(Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Tematy dotyczące obiektów i miejsc - opisy, linki i wszelkie informacje ich dotyczące.
Awatar użytkownika
lesiu
Vademecum
Posty: 274
Rejestracja: 19 paź 2008, o 22:06
Lokalizacja: Wussow

(Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: lesiu » 26 lut 2009, o 18:17

Baumbrücke - Most Kłodny

Most Kłodny (niem. Baumbrücke) przedwojenny most łączący bulwar (niem. Bollwerk) z Łasztownią (niem. Lastadie). Most powstał z przedłużenia pomostu portowego wzmiankowanego po raz pierwszy w latach 1310 i 1312.

W 1731 roku dla ułatwienia żeglugi w górę Odry most został przebudowany na zwodzony. Konstrukcja została również poszerzona dla ułatwienia ruchu furmanek. W 1873 roku konstrukcja przeszła ostatni remont generalny.

W latach 1907 - 1909 obok dawnej, drewnianej konstrukcji powstał nowy, stalowy Most Kłodny według projektu znanego szczecińskiego architekta Wilhelma Meyera-Schwartau. 121 metrowa konstrukcja została oddana do użytku 23 grudnia 1909 roku.

Od 1910 roku mostem przebiegała trasa tramwaju linii 5, jednak dopiero w 1927 roku na moście zamontowano trakcję elektryczną.

Most został wysadzony przez wojska Niemieckie w 1945 roku. Niestety obiekt nigdy nie został odbudowany. W atach 1978 - 1996 w miejscu Mostu Kłodnego powstała Trasa Zamkowa imienia Piotra Zaremby.

Galeria:
Nowy Most Kłodny
Stary Most Kłodny

Przemiana by Airkozak
waal-de-maar
Posty: 43
Rejestracja: 31 maja 2006, o 20:56

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: waal-de-maar » 30 wrz 2013, o 12:11

Parę dni temu rozmawiałem z kolegą, który jest pozytywnie zakręcony na tle Bytowa o historii tego miasta i zamurowało mnie kompletnie… Dziadek kolegi opowiadał mu jak do Bytowa po wojnie dotarły roznitowane elementy mostu ze… Szczecina i tu na miejscu zmontowano je i służy on do dnia dzisiejszego jako jedno z przęseł wiaduktu nad torami kolejowymi w pobliżu dworca kolejowego. Byłem tam kiedyś i "napstrykałem" kilka fotek temu mostu :) , ale do głowy by mi nie przyszło, że posiada on takie szlachetne pochodzenie… Jak nic wygląda to na przęsło naszego Mostu Kłodnego :D . Bardzo możliwe, że jest to fakt powszechnie znany na Sedinie, ale dla mnie jest to niemała sensacja wobec powyższego postanowiłem o tym napisać.
Załączniki
wiadukt Bytowski
wiadukt Bytowski
wiadukt w Bytowie
wiadukt w Bytowie
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: kicikk » 30 wrz 2013, o 16:08

Niegdysiejszy most zamienił się we wiadukt.
Znam tę konstrukcję, charakterystyczny element zdjęć bytowskiego dworca (niegdyś dość duży węzeł kolejowy, dzisiaj podupadająca stacja przelotowa bez węzła), jednak informacja, że jest to nasz Most Kłodny to dla mnie też kompletne zaskoczenie. Most Kłodny był przecież mocno zniszczony, choć jak się przyglądam zdjęciom powojennym to faktycznie jedno przęsło jeszcze nadaje się do recyklingu. Wow.
Maciej Kiciński
Awatar użytkownika
Lazi
Posty: 1342
Rejestracja: 18 sty 2005, o 13:41
Lokalizacja: Szczecin

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: Lazi » 30 wrz 2013, o 21:13

Wzruszyłem się :shock: Dzięki waal-de-maar!
mirekjot
Posty: 1039
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: mirekjot » 30 wrz 2013, o 21:35

Waldi - wspaniale, mój Ty Tropicielu :) To naprawdę wyjątkowe znalezisko!
kalmar
Posty: 51
Rejestracja: 22 lis 2005, o 16:29

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: kalmar » 30 wrz 2013, o 21:50

Wzruszenia i zachwyty uzasadnione, bo podobieństwo wiaduktu i przęsła mostu są niemal stuprocentowe. Ilość "filarów" podpierających łuki przęsła zgadza się także. Czy ktoś może podać długość wiaduktu w Bytowie? Bo ja niestety nie prędko tam będę, więc nie ma mowy o szybkich pomiarach. A to byłby ostateczny argument potwierdzający wspomnienia Pana wymienionego w "poście" waal-de-maara.
Oznaczałoby to także, iż nie wszystko co demontowano w Szczecinie po wojnie, pojechało daleko na wschód.
Przyłączam się do gratulacji dla Tropiciela!
Awatar użytkownika
bronx
Posty: 806
Rejestracja: 5 sty 2005, o 00:56
Lokalizacja: Neustettin
Kontakt:

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: bronx » 30 wrz 2013, o 23:26

Faktycznie, jest to bardzo prawdopodobna wersja, widać nawet że most jest niekompletny. Na dawnych zdjęciach te przednie zaznaczone strzałkami filarki są wypełnione, "obudowane" blachą. Na tym obecnym w Bytowie brak jest takiego wypełnienia, widać jedynie puste dziury po nitach, które tam wcześniej były.
Załączniki
most.jpg
[url=http://www.szczecinek.org][img]http://www.szczecinek.org/HotLink/gruss_aus1.png[/img][/url]
mirekjot
Posty: 1039
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: mirekjot » 30 wrz 2013, o 23:54

Najważniejszą zmianą jest moim zdaniem zwężenie przęsła mostu. Zarówno tężnik wiatrowy, jaki dwa łuki poprzeczne zostały skrócone. Widać to szczególnie dobrze właśnie na łukach. Na skutek dopasowywania "na siłę" nie trzymają właściwej krzywizny.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: kicikk » 1 paź 2013, o 10:23

...a pod asfaltem leżą jeszcze szyny tramwajowe :)
Swoją drogą to jak się transportuje takie konstrukcje? Rozmontowuje się wszystko czy przewozi w całości, włącznie ze starą jezdnią? Jeśli w całości to możliwość z szynami tramwajowymi ukrytymi pod warstwami asfaltu wcale nie jest taka nierealna.
Maciej Kiciński
Awatar użytkownika
Lazi
Posty: 1342
Rejestracja: 18 sty 2005, o 13:41
Lokalizacja: Szczecin

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: Lazi » 1 paź 2013, o 11:53

Wg mnie nie byłoby to praktyczne. Sama konstrukcja już sporo w całości waży, a jeszcze dodatkowo bruk, szyny itp? Wg mnie był on rozmontowany i złożony na nowo w miejscu docelowym. Wyciągnięcie całej konstrukcji z wody też pewnie byłoby problematyczne.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: PKa » 1 paź 2013, o 11:59

niach!]
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:07 przez PKa, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9632
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: Busol » 1 paź 2013, o 14:10

waal-de-maar proszony o kontakt.

admin @ sedina.pl
Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
waal-de-maar
Posty: 43
Rejestracja: 31 maja 2006, o 20:56

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: waal-de-maar » 1 paź 2013, o 19:31

Jestem pod wrażeniem Mirku Twojej spostrzegawczości :D . Cały ten bytowski wiadukt posiadał dwa przęsła kratownicowe. „Nasze” przęsło zastąpiło te, które uległo zniszczeniu i dlatego pewnie „przycięli” je do szerokości jaką miało to oryginalne ocalałe z pożogi wojennej. Ciekawostką jest, że ok. roku dwutysięcznego to oryginalne było w takim stanie, że zdemontowano je i zastąpiono pospolitym betoniakiem, a nasze szczecińskie jak widać jest zadbane i ma się dobrze :D .
TomekL
Posty: 1
Rejestracja: 1 paź 2013, o 20:33

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: TomekL » 1 paź 2013, o 20:35

No to chyba ja zepsuję Wam dobry nastrój :(

Ten wiadukt w TAKIEJ FORMIE widniał tam PRZED wojną, oto dowód:

Obrazek
pool
Posty: 2
Rejestracja: 9 gru 2005, o 01:04
Lokalizacja: Pommerensdorf

Re: (Vademecum) Baumbrücke - Most Kłodny

Postautor: pool » 1 paź 2013, o 20:44

Naprawdę nie widzisz różnicy?

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron