warki niemieckich U-boot'ów w Szczecinie

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
witpas

warki niemieckich U-boot'ów w Szczecinie

Postautor: witpas » 28 wrz 2004, o 19:33

Witam wszystkich. Pracujê nad ksi±¿k± o wrakach niemieckich okrêtów podwodnych na wodach polskich; cze¶æ z tego materia³u dotyczny Szczecina i okolic. Oto co uda³o mi siê ustaliæ:

Wed³ug ksi±¿ki K.Sawickiego o PRO w rejonie Szczecina „zatopionych by³o kilkana¶cie okrêtów podwodnych o wyporno¶ci od 254 do 1252 ton”; m.in. „na rzece Stara ¦wina zatonê³y 4 okrêty podwodne, a gdzie indziej jeszcze kilka”. Sawicki precyzuje, ¿e „w porcie szczeciñskim le¿a³o […] 8 ró¿nej wielko¶ci okrêtów podwodnych (250-1250 ton)”.
Odwo³uj±c siê do innych ¼róde³ mo¿emy potwierdziæ obecno¶æ w Szczecinie wraków nastêpuj±cych U-boot’ów: U108 (zniszczony podczas bombardowania 11 kwietnia 1944, skre¶lony ze stanu floty w czerwcu 1944 i zatopiony 24 kwietnia 1945), U547 (uszkodzony przez minê u uj¶cia ¯yrondy, przeholowany do Szczecina i tu skre¶lony z listy jednostek bojowych – 31 grudnia 1944) oraz U902 (zniszczony w stoczni Vulcan podczas nalotów - 22 lipca 1944 zrezygnowano z jego dalszej budowy). Czê¶æ autorów dodaje jeszcze do tej listy trzy kolejne okrêty: U769, U823 i U824, których budowê – w stoczni Oderwerke – przerwano (anulowano kontrakt) w lipcu roku 1944.
Jednak nawet je¶li wliczymy te trzy ostatnie okrêty – a czê¶æ autorów stanowczo twierdzi, ¿e zosta³y one z³omowane – to i tak daleko jeszcze do „kilkunastu” okrêtów, które mia³y jakoby znajdowaæ siê w Szczecinie i okolicach w momencie zakoñczenia wojny.
Dodatkowo w Szczecinie znajdowa³y siê przypuszczalnie cztery wyprodukowane przez Vulcan Stettiner Maschinenbau AG pontony do wydobywania wraków - mog³yby one ³atwo wziête za okrêty podwodne (tym bardziej, ¿e do ich produkcji wykorzystywano tak¿e elementy kad³ubów sztywnych (ci¶nieniowych) U-boot’ów typu VII.
Nieco pó¼niej – w roku 1948 – Stocznia Szczeciñska wyprodukowa³a (korzystaj±c zapewne z poniemieckich zapasów i planów) dziesiêæ pontonów do wydobywania wraków o ud¼wigu 230 ton ka¿dy; by³y one wykonane z „z segmentów […] niemieckich okrêtów podwodnych”, mia³y one 5,2 m ¶rednicy i d³ugo¶æ ponad 15 m i by³y podzielone na trzy komory, z których ¶rodkowa by³a najwiêksza. „G³ówn± wadê pierwszych polskich pontonów ratowniczych stanowi³ ich ciê¿ar, gdy¿ by³y wykonane z elementów okrêtów podwodnych, ze stali kilkunastomilimetrowej grubo¶ci, ale mimo to spe³ni³y swoj± rolê do koñca, praktycznie niezniszczalne” – wspomina W³odzimierz S³owiñski.
Przy pomocy wyprodukowanych w Szczecinie pontonów wydobyto m.in. wrak parowca „Emily” blokuj±cego nabrze¿e Kaszubskie portu wêglowego w Szczecinie oraz – równie¿ w Szczecinie - wrak okrêtu artyleryjskiego „Mars”.
Trudno jest okre¶liæ dok³adnie lokalizacjê tych wraków; ze szkiców reprodukowanych w ksi±¿ce Sawickiego wynika, ¿e jeden z wraków (U769?) by³ zlokalizowany na prowadz±cym do stoczni Oderwerke (³±cz±cym stoczniê z Odr± w miejscu, gdzie ³±czy siê z ni± tzw. Nowy Przekop), drugi blokowa³ natomiast Swante, odnogê Dolnej Odry. Z kolei Axel Niestale twierdzi – na podstawie powojennych fotografii - ¿e zarówno U108, jak i U902 zosta³y zatopione „gdzie¶ na rzece na pó³noc od Szczecina”; przypuszczalnie chodzi o rzekê ¦winê.
Wiadomo tak¿e, i¿ na Starej ¦winie a¿ do po³owy lat 50. mo¿na by³o ogl±daæ wystaj±cy z wody fragment niemieckiego U-boota. Dopiero w roku 1954 wydoby³a go ekipa PRO; wed³ug relacji kapitana Poinca ratownicy natrafili przy tej okazji na nie zalany przedzia³, w którym znajdowa³y siê zw³oki marynarzy niemieckich – ka¿dy z nich zgin±³ w wyniku strza³u w g³owê. Mo¿e tu chodziæ o U803, który zaton±³ na minie 27 kwietnia 1944 w okolicy ¦winouj¶cia, zosta³ nastêpnie podniesiony (9 sierpnia 1944), odholowany do ¦winouj¶cia, gdzie oczekiwa³ na z³omowanie.
W roku 1951 nowopowsta³y Oddzia³ Awaryjno-Ratowniczy Marynarki Wojennej bada³ „w rzece ¦wiêtej w Szczecinie zatopiony okrêt podwodny i w Kanale Duñczyca wraki 2 okrêtów podwodnych”
Kolejny wrak znajdowa³ siê w Kasiborze ko³o ¦winouj¶cia: „ekipa ‘Krab’ wydoby³a okrêt podwodny za pomoc± czterech pontonów 230-tonowych i dwóch 80-tonowych”.
Jeszcze bardziej ogólnikowe s± informacje Sawickiego dotycz±ce ¦winouj¶cia; twierdzi on jedynie, i¿ na redzie ¦winouj¶cia znaleziono „okrêty podwodne du¿e i ma³e (750-1320 ton)”. Mo¿e tu chodziæ o U803 (w kwietniu 1944 zatopiony przez minê na pó³noc od ¦winouj¶cia, podniesiony z dna w sierpniu 1944), U854 (zatopiony w lutym 1944 na polu minowym na pó³noc od ¦winouj¶cia, podniesiony w tym samym roku) oraz U1000 (uszkodzony przez minê w okolicach Pi³awy, maszyny i urz±dzenia zdemontowane w Królewcu, w grudniu 1944 przeholowany do ¦winouj¶cia).
Tak wiêc dla rejonu Szczecina i ¦winouj¶cia mo¿emy zidentyfikowaæ maksymalnie dziewiêæ U-boot’ów: U108, U547, U769, U803, U823, U824, U854, U902 i U1000.

Czy kto¶ pamiêta mo¿e gdzie w powojennym Szczecinie wystawa³y z wody wraki U-boot'ów. Mo¿e koto¶ dysponuje dodatkowymi informacjami lub zdjêciami? Bêdê wdziêczny za wszelkie informacje na forum lub na priva: pasek@pol.pl
Awatar użytkownika
shiba
Posty: 397
Rejestracja: 17 wrz 2004, o 22:22
Lokalizacja: Neu-Westend
Kontakt:

Postautor: shiba » 28 wrz 2004, o 19:56

na stronie uboat.net sa informacje o anulowwanych uboatach, na dnie Dabskiego kiedys jeszcze za niemca lezal u-boat ktory zatonal podczas rejsu probnego a w Swinie wg ksiazki Fortyfikacje na wyspie Wolin i Uznam (jakos tak) 2 u-boat'y
tu sa WSZYSTKIE informacje o WSZYSTKIECH u-boat'ach jakie powstaly badz byly planowane lub zamowine a nnie dokonczone
Sam interesuje sie U-boat'ami.
Awatar użytkownika
shiba
Posty: 397
Rejestracja: 17 wrz 2004, o 22:22
Lokalizacja: Neu-Westend
Kontakt:

Postautor: shiba » 28 wrz 2004, o 19:58

pomylka wszystkie informacje sa na witrynie uboat.net a o 2 uboatach ze Swiny w kasiazce
Quebec
Posty: 37
Rejestracja: 22 wrz 2004, o 22:33

Postautor: Quebec » 28 wrz 2004, o 23:12

Na ten temat i temat innych wraków tarasujących nasz port będę pisał za parę miesięcy, wtedy zapraszam
Awatar użytkownika
woti
Posty: 838
Rejestracja: 8 maja 2004, o 18:40
Lokalizacja: Szczecin (Bolinko)
Kontakt:

Postautor: woti » 29 wrz 2004, o 12:22

Zazdroszczę Wam takiej wiedzy! Moim skromnym zdaniem, to już powinno być tematem choćby krótkiego art. dla "Sediny" + kilka zdjęć. Temat frapujący. A w koncu - jesli nie całość, to publikacja takiego artykuliku może pomóc w wywołaniu dyskusji i uzupełnieniu danych w kolejnych artykułach (w koncu polemiki można prowadzić nie tylk na forum). Gratulacje po publikacji!
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11311
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 29 wrz 2004, o 12:39

A ja mam bardzo delikatną i nietypową prośbę do samego najwyższego Admina. Czy dałoby się coś zrobić z ortografią? Te „warki” - co jak rozumiem jest zwykła literówką, bo chodzi o „wraki”, a nie o powarkiwania nieszczęsnych trupów czcigodnych U-bootów - trochę kłują w oczy. Każdy z nas boryka się z literówkami i ortografią, ale czy można chociaż poprawić „to” na stronie tytułowej, lub zmienić w tytule wątku?
Przy okazji pozdrawiam Zbysia i jego „rankink”. Kojarzy mi się z King-Kongiem”. W gruncie rzeczy i tak ważniejsze jest, że coś się dzieje. Niech już będą te warki i ran-kin-kongi, jeśli w ogóle miałoby ich nie być.
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9632
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Busol » 29 wrz 2004, o 14:25

Bachinstitut pisze:A ja mam bardzo delikatną i nietypową prośbę do samego najwyższego Admina. Czy dałoby się coś zrobić z ortografią? Te „warki” - co jak rozumiem jest zwykła literówką, bo chodzi o „wraki”, a nie o powarkiwania nieszczęsnych trupów czcigodnych U-bootów - trochę kłują w oczy. Każdy z nas boryka się z literówkami i ortografią, ale czy można chociaż poprawić „to” na stronie tytułowej, lub zmienić w tytule wątku?
Przy okazji pozdrawiam Zbysia i jego „rankink”. Kojarzy mi się z King-Kongiem”. W gruncie rzeczy i tak ważniejsze jest, że coś się dzieje. Niech już będą te warki i ran-kin-kongi, jeśli w ogóle miałoby ich nie być.
W sumie można, ale potrzeba kogoś kto byłby korektorem i cały czas pilnował takich rzeczy. Sam nie dam rady, a poza tym zależy mi na jak njmniejszej ingerencji w posty innych ludzi...
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11311
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 29 wrz 2004, o 14:41

Ale po co komplikować i powoływać do życia kolejną instytucję? Wystarczy zmienić, jak ktoś da cynk i tyle.
Ps. Następnym razem posta piszę z ortografami !!!
Gość

Postautor: Gość » 30 wrz 2004, o 09:01

Witam ponownie i przepraszam serdecznie za literówkê w tytule postu. Cieszê siê, ¿e temat ten wywo³a³ pewien odd¼wiêk (dosta³em kilka maili, niektóre z bardzo ciekawymi zdjêciami).
Problem z wrakami (nie tylko okretów podwodnych) na wodach polskich polega na tym, ¿e... jest ich za du¿o.
Wiêkszo¶æ ¼róde³ zachodnich w ogóle nie uwzglêdnia tych jednostek! Oto na przyk³ad wspomniana tu przez kogo¶ (wspania³a sk±din±d) strona www.uboat.net nie uwzglêdnia w ogóle wiêkszo¶ci informacji dotycz±cych Szczecina, które ju¿ uda³o mi siê zdobyæ i zweryfikowaæ: np. w wypadku U803 znajdujemy tam informacjê, ¿e okret ten zaton±³ na minie 27 kwietnia 1944, potem zosta³ podniesiony przez niemców i "taken out of service. Fate unknown". Tymczasem z pewno¶ci± zosta³ on przeholowany do Szczecina, podobnie z U547 - wiêkszo¶æ autorów twierdzi, ze by³ remontowany w Bremie, ale inne ¼ród³a wskazuj± na Szczecin.
Faktem jest, ¿e Polskie Ratownictwo Okrêtowe zg³osi³o fakt wydobycia – tylko w ci±gu dwóch lat 1952-53 – co najmniej sze¶ciu wraków okrêtów podwodnych.
W roku 1952 mia³y to byæ: 1) jednostka o wyporno¶ci 1000t na Jez. D±bie, 2) jednostka 1200 ton (Szczecin, Duñczyca), 3) U-boot 1320 ton na rzece ¦wiêta oraz 4) tej samej wielko¶ci (1320 ton) okrêt w ¦winouj¶ciu. W roku 1953 PRO podnios³o dodatkowo dwa wraki (700 i 1200 ton) – jednak w tym wypadku nie sprecyzowano w jakim rejonie odbywa³y siê prace wydobywcze.
Je¿eli chodzi o Szczecin i ¦winouj¶cie, to dane te potwierdzaj± tak¿e inne ¼ród³a: Edward Obertyñski pisa³ w swej ksi±¿ce „£owcy wraków” - ¿e w latach 1946-56 Polskie Ratownictwo Okrêtowe prowadzi³o prace przy podnoszeniu i ciêciu wraków okrêtów podwodnych w Szczecinie (6 wraków U-boot’ów) i ¦winouj¶ciu (dwa wraki).
Wydobycie czterech wraków w rejonie Szczecina i ¦winouj¶cia w roku 1952 wydaje siê ca³kowicie realne (przypuszczalnie chodzi tu o U108, U547, U803 i U1000 lub te¿ U854); nie jest tak¿e wykluczone, ¿e dwa pozosta³e wraki (wydobyte w roku 1953) tak¿e by³y zlokalizowane w tym rejonie.
Pewne w±tpliwo¶ci musi te¿ budziæ okre¶lenie wielko¶ci wydobywanych wraków; wprawdzie nie jest okre¶lone czy chodzi o wyporno¶æ nawodn± czy podwodn±, ale podane liczby wskazuj±, ¿e ratownicy PRO wydobyli w okolicach Szczecina i ¦winouj¶cia jednego U-boot’a (1000 ton), jedn± jednostkê (1200 ton) i dwa du¿e U-boot’y (1320 ton).
Dodatkowo - wg „Ksiêgi Wraków” z 1970 roku - do wraków usuniêtych nale¿y zaliczyæ wrak wydobyty w 1954 (pozycja 53˚53’N 14˚16’E); pozycja ta dotyczy rejonu Szczecina.
Tak na prawdê mo¿na tu oprzeæ siê jedynie na pamiêci ludzi i zdjêciach (archiwa PRO, które przeglada³em nie daj± tu ¿adnych odpowiedzi).

Pozdrawiam wszystkich,
Witold Pasek
pasek@pol.pl
Adameusz
Posty: 4
Rejestracja: 11 sty 2005, o 16:07

warki niemieckich U-boot'ów w Szczecinie

Postautor: Adameusz » 12 sty 2005, o 02:23

Na temat wraków u-boot’ów trochę się nasłuchałem od żeglarzy z j.Dąbskiego. Niestety nie zapamiętałem szczegółów, a numerów już na pewno nikt nie będzie pamiętał. Konkretnie słyszałem o 4 u-boot’ach które blokowały swojego czasu kanał Jacka (łączący Regalicę z j. Dąbskim) oraz o jednym na świętej. Podobno w jakimś miejscu na Dąbskim jeszcze jakiś u-boot jest, ale prawdopodobieństwo jest znikome. W ramach dyskusji przy ognisku, wszyscy "starsi" żeglarze wspominali wiele wystających kiosków z wody, ale nie dałem wiary (z powodu % i opowieści o „takiej rybie”). Popytam w tym sezonie przy okazji i postaram się dopisać co się dowiedziałem.

Adameusz
Awatar użytkownika
sudmar
Posty: 82
Rejestracja: 4 sty 2005, o 08:05
Lokalizacja: Friedrichshofer Weg

Postautor: sudmar » 12 sty 2005, o 07:46

Proponuję odwiedzić archiwum Urzędu Morskiego. Znajdują się tam mapy sondażowe torów wodnych od Świnoujścia do Szczecina. Jeszcze w latach 50-tych były pozaznaczane pozycje wraków, lecz bez ich identyfikacji - np. 2 sztuki na "Trzebieskich toniach" w starym korycie toru Św - Szn.
Awatar użytkownika
piotr_now
Posty: 1560
Rejestracja: 27 sie 2004, o 22:40
Lokalizacja: Poznań

..

Postautor: piotr_now » 12 sty 2005, o 17:15

co do archiwum Urzędu Morskiego - jest ono ogólnodostępne ?

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości

cron