Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
Old Szczecin
Posty: 21
Rejestracja: 12 maja 2014, o 16:57

Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Postautor: Old Szczecin » 15 maja 2014, o 15:09

Do historii tramwajów w Szczecinie.

Czy istniał taki krótki okres czasu kiedy tramwaje kursowały pomiędzy ul. Wyzwolenia a Matejki, wzdłuż ul. Malczewskiego. Wydaje mi się, ze był to koniec lat 60-tych.
Trasę wybudowano ponoć dlatego, aby tramwaje jadące do Stoczni obsługiwały domy wzdłuż ul. Wyzwolenia, przy ul. Matejki stała wtedy 1 stara kamienica ?

2.Po ul.Wyzwolenia kursował wtedy jakiś przebudowany (nowoczesny - wtedy) tramwaj - miał zadaje się drzwi harmonijkowe. Te suwane - ręcznie - ciężko się otwierało.

Proszę o wspomnienia, foty.

Na "http://www.swiatowy.org/index.html" tego nie widzę.

Jaka to linia tramwajowa mogła kursować w ten sposób? Wydaje się niemal pewne, że nr. „10”.
Ale już nie pamiętam – czy była wtedy możliwa taka jazda jak jest opisana tu:

http://www.swiatowy.org/bilety/1972/1972.html

linia 10:

Stocznia Remontowa – Ludowa – Lubeckiego – Stalmacha – Nocznickiego – T. Firlika (z powrotem Hutnicza)– St. Dubois – Parkowa – J. Malczewskiego – J. Matejki – Al. Wyzwolenia – pl. Żołnierza Polskiego – Obrońców Stalingradu – pl. Przyjaźni Polsko - Radzieckiej – Al. Wojska Polskiego – Wawrzyniaka (z powrotem Boh. Warszawy - Jagiellońska)
Chodzi mi o odcinek: „J. Malczewskiego – J. Matejki – Al. Wyzwolenia – pl. Żołnierza Polskiego”

Obecnie (rok 2014) są odpowiednie zwrotnice, ale wtedy??

Czy był jakiś przejazd z ul. Matejki na ul. Wyzwolenia? Czy może chodziło o ten odcinek ul. Matejki gdzie dziś torów nie ma?

Kiedy wybudowano tory tram. na odcinku nowo-Buczka?

3. Kto pomoże odtworzyć układ torowy linii tramwajowych w rejonie pl. Rodła na samym początku lat 70-tych??
Przypomnę, ze istniały wtedy tory biegnące ukośną ul Roosvelta od alei Wyzwolenia do al. Matejki-Hołdu Pruskiego.
Przebudowa pl. Rodła powodowała rożne zmiany tras tramwajowych. Pamiętam, ze przez jakiś czas linia tram nr. „3” kursowała właśnie poprzez ul. Roosvelta i pl. Hołdu Pruskiego.

Zależy mi na fotkach terenu pl. Rodła sprzed budowy - były tam krzaki z bunkrami o ile pamiętam...
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9632
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Postautor: Busol » 16 maja 2014, o 09:04

Old Szczecin pisze:Zależy mi na fotkach terenu pl. Rodła sprzed budowy - były tam krzaki z bunkrami o ile pamiętam...
Plac Rodła po 1945 w naszej galerii - także stare zdjęcia
http://sedina.pl/galeria/thumbnails.php?album=893
Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
Old Szczecin
Posty: 21
Rejestracja: 12 maja 2014, o 16:57

Re: Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Postautor: Old Szczecin » 16 maja 2014, o 10:30

O , bardzo, bardzo dziękuję! Dzięki starym fotografiom można znowu zobaczyć miejsca których dziś już nie ma !

Na tych fotografiach wyraźnie widać jaki skomplikowany układ torowy powstał w okolicy obecnego pl. Rodła. Tramwaje jeździły właściwie objazdem wokół placu.
Widać też wyraźnie linię tram. „3” jadącą ul Roosvelta !

Bez zdjęć nikt z młodych by dzisiaj w to nie uwierzył.

2. Ale zastanawia mnie zdjęcie o nazwie: „Okolice Placu Rodła, ul. Borysza (nieistniejąca), widok w kierunku Parku Żeromskiego”
PLIK 6/29
Tam był rozjazd torów tramwajowych ? (- w kierunku północnym). Ale po co ?
mirekjot
Posty: 1039
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Postautor: mirekjot » 16 maja 2014, o 12:54

Old Szczecin pisze:2. Ale zastanawia mnie zdjęcie o nazwie: „Okolice Placu Rodła, ul. Borysza (nieistniejąca), widok w kierunku Parku Żeromskiego”
PLIK 6/29
Tam był rozjazd torów tramwajowych ? (- w kierunku północnym). Ale po co ?
Rozjazd na Roosevelta w tym miejscu istniał od chyba 1897 r. Dzięki niemu można było wjechać w Wyzwolenia i dalej na Niebuszewo, lub w kierunku Piłsudskiego (biorąc nazwy współczesne). Kierunek na Niebuszewo liniowo nie był używany przez dziesiątki lat, ale czasem się przydawał, ostatni raz w czasie budowy obecnego pl. Rodła. Kiedy w 1976 r. rozgrzebano al. Wyzwolenia, między pl. Żołnierza a Piłsudskiego (wówczas Buczka), to przez pl. Hołdu Pruskiego i Roosevelta jeździła na Niebuszewo 2-ka i 3-ka. Edytowałem tego posta, żeby dołączyć fragment planu, na którym zaznaczyłem ów rozjazd zielonym kółkiem. Na niebiesko zaznaczony jest fragment torowiska nieużywany liniowo. Posłużyłem się planem z 1941 r. Z tego rozjazdu także po wojnie korzystała 4-ka, do czasu, gdy na początku lat 50. wybudowano lewoskręt z Wyzwolenia (wówczas Ks. Jaromira) w Piłsudskiego (Buczka). Widoczne na planie ulice: Grabowerstr. to Matejki, Prutzstr. to nieistniejąca Borysza, Schillerstr. to Mazowiecka, równoległa do niej (powyżej) to Piłsudskiego, a Moltkestr. to Jaromira/Wyzwolenia.
Załączniki
1941 Stettin Stadtplan fragm.jpg
Old Szczecin
Posty: 21
Rejestracja: 12 maja 2014, o 16:57

Re: Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Postautor: Old Szczecin » 20 maja 2014, o 13:29

O! bardzo dziękuję, szczególnie za mapkę ! Więc to jest ten rozjazd który widać na fotce: PLIK 4/29 !
Oczywiście te zmiany i dziwne trasy musiały mieć związek z likwidacja torów na al. W. Polskiego:

„1 grudnia 1973 roku wycofano tramwaje ze śródmiejskich tras wzdłuż al. Wojska Polskiego (między pl. Zwycięstwa a pl. Sprzymierzonych), ul. Obrońców Stalingradu, ul. Jagiellońskiej (między al. Wojska Polskiego i al. Piastów), ul. Malczewskiego (od al. Wyzwolenia do ul. Matejki).

http://www.ts.szczecin.pl/doc/Historia.pdf

No i właśnie wtedy tramwaje linii 1 i 5 jechały takim dziwnym łukiem (na północ od pl. Rodła - to częściowo widać na starych fotkach) który włączał się w ul. Roosvelta , a następnie była tam zwrotnica na torach prowadząca w nowo-Buczka (dziś Piłsudskiego) do Matejki.

Zapamiętałem dobrze, że postawiono w rejonie tych zwrotnic budkę zwrotniczego (wtedy nie było zwrotnic elektrycznych) i do dziś pamiętam jak ten człowiek narzekał na ciężka pracę.
Taki układ torów pewnie wynikał też z tego, ze przez pewien czas tory na ul Wyzwolenia (pomiędzy pl. Rodła a placem Żołnierza) były nieczynne. Kiedyś były wbudowane w jezdnię, potem przeniesiono je na środek alei (gdzie kiedyś były wielkie trawniki)
Kiedy ostatecznie zlikwidowano prawoskręt tramwajowy z b. ul. Buczka w al. Wyzwolenia – nie pamiętam.
mirekjot
Posty: 1039
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Postautor: mirekjot » 20 maja 2014, o 20:32

Torowisko tymczasowo przesunięto na północ w ramach przygotowań do przebudowy skrzyżowania al. Wyzwolenia i al. M. Buczka, czyli późniejszego placu Rodła, więc miało to baaardzo luźny związek z zamknięciem 1 grudnia 1973 r. trasy tramwajowej na al. Wojska Polskiego. Początkowo jeździły po nim tramwaje linii 1 i 5, a po rozpoczęciu przebudowy w 1976 r. al. Wyzwolenia, między pl. Żołnierza i al. M.Buczka (i likwidacji lewoskrętu), doszła jeszcze "czwórka". Cały ten rejon, jeszcze przed rozpoczęciem przebudowy, ale już z tymczasowym torowiskiem (i tramwajem linii 1) widoczny jest na tej widokówce.
Załączniki
Pl. Rodla 1975x.jpg
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Postautor: PKa » 22 maja 2014, o 10:53

[quote="
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 22:00 przez PKa, łącznie zmieniany 7 razy.
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9632
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Postautor: Busol » 22 maja 2014, o 11:06

Nie pamiętam czy było ale może tutaj znajdzie się coś pomocnego:
http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Jaromira
Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
Old Szczecin
Posty: 21
Rejestracja: 12 maja 2014, o 16:57

Re: Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Postautor: Old Szczecin » 23 maja 2014, o 18:38

Bardzo ciekawe są te stare fotografie, ale ciągle zastanawiam się:
mirekjot pisze:Torowisko tymczasowo przesunięto na północ w ramach przygotowań do przebudowy skrzyżowania al. Wyzwolenia i al. M. Buczka, czyli późniejszego placu Rodła, więc miało to baaardzo luźny związek z zamknięciem 1 grudnia 1973 r. trasy tramwajowej na al. Wojska Polskiego. Początkowo jeździły po nim tramwaje linii 1 i 5, ...
Trzeba ponownie się spokojnie zastanowić: Skoro miało to związek tylko z przebudowa placu Rodła, to po co wybudowano ten północny objazd ?? (I dokładnie kiedy?)
Do 1973 r. ul. Buczka (Piłsudskiego) kursowała tylko linia „4” – tak ?, ale skręcała ona bezpośrednio w ul. Wyzwolenia. (Foto 26/29 i 27/29.) (Tu objazdu jeszcze nie ma)

Problem zjazdów – w zajezdni „Niemierzyn” stacjonowała tylko linie „2”, „3”, czy „4” też?, no i ta późniejsza „10” ?
W zaj. „Pogodno” nocowały wozy z linii „1”, „9”, „7”, „8”, czy też „4”? (chodzi o lata 1970-1973)

2. Rozebranie prowoskrętu z b. ul. Buczka w al. Wyzwolenia i przesunięcie torów z jezdni (bruku) na środek (trawnik) , to był późniejszy okres (tak?), linia „4” pojechała wtedy do Dworca Niebuszewo, to był 1976 r. wg:
http://www.swiatowy.org/bilety/1976/1976.html
Opracowanie: "r", "Głos Szczeciński" nr 287, 17 grudnia 1976 roku
mirekjot
Posty: 1039
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Postautor: mirekjot » 24 maja 2014, o 10:28

Cały galimatias, który miał tam miejsce przez parę lat i zmieniał się wiele razy, mi również sprawia problemy z jego usystematyzowaniem. Akurat bylem wówczas "w kamaszach", z dala od Szczecina i przebudowa tego rejonu po prostu mi umknęła. Zresztą, nie miałem pojęcia, że wiedza o tym stanie się kiedyś użyteczna :) Postaram się jednak przy jakiejś sposobności zgłębić temat, ale jeszcze lepiej by było, gdyby wypowiedzieli się naoczni świadkowie. Czasy nie są takie odlegle.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Postautor: PKa » 24 maja 2014, o 15:31

[quote=
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 22:01 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
mirekjot
Posty: 1039
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Tramwajem od ul Wyzwolenia do Matejki.

Postautor: mirekjot » 24 maja 2014, o 21:56

Mam niektóre z tych zdjęć w swoich zbiorach, ale obrazują one stan dużo wcześniejszy, niż lata 70. Najciekawsze jest to z "ósemką" skręcającą z al. Buczka w ul. Jaromira (wtedy), która - jadąc z Gumieniec, - w tym miejscu pojawiała się od wielkiego dzwonu. Ale takie kursy były możliwe, bo wówczas istniały na pl. Kościuszki rozjazdy umożliwiające lewoskręt z ul. Sikorskiego w al. Piastów, zlikwidowane podczas "I Przebudowy" tego placu.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 30 gości