Strona 1 z 1

(Vademecum) Langebrücke/Hansabrücke - Most Długi

: 6 sty 2009, o 18:21
autor: lesiu
Most Długi - Langebrücke - Hansabrücke

Most Długi (niem. Langebrücke - Hansabrücke) - most łączący Łasztownie (niem. Lastadie) z bulwarem (niem. Bollwerk) przy szczecińskim Starym Mieście (niem. Altstadt).

Pierwsze wzmianki o istniejącej przeprawie pochodzą z 1283 roku. Była to niezwodzona, drewniana konstrukcja, która pełniła również funkcję południowej granicy portu rzecznego i morskiego.
Podczas przebudowy w 1731 roku most został znacznie poszerzony.

W trakcie następnej przebudowy w 1820 roku most zyskał przęsło zwodzone wraz z dwoma podnoszonymi klapami które umożliwiały ruch statkom o maksymalnej szerokości 11,2 metra. Dobudowano również dwa przejścia dla pieszych (każde o szerokości 2,4 metra). Po przebudowie most miał 105 metrów długości.

Pod koniec XIX wieku podjęto decyzję o budowie nowego mostu. Na czas budowy nowego Mostu Długiego wybudowany został most tymczasowy Notbrücke ( budowa trwała od 27 września do 15 grudnia 1900 roku). Budowa stalowego mostu nazwanego Hansabrücke rozpoczęła się 30 października 1900 roku.

Konstrukcja posiadała podnoszące się w 20 sekund klapy umożliwiające ruch statków. Po obu stronach mostu przebiegały tory tramwajowe oraz chodniki pod którymi zamontowany został rurociąg wodny oraz gazowy. Pod krawężnikami wybudowano kanały do przeprowadzenia kabli elektrycznych. Przyczółek mostu od strony miasta został przesunięty na południe, natomiast od strony Łasztowni (niem. Lastadie) pozostał bez większych zmian. Koszt budowy mostu wyniósł 1 230 000 Marek. Przeprawę oddano do użytku 31 marca 1903 roku. Most służył Szczecinianom aż do 1945 kiedy to został wysadzony przez wycofujące sie wojska.

Po II Wojnie Światowej most został odbudowany według projektu Henryka Żółtowskiego. Otwarcia dokonano w 1959 roku. W 2000 roku most przeszedł gruntowny remont po którym przestał być zwodzony. W grudniu 2006 roku w ramach przygotowań do The Tall Ships' Races obiekt został podświetlony. Obecnie most ma 118 metrów długości a jego dopuszczalne obciążenie to 30 ton.

Warto poczytać:
Most zwodzony na Odrze

Szczecińskie mosty oświetlone najpiękniej

Re: (Vademecum) Langebrücke/Hansabrücke - Most Długi

: 16 mar 2013, o 12:17
autor: Torney
Lesiu, nie pochwaliłeś się, że opracowujesz hasła dla IES, a że publikujesz je później w "Wyborczej" to już w ogóle. Tylko dlaczego tak anonimowo? Ważne, żeby honoraria za obie publikacje na koncie się zgadzały, a reszta mało istotna?

Re: (Vademecum) Langebrücke/Hansabrücke - Most Długi

: 18 mar 2013, o 20:39
autor: lesiu
Torney pisze:Lesiu, nie pochwaliłeś się, że opracowujesz hasła dla IES, a że publikujesz je później w "Wyborczej" to już w ogóle. Tylko dlaczego tak anonimowo? Ważne, żeby honoraria za obie publikacje na koncie się zgadzały, a reszta mało istotna?
Też słyszałem że IES płaci za hasła (w końcu na to dostali dofinansowanie z miasta), ale póki co na moje konto nic nie wpłynęło. Wypadałoby też podać nazwisko autora.

Re: (Vademecum) Langebrücke/Hansabrücke - Most Długi

: 18 mar 2013, o 23:40
autor: Busol
Lesiu oficjalnie przepraszam za zaistniałą sytuację,
Prośba: poszedł do Ciebie przeprośny mail wraz z kilkoma dodatkowymi informacjami.
Jeśli nie dotarł daj znać albo skontaktuj się proszę bezpośrednio mailowo ze mną admin(at)sedina.pl

Re: (Vademecum) Langebrücke/Hansabrücke - Most Długi

: 20 mar 2013, o 13:59
autor: Kropka
lesiu pisze:Most Długi - Langebrücke - Hansabrücke

...Konstrukcja posiadała podnoszące się w 20 sekund klapy umożliwiające ruch statków. Po obu stronach mostu przebiegały tory tramwajowe oraz chodniki pod którymi zamontowany został rurociąg wodny oraz gazowy...
[/url]

A to ciekawe rozwiązanie, a jak zapewnianio ciągłość rurociągów w czasie podnoszenia klap?

Re: (Vademecum) Langebrücke/Hansabrücke - Most Długi

: 22 mar 2013, o 10:42
autor: Busol
Kropka pisze:
lesiu pisze:Most Długi - Langebrücke - Hansabrücke

...Konstrukcja posiadała podnoszące się w 20 sekund klapy umożliwiające ruch statków. Po obu stronach mostu przebiegały tory tramwajowe oraz chodniki pod którymi zamontowany został rurociąg wodny oraz gazowy...
[/url]

A to ciekawe rozwiązanie, a jak zapewnianio ciągłość rurociągów w czasie podnoszenia klap?
Może tu coś się wyjaśni ?
http://sedina.pl/wordpress/index.php/20 ... -na-odrze/

Re: (Vademecum) Langebrücke/Hansabrücke - Most Długi

: 22 mar 2013, o 23:14
autor: Lazi
Kropka pisze:A to ciekawe rozwiązanie, a jak zapewnianio ciągłość rurociągów w czasie podnoszenia klap?
Też mnie to zaciekawiło :roll:

Re: (Vademecum) Langebrücke/Hansabrücke - Most Długi

: 22 mar 2013, o 23:44
autor: kalmar
Dzięki za przypomnienie pięknego artykułu sprzed lat - o moście zwodzonym na Odrze. Ale tekst tego opracowania zawiera jedno zdanie odnoszące się do rurociągów, tylko potwierdzające ich istnienie: „Rury wodociągowe idące wzdłuż głównych belek pod chodnikami, są zabezpieczone przed mrozem i zamarzaniem.” A jak zachowywano ciągłość instalacji wodnej i gazowej nadal pozostaje zagadką.
Nie jestem inżynierem. Jedyne co mi przychodzi do głowy to jakiś układ rur karbowanych o zmieniającej się długości. Ale czy to byłoby dostatecznie niezawodne rozwiązanie? W tak precyzyjnym mechanizmie, który opisano w artykule, byłby to chyba najsłabszy punkt.

Re: (Vademecum) Langebrücke/Hansabrücke - Most Długi

: 22 mar 2013, o 23:57
autor: Lazi
Mi do głowy przychodzą jedynie zawory, ale przy takim rozwiązaniu zawsze pojawiłoby się zapowietrzenie instalacji. A nie prościej byłoby po dnie to puścić? :)

Re: (Vademecum) Langebrücke/Hansabrücke - Most Długi

: 23 mar 2013, o 13:50
autor: Kropka
Prowadzenie rurociagów po moście zwodzonym wydaje mi się mało prawodpodobne, ale postaram się w poniedziałek coś na ten temat dowiedzieć.

Re: (Vademecum) Langebrücke/Hansabrücke - Most Długi

: 24 mar 2013, o 00:10
autor: majkaistefan
Witam!
Prawdopodobnie w filarach gdzie byly "zawiasy" schodzily kanalem w dol i pod dnem do nastepnego filara skad wychodzily.O zadnym rozlaczaniu nie bylo mowy.

Pozdrawiam.Stefan.