Strona 1 z 2

Załom

: 22 cze 2006, o 14:24
autor: qla
Jadąc autobusem 77,zaraz przed przystankiem"Załom szkoła nż.",widać po lewej stronie 3 wejścia do schronów.Idąc głębiej w las można nalicyć się 15(!) wejść-1zniszczone,ale dostępne,4 bez sufitów,także dostępne i 10 dobrze zachowanych,też dostępnych.Co ciekawe,są one gęsto rozmieszczone na dość małej powierzchni lasu i prawdopodobnie łączą się(nie wchodziłem do środka).Naokoło znajduje się durzo okpów,a niektóre wejścia noszą ślady walki.Niestety,nie dysponuję cyfrzakiem i nie mam zdjęć.
I tu nasuwa się pytanie:"Do czego służyły owe schrony?"Czyżby:
a)Chronili się w nich pracownicy pobliskiej fabryki?Wskazywałyby na to także 2 stróżówki a'la Policka fabryka.Ale po co okopy?
b)Służyły okolicznym mieszkańcom?Przecież mieszkańców to tam kiedyś prawie nie było.
c)Były to schrony bojowe,mające połączenie z fabryką?Pasują okopy i stóżówki,ale architektura wskazuje na typowy shron dla ludności.
Myślę,że trzeba popytać w fabryce,starszych mieszkańców i/lub po prostu się tam wybrać(pod ziemię) :P

: 22 cze 2006, o 14:43
autor: MiWolo
Niezły widoczek, jadąc autobusem niespodziewając się takich obiektów robi to wrażenie.

: 22 cze 2006, o 19:12
autor: Penetrator
Na tamtym terenie jest zlokalizowane ( jeśli dobrze pamietam) około dziesięciu szczelin przeciwlotniczych. slużyły one, moim zdaniem, jako schronienie dla pracowników fabryki, jak i "mieszkańców" pobliskich obozów pracy ( w lasku zachowało się pare betonowych wejść do nieistniejących już baraków.
Z tego, co ja znalazłem, jeden obiekt ma zniszczone oba wejścia, a kolejny jedno z trzech.
Szczeliny te nie były ze sobą połączone, natomiast posiadają od dwóch do pieciu wejść.
Obiektów wartowniczych "stróżówek :)" jest trochę więcej. Ja znalazłem jedną "policką" przy przystanku 77 koło byłego przedszkola, kolejna ( nie znam typu) też na terenie fabryki, koło basenu, oraz dwa "Westermany" w lesie koło szkoły. A powiedz, gdzie znalazłeś druga "policką"?
I dwa elementy górne wykorzystywane jako kwietniki...
A okopy - bez wątpienia 1945 rok.

: 22 cze 2006, o 22:24
autor: rwpb
Fabryka w Załomiu produkowała silniki do samolotów typu Junkers. Był to zakład militarny. W czasie wojny w Wielgowie był utworzony obóz specjalnie na potrzeby fabryki. W Wielgowie była też zorganizowana silna obrona przeciwlotnicza fabryki. Bunkry były wybudowane w czasie wojny. Służyły nie tylko dla pracowników niemieckich, ale także dla między innymi polaków. Na kilku był napis Nur fur Polen "Tylko dla Polaków".

: 23 cze 2006, o 17:20
autor: Penetrator
rwpb pisze:W Wielgowie była też zorganizowana silna obrona przeciwlotnicza fabryki
A można prosić jakieś szczegóły?

: 23 cze 2006, o 17:35
autor: Penetrator
A jak komuś chce się jutro po załomskich rejonach pospacerować, to zapraszam o 12.30 na pętle 77 przy Fabryce Kabli "Załom".
Latarka, picie, kiełbasa i takie tam :wink:

: 23 cze 2006, o 20:36
autor: rwpb
Za dużo nie wiem, ale:
W 1934 roku w Załomiu wybudowana została fabryka silników lotniczych. Produkowano tutaj silniki typu Junkers. Początkowo był to oddział fabryki Stoevera, a tuż przed wojną w latach 1938-1939 fabryka przekształciła się w osobną firmę. W czasie wojny zatrudnieni byli w niej głównie robotnicy przymusowi, około 500 osób. Robotnicy mieszkali w obozie w Załomiu, a także został utworzony obóz w Wielgowie.
Fabryka od początku istnienia była zakładem militarnym, dlatego do dzisiaj posiada charakterystycze ogrodzenie i jednoosobowe schrony (wieżyczki) wzdłuż ogrodzenia. Szczególnie jest to widoczne koło dawnej bramy wejściowej naprzeciw przystanku 77.
Wracając do obrony przeciwlotniczej, Alianci dobrze wiedzieli jakie znaczenie ma fabryka i wielokrotnie przeprowadzali naloty na Załom. W Wielgowie w lesie wzdłuż ulicy Wiślanej zachowały się liczne okopy i niemieckie stanowiska OPL. Nie mogła to być obrona Sanatorium w Zdunowie, gdyż była zorganizowana za Sanatorium. O sile obrony może świadczyć bardzo duża ilość znalezionych i znajdowanych do dzisiaj łusek.
Ostatecznie fabryka w Załomiu została rozbita 11 kwietnia 1944 roku, podczas nalotu bombowców alianckich. Po wojnie w 1958 roku została uruchomiona tutaj fabryka kabli.

: 23 cze 2006, o 21:52
autor: Busol
A pytanie ktore zawsze mnie nurotwalo.
Czy zaklad czase mnie zachowal charakteru militarnego po wojne, bo jakos kable nigdy mnie nie przekonywaly....

: 23 cze 2006, o 22:08
autor: Penetrator
Do około 1954-55 były tam magazyny zbożowe. Póżniej powstała fabryka, ale na pewno cywilna.

: 23 cze 2006, o 22:10
autor: Darkman1948
Penetratorze a nie mogles tego wczesniej napisac? Jak masz zamiar organizowac takie wycieczki to uprzedzaj wczesniej bo polazilbym chetnie ale juz mam inne plany :(

P.S. Skad masz niebieska zaroweczke? :wink:

: 23 cze 2006, o 22:49
autor: Penetrator
Post napisałem o 17.35
Wymyśliłem to o 17.30...
A żaróweczka? Ma sie wtyki... :wink:

: 23 cze 2006, o 23:42
autor: Aygon
Właśnie niedobry penetrator :wink: . Jutro już jade na monetki i się do załomka nie urwe. A rwbp prawde pisał, przy samej fabryce tylko łuski i leje po bombach że samochód można schować.

: 24 cze 2006, o 00:06
autor: Penetrator
Panowie , Załom nie zając
Zawsze mozna oficjalną BDK wycieczkę zrobić...
I schroniki amunicyjne flaku zaliczyć :wink: ...

: 24 cze 2006, o 21:56
autor: rwpb
A i przy okazji pozostałości po radarach w Rzęśnicy (Hornskrug) zobaczyć...

: 24 cze 2006, o 22:48
autor: Penetrator
A byliśmy tam dzisiaj :D .
I chyba zlokalizowaliśmy fundament pod "Freye". Ale to muszę sprawdzić...