Tak jak dzisiaj linię "0", przy specjalnej okazji)

Czy "mirekjot" ma jakieś zdjęcia i mapy układu torowego tej bocznicy pocztowej?? Od dziecka to mnie fascynowało - ale nikt nic nie wiedział.
Manewry 4-ki przed dworcem gł. skończyły się bodaj w lutym 1965, bo wówczas wydłużono ją do Pomorzan i od tego czasu była linią okrężną.

Co do bocznicy pocztowej - u "mirkajot" zero czegokolwiek na ten temat. Nawet nie wiadomo, jak długo przewóz poczty tramwajami trwał.
Old Szczecin
Posty: 21
Rejestracja: 12 maja 2014, o 16:57

Re: Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: Old Szczecin » 16 maja 2014, o 15:40

Wracając do tematy głównego, jeszcze dopiszę, że w czasie powodzi 1997 r. widziałem na tych tramwajowych torach, przy torze kolarskim, ewakuowane tramwaje z zajezdni Golęcin, w tym jakieś tajemnicze stare, techniczne. (Było to niepotrzebne – poziom wody w Szczecinie podniósł się niewiele)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pow%C3%B3d ... 4%85clecia

Nawet w parę lat potem przechodząc w tamtym miejscu pomyślałem sobie, że to jest chyba jedyna w Polsce ulica, gdzie "pod trakcją" przebiega aż 5 torów tramwajowych!
Ten trzeci tor zlikwidowano dopiero przy poszerzaniu jezdni. W którym roku ? – tego już nie pamiętam.
Szkoda, ze tych tramwajów wtedy nie sfotografowałem , ale wydawało mi się wtedy, że oprócz mnie nikogo to nie interesuje.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 107
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Krańcówka tramwajowa przy torze kolarskim

Postautor: kicikk » 16 maja 2014, o 18:39

Old Szczecin pisze: Szkoda, ze tych tramwajów wtedy nie sfotografowałem , ale wydawało mi się wtedy, że oprócz mnie nikogo to nie interesuje.
Old, inni sfocili ;)
Obrazek
albo tu http://phototrans.eu/14,121261,0,Konstal_N_167.html#

Było w linku w pierwszym poście ;)
Maciej Kiciński

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron