Rok 1941 - pierwsze zniszczenia - zdjęcia

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9621
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Busol » 21 gru 2004, o 11:44

NIe wiem - wydaje mi sie przystenek byl i przed i po i jedni uwazaja zdjecie za zdjecie "przed" inni za "po"...
Awatar użytkownika
spimac
Posty: 808
Rejestracja: 12 cze 2004, o 21:50
Lokalizacja: Szczecin/Birmingham UK

Postautor: spimac » 21 gru 2004, o 12:19

Zdjęcie jest wyraźnie powojenne o czym świadczy najdobitniej kozak na rowerze, ktory sie trzyma tramwaju.
A przecież w Galerii pt. zniszczenia wojenne jest zdjęcie narożnika ze zburzoną kamienicą która niemcy rozebrali po bombardowaniu i nie odbudowali stąd te drzewa i krzaczory na rogu.
_________________
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11268
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 21 gru 2004, o 14:16

Spimac, z całym szacunkiem dla „spać gegangen”, ale czy chodzi Ci o narożnik:
1. Mackensenstraße 20 (południowo -zachodni) widoczny na zdjęciu z tramwajem - ten z krzakami i chyba niezabudowany do końca wojny,
2. Mackensenstraße 107 (północno-wschodni), którego „obejmują” szyny i dziabnięty na fotografii przez bomby?
Erich-Falkenwaldergesellschaft
mirekjot
Posty: 1033
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Postautor: mirekjot » 21 gru 2004, o 23:08

Oj, obywatele. Co to za dyskusja, czy to zdjęcie przed-, czy powojenne. Oczywiście, że POWOJENNE. Kolega Torney podał nawet link do strony STMKM. Jest tam kilku ludzi, którzy mają pojęcie o szczecińskich tramwajach, przed- i powojennych. Ten wagon z prawej (czyli solówka) dla przykładu - to wóz motorowy typu Herbrand o numerze bocznym 121. Ostatni wóz tego typu jaki miasto zakupiło w roku 1912 w wytwórni Paul Herbrand & Cie. w Koeln- Ehrefelde, największej wytwórni taboru kolejowego i tramwajowego w Europie (a być może na świecie) na przełomie wieków XIX/XX. Stamtąd pochodziło 121 wagonów motorowych i kilkadziesiąt doczepnych, które eksploatowało Stettiner Strassen-Eisenbahn Gesselschaft. do roku 1945. Kontynuować?
Tramwaje to także część historii miasta - wbrew pozorom - ważna część.
mirekjot
Posty: 1033
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Postautor: mirekjot » 21 gru 2004, o 23:37

... zaś co do zdjęcia 2/16 od Krasia (wiem, wiem, nie mówi się zaś) to moim skromnym zdaniem nie jest to narożnik Boh. Wawy/ Jagiellońska (specjalnie dla BI: Mackensenstr. e.Turnerstr.), ale narożnik 5 Lipca/ Jagiellońska (czyli Mackensenstr. e.Gruenstr.). Tory tramwajowe prowadzą prosto :)
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11268
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 21 gru 2004, o 23:41

Jestem wzruszony... Możesz śmiało wszystko po niemiecku. W imię BWV 248.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9621
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Busol » 21 gru 2004, o 23:42

mirekjot pisze:Tory tramwajowe prowadzą prosto :)
I za t Was (STMKM) i Ciebie lubie.
Trzeba nam takich fachowców...
mirekjot
Posty: 1033
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Postautor: mirekjot » 22 gru 2004, o 00:05

busol pisze:I za t Was (STMKM) i Ciebie lubie. Trzeba nam takich fachowców...
Czy to się da oprawić w ramki? :)
Awatar użytkownika
Torney
Posty: 8630
Rejestracja: 16 wrz 2004, o 13:57

Postautor: Torney » 22 gru 2004, o 13:17

mirekjot pisze:... zaś co do zdjęcia 2/16 od Krasia (wiem, wiem, nie mówi się zaś) to moim skromnym zdaniem nie jest to narożnik Boh. Wawy/ Jagiellońska (specjalnie dla BI: Mackensenstr. e.Turnerstr.), ale narożnik 5 Lipca/ Jagiellońska (czyli Mackensenstr. e.Gruenstr.). Tory tramwajowe prowadzą prosto :)
Dobrze, że napisałeś też po niemiecku, bo bym się długo zastanawiał gdzie te ulice się krzyżują :wink: .

A wracając do tematu - można porównać (o ile mówimy o tych samych narożnikach).
Załączniki
Boh. Warszawy - Jagiellońska.jpg
Zdjęcie 2-16.jpg
Boh. Warszawy - 5-go Lipca.jpg
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
MariuszSamek
Posty: 1236
Rejestracja: 28 paź 2004, o 22:58
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: MariuszSamek » 22 gru 2004, o 14:13

Czyli wygląda jednak na Boh. Warszawy - Jagiellońska (Mackensenstr. e.Turnerstr).
Poza tym wg mnie na starym zdjęciu tory jednak skręcają.
mirekjot
Posty: 1033
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Postautor: mirekjot » 22 gru 2004, o 22:22

Otóż, nie jest to żaden z tych narożników, który fotograficznie zaprodukował Torney. Chodzi o narożnik południowo-zachodni, czyli ten na którym stoi nowa narożna plomba na rogu Boh.Wawy i 5 Lipca (Mackensenstr./Gruenstr.)
MariuszSamek pisze:Poza tym wg mnie na starym zdjęciu tory skręcają.
A w którą stronę?
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11268
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 22 gru 2004, o 22:34

Ejże, te dziabnięte zdjęcie - na pewno? Tak ładnie oświetlone przez słońce z północnego wschodu? A może i mi się zdaje...
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
MariuszSamek
Posty: 1236
Rejestracja: 28 paź 2004, o 22:58
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: MariuszSamek » 23 gru 2004, o 09:33

mirekjot pisze:Otóż, nie jest to żaden z tych narożników, który fotograficznie zaprodukował Torney. Chodzi o narożnik południowo-zachodni, czyli ten na którym stoi nowa narożna plomba na rogu Boh.Wawy i 5 Lipca (Mackensenstr./Gruenstr.)
MariuszSamek pisze:Poza tym wg mnie na starym zdjęciu tory skręcają.
A w którą stronę?
W Jagiellońską. Zauważ, że po lewej stronie zdjęcia , patrząc na nie tylko w dwóch wymiarach, tory biegną nieco w dół, natomiast po prawej stronie już do góry, co przekładając na perspektywę trójwymiarową, daje skręt torów.
mirekjot
Posty: 1033
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Postautor: mirekjot » 25 gru 2004, o 21:34

MariuszSamek pisze:po lewej stronie zdjęcia, patrząc na nie tylko w dwóch wymiarach, tory biegną nieco w dół, natomiast po prawej stroniej już do góry, co przekładając na perspektywę trójwymiarową, daje skręt torów.
Dzięki. Ten wykład o perspektywie trójwymiarowej mi się przydał, chociaż nie do końca przekonał. Sądziłem raczej, że prawy narożnik jest nieco zdeformowany i mógł "wykrzywić" tory. Przyjrzałem się jednak innemu elementowi - jak na miłośnika tramwajów przystało - sposobowi, w jaki zawieszona jest sieć trakcyjna. Tu, niezależnie od perspektywy, druty tramwajowe wykręcają. W Turnerstr./Jagiellońską. Brawo MariuszSamek :) No i to słońce... Nie udała mi się prowokacja... :)

PS. Sorry za ten poślizg myślowy -"5Lipca/Jagiellońska"
Awatar użytkownika
spimac
Posty: 808
Rejestracja: 12 cze 2004, o 21:50
Lokalizacja: Szczecin/Birmingham UK

Postautor: spimac » 28 gru 2004, o 21:41

Torney pisze:
mirekjot pisze:... zaś co do zdjęcia 2/16 od Krasia (wiem, wiem, nie mówi się zaś) to moim skromnym zdaniem nie jest to narożnik Boh. Wawy/ Jagiellońska (specjalnie dla BI: Mackensenstr. e.Turnerstr.), ale narożnik 5 Lipca/ Jagiellońska (czyli Mackensenstr. e.Gruenstr.). Tory tramwajowe prowadzą prosto :)
Dobrze, że napisałeś też po niemiecku, bo bym się długo zastanawiał gdzie te ulice się krzyżują :wink: .

A wracając do tematu - można porównać (o ile mówimy o tych samych narożn
--------------------------------------------------------------------------------

Otóż, nie jest to żaden z tych narożników, który fotograficznie zaprodukował Torney. Chodzi o narożnik południowo-zachodni, czyli ten na którym stoi nowa narożna plomba na rogu Boh.Wawy i 5 Lipca (Mackensenstr./Gruenstr.)


Tak jest to jest naroznik 5-go Lipca i Boh.W-wy
Zdjecie z wczoraj w zalaczeniu
Załączniki
Resize of Resize of 12270021.JPG
_________________
Erich-Falkenwaldergesellschaft

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

cron