PKa pisze:Stau pisze:Cóż - skoro nie ma "pełnej" fotografii, trzeba cieszyć się ze zdjęcia, na którym widać fundamenty wiaty -
klik.
Jest przecież ważne zdjęcie Pana Grygory zapodane na FB i teraz przez Busola, widać tam prawie całą wiatę!
Warto wyłowić z komentarzy:
@Maciej Kiciński (pisownia oryginalna):
"bez wątpienia są to zdjęcia dawnej linii Szczecin-Lotnisko - Sobieradz, przy dawnym przystanku Szczecin-Słoneczne. Sugerują to widoczne charakterystyczne bloki przy ul. Kostki-Napierskiego oraz ciekawostka transportowa. Chyba nawet był ten temat poruszany na Sedinie, aby wspomóc komunikację między lewo- i prawobrzeżną częścią Szczecina na czas dość obszernej przebudowy (chyba) ul. Gdańskiej, uruchomiono ponownie ten odcinek dla ruchu pasażerskiego. Jednak ze względu na układ torowy, nie było to szczególnie szybkie połączenie, gdyż pociągi ze Słonecznego, chcące udać się do Szczecina Głównego, musiały udać się najpierw do Dąbia, gdzie po zmianie czoła pociągu (dla EZT to akurat niewielki problem) udawały się w podróż powrotną, częściowo tym samym odcinkiem, do centrum. Data też się może zgadzać, bowiem elektryfikacja nastąpiła w 1984 r. zapewne jedynie na potrzeby ruchu pociągów EZT, które obsługiwały ten krótki odcinek. Wydaje mi się, że trakcja kończyła się zaraz za przejazdem przez ul. Łubinową i nie została pociągnięta dalej do elektrociepłowni w celu obsługi jej transportów przez składy elektryczne. Widziałem kiedyś, kiedyś zdjęcie ze stojącym składem EZT na ów przystanku, widok dość S-Bahnowy. Pamiętam później (z własnych obserwacji z okien pociągu), że trakcja elektryczna została zlikwidowana w minionym dziesięcioleciu.
Pozostałości z widocznej na załączonych zdjęciach wiaty są oczywiście uwiecznione na moim ulubionym serwisie kolejowym:
http://www.bazakolejowa.pl//index.php?d ... no=galeria
Zastanawia mnie jedynie widoczny na zdjęciach busz, który może sugerować, że po przewozach pasażerskich, w momencie robienia zdjęcia, można było już zapomnieć (istniały wówczas schody na peron, istnieją chyba do dziś, jednak te na zdjęciu są już ewidentnie mocno zarośnięte), więc data może być nieco późniejsza niż 1984. Ale to tylko moje wątpliwości, a zdjęcie może być zrobione z pechowej perspektywy".
--------------------------
Temat faktycznie był poruszany na portalu w jeszcze innym wątku. Wyłowiłem tę dyskusję z 2005 roku - dużo linków, mapek i innych ciekawych materiałów:
viewtopic.php?f=23&t=1337&hilit=stacja+ ... e&start=15
Tutaj np. mapka przedwojenna Hökendorfu z zaznaczonym dworcem (nieopodal znajdowała się po 1945 roku stacja Słoneczne):
download/file.php?id=2921&mode=view
A tutaj układ torów na planie z 1960 roku:
download/file.php?id=6960&mode=view
--------------------------
Ze Szczecina Lotnisko rozpoczynał swój bieg pociąg jadący w stronę Sobieradza. Natomiast zdaje się, że przez cały czas pociągi poruszające się z Dąbia nie mogły "wjechać" na tę "sobieradzką" linię w "prosty" sposób. Południowa linia z Dąbia w stronę Regalicy przecinała się z "sobieradzką" prostopadle (wiadukt). Północna również nie miała bezpośredniego połączenia. W Szczecinie Lotnisku dopiero osobne tory prowadziły w stronę Sobieradza. Ludzie musieli się przesiadać.
Zastanawia mnie, kiedy dokładnie wybudowano poniższy łącznik:
niemiecki Messtischblatt - fragment
Na planie z 1960 roku nie jest jeszcze widoczny. Być może zrobiono to dopiero w 1978 roku, kiedy oddano do użytku Ciepłownię Rejonową "Dąbska" w Kijewie. Wówczas powstała bocznia do ciepłowni, może także równolegle wybudowano ów łącznik? Niemal w tym samym okresie zlikwidowano również tory na odcinku Szczecin Lotnisko - Szczecin Zdroje Wschodnie.
W pewnym sensie zbiega to się z informacją, iż na krótko odcinek Słoneczne-Dąbie (dalej Szczeciny Główny) ponownie rozpoczęto wykorzystywać dla ruchu pasażerskiego, a w 1984 został on zelektryzowany? W każdym razie wiadomość, iż pociągi pasażerskie ze strony Dąbia do stacji Słoneczne docierały tylko do 1983 roku wydaje się raczej niezbyt prawdziwa -
link.