SG11 i Pomorzany - kilometraż

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
Fenix
Posty: 38
Rejestracja: 7 gru 2005, o 14:26
Lokalizacja: Szczecin Niebuszewo

SG11 i Pomorzany - kilometraż

Postautor: Fenix » 7 gru 2005, o 17:20

Mam pytanie o kilometraż od dworca Szczecin Główny.

W Kursbuchu (niemieckim rjp) znalazłem, że odległość do starej stacji Pomorzany (Pommerensdorf) wynosi 1,5 km. Stacja ta była zlokalizowana pomiędzy dzisiejszymi ulicami Grudziądzką a Zapadłą z Dąbrowskiego.

W innym źródle, "obsługa trakcyjna motowozowni SWH 1969" znalazłem, że 1,5 km jest do p.odg. SG11, a do stacji Pomorzany 2,0 km (myślę, że chodzi o tą poniżej Powstańców Wp.)

W obu przypadkach odległość do Turzyna jest podobna - Kursbuch 3,8 km, obsługa... - 3,7 km.

Proszę o podanie, w którym kilometrażu jest błąd i poprawienie go.
Awatar użytkownika
Finki
Posty: 4592
Rejestracja: 1 maja 2005, o 11:20
Lokalizacja: Keddigerstraße

Postautor: Finki » 7 gru 2005, o 17:30

Wszystko ładnie, pięknie. Ciekawe spostrzezenie, ale jak u licha przekonać się, które z dwóch źródeł jest bliższe prawdzie?! Tu chodzi o sporszy niż np blat stołu odcinek, będzie więc ciężko to skorygować. Nie mniej jednak powodzenia.
Awatar użytkownika
Słoń_77
Posty: 1189
Rejestracja: 27 sie 2005, o 13:48
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Słoń_77 » 7 gru 2005, o 20:19

Wystarczy przejść się na piechotę (!) i liczyć parokroki. Zabudowania starego przystanku jeszcze istnieją. Jakiś czas temu pokazywałem je nawet w swojej galerii. :D
Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 1701
Rejestracja: 11 lip 2004, o 16:28
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Piotrek » 7 gru 2005, o 20:50

Nie trzeba liczyć parokroków (przy chodzeniu po podkładach jest to bardzo utrudnione, a po tłuczniu niewygodnie). Wystarczy iść spokojnie przy torach i obserwować białe prostokąty na słupach trakcyjnych (to te co trzymają przewody górne nad torami) lub na specjalnych słupkach betonowych. Na tych białych prostokątach powinny znajdować sie dwa rzędy cyfr (jak ułamek tylko że bez kreski ułamkowej). Górne liczby to ilość kilometrów od stacji węzłowej (w tym wypadku Szczecin Główny) a dolne liczby to ilość setek metrów (stąd nazwa tych słupków betonowych hektometr).
Tylko przy liczeniu odległości proszę uważać na pociągi i panów w mundurach SOK.
peter
Posty: 21
Rejestracja: 29 maja 2004, o 00:22

Postautor: peter » 7 gru 2005, o 21:57

Witam.
Kursbuch jak i rejonowe rozkłady jazdy podają odległość zaokrągloną do pełnych dziesiątek. SG11 to oczywiście rejon byłego przystanku Stettin Pommerensdorf (1.5km) nie mylić z dzisiejszym przystankiem Pomorzany przy ul.Powstańców Wlkp. Z służbowego rozkładu jazdy podaję kilometraż tej linii:
Szczecin Gł 0,00km
Szczecin Gł SG11 -1,51
Szczecin Turzyn -3,73
Awatar użytkownika
Słoń_77
Posty: 1189
Rejestracja: 27 sie 2005, o 13:48
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Słoń_77 » 7 gru 2005, o 22:15

Piotrek pisze:Nie trzeba liczyć parokroków (przy chodzeniu po podkładach jest to bardzo utrudnione, a po tłuczniu niewygodnie). Wystarczy iść spokojnie przy torach i obserwować białe prostokąty na słupach trakcyjnych (to te co trzymają przewody górne nad torami) lub na specjalnych słupkach betonowych. Na tych białych prostokątach powinny znajdować sie dwa rzędy cyfr (jak ułamek tylko że bez kreski ułamkowej). Górne liczby to ilość kilometrów od stacji węzłowej (w tym wypadku Szczecin Główny) a dolne liczby to ilość setek metrów (stąd nazwa tych słupków betonowych hektometr).
Tylko przy liczeniu odległości proszę uważać na pociągi i panów w mundurach SOK.
Akurat oznakowanie słupów trakcyjnych w Szczecinie liczy się od Poznania, dolna liczba to ilość kilometrów od stacji węzłowej, w tym przypadku od Poznania, górna to numer konstrukcji w danym kilometrze.
Jak dobrze się przyjżysz, to górne liczby mają też litery. I nie chodź po torach bo to niebezpieczne i nie przykładaj ucha do szyn nad którymi wisi sieć trakcyjna. :D :!:
Tak więc słupki hektometrowe nie mają nic wspólnego z oznakowaniem konstrukcji wsporczych.
Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 1701
Rejestracja: 11 lip 2004, o 16:28
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Piotrek » 7 gru 2005, o 23:15

Słoń_77 pisze: Akurat oznakowanie słupów trakcyjnych w Szczecinie liczy się od Poznania, dolna liczba to ilość kilometrów od stacji węzłowej, w tym przypadku od Poznania, górna to numer konstrukcji w danym kilometrze.

Jak dobrze się przyjżysz, to górne liczby mają też litery. I nie chodź po torach bo to niebezpieczne i nie przykładaj ucha do szyn nad którymi wisi sieć trakcyjna. :D :!:
Tak więc słupki hektometrowe nie mają nic wspólnego z oznakowaniem konstrukcji wsporczych.
Ja mówiłem o białych prostokątach umieszczanych na słupach trakcyjnych na których są umieszczane oznaczenia kilometrowe, a nie o żółtych na których są oznaczenia numeryczne konstrukcji wsporczych.
Kiedyś rzeczywiście przy torach stały betonowe słupki (około 1 metra wysokości) teraz wykorzystuje się słupy trakcyjne do tego celu.
P.S.
Czyżby kolega z branży kolejowej?
Awatar użytkownika
Słoń_77
Posty: 1189
Rejestracja: 27 sie 2005, o 13:48
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Słoń_77 » 7 gru 2005, o 23:32

Kiedyś, dawno temu przy sieci trakcyjnej. Och to chyba już nie prawda. :D :D
Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 1701
Rejestracja: 11 lip 2004, o 16:28
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Piotrek » 8 gru 2005, o 00:04

Teraz słupki hektometrowe można znaleźć przy liniach niezelektryfikowanych.
peter
Posty: 21
Rejestracja: 29 maja 2004, o 00:22

Postautor: peter » 8 gru 2005, o 00:36

Słoń_77 pisze:
Piotrek pisze:Nie trzeba liczyć parokroków (przy chodzeniu po podkładach jest to bardzo utrudnione, a po tłuczniu niewygodnie). Wystarczy iść spokojnie przy torach i obserwować białe prostokąty na słupach trakcyjnych (to te co trzymają przewody górne nad torami) lub na specjalnych słupkach betonowych. Na tych białych prostokątach powinny znajdować sie dwa rzędy cyfr (jak ułamek tylko że bez kreski ułamkowej). Górne liczby to ilość kilometrów od stacji węzłowej (w tym wypadku Szczecin Główny) a dolne liczby to ilość setek metrów (stąd nazwa tych słupków betonowych hektometr).
Tylko przy liczeniu odległości proszę uważać na pociągi i panów w mundurach SOK.
Akurat oznakowanie słupów trakcyjnych w Szczecinie liczy się od Poznania, dolna liczba to ilość kilometrów od stacji węzłowej, w tym przypadku od Poznania, górna to numer konstrukcji w danym kilometrze.
Jak dobrze się przyjżysz, to górne liczby mają też litery. I nie chodź po torach bo to niebezpieczne i nie przykładaj ucha do szyn nad którymi wisi sieć trakcyjna. :D :!:
Tak więc słupki hektometrowe nie mają nic wspólnego z oznakowaniem konstrukcji wsporczych.
Na słupach trakcyjnych także umieszcza się kilometraż linii kolejowej /białe tablice/. Do Szczecina Gł wchodzą dwie linie: od Poznania przez Wstowo (351), od Wrocławia przez Port Centralny (273) i tak są wyliczone kilometry, ale kilometraż też liczymy od Szczecina Gł do Trzebieży (406), do granicy -Grambow (408). Tych linii a włąściwie już łącznic i bocznic jest więcej i każda z nich ma swój kilometraż.
mirekjot
Posty: 1032
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Postautor: mirekjot » 8 gru 2005, o 11:42

Należy pamiętac o jeszcze jednym szczególe. Betonowe słupki hektometrowe są ustawione dokładnie w miejscu, w którym występuje oznaczona na słupku odległośc. Natomiast słupy trakcyjne są ustawione tak, że nie zawsze miejsce zgadza się z pełnym hektometrażem. I wtedy na białej tablicy hektometrowej pod dwiema górnymi wartościami, wypisana jest małą czcionką korekta "+ -" od właściwej odległości na gruncie.
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9621
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Busol » 8 gru 2005, o 12:56

Panowie Fenix, Peter, Słoń_77 - mam pewien pomysł.

Działka "historia kolejnictwa" na sedina.pl jest bardzo uboga choć temat arcyciekawy i ilośc stron www poświęcona kolejnictwu na naszych ziemiach ogroma.

Kilkakrotne próby nawiaania kontaktu i współpracy nie przyniosły spodziewanego efektu.

Widze jednak zescie fachowcy - moze macie ochote/matrialy/artykuly ?
Chetnie opublikujemy wesprzemy itd. No i chetnie przeczytamy cos wiecej bo przyznam ze te kilka artykulikow ktore do tej pory sie u nas ukazaly to za malo jak na taki ciekawy temat i czuje pewien niedosyt...

jesli macie pytania propozycje - mozemy porozmawiac tutaj lub na priv admin(at)sedina.pl
Awatar użytkownika
Słoń_77
Posty: 1189
Rejestracja: 27 sie 2005, o 13:48
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Słoń_77 » 10 gru 2005, o 23:18

mirekjot pisze:Należy pamiętac o jeszcze jednym szczególe. Betonowe słupki hektometrowe są ustawione dokładnie w miejscu, w którym występuje oznaczona na słupku odległośc. Natomiast słupy trakcyjne są ustawione tak, że nie zawsze miejsce zgadza się z pełnym hektometrażem. I wtedy na białej tablicy hektometrowej pod dwiema górnymi wartościami, wypisana jest małą czcionką korekta "+ -" od właściwej odległości na gruncie.
Na tych słupkach tak do końca też bym nie polegał.
mirekjot
Posty: 1032
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Postautor: mirekjot » 10 gru 2005, o 23:22

Na czymś jednak trzeba polegac...
Awatar użytkownika
Słoń_77
Posty: 1189
Rejestracja: 27 sie 2005, o 13:48
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Słoń_77 » 10 gru 2005, o 23:24

Busol pisze:Panowie Fenix, Peter, Słoń_77 - mam pewien pomysł.

Działka "historia kolejnictwa" na sedina.pl jest bardzo uboga choć temat arcyciekawy i ilośc stron www poświęcona kolejnictwu na naszych ziemiach ogroma.

Kilkakrotne próby nawiaania kontaktu i współpracy nie przyniosły spodziewanego efektu.

Widze jednak zescie fachowcy - moze macie ochote/matrialy/artykuly ?
Chetnie opublikujemy wesprzemy itd. No i chetnie przeczytamy cos wiecej bo przyznam ze te kilka artykulikow ktore do tej pory sie u nas ukazaly to za malo jak na taki ciekawy temat i czuje pewien niedosyt...

jesli macie pytania propozycje - mozemy porozmawiac tutaj lub na priv admin(at)sedina.pl
Pomysł dawno głęboko rozważany, a szczegółnie pod względem wysupłania czasu na spotkanie z dawnymi kolegami, bo dla przykładu w czasach nie tak dawnych posługiwano się na kolei szczecińskiej dokumentacjami pochodzenia niemieckiego (mosty, przeprawy), które były bardzo dokładne, ba nawet było odwzorowane brzegi o dno rzeki.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości

cron