Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
Awatar użytkownika
pt47-106
Posty: 67
Rejestracja: 10 sty 2011, o 12:19
Lokalizacja: MD Gryfino/Przecław

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: pt47-106 » 30 lip 2013, o 22:28

PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 31 lip 2013, o 07:15

Poszukałem
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:55 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 2 sie 2013, o 00:39

Przystanek Słoneczne - teraz tylko schodki przypominają o tej stacji - klik.

Ciekawe to zdjęcie - link. PKa, a możesz w jakiejś formie (w wersji "beta") wrzucić fotografię, na której budynek przy stacji Słoneczne jeszcze stoi?

---------------------------

Znalazłem informację (nie wiem czy jest prawdziwa), że ze strony Dąbia do stacji Szczecin Lotnisko pociągi docierały do 1949 roku, a potem nastąpiła likwidacja połączenia pasażerskiego (1966 = "domniemana" likwidacja torów Dąbie - Szczecin Lotnisko - Regalica).

----------------------------

Po wojnie na odcinku Szczecin Lotnisko - Stare Czarnowo - Sobieradz pociągi kursowały do końca lat 60. XX wieku (też niepotwierdzona informacja).

Końcówka lat 70. XX wieku = likwidacja odcinka (torów) Szczecin Lotnisko - Szczecin Zdroje Wschodnie.

Podobnie niesprawdzona informacja, iż pociągi pasażerskie ze strony Dąbia do stacji Słoneczne docierały do 1983 roku.

"Przystanek Szczecin Słoneczne w 1997 roku. Widać istniejącą jeszcze wtedy sieć trakcyjną oraz lampy peronowe. Jak dobrze pamiętam to w tym roku (1997) przestały jeździć pociągi do Gryfbetu w Płoni oraz usunięto sieć trakcyjną".

"Bocznica EC Dąbie Wjazd z bocznicy EC Dąbie na główny szlak w kierunku Szczecin Dąbie/Szczecin Lotnisko. Zaślepiony tor na wprost to linia do Sobieradza". [2011]

Innymi słowy z biegiem lat infrastrukturę wykorzystywano w coraz mniejszym stopniu. Teraz ostatni fragment dawnej linii wiedzie ze Słonecznego do Kijewa. Zdaje się, iż aby eksploatować wspomniany powyżej odcinek wybudowano po wojnie łącznik z linią z lat 30. XX wieku (Szczecin Dąbie - Szczecin Zdroje "współczesne" - Regalica), a także bocznicę (zjazd) do Ciepłowni Rejonowej "Dąbska" w Kijewie. Na mapach satelitarnych widzę, że tory urywają się zaraz za Kijewem.
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 2 sie 2013, o 02:03

[quote="Stau"]
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:55 przez PKa, łącznie zmieniany 7 razy.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 2 sie 2013, o 02:03

P.K. _
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:56 przez PKa, łącznie zmieniany 3 razy.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 2 sie 2013, o 02:15

Co mam usunąć? Poza tekstem nic nie widzę. Nie ruszam "cudzych" postów, jeśli nie muszę. Na szczęście prawie nie ma takiej potrzeby. Jak coś modyfikuj sam ;).

-----------------------
PKa pisze:Były w pobliżu restauracje, nie pamiętam nazw ale zdaje się "Zum Bahnhof" ?!
Tak. Restaurant zum Bahnhof (Bahnhofstraße, czyli obecna Handlowa).
http://www.prawobrzeze.eu/galeria/displ ... m=37&pos=0

Ściąga nazw wszystkich dworców przed- i powojennych - klik.
PKa pisze:Na przystanku Słoneczne nie było budynku, stała jedynie duża metalowa wiata.
Cóż - skoro nie ma "pełnej" fotografii, trzeba cieszyć się ze zdjęcia, na którym widać fundamenty wiaty - klik.
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 2 sie 2013, o 17:16

[quote="
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:56 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 4 sie 2013, o 18:16

PKa pisze:
Stau pisze:Cóż - skoro nie ma "pełnej" fotografii, trzeba cieszyć się ze zdjęcia, na którym widać fundamenty wiaty - klik.
Jest przecież ważne zdjęcie Pana Grygory zapodane na FB i teraz przez Busola, widać tam prawie całą wiatę!
Warto wyłowić z komentarzy:

@Maciej Kiciński (pisownia oryginalna):

"bez wątpienia są to zdjęcia dawnej linii Szczecin-Lotnisko - Sobieradz, przy dawnym przystanku Szczecin-Słoneczne. Sugerują to widoczne charakterystyczne bloki przy ul. Kostki-Napierskiego oraz ciekawostka transportowa. Chyba nawet był ten temat poruszany na Sedinie, aby wspomóc komunikację między lewo- i prawobrzeżną częścią Szczecina na czas dość obszernej przebudowy (chyba) ul. Gdańskiej, uruchomiono ponownie ten odcinek dla ruchu pasażerskiego. Jednak ze względu na układ torowy, nie było to szczególnie szybkie połączenie, gdyż pociągi ze Słonecznego, chcące udać się do Szczecina Głównego, musiały udać się najpierw do Dąbia, gdzie po zmianie czoła pociągu (dla EZT to akurat niewielki problem) udawały się w podróż powrotną, częściowo tym samym odcinkiem, do centrum. Data też się może zgadzać, bowiem elektryfikacja nastąpiła w 1984 r. zapewne jedynie na potrzeby ruchu pociągów EZT, które obsługiwały ten krótki odcinek. Wydaje mi się, że trakcja kończyła się zaraz za przejazdem przez ul. Łubinową i nie została pociągnięta dalej do elektrociepłowni w celu obsługi jej transportów przez składy elektryczne. Widziałem kiedyś, kiedyś zdjęcie ze stojącym składem EZT na ów przystanku, widok dość S-Bahnowy. Pamiętam później (z własnych obserwacji z okien pociągu), że trakcja elektryczna została zlikwidowana w minionym dziesięcioleciu.

Pozostałości z widocznej na załączonych zdjęciach wiaty są oczywiście uwiecznione na moim ulubionym serwisie kolejowym:
http://www.bazakolejowa.pl//index.php?d ... no=galeria

Zastanawia mnie jedynie widoczny na zdjęciach busz, który może sugerować, że po przewozach pasażerskich, w momencie robienia zdjęcia, można było już zapomnieć (istniały wówczas schody na peron, istnieją chyba do dziś, jednak te na zdjęciu są już ewidentnie mocno zarośnięte), więc data może być nieco późniejsza niż 1984. Ale to tylko moje wątpliwości, a zdjęcie może być zrobione z pechowej perspektywy".

--------------------------

Temat faktycznie był poruszany na portalu w jeszcze innym wątku. Wyłowiłem tę dyskusję z 2005 roku - dużo linków, mapek i innych ciekawych materiałów:
viewtopic.php?f=23&t=1337&hilit=stacja+ ... e&start=15

Tutaj np. mapka przedwojenna Hökendorfu z zaznaczonym dworcem (nieopodal znajdowała się po 1945 roku stacja Słoneczne):
download/file.php?id=2921&mode=view

A tutaj układ torów na planie z 1960 roku:
download/file.php?id=6960&mode=view

--------------------------

Ze Szczecina Lotnisko rozpoczynał swój bieg pociąg jadący w stronę Sobieradza. Natomiast zdaje się, że przez cały czas pociągi poruszające się z Dąbia nie mogły "wjechać" na tę "sobieradzką" linię w "prosty" sposób. Południowa linia z Dąbia w stronę Regalicy przecinała się z "sobieradzką" prostopadle (wiadukt). Północna również nie miała bezpośredniego połączenia. W Szczecinie Lotnisku dopiero osobne tory prowadziły w stronę Sobieradza. Ludzie musieli się przesiadać.

Zastanawia mnie, kiedy dokładnie wybudowano poniższy łącznik:
Messtischblatt (czerwień).jpg
niemiecki Messtischblatt - fragment

Na planie z 1960 roku nie jest jeszcze widoczny. Być może zrobiono to dopiero w 1978 roku, kiedy oddano do użytku Ciepłownię Rejonową "Dąbska" w Kijewie. Wówczas powstała bocznia do ciepłowni, może także równolegle wybudowano ów łącznik? Niemal w tym samym okresie zlikwidowano również tory na odcinku Szczecin Lotnisko - Szczecin Zdroje Wschodnie.

W pewnym sensie zbiega to się z informacją, iż na krótko odcinek Słoneczne-Dąbie (dalej Szczeciny Główny) ponownie rozpoczęto wykorzystywać dla ruchu pasażerskiego, a w 1984 został on zelektryzowany? W każdym razie wiadomość, iż pociągi pasażerskie ze strony Dąbia do stacji Słoneczne docierały tylko do 1983 roku wydaje się raczej niezbyt prawdziwa - link.
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 5 sie 2013, o 11:51

Buchheidebahn:
http://buchheide.blogspot.com/2013/03/b ... tacje.html

Tekst, zdjęcia i mapki.
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: kicikk » 5 sie 2013, o 15:56

Bumerang ja. Szkoda, że nie kontynuowałeś wątku:

viewtopic.php?f=29&t=12938

No i coś słabo trzepałeś ten internet ;)
Maciej Kiciński
msk90a2
Posty: 8
Rejestracja: 26 lip 2013, o 18:36

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: msk90a2 » 5 sie 2013, o 18:21

Witam. Jak obiecałem zamieszczam zdjęcia pozostałości kolejowych na terenie unikonu oraz przy gryfbecie. Proszę czytać opis zdjęć - będzie tam prośba o dodatkowe informacje.
PS. Dziękuję za zainteresowanie tematem ale przypominam o tytule tego wątku - zdjęcia z lat 70-80-90 prywatnych osób które mieszkają/ły koło tej linii. Także każda informacja na temat działania bocznicy do gryfbetu i unikonu będzie bardzo cenna. W opisach zamieszczonych przeze mnie zdjęć podzielę się swoją wiedzą.
Brama wjazdowa do gryfbetu. To właśnie tutaj do roku 1997 wjeżdżały pociągi z cementem (lokomotywa sm42 i &quot;gruszki&quot;
Brama wjazdowa do gryfbetu. To właśnie tutaj do roku 1997 wjeżdżały pociągi z cementem (lokomotywa sm42 i "gruszki"
Za bramą do gryfbetu gdzie wjeżdżały gruszki.
Za bramą do gryfbetu gdzie wjeżdżały gruszki.
Druga brama prowadząca na teren dzisiejszej giełdy. Gdy byłem tam około 1998 roku to ten wjazd był już nieczynny - ostatni pociąg musiał tam wjechać pare lat wcześniej. PROSZĘ O informację jakie pociągi i do kiedy wjeżdżały tą bramą.
Druga brama prowadząca na teren dzisiejszej giełdy. Gdy byłem tam około 1998 roku to ten wjazd był już nieczynny - ostatni pociąg musiał tam wjechać pare lat wcześniej. PROSZĘ O informację jakie pociągi i do kiedy wjeżdżały tą bramą.
Widok za drugą bramą na teren giełdy.
Widok za drugą bramą na teren giełdy.
Widok na komin i wieżę wodną na terenie unikonu. Można porównać to zdjęcie z tym na samym początku wątku gdzie widać wagony z kontenerami w latach 80.
Widok na komin i wieżę wodną na terenie unikonu. Można porównać to zdjęcie z tym na samym początku wątku gdzie widać wagony z kontenerami w latach 80.
Pozostałość toru w unikonie
Pozostałość toru w unikonie
Koniec toru w unikonie
Koniec toru w unikonie
Unikon rampa
Unikon rampa
Unikon rampa 2
Unikon rampa 2
Unikon rampa 3
Unikon rampa 3
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: kicikk » 5 sie 2013, o 22:36

Stau pisze:(...)odcinek Dąbie - Szczecin Lotnisko - lewobrzeżny Szczecin. Wspomniany odcinek biegł niegdyś przez "północny" most na Regalicy, który został zniszczony podczas II wojny światowej i nie został już odbudowany. Podobno filary tej nieistniejącej przeprawy są jeszcze widoczne z mostu Pionierów.
Nawet na pewno. Najlepiej widać je oczywiście z wody. Ostatnio miałem okazję opłynąć wyspę Siedlińską Kępę z obu stron. Od strony Cegielinki zachował się jedynie wschodni przyczółek mostu, żadnych filarów. Natomiast od strony Martwej Wody możemy zauważyć 4 filary. Robiłem zdjęcia. Mam. Dam.

Co mnie zawsze zastanawiało to ślad po linii na Siedlińskiej Kępie. Na zdjęciach satelitarnych widać wyraźnie, że "coś się tam dzieje". Oczywiście rośnie tam teraz busz, a dostęp do wyspy jest raczej niemożliwy, jednak wspomniany busz wyznacza właśnie przebieg linii przez ową wyspę. Nie jestem pewien ale wydaje mi się, że kiedyś natknąłem się na informację (cholera, muszę zacząć notować sobie źródła), że tor przez Siedlińską Kępę również szedł po moście, a nie po żadnym nasypie. Świadczyć może o tym fakt, że grunt na wyspie jest prawdopodobnie piekielnie podmokły i nie stanowi żadnego podłoża pod żadne budowle inżynieryjne, oraz to co zobaczycie na moich zdjęciach (mam, dam) - brak przyczółków po stronie Martwej Wody oraz wspomniany już wyżej tylko jeden przyczółek przy wschodnim brzegu Cegielinki. Zachowane filary stoją przy samych brzegach Martwej Wody więc być może istniało nad wyspą jedno długie przęsło (na ok. 300 m długie - to możliwe w ogóle?), lub na wyspie istniały dodatkowe filary. Jeśli filary to również powinny być zachowane gdzieś między krzaczorami - nie widzę potrzeby ich rozbierania na takich nieużytkach, tym bardziej, że filary na rzece się zachowały. A na pewno nikt ich nie ukradł, skoro dostęp do wyspy jest tak mocno utrudniony. Przywołane wcześniej zdjęcia mostu nad Cegielinką (http://sedina.pl/galeria/thumbnails.php?album=1046) również nieśmiało na to wskazują, choć akurat w tym przypadku można mieć co do tego spore wątpliwości…
Maciej Kiciński
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 6 sie 2013, o 05:53

merytorykę
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:56 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 6 sie 2013, o 18:48

kicikk pisze:Bumerang ja. Szkoda, że nie kontynuowałeś wątku:

viewtopic.php?f=29&t=12938

No i coś słabo trzepałeś ten internet ;)
Sugestia słuszna. Nie ma sensu prowadzić dwóch "równoległych" dyskusji na ten sam temat. Lepiej wszystko zebrać w miarę możliwości w jednym miejscu (łatwiej potem szukać informacji). Innymi słowy - wszystkie posty zostały przeniesione do zasugerowanego przez kicikka wątku. Zaznaczyłem to także na czerwono w pierwszym poście autorstwa msk90a2, który wcześniej (przed "integracją") rozpoczynał dyskusję.

Warto raz jeszcze powtórzyć, iż interesujące wiadomości na temat linii poruszono również "przy okazji" tutaj (2005):
viewtopic.php?f=23&t=1337&hilit=stacja+ ... e&start=15

--------------------------
kicikk pisze: Nawet na pewno. Najlepiej widać je oczywiście z wody. Ostatnio miałem okazję opłynąć wyspę Siedlińską Kępę z obu stron. Od strony Cegielinki zachował się jedynie wschodni przyczółek mostu, żadnych filarów. Natomiast od strony Martwej Wody możemy zauważyć 4 filary. Robiłem zdjęcia. Mam. Dam.
Czekamy zatem ;). Do tej pory Busol wrzucił tylko widok z Google Street:
--------------------------

Coś może ktoś więcej wie o tym "łączniku" ze Słonecznego do Dąbia? Kiedy powstał? Podobno (informacja z profilu FB) niedawno rozebrano krótki odcinek łącznika ze względu na budowę SST. Ciekawe czy oznacza to całkowite zaprzestanie wykorzystywania ostatniego odcinka linii do CR "Dąbska" w Kijewie. Być może znajdą jakieś alternatywne rozwiązanie.
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 7 sie 2013, o 04:56

Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:57 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 28 gości