Nieistniejące skrzyżowanie z ul. Wyzwolenia

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
Awatar użytkownika
Sławek
Posty: 1556
Rejestracja: 11 maja 2004, o 18:00

Nieistniejące skrzyżowanie z ul. Wyzwolenia

Postautor: Sławek » 19 lip 2004, o 15:01

Na ulicy Wyzwolenia, na wysokości Fali miało chyba powstać duże skrzyżowanie z ulicą, którą projektowano, a która nie powstała. To skrzyżowanie w zasadzie istnieje i to przynajmniej od połowy lat 80-tych; są gotowe zjazdy, pasy ruchu – wykorzystywane jako parkingi (po jednej stronie Wyzwolenia parking Fali, po przeciwnej parking osiedlowy i parking strzeżony). Dobrze widać to (układ skrzyżowania) z okolicznych wieżowców – niestety nie mam aparatu cyfrowego...

Ulica ta miałaby łączyć (chyba?) okolice skrzyżowania Matejki – Salomei – Gontyny, dalej idąc pasem zieleni pomiędzy Odzieżową a Szkołą na Malczewskiego, przecinać Wyzwolenia, Unisławy i pomiędzy kościołem Dominikanów a szkołą budowlaną dochodzić do rogu Śląskiej i Wielkopolskiej.

Ktoś wie coś bliżej? Czy pomysł zarzucono, czy jeszcze są jakieś plany? Zabudowa która tam istnieje nie wyklucza chyba budowy drogi. A może ja się mylę i były tam zupełnie inne plany?

Pozdrawiam - Sławek :D
Awatar użytkownika
Exadum
Posty: 1448
Rejestracja: 8 maja 2004, o 21:47
Lokalizacja: klikam z Polic, kiedyś patrzyłem na sklep Matz'a

Postautor: Exadum » 19 lip 2004, o 22:15

Swego czasu kiedy uczyłem się w budowlance przy Unisławy byliśmy na wycieczce w "dyrekcji dróg". Wtedy pierwszy raz słyszałem o tym pomyśle. Ulica ta miała się nazywać Nowowielkopolska czy też Nowa Wielkopolska. Miał to być wlot z Trasy zamkowej do Szczecina. Prawdopodobnie ze względu na cięcia odpuszczeono sobie. Nie mam pojęcia czemu. W ciągu 5 lat mojego pobytu w technikum nie udało się zbudować "trasy" także nikt nie myślał o dalszej części.
Jedną z ciekawostek Trasy Zamkowej miały być pierwsze ruchome schody w Szczecinie :-) Miały być zrobione na Energetyków koło wjazdu do portu. Są tam nawet pozostałości po podporach dodatkowych. Nim jednak cokolwiek powstało pierwsze ruchome schody fundnął sobie PAZIM :-) i pewnie dali sobie spokój.
Adam_R
Posty: 167
Rejestracja: 27 maja 2004, o 21:34

Postautor: Adam_R » 19 lip 2004, o 22:28

Jesli mowa o trasie... Jadac do miasta zaraz za pierwszym zakretem po lewej stronie jest slepy pas, wyglada jakby mial tam byc wjazd. Wie ktos cos ? Moze ktos zna dokladniejsze plany trasy zamkowej, jak sie okazuje miala byc znacznie ciekawsza.
www.puszczabukowa.prv.pl
Awatar użytkownika
Sławek
Posty: 1556
Rejestracja: 11 maja 2004, o 18:00

Postautor: Sławek » 20 lip 2004, o 11:21

Exadum - dzięki za informacje.
Nie mogę sobie tylko wyobrazić, jak "wlot z Trasy zamkowej do Szczecina" mógłby wychodzić koło Fali na Wyzwolenia. Tzn, którędy miałyby iść ulice... :?:
Może ktoś ma jakiś plan albo projekt tej trasy?
Pozdrawiam - Sławek :)
Erich-Falkenwaldergesellschaft
-------------------------------------
GG 1424935
Adam_R
Posty: 167
Rejestracja: 27 maja 2004, o 21:34

Postautor: Adam_R » 20 lip 2004, o 18:24

Wczoraj zasypiajac rozmyslalem co wspolnego moze miec to skrzyzowanie z Trasa zamkowa i wyszlo mi ze moze mialo laczyc sie z Dubois ? Troche budynkow po drodze jest ale to moze miec sens. Pojechalibysmy Lady-Dubois i jestesmy na Wyzwolenia omijajac sporo swiatel i dalej Wielkopolska. Tylko, ze Gonytyny idzie w dol, moze wiadukt ? Skoro planowano ruchome schody na Energetykow to wszystko jest mozliwe. Pozostaje jeszcze mozliwosc polaczenia tylko z Gontyny ale to jest chyba bez sensu, zdubluje sie Malczewskiego i bedzie problem ze zjazdem.
www.puszczabukowa.prv.pl
Awatar użytkownika
Exadum
Posty: 1448
Rejestracja: 8 maja 2004, o 21:47
Lokalizacja: klikam z Polic, kiedyś patrzyłem na sklep Matz'a

Postautor: Exadum » 20 lip 2004, o 22:25

Pomoge waszej wyobraźni na tyle na ile jest to możliwe ;-)
Tu jest wizja trasy. Proponuje analize z planem miasta.
makieta
Przebieg jest jak widać podobny ale wlot od strony rzeki całkowicie odmienny.
Naszym tematem jest górny prawy róg. Słabo widoczne ale to już pokazuje jaki miała mieć rozmach nasza przeprawa przez Odre. Niestety nie dysponuje niczym innym.
Kwestia samego połączenia jest widoczna na planie miasta. Skoro macie już go przed oczami to proponuje fragment Wyzwolenia
Z lewej strony od pl. Witosa (omawiany plac :-) ) ulica miała przebiegać przez teren budowlanki i kiedyś plac zabaw dla dzieci obecnie kościół wpadać w Wielkopolską i dalej do placu Lenona :-) obecnie Sprzymierzonych.
W prawo widoczny jest za Falą pas zieleni praktycznie prowadzący na wprost do Gontyny. Myśle że w trójkącie ks. Salomei, Gontyny i E. Plater można było wymyślić niezły węzeł gordyjski aby to wszystko połączyć :-)
Patrząc na plan wynikało by, że tamto skrzyżowanie było by wlotem od strony Polic do miasta, a zarazem częścią całej inwestycji ułatwiającej przelot przez miasto lub ewentualne wbicie się w nie.
To co oglądacie to zdjęcia nie skany więc jakość taka sobie.
Pomoglem troche?
Awatar użytkownika
konger
Posty: 464
Rejestracja: 6 maja 2004, o 12:49
Lokalizacja: Szczecin koło Polic
Kontakt:

Postautor: konger » 21 lip 2004, o 19:02

Krótko mówiąc, cały ruch miał być skierowany na skrzyżowanie Malczewskiego z Matejki, a nie jak jest teraz, gdy ok. 65% aut jedzie z Trasy na plac Żołnierza...

Kiedyś w Kurierze czytałem, jak człowiek z (?) działu projektowania miasta przewisywał, że Trasa Zamkowa nie spełni swoich oczekiwań, on proponował by tramwaje na Wyszyńskiego na wysokości katedry wieżdżały w tuenl podziemny, a skrzyżowanie przy Bramie Portowej było przynajmniej 2-poziomowe...
Swoją drogą przydałoby się, aby np. po Krzywoustego nie jeździły tramwaje na powierzchni tylko pod ziemią, a na górze zrobić po 3 pasy ruchu w każdą stronę...

Weźcie do ręki plan zagospodarowania miasta Szczecina z 1997r. i popatrzcie gdzie miała wchodzić do centrum kolejna trasa wlotowo-wylotowa... :) I to było całkiem realne...
.:konger:.

One life. Live it.
Awatar użytkownika
Sławek
Posty: 1556
Rejestracja: 11 maja 2004, o 18:00

Postautor: Sławek » 21 lip 2004, o 21:28

Znowu dzięki Ci Exadum - sporo wyjaśniłeś. Nie do końca tylko "kapuję" jak od skrzyżowania Salomei i Gontyny w kierunku Odry - przez Matejki?! Czyli przez "wąskie gardło" pomiędzy budynkami kuratorium i banku koło domu marynarza? A może inną drogą? Jakieś estakady, albo co... Nie wiem.

Ale to skrzyzowanie można moim zdaniem chyba wykorzystać i dzisiaj - właśnie jako wyjazd z centrum w kierunku na Oś. Książąt Pomorskich i Warszewo - przez ul. Gontyny. Pozwoliłoby to na ominięcie Malczewskiego (korki) i opisanego powyżej "wąskiego gardła" (korki). Wtedy Malczewskiego jechałoby się z centrum tylko w kierunku ul. Dubois.

Pozdrawiam - Sławek :D
Erich-Falkenwaldergesellschaft
-------------------------------------
GG 1424935
Awatar użytkownika
Exadum
Posty: 1448
Rejestracja: 8 maja 2004, o 21:47
Lokalizacja: klikam z Polic, kiedyś patrzyłem na sklep Matz'a

Postautor: Exadum » 22 lip 2004, o 00:56

Nie do końca z tym skrzyżowaniem. Jeżeli już to "przelot" do wyzwolenia byłby za bankiem, teraz są tam garaże chyba. druga nitka szła by przed bankiem. jest dość szeroko wbrew pozorom, gdyby tak wykopać wysepke i zrobić np przejście podziemne to może...
Swoją drogą nasze "pierwsze" bo nie było to pierwsze przejście podziemne w Szczecinie od początku miało małe zainteresowanie pieszych. Pamiętam te tłumy biegaczy do i z przystanków zaraz po otwarciu :-)
Kto o zdrowych zmysłach będzie telepał sie po schodach skoro na jezdni żyweo ducha (samochodu ) nie ma?
Teraz ruch jest dość spory ale te kilkanaście lat wstecz raczej był niewielki.
To też o ile dobrze pamiętam miała być wprawka do przebudowy Bramy Portowej :-) no i na tym zakończono, a szkoda.
Awatar użytkownika
konger
Posty: 464
Rejestracja: 6 maja 2004, o 12:49
Lokalizacja: Szczecin koło Polic
Kontakt:

Postautor: konger » 23 lip 2004, o 00:07

Bo podobno koło Bramy Portowej są jakieś podziemia i Oni się boją, że coś się może zawalić... No cóż... Prz takim podejściu do sprawy o poprawie płynności ruchu możemy pomarzyć...
.:konger:.

One life. Live it.
Gość

Postautor: Gość » 24 lip 2004, o 01:08

Offtopic
Exadum: Z tej makiety wynika równie¿, ¿e w miejscu PAZIMu mia³y staæ dwie bli¼niacze wie¿e [zapewne bez ruchomych schodoof;] /// Hammer
Awatar użytkownika
Sławek
Posty: 1556
Rejestracja: 11 maja 2004, o 18:00

Postautor: Sławek » 24 lip 2004, o 23:51

To też o ile dobrze pamiętam miała być wprawka do przebudowy Bramy Portowej no i na tym zakończono, a szkoda.

Bo podobno koło Bramy Portowej są jakieś podziemia i Oni się boją, że coś się może zawalić... No cóż... Prz takim podejściu do sprawy o poprawie płynności ruchu możemy pomarzyć...
A może dobrze się stało? Teraz na świecie odchodzi się od podziemnych przejść.

Płynność ruchu na Bramie poprawiłaby natomiast moim zdaniem zmiana torowisk tramwajowych, bo one ze wszystkich czterech stron skrzyżowania są bardzo szerokie (po 3 torowiska - w tym 2 osobne dla tramwajów jadących prosto i skręcających). Czy to jest konieczne? Wystarczyłyby odpowiednie zwrotnice i z każdej strony zyskalibyśmy szerokość jednego torowiska - przez to możnaby poszerzyć pasy ruchu i chodniki.
Np. od strony Krzywoustego - czy 8 jadąca prosto i 9 skęcająca w prawo muszą mieć osobne tory?
Pozdrawiam - Sławek :D
Erich-Falkenwaldergesellschaft
-------------------------------------
GG 1424935
Adam_R
Posty: 167
Rejestracja: 27 maja 2004, o 21:34

Postautor: Adam_R » 25 lip 2004, o 16:19

Mysle, ze to nie ilosc torowisk jest problemem. We wszystkich kierunkach za po 4 pasy wiec ilosc wystarczajaca. Skrzyzowanie jest duze, jest duzo kierunkow jazdy i to sprawa, ze tak dlugo trzeba czekac na zmiane swiatel. Probleme jest tez to, ze krzyzuje sie tam zbyt wiele tras i czesto trzeba jechac tamtedy bo innej drogi nie ma albo ta jest najlepsza. Przyklad: auta jada Wyzwolenia i skrecaja w strone Krzywoustego. Tam sie czesto robi korek. Dlaczego ? Bo na moscie dlugim w szczycie jest jeszcze wiekszy krorek i lepiej pojechac Trasa Zamkowa. Nawet jesli usunie sie tam tory to nie wiele to da. Trzeba pozadnie przemyslec caly uklad komunikacyjny w miescie. Albo zrobic skrzyzowanie wielopoziomowe dla samochodow, to byloby chyba znacznie lepsze.
www.puszczabukowa.prv.pl
Gość

Postautor: Gość » 26 lip 2004, o 15:20

No ale je¶li wyrzuciæ nadmierne torowiska, to w twoim przyk³adzie mo¿na poszerzyæ jezdniê o jeden pas i zrobiæ 2 pasy dla skrêcaj±cych w prawo w Krzywoustego - to na pewno poprawi p³ynno¶æ. Podobnie w innych kierunkach. :idea: :idea: :idea:

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości

cron