Witam,
Zastanawia mnie kwestia Paradeplatz, ale po kolei... Na początek zdjęcia:
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... play_media <---- zdjęcie z czasów istnienia siedziby garnizonu (Hauptwache)
http://www.galerie.stetinum.pl/pl/galerie/680/4093 <---- po zbudowaniu na jego miejscu UFA Palast
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... play_media <---- UFA Palast 2
http://www.galeriabezdomna.art.pl/pl/pl ... 244081.jpg <--- ulica z drugiej strony (od pomnika Wilhelma I i Konigsplatz)
Zastanawia mnie organizacja ruchu samochodowego. Środek Paradeplatz to ciąg dla pieszych. Patrząc z perspektywy ostatniego zdjęcia: po lewej stronie - ulica, a po niej tory tramwajowe w dwie strony. Po prawej także ulica (sama). Współcześnie wiadomo jak wygląda ruch pojazdów - tramwaj puszczono środkiem między jezdniami, po lewej stronie zieleni ruch w jedną stronę (dwa pasy), po prawej w drugą stronę (dwa pasy).
Natomiast jak to było niegdyś? Wiadomo, że ruch tramwajów po lewej stronie (zdjęcie) uniemożliwia swobodną jazdę w jednym kierunku (wówczas czołowo zderzyłby się tramwaj z samochodem). Wobec tego na chłopski rozum wnioskuję:
Prawa strona przeznaczona była dla aut jadących w stronę UFA Palast, a po lewej pojazdy jeździły torowiskiem, ale tylko za tymi tramwajami, które podążały w stronę pomnika cesarza Wilhelma I i Moltkestrasse. Równocześnie torowisko obok było przeznaczone w tym wypadku tylko i wyłącznie dla tramwajów jadących Paradeplatz w stronę UFA Palast, gdyż w innym wypadku groziłoby to kolizją. Fotka "UFA Palast 2" wyłapała dwa samochody "w ruchu" - jeden podąża po torowisku w stronę pomnika, drugi skręca w stronę bodajże Grune Schanze (Dworcowa).
Tylko pewności nie mam..., stąd proszę kogoś bardziej zorientowanego o potwierdzenie. Druga sprawa - dysponuje ktoś może mapami przedwojennymi miasta, gdzie owe linie tramwajowe są na nich zaznaczone. Kojarzę, że w ratuszu staromiejskim powinny takowe wisieć, ale może ktoś ma dobry skan.
Z góry dziękuję. Pozdrawiam.