Ja bym optował jak wyżej. Zanim powstał tam trawniczek, a nad nim herby zaprzyjaźnionych miast RWPG, faktycznie istniał tam sklep mięsny. Osobiście pamiętam, że chyba wchodziło sie tam po schodach, gdyż sklep był jakby na wysokim parterze. Wyższe piętra były wyburzone. Gdyby to było to, to ta wierzba po drugiej stronie placu byłaby na parceli na rogu Pl. Sprzymierzonych, 5-go Lipca i Wojska Polskiego.pezet pisze:Pl. Sprzymierzonych - sklep mięsny - teraz salon Plusa?
Właśnie zdjęcie Torneya przedstawiające Plac Sprzymierzonych [Arndtplatz, Rokossowskiego, Lenina] potwierdza moje przypuszczenia, że może tu chodzić o pracowników sklepu mięsnego istniejącego na parterze zburzonego budynku przy narożniku Wojska Polskiego/Al. Piastów. W tym czasie tramwaje skręcające z al. Piastów w kierunku obecnej al. Piłsudskiego [Pomorska, M. Buczka] okrążały plac tuż przy skraju placu. Po alejach faktycznie wówczas spacerowano bez ograniczeń, bo tramwaje jeździły jezdnią. Zdjęcie ewyewy przedstawia widok na plac, a ja uważam, że na dzisiejszy plac Sprzymierzonych. O tym placu można dzisiaj przeczytać w wychodzącej od 1945 roku gazecie codziennej.ewaewa pisze:Napewno Szczecin.
1). Jeżeli słup (przy panu na zdj. Turzynka) jest od trakcji tamwajowej - chociaż z bardzo wczesnego dziecinstwa pamiętam,że raczej się spacerowało tymi alejami, którymi teraz tramwaj sunie, i -
2. Układ kostki brukowej na którą zwrócił uwagę MirekJ. - to punkty zbieżne;
Ale rośliność inna, no i ten murek..., chociaż zdjęcia wydają się z tego samego okresu... ???
Ja pamiętam to inaczej. Otóż tramwaje przejeżdżały przez rondo placu, a nie okrążały je skrajem. Torowisko czwórki na obecnej al. Piłsudskiego, patrząc w kierumku Pomorzan, leżało w prawej jezdni, obok środkowej promenady, przecinało wyspę placu Sprzymierzonych, przechodząc na lewą jezdnię w al. Piastów i dalej biegło do pl. Kościuszki. Dodatkowo przez plac przebiegały tory jedynki (w ciągu al. Wojska Polskiego), które krzyżowały się z torami czwórki. Krzyżownice znajdowały się na "połowce" bliższej centrum, ale w obrębie wyspy placu.Schulz pisze:W tym czasie tramwaje skręcające z al. Piastów w kierunku obecnej al. Piłsudskiego [Pomorska, M. Buczka] okrążały plac tuż przy skraju placu. Po alejach faktycznie wówczas spacerowano bez ograniczeń, bo tramwaje jeździły jezdnią.
W Galerii znalazłem tylko takie zdjęcie tego miejsca (Strona główna > Stettin vor 1945 (Von Bachinstitut Stettin) > Vor dem Berliner Tor, Vor dem Königstor > Vor dem Berliner Tor > Arndtplatz). Niestety obydwa zdjęcia dzieli ok. 40-45 lat. Może ta wierzba dopiero zaczęła rosnąc zanim "bardziej" zasłoniła "zabudowę narożnika al. Piastów i 5-go Lipca niż budynek byłej Pleciugi". Przy okazji, po analizie planów sprzed 1945 roku, zgadzam się ze stwierdzeniem mirekjota, że <krzyżownice torów znajdowały się na "połowce" bliższej centrum, ale w obrębie wyspy placu>, a nie jak pisałem, że tory obiegały plac od strony centrum..mirekjot pisze:Ja mam nowe wątpliwości. Jeśli to mają byc resztki narożnika al. Wojska Pol. i al. Piastów (czyli miejsce w którym stoi dziś dośc udana plomba "Pentagonu") i z prawej widac fragment ronda pl. Sprzymierzonych, to wierzba powinna zasłaniac bardziej zabudowę narożnika al. Piastów i 5-go Lipca niż budynek byłej Pleciugi. Powinno byc widac jakieś fragmenty kamienic.
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości