Po części masz rację, ale nie mogę ze wszystkim do końca się zgodzić.
Plac Rodła, ulice Wyzwolenia oraz Roosevelta były jeszcze w trakcie przebudowy/modernizacji/remontu w 1977 roku, o czym świadczą zarówno zdjęcia, jak i materiały prasowe. Choćby "Kurier" z 15 lutego 1977 informował o tym, że prace są jeszcze na finiszu -
KLIK. Warto także zwrócić uwagę, że dopiero wówczas, tzn. w 1977 roku, przymierzano się do robót mających na celu przedłużenie ulicy M. Buczka bezpośrednio do Matejki. Planowano je pierwotnie wykonać do końca tegoż roku (nie wiem, kiedy ostatecznie wszystko zakończono). W następnej kolejności ruszyć miały dalsze prace nad poszerzeniem ulicy Wyzwolenia w "górnej" części miasta. Jeszcze w 1979 roku prasa informowała, że "za dwa lata" planowane jest ich sfinalizowanie. Wszystko zatem ma miejsce pod koniec lat 70. XX wieku.
Początek długo oczekiwanych prac faktycznie miał jednak miejsce już w 1975 roku:
- Remont torowiska na ulicy Wyzwolenia -
klik
- Aleja Wyzwolenia wczoraj i dziś -
klik
Fotki:
http://sedina.pl/galeria/thumbnails.php?album=893
Aleja Wyzwolenia:
27 września 1965 roku przyjęto uchwałę nr II/20/65 dotyczącą przemianowania ulicy ks. Jaromira i cześci Roosevelta na aleję Wyzwolenia. Wcześniej Wyzwolenia w ogóle nie istniała. Zmiany dokładnie można prześledzić na fragmentach planów:
Ciekawy link:
http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Jaromira
W latach 60. XX wieku doszło zatem do zmiany nazewnictwa oraz jak piszesz "skrętu" ulicy nieco w lewo:
"Dopiero w połowie lat sześćdziesiątych urbaniści postanowili zmienić jej kształt. Zachowując XIX-wieczny przebieg ulicy od placu Żołnierza Polskiego do skrzyżowania z ul. Buczka, tuż za skrzyżowaniem skręcili bieg ulicy w lewo. Ten nowy odcinek Jaromira (właściwie przyszłej Alei Wyzwolenia) wytyczony został na parcelach zniszczonych podczas działań wojennych kamienic 1, 2, 3, 4".
Pisząc o końcówce lat 70. XX wieku miałem na myśli kompleksową przebudowę, zatem nie odnotowałem powyższego "drobiazgu". Jeśli bowiem chcielibyśmy wszystko wypisać należy także odnotować zmianę z września 1950 roku, kiedy przebudowano skrzyżowanie ulic Jaromira i Buczka. "Położono nowe torowiska, a także zbudowano skręt w lewo, z ulicy Jaromira w Buczka".
Powyższą informację potwierdza publikacja o komunikacji miejskiej. Tam też dla dodania kolorytu czytam:
"W
1973 roku torowisko powstaje na odcinku Buczka od skrzyżowania Roosevelta do skrzyżowania z Matejki". Wykazy linii tramwajowych z kolejnych lat nie pozostawiają wątpliwości, że tak faktycznie się stało. Natomiast zdaje się, że położenie torowiska nie poszło w parze z wytyczeniem samej ulicy, która powstała najwcześniej dopiero w 1977 roku, co sugeruje informacja prasowa podana powyżej.
P.S. Ma ktoś może mapę Szczecina z lat 70. bądź 80. XX wieku i zechciałby się ze mną podzielić?
-----
Wracając jeszcze do ulicy Leszka Białego. Na mocy uchwały nr IV/27/78 z 30 czerwca 1978 roku zlikwidowano aż 40 ulic. "Motywowano to tym, że faktycznie nie istnieją, nie mają utwardzonej nawierzchni, a 95% z nich od wielu lat nie umieszcza się na planach". Wówczas z wykazu oficjalnie zniknęły m.in. ulice: Leszka Białego, Cysterska, Radomira.
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.