leks-zagadka-light nr 1

Zagadki zadawane bez obawy, że zostaną szybko zepsute przez grono redakcyjne, które w tym miejscu ma zakaz ich rozwiązywania.
Ka³ka
Posty: 6
Rejestracja: 2 maja 2007, o 17:26
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Ka³ka » 24 lip 2009, o 23:30

OK myślałem o torach tramwajowych :D
Awatar użytkownika
Kropka
Posty: 752
Rejestracja: 30 wrz 2007, o 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Kropka » 25 lip 2009, o 00:00

Na parterze zamontowano rolety.
A ja nie cierpię zabudowanych balkonów.
Leks
Virtuell
Posty: 199
Rejestracja: 7 kwie 2008, o 09:24

Postautor: Leks » 25 lip 2009, o 00:05

Obstawiam, że pętla w obecnym kształcie powstała po wojnie, około 1965 1970 r. ? :P
Mieciak49
Posty: 8
Rejestracja: 9 lut 2008, o 22:48
Lokalizacja: Bremerstr.

Postautor: Mieciak49 » 25 lip 2009, o 13:19

Ja mysle ze nawet blizej 1960 r.,bo juz wtedy siegam pamiecia do tych okolic i nie kojarze,zeby tam nie bylo petli tramwajowej
Ka³ka
Posty: 6
Rejestracja: 2 maja 2007, o 17:26
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Ka³ka » 25 lip 2009, o 18:43

cieplej :D
mirekjot
Posty: 1039
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Postautor: mirekjot » 25 lip 2009, o 19:15

W 1947?
Awatar użytkownika
secessionlove
Posty: 396
Rejestracja: 13 cze 2009, o 16:27
Lokalizacja: Graudenz/Stettin
Kontakt:

Postautor: secessionlove » 26 lip 2009, o 18:08

Kałka pisze:A może rozszerzymy tą zagadkę? Kiedy powstała obecna pętla tramwajowa przy Dworcu Niebuszewo? Może kogoś zdziwić, ale pamiętam jak obecnej pętli nie było a wagony tramwajowe były na końcowym przy dworcu przetaczane.
:?: :?: :?: :?:
Co za bzdury! Pętla tramwajowa na Niebuszewie powstała w 1927 roku, została oddana do użytku latem tegoż roku miej więcej w takim kształcie, co obecnie. Nie było torów przetokowych, jedynie najprostszy rodzaj pętli ulicznej. Wystarczy spojrzec na przedwojenne plany Szczecina wydawane od 1927 roku wzwyż. Nie wierzących odsyłam do książki Remigiusza Grochowiaka "120 lat..." albo do opracowania "Tramwaje w Szczecinie" autorstwa Kajetana Szmucińskiego na jego stronie www.tramsza.prv.pl
Zresztą wsród miłośników KM w Szczecinie jest rzeczą oczywistą, że na Niebuszewie powstała pierwsza pętla, takiego typu, jaki znamy dziś.
Leks
Virtuell
Posty: 199
Rejestracja: 7 kwie 2008, o 09:24

Postautor: Leks » 27 lip 2009, o 00:17

Widzisz secessionlove coś mi chodziło właśnie po głowie, że ta pętla była jako pierwsza, z tym, że czytając posty innych pomyślałem, że w takim razie ta pętla była pewnie pierwszą, ale po wojnie. Ciekawa sprawa :).
Awatar użytkownika
secessionlove
Posty: 396
Rejestracja: 13 cze 2009, o 16:27
Lokalizacja: Graudenz/Stettin
Kontakt:

Postautor: secessionlove » 27 lip 2009, o 18:06

Zapytam się Cię Kałka, czy rzeczywiście miało tu miejsce jakieś przetaczanie wagonów, chocby w ramach remontu? Przecież w latach PRLu takie rzeczy się zdarzały, jak budowa torowiska tymczasowego. Sam coś takiego pamiętam z lat 80. na ul. Ludowej.
Ka³ka
Posty: 6
Rejestracja: 2 maja 2007, o 17:26
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Ka³ka » 28 lip 2009, o 16:41

Jeśli kogoś wprowadziłem w błąd to przepraszam. Faktycznie pętla na Niebuszewie powstała w1927 roku. Jednak trochę inaczej przebiegało jej torowisko. Stąd zdjęcia tego samego miejsca z torem tramwajowym i „bez toru”. W rejonie dworca był jeden tor bez żadnych wysepek a przystanek był usytuowany na chodniku. W ulicy Boguchwały tor tramwajowy przebiegał po prawej stronie osi jezdni a przystanek znajdował się na chodniku tuż przed ostrym skrętem w ul. Asnyka. Kiedy wprowadzono do ruchu nowego typu wagony, dość często zdarzało się, że na tym zakręcie wypadały one z szyn tramwajowych. To prawdopodobnie spowodowało, że w drugiej połowie lat pięćdziesiątych pętlę na Niebuszewie przebudowano. Przebudowa trwała dość długo. Przed dworcem wykonano nowy układ jezdni i wysepki przystankowe a podwójne tory są pozostałością po rozjazdach niezbędnych wówczas do przetaczania wagonów na czas budowy. Nowy tor tramwajowy w ulicy Boguchwały wybudowano tuż przy chodniku po lewej stronie jezdni oddzielając chodnik dla pieszych od torowiska łańcuszkiem na słupkach. Zieleń powstała później. Zawsze wydawało mi się że to torowisko tuż pod oknami budynków było nieporozumieniem. I tak pozostało do dzisiaj.
Awatar użytkownika
secessionlove
Posty: 396
Rejestracja: 13 cze 2009, o 16:27
Lokalizacja: Graudenz/Stettin
Kontakt:

Postautor: secessionlove » 28 lip 2009, o 17:41

Kałka pisze:Przebudowa trwała dość długo. Przed dworcem wykonano nowy układ jezdni i wysepki przystankowe a podwójne tory są pozostałością po rozjazdach niezbędnych wówczas do przetaczania wagonów na czas budowy. .
Tak te myśałem. A więc był tu tymczasowy weksel podczas przebudowy tej pętli. Grochowiak nie wspomina o tym w swojej książce na 120-lecie.
mirekjot
Posty: 1039
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Postautor: mirekjot » 31 lip 2009, o 19:50

Kałka pisze:Jeśli kogoś wprowadziłem w błąd to przepraszam. Faktycznie pętla na Niebuszewie powstała w1927 roku. Jednak trochę inaczej przebiegało jej torowisko. Stąd zdjęcia tego samego miejsca z torem tramwajowym i „bez toru”. W rejonie dworca był jeden tor bez żadnych wysepek a przystanek był usytuowany na chodniku. W ulicy Boguchwały tor tramwajowy przebiegał po prawej stronie osi jezdni a przystanek znajdował się na chodniku tuż przed ostrym skrętem w ul. Asnyka. Kiedy wprowadzono do ruchu nowego typu wagony, dość często zdarzało się, że na tym zakręcie wypadały one z szyn tramwajowych. To prawdopodobnie spowodowało, że w drugiej połowie lat pięćdziesiątych pętlę na Niebuszewie przebudowano. Przebudowa trwała dość długo. Przed dworcem wykonano nowy układ jezdni i wysepki przystankowe a podwójne tory są pozostałością po rozjazdach niezbędnych wówczas do przetaczania wagonów na czas budowy. Nowy tor tramwajowy w ulicy Boguchwały wybudowano tuż przy chodniku po lewej stronie jezdni oddzielając chodnik dla pieszych od torowiska łańcuszkiem na słupkach. Zieleń powstała później. Zawsze wydawało mi się że to torowisko tuż pod oknami budynków było nieporozumieniem. I tak pozostało do dzisiaj.
Zaraz, zaraz bracie. Tak łatwo się nie wywiniesz :-) Co to za przebudowa w latach pięcdziesiątych? Jakie to nowe wozy wypadały z szyn? Co to znaczy - przebudowa trwała dosc długo? Co to za podwójne tory - pozostałości po po rozjazdach niezbędnych do przetaczania wagonów na czas przebudowy? Gadaj jaśniej.
Awatar użytkownika
secessionlove
Posty: 396
Rejestracja: 13 cze 2009, o 16:27
Lokalizacja: Graudenz/Stettin
Kontakt:

Postautor: secessionlove » 3 sie 2009, o 16:10

mirekjot pisze:
Kałka pisze:Jeśli kogoś wprowadziłem w błąd to przepraszam. Faktycznie pętla na Niebuszewie powstała w1927 roku. Jednak trochę inaczej przebiegało jej torowisko. Stąd zdjęcia tego samego miejsca z torem tramwajowym i „bez toru”. W rejonie dworca był jeden tor bez żadnych wysepek a przystanek był usytuowany na chodniku. W ulicy Boguchwały tor tramwajowy przebiegał po prawej stronie osi jezdni a przystanek znajdował się na chodniku tuż przed ostrym skrętem w ul. Asnyka. Kiedy wprowadzono do ruchu nowego typu wagony, dość często zdarzało się, że na tym zakręcie wypadały one z szyn tramwajowych. To prawdopodobnie spowodowało, że w drugiej połowie lat pięćdziesiątych pętlę na Niebuszewie przebudowano. Przebudowa trwała dość długo. Przed dworcem wykonano nowy układ jezdni i wysepki przystankowe a podwójne tory są pozostałością po rozjazdach niezbędnych wówczas do przetaczania wagonów na czas budowy. Nowy tor tramwajowy w ulicy Boguchwały wybudowano tuż przy chodniku po lewej stronie jezdni oddzielając chodnik dla pieszych od torowiska łańcuszkiem na słupkach. Zieleń powstała później. Zawsze wydawało mi się że to torowisko tuż pod oknami budynków było nieporozumieniem. I tak pozostało do dzisiaj.
Zaraz, zaraz bracie. Tak łatwo się nie wywiniesz :-) Co to za przebudowa w latach pięcdziesiątych? Jakie to nowe wozy wypadały z szyn? Co to znaczy - przebudowa trwała dosc długo? Co to za podwójne tory - pozostałości po po rozjazdach niezbędnych do przetaczania wagonów na czas przebudowy? Gadaj jaśniej.
No też właśnie. Jaśniej proszę. Nas to bardzo interesuje.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 35 gości

cron