Strona 1 z 2

(Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 26 lut 2009, o 18:17
autor: lesiu
Baumbrücke - Most Kłodny

Most Kłodny (niem. Baumbrücke) przedwojenny most łączący bulwar (niem. Bollwerk) z Łasztownią (niem. Lastadie). Most powstał z przedłużenia pomostu portowego wzmiankowanego po raz pierwszy w latach 1310 i 1312.

W 1731 roku dla ułatwienia żeglugi w górę Odry most został przebudowany na zwodzony. Konstrukcja została również poszerzona dla ułatwienia ruchu furmanek. W 1873 roku konstrukcja przeszła ostatni remont generalny.

W latach 1907 - 1909 obok dawnej, drewnianej konstrukcji powstał nowy, stalowy Most Kłodny według projektu znanego szczecińskiego architekta Wilhelma Meyera-Schwartau. 121 metrowa konstrukcja została oddana do użytku 23 grudnia 1909 roku.

Od 1910 roku mostem przebiegała trasa tramwaju linii 5, jednak dopiero w 1927 roku na moście zamontowano trakcję elektryczną.

Most został wysadzony przez wojska Niemieckie w 1945 roku. Niestety obiekt nigdy nie został odbudowany. W atach 1978 - 1996 w miejscu Mostu Kłodnego powstała Trasa Zamkowa imienia Piotra Zaremby.

Galeria:
Nowy Most Kłodny
Stary Most Kłodny

Przemiana by Airkozak

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 30 wrz 2013, o 12:11
autor: waal-de-maar
Parę dni temu rozmawiałem z kolegą, który jest pozytywnie zakręcony na tle Bytowa o historii tego miasta i zamurowało mnie kompletnie… Dziadek kolegi opowiadał mu jak do Bytowa po wojnie dotarły roznitowane elementy mostu ze… Szczecina i tu na miejscu zmontowano je i służy on do dnia dzisiejszego jako jedno z przęseł wiaduktu nad torami kolejowymi w pobliżu dworca kolejowego. Byłem tam kiedyś i "napstrykałem" kilka fotek temu mostu :) , ale do głowy by mi nie przyszło, że posiada on takie szlachetne pochodzenie… Jak nic wygląda to na przęsło naszego Mostu Kłodnego :D . Bardzo możliwe, że jest to fakt powszechnie znany na Sedinie, ale dla mnie jest to niemała sensacja wobec powyższego postanowiłem o tym napisać.

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 30 wrz 2013, o 16:08
autor: kicikk
Niegdysiejszy most zamienił się we wiadukt.
Znam tę konstrukcję, charakterystyczny element zdjęć bytowskiego dworca (niegdyś dość duży węzeł kolejowy, dzisiaj podupadająca stacja przelotowa bez węzła), jednak informacja, że jest to nasz Most Kłodny to dla mnie też kompletne zaskoczenie. Most Kłodny był przecież mocno zniszczony, choć jak się przyglądam zdjęciom powojennym to faktycznie jedno przęsło jeszcze nadaje się do recyklingu. Wow.

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 30 wrz 2013, o 21:13
autor: Lazi
Wzruszyłem się :shock: Dzięki waal-de-maar!

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 30 wrz 2013, o 21:35
autor: mirekjot
Waldi - wspaniale, mój Ty Tropicielu :) To naprawdę wyjątkowe znalezisko!

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 30 wrz 2013, o 21:50
autor: kalmar
Wzruszenia i zachwyty uzasadnione, bo podobieństwo wiaduktu i przęsła mostu są niemal stuprocentowe. Ilość "filarów" podpierających łuki przęsła zgadza się także. Czy ktoś może podać długość wiaduktu w Bytowie? Bo ja niestety nie prędko tam będę, więc nie ma mowy o szybkich pomiarach. A to byłby ostateczny argument potwierdzający wspomnienia Pana wymienionego w "poście" waal-de-maara.
Oznaczałoby to także, iż nie wszystko co demontowano w Szczecinie po wojnie, pojechało daleko na wschód.
Przyłączam się do gratulacji dla Tropiciela!

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 30 wrz 2013, o 23:26
autor: bronx
Faktycznie, jest to bardzo prawdopodobna wersja, widać nawet że most jest niekompletny. Na dawnych zdjęciach te przednie zaznaczone strzałkami filarki są wypełnione, "obudowane" blachą. Na tym obecnym w Bytowie brak jest takiego wypełnienia, widać jedynie puste dziury po nitach, które tam wcześniej były.

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 30 wrz 2013, o 23:54
autor: mirekjot
Najważniejszą zmianą jest moim zdaniem zwężenie przęsła mostu. Zarówno tężnik wiatrowy, jaki dwa łuki poprzeczne zostały skrócone. Widać to szczególnie dobrze właśnie na łukach. Na skutek dopasowywania "na siłę" nie trzymają właściwej krzywizny.

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 1 paź 2013, o 10:23
autor: kicikk
...a pod asfaltem leżą jeszcze szyny tramwajowe :)
Swoją drogą to jak się transportuje takie konstrukcje? Rozmontowuje się wszystko czy przewozi w całości, włącznie ze starą jezdnią? Jeśli w całości to możliwość z szynami tramwajowymi ukrytymi pod warstwami asfaltu wcale nie jest taka nierealna.

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 1 paź 2013, o 11:53
autor: Lazi
Wg mnie nie byłoby to praktyczne. Sama konstrukcja już sporo w całości waży, a jeszcze dodatkowo bruk, szyny itp? Wg mnie był on rozmontowany i złożony na nowo w miejscu docelowym. Wyciągnięcie całej konstrukcji z wody też pewnie byłoby problematyczne.

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 1 paź 2013, o 11:59
autor: PKa
niach!]

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 1 paź 2013, o 14:10
autor: Busol
waal-de-maar proszony o kontakt.

admin @ sedina.pl

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 1 paź 2013, o 19:31
autor: waal-de-maar
Jestem pod wrażeniem Mirku Twojej spostrzegawczości :D . Cały ten bytowski wiadukt posiadał dwa przęsła kratownicowe. „Nasze” przęsło zastąpiło te, które uległo zniszczeniu i dlatego pewnie „przycięli” je do szerokości jaką miało to oryginalne ocalałe z pożogi wojennej. Ciekawostką jest, że ok. roku dwutysięcznego to oryginalne było w takim stanie, że zdemontowano je i zastąpiono pospolitym betoniakiem, a nasze szczecińskie jak widać jest zadbane i ma się dobrze :D .

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 1 paź 2013, o 20:35
autor: TomekL
No to chyba ja zepsuję Wam dobry nastrój :(

Ten wiadukt w TAKIEJ FORMIE widniał tam PRZED wojną, oto dowód:

Obrazek

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

: 1 paź 2013, o 20:44
autor: pool
Naprawdę nie widzisz różnicy?