Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 12 sie 2013, o 00:39

PKa pisze:Kiedy powstały budynki dworcowe to nie wiem lub nie pamiętam - muszę się przyjrzeć nielicznym mapkom z okresu 1846-1879. Nie może być jednak mowy w leksykonie jedynie o dacie 1879 jako powstaniu dworca w Finkenwalde bez wspomnienia daty 1846!! W tym przedziale czasu chyba dopiero rodziło się rozróżnienie "przystanek" i "dworzec" - kolej była stosunkowo nową technologią przewozów pasażerskich!
Zgadzam się w pełni. Nie mam map prawobrzeża z lat 1846-1879, aby "obrazowo" przybliżyć interesującą nas kwestię. Wydaje mi się jednak, że masz sporo racji pisząc o "narodzinach" rozróżniania "przystanku" i "dworca". W początkowym okresie (nie licząc dworców "głównych") poszczególne miejscowości zapewne nie miały jeszcze sensownych budynków dworcowych. Pociąg po prostu zatrzymywał się i tyle. Jeśli cokolwiek istniało to pewnie tylko "prowizorki".
PKa pisze:Sądzisz może że w tym okresie pierwszym przystankiem od Stettin było Altdamm?! Kiedyś zastanawiałem się nad tym, wątpliwości rozwiewa P.Kruger "Erinnerungen an. S.-Finkenwalde..." podając iż od 1846 z/do (?) dworca Finkenwalde odchodziły 72 pociąg dziennie !! (jeszcze sprawdzę!)
Jestem pewny, że pociąg zatrzymywał się w Finkenwalde przed rokiem 1879. Świadczy o tym chociażby mapa, którą już wklejałem. Tam przy Finkenwalde zaznaczona jest stacja. Musiała zatem istnieć przed 1879 rokiem, bowiem nawet wspominany plan przygotowywano przecież wcześniej.

Poza tym - weźmy sprawę na logikę. 1 maja 1846 roku otwarto połączenie Szczecin-Stargard. Czemu zatem pociąg miałby nie zabierać ludzi, którzy zamieszkiwali wszystkie miejscowości, przez które przejeżdżała kolej? To przecież czysty zysk.
kicikk pisze:Niekoniecznie! Wspominałem już o tym, że na zdjęciu satelitarnym bardzo wyraźnie widać ślad innego łącznika:

Więc jeśli nawet został wybudowany po wojnie, to pociągi mogły w "łatwy" sposób przejechać do Dąbia bez konieczności zmiany czoła pociągu na dworcu Finkenwalde lub nawet z całkowitym pominięciem ów dworca.
Odwiedziłem to miejsce jakoś w 2005 roku, wtedy też robiłem zdjęcia na stronę kolej.one.pl. Na miejscu łącznika zastałem niewielki nasyp (miejscami poprzerywany), ślady tłucznia, oraz charakterystyczny szpaler drzew-krzaków.
Inną sprawą jest to, że na żadnej mapie nie ma zaznaczonego wspomnianego łącznika, są co najwyżej zaznaczone zmiany w terenie na "nowszych" mapach topograficznych, zatem nie ma pewności, że łącznik w ogóle istniał, choć wszystko na to wskazuje. Możliwe też, że mógł to być np. jedynie tor odstawczy, choć ja stawiam na łącznik.
Musiałem przeoczyć ten fragment Twojej wypowiedzi. To dość ciekawa informacja. Przed wojną, moim zdaniem, żadne "łączniki" nie istniały, a wszystko wyglądało tak, jak już opisałem. Potwierdzają to pośrednio dwa aspekty:

- Messtischblatty są BARDZO dokładne, na takowym z 1937 roku brak łącznika/łączników
- według przytaczanego już planu polskiego z 1946 roku pociąg z Sobieradza docierał do stacji Szczecin Lotnisko, a następnie po dłuższym postoju jechał do Dąbia (przerwa na zmianę czoła pociągu). Jakby już wówczas istniał wspomniany łącznik, pociąg omijałby "Lotnisko" i od razu udawał się do Dąbia

-------------------------

Jeśli idzie o okres powojenny można zatem mówić o dwóch pomysłach "lepszego" skomunikowania linii sobieradzkiej w kierunku Dąbia. Jak rozumiem najpierw powstał łącznik nieopodal obecnej ulicy Citroena (mapka kicikka), dzięki któremu przed stacją Lotnisko tory skręcały łącząc się z linią Regalica ("północna" przeprawa) - Lotnisko - Dąbie. Tory na tym odcinku (tzn. Lotnisko-Dąbie) rzekomo (niewiarygodne źródło) rozebrano w 1966 roku ---> http://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/pz-szczecin-d.php. Być może wówczas rozebrano także ów łącznik (w czasie "rozbioru" linii Lotnisko-Dąbie).

Drugi łącznik, który istnieje do dzisiaj powstał jeszcze później (tj. przełom 60/70, ew. końcówka lat 70. XX wieku) i połączył już linię sobieradzką z "południową" przeprawą przez Regalicę (Dąbie-Zdroje). Dwa różne "łączniki", dwa różne odcinki torów, z którymi "integrowały" one linię sobieradzką.

PKa - widzę, że w swoim starszym poście wycofałeś się z sugestii, iż drugi łącznik mógł jednak powstać w końcówce lat 70. XX wieku (materiał bodajże spółdzielni). Czy to oznacza, iż definitywnie datowanie tego łącznika przesuwasz na przełom lat 60./70. XX wieku?

Druga sprawa - czy możemy spróbować ustalić jakoś lata powstania "pierwszego" łącznika?
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 12 sie 2013, o 15:32

[edited]
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:51 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 12 sie 2013, o 23:10

PKa pisze:Niekoniecznie! Nie widzieliśmy, nie wiemy!
Zważywszy na szybkie tempo (no właśnie, ale jakie?!) budowy linii, w pierwszych 2-3 latach mogła być prowizorka. W kolejnych kilku latach mogły być już postawione budynki. Sporo zależało od ówczesnej mentalności, sposobu myślenia zarówno lokalnie jak i szerzej. Może też właśnie biznes nakazywałby budowę kawiarenki, restauracji w miejscu przebywania tak wielu ludzi - 3 dekady to kawał życia!
PKa pisze:Zgoda - tak ogólnie cieszy mnie wyjątkowość naszej zgody - ale wiesz przecież że historyk opiera się na dokumentach, nawet w "oczywistej oczywistości". Mapka z okolic 1879 to za mało na okres 1846-1879, czyli ponad 3 dekad. Chwilowo pozostaje P.Kruger, ale są chyba mapki z Prawobrzeżem i z tego przedziału czasowego.
Zgoda :D. Aktualnie wiemy na pewno tylko to, iż przed 1879 istniał już przystanek Finkenwalde, gdzie zapewne pociągi musiały się zatrzymywać (w jakimś celu został przecież zaznaczony na planie przygotowywanym przed 1879 rokiem). Nie wiemy jednak na 100% czy ten "przystanek" istniał już 1846 roku czy może powstał później. Tak samo możemy tylko domyślać się, kiedy wybudowano budynek dworcowy (czy w 1879 roku jak sugerują niektóre źródła, czy może wcześniej w prowizorycznej jeszcze formie etc.).
PKa pisze:wątpliwości rozwiewa P.Kruger "Erinnerungen an. S.-Finkenwalde..." podając iż od 1846 z/do (?) dworca Finkenwalde odchodziły 72 pociąg dziennie !! (jeszcze sprawdzę!)
Po dokładnym sprawdzeniu tego źródła będziemy mądrzejsi!

---------------------------------------------
PKa pisze:Nie szukam swoich postów, ale jedyne z czego się wycofałem to datowanie rozbiórki linii do obecnego łącznika (sądziłem, że to początek lat '80 - i tak mogło być! - bardziej prawdopodobny jest jednak koniec lat '70). Drugi, czyli obecny łącznik powstał na przełomie lat '60/'70 - tego ogólnika będę się trzymał po wszystkie czasy - za dużo mam ku temu relacji!
OK - ale nie zaprzeczysz, że przez moment także się nad tym zastanawiałeś, dlatego najpierw w swoim poście z 08 sie, 2013 - 05:09 (edytowanym później dwa razy) odnosząc się do mojego "podsumowania" napisałeś, iż "edit: po analizie materiałów spółdzielni (?) stwierdzam, iż ewentualnie mogło to nastąpić pod koniec lat 70." [czy coś w ten deseń]. Następnie, zapewne po ponownej analizie dostępnych Ci materiałów skasowałeś wspomniane powyżej "wtrącenie". Nic dziwnego - po 5 rano nie zawsze każdy patrzy, jak trzeba :).

Nie zmienia to jednak faktu, że wobec nowych materiałów dotychczasowe informacje i tak trzeba skorygować. Plan według państwowego układu współrzędnych z 1965 roku:
1965 mapa - fragment.jpg
Na planie widoczne są oba "łączniki" (istniały zatem "równolegle"). Musiały powstać przed 1965 rokiem. Co ciekawe, według mapy linia sobieradzka nie dociera już bezpośrednio do stacji Lotnisko. Tak to wygląda na planie. Linia dochodzi tylko do łącznika "Citroen" i potem "odbija" do Dąbia. Brakuje ostatniego fragmentu torów do stacji Lotnisko.
PKa pisze: Nie znam jego roku powstania ani startu eksploatacji. Polecam sedinową encyklopedię-datowanie 1966 chyba dotyczy pierwszego łącznika i przychylam się do tego roku. http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Sz ... _Wschodnie
W związku z powyższą mapą informacja ta wydaje się nieprawdziwa. W haśle brak ponadto podanego źródła. Widzę, iż całość utworzył i modyfikował później tylko Busol. Pytanie - skąd to wziął? Busol?

Przypominam, że według niektórych informacji tory na odcinku Szczecin Lotnisko-Dąbie zlikwidowano jeszcze w latach 60. XX wieku (1966). Moim zdaniem wówczas mógł także zniknąć z mapy Szczecina ów łącznik "Citroen" z powyższym odcinkiem.

Inna sprawa - nadal nie wiemy, kiedy powstały oba łączniki (na pewno po wojnie i przed 1965). Który powstał jako pierwszy (czy na pewno ten istniejący do dziś)?

Edit - na planie z 1960 roku oba łączniki także nie są jeszcze zaznaczone. Tory linii sobieradzkiej dobiegają bezpośrednio do Lotniska:
download/file.php?id=6960&mode=view

Czyżby zatem oba łączniki powstały równolegle w latach 1960-1965 (mniej więcej)? Być może wybudowanie łącznika "Citroen" wiązało się z likwidacją torów linii sobieradzkiej bezpośrednio przed stacją Lotnisko.

--------------------------------------------------

Poniżej do ściągnięcia cenne materiały ikonograficzne w całości (podziękowania dla babajack). Znajdują się tam m.in. plany z 1955 roku według danych współrzędnych z 1942 roku (obu łączników jeszcze brak):
Kolej - Forum.rar
(1.85 MiB) Pobrany 363 razy
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 12 sie 2013, o 23:32

[quote="Staupiszon"]
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:51 przez PKa, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9622
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Busol » 12 sie 2013, o 23:38

Stau pisze:W związku z powyższą mapą informacja ta wydaje się nieprawdziwa. W haśle brak ponadto podanego źródła. Widzę, iż całość utworzył i modyfikował później tylko Busol. Pytanie - skąd to wziął? Busol?
http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Ka ... i_kolejowe
Busol wziął to z WIkipedii co przez długi czas było oznaczone. Potem Aecjusz zrobił dokumentację fotograficzną, a potem Busol w związku z zaleceniami Książnicy Pomorskiej i projektu Pomeranica.pl zaczął wszystko porządkować i ikonka oznaczająca hasło z wikipedii zniknęła z hasła... Do końca roku materiały z Wikipedii w IES zostaną albo uźródłowione albo usunięte z Encyklopedii. Przyznam, że do tej kategorii mam ogromny sentyment i żal będzie usuwać chyba, że pojawi się możliwość porządnej weryfikacji tych haseł...
Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 12 sie 2013, o 23:53

Busol pisze:http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Ka ... i_kolejowe
Busol wziął to z WIkipedii co przez długi czas było oznaczone.
To musiałeś zrobić z Wiki jakąś kompilację, bowiem tam hasło o stacji jest bardzo lakoniczne:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Szczecin_Zdroje_Wschodnie
PKa pisze:W/g mnie nie! Łącznik C. istniał do lat '70! Mam plany PKP,
Czekamy zatem na nowe materiały/dowody. Sam jestem ciekawy, kiedy zlikwidowano łącznik C. i odcinek torów Lotnisko-Dąbie. Naturalnie ciekawy jestem również czy wybudowanie łącznika C. = likwidacja fragmentu linii sobieradzkiej do stacji Lotnisko.

Na razie dostępna w tym wątku ikonografia pozwala datować powstanie obu łączników mniej więcej na lata 1960-1965.
PKa pisze:Ja pozostanę przy swoim i do dyskusji włączę się po przedstawieniu dalszych dowodów!
Czekamy :).
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 13 sie 2013, o 00:47

[quote="Staupiździeliec"]
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:52 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 13 sie 2013, o 00:58

PKa pisze:Nie podajesz też Stau konkretnego opisu planu!
Napisałem wszystko, co wiem:
Plan według państwowego układu współrzędnych z 1965 roku. Całość nawet udostępniłem do ściągnięcia - nic więcej nie da się zrobić ;). Jeszcze można dodać - Główny Urząd Geodezji i Kartografii.
PKa pisze:Odcięty jest dw.lotnisko z obu stron tj. na wysokości Bat.Ch (tuż przed) oraz odcięta jest linia stargardzka.
Możesz uściślić? Widoczne są tory do stacji Lotnisko "za" łącznikiem "C." ? Co masz na myśli pisząc o "odcięciu" linii stargardzkiej? Odcinek Lotnisko-Dąbie - jakieś szczegóły? Najlepiej byłoby to jednak zobrazować.
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 13 sie 2013, o 01:07

[quote="Staukut
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:52 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
peter47
Posty: 14
Rejestracja: 8 cze 2011, o 22:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: peter47 » 13 sie 2013, o 05:34

Myślę Panowie,że datowanie mapy na podstawie układu współrzędnych nie jest trafne.Mapę datuje na podstawie aktualizacji,która jest też podawana lub daty druku przykład mapka A zapodanego pliku,prawy dolny róg.Jak dowiem się czegoś więcej w temacie to napiszę.
peter47
Posty: 14
Rejestracja: 8 cze 2011, o 22:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: peter47 » 13 sie 2013, o 18:24

Dzisiaj rozmawiałem z pracownikiem dawnego BPK i który twierdzi,że łącznicę Szczecin-Dąbie Słoneczne oddano do użytku w 1978 i wtedy dopiero zlikwidowano przejazdy przez Zdroje-Lotnisko.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 13 sie 2013, o 18:35

[quote="peter47"]
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:52 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
peter47
Posty: 14
Rejestracja: 8 cze 2011, o 22:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: peter47 » 13 sie 2013, o 19:52

BPK w tym konkretnym wypadku znaczy Biuro Projektów Kolejowych.Łącznicę budowano około 2 lat czyli zaczęto w 1976, a ów znajomy pracował wtedy w Zarządzie Drogowym Pomorskiej DOKP.Jeżeli to koledze nie wystarcza to spróbuję jutro podzwonić w kilka miejsc w PLK aby znaleźć metrykę linii.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 13 sie 2013, o 20:29

peter47 pisze:BPK w tym konkretnym wypadku znaczy Biuro Projektów Kolejowych.Łącznicę budowano około 2 lat czyli zaczęto w 1976, a ów znajomy pracował wtedy w Zarządzie Drogowym Pomorskiej DOKP.Jeżeli to koledze nie wystarcza to spróbuję jutro podzwonić w kilka miejsc w PLK aby znaleźć metrykę linii.
Będziemy wdzięczni. Każdy materiał ikonograficzny także na wagę złota. Dziwna ta mapa z "1965" roku. Co by nie mówić o dacie jej powstania - oba "łączniki" widoczne są jednocześnie. Tymczasem z tego, co mówi Twój rozmówca wynika, że wybudowanie obecnego "łuku" wiązało się z likwidacją "poprzedniego" (C.). Być może na planie uchwycono niedługi okres, kiedy powstał już drugi łuk, a nie zlikwidowano "starego". Hipoteza, że to projekt/plan jakoś nie może do mnie przemówić. Bardziej obstawiałbym, iż ta mapa jest późniejsza niż data układu współrzędnych (1965), co zasugerował peter47.

Zapytaj, jeśli możesz, czy coś wiadomo więcej o likwidacji odcinka torów Lotnisko-Dąbie oraz "łącznika" linii sobieradzkiej ze wspomnianą linią, który nazwaliśmy "C." (pobliże obecnej ulicy Citroena). Być może natrafisz też na jakiś ślad mówiący o dacie wybudowania łącznika "C.". Z góry dzięki.
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 13 sie 2013, o 22:45

[quote="pete
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:52 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości

cron