Baumbrücke - Most Kłodny
Most Kłodny (niem. Baumbrücke) przedwojenny most łączący bulwar (niem.
Bollwerk) z Łasztownią (niem.
Lastadie). Most powstał z przedłużenia pomostu portowego wzmiankowanego po raz pierwszy w
latach 1310 i 1312.
W
1731 roku dla ułatwienia żeglugi w górę Odry most został przebudowany na zwodzony. Konstrukcja została również poszerzona dla ułatwienia ruchu furmanek. W
1873 roku konstrukcja przeszła ostatni remont generalny.
W
latach 1907 - 1909 obok dawnej, drewnianej konstrukcji powstał nowy, stalowy Most Kłodny według projektu znanego szczecińskiego architekta
Wilhelma Meyera-Schwartau.
121 metrowa konstrukcja została oddana do użytku
23 grudnia 1909 roku.
Od
1910 roku mostem przebiegała trasa tramwaju linii 5, jednak dopiero w
1927 roku na moście zamontowano trakcję elektryczną.
Most został wysadzony przez wojska Niemieckie w
1945 roku. Niestety obiekt nigdy nie został odbudowany. W
atach 1978 - 1996 w miejscu Mostu Kłodnego powstała
Trasa Zamkowa imienia
Piotra Zaremby.
Galeria:
Nowy Most Kłodny
Stary Most Kłodny
Przemiana by
Airkozak