Historia Tramwajów - Białe plamy

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: PKa » 26 maja 2014, o 19:03

[quote="Schulz"]
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 22:08 przez PKa, łącznie zmieniany 2 razy.
mirekjot
Posty: 991
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: mirekjot » 26 maja 2014, o 19:49

O, jak milo, że zechciał się wypowiedzieć na temat Szanowny Ekspert :) Ale do rzeczy., tzn. do tego co wiem/pamiętam. Otóż most Długi istotnie został oddany do ruchu w końcu grudnia 1957 r., ale oficjalna uroczystość przekazania go do użytku miała miejsce w sobotę, 4 stycznia 1958 r. W przytoczonej przez PKa Encyklopedii Pomeranica - jako rok odbudowy mostu Długiego - jest wskazany rok 1959, co jest po prostu błędem. Tramwaje pojechały przez most od chwili jego udostępnienia, czyli na kilka dni przed jego oficjalnym otwarciem. Relacji z tego wydarzenia było niemało, bo istotnie, było to wydarzenie. Nietrudno je znaleźć, (choćby w K.Sz. nr 3 z 4 stycznia 58). Przez most pojechały tramwaje linii 2 i 8, korzystając nadal z Dworcowej, ale skręcając kolo Poczty nr 2 w Nabrzeże Wieleckie, a stamtąd w prawo, na most. Ten prawoskręt używany był aż do chwili, gdy pojawiła się alternatywa w postaci nowej ul. Wielkiej, czyli pod koniec 1960 r. Tymczasowy most Bayleya przez Odrę i odcinek na Celnej przestały być tramwajom potrzebne. O przystanek na Celnej zapytałem kiedyś osobę zamieszkującą w jednej z dwóch kamienic stojących wówczas niedaleko skrzyżowania z Łasztową (o czym także wspomina Schulz), a rozebranych około połowy lat 60. Niestety, oprócz hałasu czynionego przez wozy, za wiele nie zapamiętała. Jednak biorąc pod uwagę owe zamieszkałe dwie kamienice i pobliski Urząd Celny i potem długo, długo nic, aż do Zarządu Portu, ja osobiście spodziewałbym się istnienia przystanku na Celnej :) Ja natomiast osobiście, jako pacholę, miałem okazję przejeżdżać przez most Bayleya na kanale Parnickim. Pamiętam, że podczas takiego przejazdu z wrażenia miałem moją małą duszę na ramieniu, most się trząsł i skrzypiał, a woda wydawała mi się nadspodziewanie blisko. Dla każdego kierunku był oddzielny most.

Schulz pisze: I tu przyznaję, pamięć co do mostu na kanale przy elektrowni mnie zawiodła - Zaremba twierdzi, że go zasypano. I tak pewnie było, co nie znaczy, że nie było mostu na Regaliczce, bo ja pamiętam, iż na odcinku Gdańskiej do basenu jeden był. Czyli cztery mosty na trasie Dworcowa-rzeka Regalica, z tego trzy z przejazdem dla tramwajów.
Kwestia istnienia mostu na Regaliczce wydaje mi się zbyt zagadkowa. Natrafiłem dawno temu na informację, że został on rozebrany w 1935 r. że względu na zły stan przyczółków i zastąpiony groblą, na której ułożono jezdnię i torowisko tramwajowe. Podobny los (znaczy - rozbiórka), był - (ale to tylko mój wniosek) - udziałem splotu siedmiu mostów kolejowych, leżących nieopodal, na równie niestabilnym, bagiennym gruncie. Brak mostu na Regaliczce potwierdza moim zdaniem plan z 1936 r., będący w zasobach biblioteki Sedina.pl
Ostatnio zmieniony 26 maja 2014, o 21:11 przez mirekjot, łącznie zmieniany 2 razy.
mirekjot
Posty: 991
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Historia Tramwajów - Dalsze Białe plamy

Postautor: mirekjot » 26 maja 2014, o 21:06

Old Szczecin pisze:
1. Układ torów na pl. Szarych Szeregów (d. Sprzymierzonych lub Lenina) w okresie do 1973 r.
2. Kiedyś tory tramwajowe ułożone były na jezdni (tak było na al. Piastów i b. al. Buczka (dziś Piłsudskiego)
Mało, kto już pamięta, że w latach 50-tych tramwaje jeździły po obrzeżu pl. Grunwaldzkiego. Kiedy przeniesiono je na środek placu??
(Wzbudziło to niepokój rodziców o bezpieczeństwo dzieci bawiących się na Placu [przekaz rodzinny])
Bardzo poszukuję fotografii z tymi torami po łuku wokół Placu !
3. Ale wracając do mojego podstawowego pytania - bardzo przepraszam, ale w dalszym ciągu nie rozumiem jak obracano tramwaje JEDNOKIERUNKOWE w Zajezdni Pogodno, w czasach, kiedy tam nie było ani trójkąta torowego, ani „pętli” objazdowej.
4. Bardzo proszę o informację - ile osób liczyło maksymalne zatrudnienie w Zajezdni Pogodno ? To nie jest tylko historia tramwajów - tylko ważna historia Szczecina!
Ad. 1. Na ówczesnym placu Lenina było wyłącznie skrzyżowanie torów.
Ad. 2. Mało kto pamięta, "że w latach 50-tych tramwaje jeździły po obrzeżu pl. Grunwaldzkiego", ponieważ tory położono w poprzek placu jeszcze "za Niemca". Tu foto z początku lat 50. http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1
Ad. 3. Jeżeli była taka konieczność - obracano je przez Głębokie.
Ad. 4. Nie mam takich danych.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: PKa » 26 maja 2014, o 21:07

[quote=
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 22:08 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
mirekjot
Posty: 991
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: mirekjot » 26 maja 2014, o 21:14

Oczywiście, że nie. Most na Regaliczce trudno nazwać "zespołem mostów". Jestem jedynie zdania, że przyczyna ich likwidacji była taka sama, co mostu drogowego na Regaliczce, czyli deformacja z powodu słabej nośności gruntu.
Old Szczecin
Posty: 21
Rejestracja: 12 maja 2014, o 16:57

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: Old Szczecin » 30 maja 2014, o 11:16

mirekjot pisze:...ponieważ tory położono w poprzek placu jeszcze "za Niemca". Tu foto z początku lat 50.
No to upadła kolejna, ładna "miejska legenda" (którą znałem również z przekazów rodzinnych) Ale to tak jest, wiele z "miejskich legend"., wielokrotnie powtarzanych, jest fałszywych.
A w którym roku Niemcy przenieśli te tory? Pewnie trzeba by grzebać w Archiwum..
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1359
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: Schulz » 30 maja 2014, o 20:47

Jak wyglądał układ torów na placu Sprzymierzonych (obecnie pl. Szarych Szeregów) bezpośrednio po wojnie pokazuje zdjęcie z 1947 roku, niestety słabej jakości, gdyż pochodzi z archiwum PAP znalezione w necie. Na zdjęciu widoczny jest również cmentarz żołnierzy radzieckich, stąd potoczna nazwa tego placu "Plac sztywnych".
Tory na placu Grunwaldzkim przełożono po 1934 rok, jak wynika to z podpisów pod fotografiami w Galerii sedina.pl. W załączeniu dwa zdjęcia, jedno to widokówka z drugiej połowy lat trzydziestych XX wieku (podobne ujęcia są w Galerii sedina.pl do 1945 roku), a drugie to zdjęcie z Galerii sedina.pl (Szczecin po 1945 roku - Śródmieście - Plac Grunwaldzki - FILE 13/19). To drugie co prawda odwrócone, także przedstawia nam położenie torów tramwajowych po 1934 roku, czyli ok. 1935 roku.
Załączniki
Szczecin, 1947- PAP.jpg
Szczecin, 1947, Plac Sprzymierzonych , wiosna. Fotografie lotnicze Szczecina z archiwum PAP.
Kaiser-Wilhelm-Platz; 1935.jpg
Archiwum Galeria sedina.pl
Old Szczecin
Posty: 21
Rejestracja: 12 maja 2014, o 16:57

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: Old Szczecin » 2 cze 2014, o 16:22

A ja z rzeczy które być może nigdzie nie zostały zapisane, dodam:

Przystanek tramwajowy - przy pl. Odrodzenia- do czasu przełożenia torów na al. Buczka (Piłsudskiego) (przy b. drogerii) - tak? - a czy jest jakakolwiek dokumentacja?

Częstotliwość kursowania tramwajów. w latach 40-tych. 50-tych i 60-tych, (ponoć linia "3" kursowała bardzo gęsto - podawano wtedy częstotliwość, a nie godziny odjazdu?) podobno dane były w starym informatorze MPK - ale czy ktoś tym dysponuje?

Sprawa "barierek" - "harmonijek" zapinanych kiedyś pomiędzy wagonami tramwajowymi (Ponoć dla bezpieczeństwa przechodniów lub ryzykantów jeżdżących "na orła" na sprzęgu ?) - czy były zapinane z obu boków zest. tramwajowego (tj. lewym i prawym) czy później tylko z jednego? Stare zdjęcia mile widziane.
mirekjot
Posty: 991
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: mirekjot » 2 cze 2014, o 23:14

Przystanek był przy "Zeglarskiej". Nie wiem, czy ten masz na myśli, bo drogerii nie kojarzę. "Dokumentacja" jest, ale tylko słaba.
Załączniki
Pl. Odrodzenia ok. 1964.jpg
irs6
Posty: 98
Rejestracja: 19 mar 2010, o 19:53
Lokalizacja: Szczecin-Stargard Szcz.

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: irs6 » 3 cze 2014, o 09:01

Przystanki były przy Zeglarskiej /kierunek jazdy pl.Grunwaldzki / oraz przy drogerii i piekarni/ jak kierunek jazdy pl.Szarych Szeregów.A drogeria mieściła się pod nr.19 M.Buczka.pamiętam jeszcze personel-starsze małżeństwo pani przy perfumach a pan w muszce pod szyją na tzw.chemi.
jazzek
Posty: 51
Rejestracja: 18 cze 2013, o 15:42

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: jazzek » 4 cze 2014, o 11:16

Częstotliwość, a nie godziny podawano w rozkładach komunikacji miejskiej jeszcze w latach 80. Pamiętam dobrze, jak się dziwiłem, że we Wrocławiu jest rozkład godzinowy (rok 1981).
jazzek
Posty: 51
Rejestracja: 18 cze 2013, o 15:42

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: jazzek » 4 cze 2014, o 11:31

Sam mam inne zagadnienie, dotyczące wyglądu pętli tramwajowej w Lasku Arkońskim przed przebudową na początku lat 70. Pamiętam to tak, że tory rozchodziły się już przy starej wiacie, gdzie zlokalizowany był przystanek (czy na pewno?). Tor "na pętlę" schodził z jezdni na prawe pobocze, a przechodził na lewą stronę Arkońskiej kilkadziesiąt metrów dalej. Oprócz tego toru była jeszcze na prawym poboczu bocznica (tor odstawczy?), mam wrażenie, że zakończona kozłem. Przystanek dla wysiadających zlokalizowany był tuż za przecięciem jezdni, czyli poprzecznie do niej (obecny jest wzdłuż ulicy, bliżej miasta niż stary). Czy ktoś to może potwierdzić zeznaniami własnymi lub fotografiami?
mirekjot
Posty: 991
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: mirekjot » 4 cze 2014, o 22:36

Bogus
Posty: 1848
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: Bogus » 5 cze 2014, o 23:29

mirekjot pisze:Dla zainteresowanych:
http://zamek.szczecin.pl/kalendarz.php?id=4102
Byłem, widziałem. Warto było.
Wyrazy uznania dla Prowadzącego.
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1359
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Historia Tramwajów - Białe plamy

Postautor: Schulz » 5 cze 2014, o 23:42

Bogus pisze:
mirekjot pisze:Dla zainteresowanych:
http://zamek.szczecin.pl/kalendarz.php?id=4102
Byłem, widziałem. Warto było.
Wyrazy uznania dla Prowadzącego.
Też byłem - dołączam do wyrazów uznania
Schulz (Jan Iwańczuk)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron