Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 29 sie 2013, o 17:36

ślady
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:47 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
hening
Posty: 57
Rejestracja: 7 sty 2013, o 13:24

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: hening » 30 sie 2013, o 21:21

fajnie byloby może rozpocząc analogiczny wątek odnośnie lini "trzebieskiej" (a może już taki był) z którą wielu szczecinian jest związana sentymentalnie, a która choć fizycznie istnieje to powoli znika. Mam na myśli przede wszystkim "architekturę". Stosunkowo niedawno "zniknęła lokomotywownia i jej otoczenie w Trzebieży (paradoksalnie wpisana do rejestru zabytków!), magazyn z rampą na Gliinkach ( choć tor do niej zlikwidowany został przy okazji elektryfikacji tej lini), wiaty na Drzetowie czy Pogodnie itd. Czy nieistniejące już od dłuższego czasu budynki jak na Żelechowie/Żelechowej :) . Do tego strasznie zaniedbane takie jak w Jasienicy. Ostała się tam jeszcze stara drewniana konstrukcja wiaty/dachu peronowego przylegająca do budynku stacyjnego. Ciekawe ile jeszcze postoji? Ciekawa jest też pewno historia nie istniejących już bocznic jak bocznica Superfosfatu (dziś Fosfan) przy nie istniejącej już wytwórni kwasu siarkowego (resztki torów jeszcze istnieją), była bocznica cegielni ( nie tak dawno spalonej !) na Stołczynie. Bocznica Gryfii i odchodzący do niej tor z Żelechowa. Bocznice Turzyna i Niebuszewa. Nie istniejące już przystanki osobowe jak Szczecin Gocław Towarowy.
PS a następną nurtującą mnie sprawą jest to że w wielu wątkach czy opracowaniach na temat tej linii piszę że "parowozy na tej linii zostały wyparte przez SN61" Być może pamięć mnie zawodzi ( bo niewiele miałem wtedy lat ,ale pamiętam jeszcze TKt48 na tej linii), ale ja to pamiętam inaczej. Po "osiołkach" na "trzebieskiej" przyszły ( w/g mnie) SP45. SN61 również były ale nie dominowały. SN61 były bardzo częste do Niebuszewa bo tam kończyły bieg pociągi z Kołobrzegu, Pyrzyc, Swobnicy czy Siekierek, ale odcinek do Niebuszewa nie można traktować jako całej "trzebieskiej". O ile się mylę to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu :)
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 30 sie 2013, o 22:11

[quote="hening"]
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:47 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
babajack
Posty: 309
Rejestracja: 6 lip 2005, o 12:52

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: babajack » 31 sie 2013, o 22:07

PKa, za Niemca nie było tam bocznicy , bo i po co ? W ramach rozwoju Szczecina, w latach 60 tych powstał nowoczesny motel , pierwszy w naszym województwie, następne powstające w kraju miały miano zajazdów i były już murowane. Wagony hotelowo-restauracyjne postawiono na zbudowanej wcześniej rampie z szyn kolejowych, bez połączenia z z istniejącą linią kolejową , która biegła w pobliżu jedno jezdniowej drogi krajowej. Drugą jezdnię , zachodnią , zbudowano w epoce Gierka z wykorzystaniem jako podbudowę , krzywych i zepsutych płyt z Gryfbetu . Na fotce z krzyżówką w Płoni widać tor kolejowy za napisem " Szczecin Wita" . Motel usytuowany był niedaleko drogi ,w miejscu gdzie tor przecinał drogę krajową i kierował się do Zdrojów, dzisiaj w tym rejonie stoją , (jak mnie uświadomili liniowi koledzy drogowcy)... automaty do lodów, nie bardzo wiem o co chodzi ;)
Załączniki
Na mapie jest data 1942 rok, bocznicy nie ma .
Na mapie jest data 1942 rok, bocznicy nie ma .
Ta brązowa , pozioma linia w tle to linia kolejowa.
Ta brązowa , pozioma linia w tle to linia kolejowa.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 1 wrz 2013, o 18:23

[quote="
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:48 przez PKa, łącznie zmieniany 2 razy.
jazzek
Posty: 51
Rejestracja: 18 cze 2013, o 15:42

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: jazzek » 3 wrz 2013, o 13:10

A jaki związek z tematem ma mapka jeziora Szmaragdowego?
peter47
Posty: 14
Rejestracja: 8 cze 2011, o 22:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: peter47 » 2 paź 2013, o 06:01

Wszedłem w posiadanie planu sytuacyjnego linii Sobieradz-Szczecin-Dąbie oraz profilu kieszonkowego linii Sobieradz-Szczecin-Dąbie.Jako,że nie posiadam skanera oczekuję na telefon osoby,która pomoże mi w tym temacie.Mój numer 663522882.Pozdrawiam Piotrek.
Old Szczecin
Posty: 21
Rejestracja: 12 maja 2014, o 16:57

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Old Szczecin » 12 maja 2014, o 18:24

Ha wzruszyłem się czytając ten temat. Wielokrotnie wędrowałem linią Szczecin Dąbie - Sobieradz jako turysta. Nie sądziłem, ze to kogoś będzie jeszcze interesować! A tu są nawet stare mapy których nie znałem i stare zdjęcia "Relaksu"!

Co do łącznicy Szczecin Dąbie - os. Słoneczne ( PO STRONIE POŁUDNIOWEJ ) to miałem wrażenie, że wybudowano ją w roku 1983 - bo prasa narzekała, że przejeżdżające (b. powoli) pociągi blokują ulicę Batalionów Chłopskich. Ale pamięć ludzka jest zawodna. Może tylko uruchomiono?
Uruchomiono wtedy też pociągi na os. Słoneczne. To jest w RRJ-PKP.

[Na potrzeby najmłodszych - w okresie 1980-1981 r. mieliśmy spory kryzys. Był to też okres II Kryzysu Naftowego. Obawiano się blokady zaopatrzenia Polski w paliwa, brakowało opon. To dlatego postanowiono uruchomić pociągi na os. Słoneczne. (artykuły z prasy z tamego okresy w rodzaju "pociągi nie potrzebują opon" itp.)]

Przeczytałem dziś uważnie fragment wpisu moderatora " Stau » 12 sie 2013, o 23:10 " zamieszczona tam mapa bardzo nie zainteresowała. Mogło tak być, ze łacznice Stacja Szczecin-Dąbie - Szczecin os. Słoneczne [OD STRONY os. Słoneczne] tylko zaplanowano, ale nie zbudowano - trzeba znać charakter PRL-u. To bardzo ciekawy spór. Trudno jednak będzie ustalić jak było na pewno. Może w archiwum wojska są zdjęcia lotnicze ? Amerykanie maja na pewno. Ale czy to udostępnią, jeszcze nie teraz.

2. Uwaga, mapy bywają zawodne !! Na mapie Szczecina z lat 60-tych zaznaczono bezpośrednią linie Szcz. Główny-Dąbie która wtedy już dawno nie istniała!
=============================================================
Objaśnienia do wcześniejszych wpisów:
Postprzez kicikk » 9 sie 2013, o 10:30

Stau napisał(a):Ze Szczecina Lotnisko rozpoczynał swój bieg pociąg jadący w stronę Sobieradza. Natomiast zdaje się, że przez cały czas pociągi poruszające się z Dąbia nie mogły "wjechać" na tę "sobieradzką" linię w "prosty" sposób. Południowa linia z Dąbia w stronę Regalicy przecinała się z "sobieradzką" prostopadle (wiadukt). Północna również nie miała bezpośredniego połączenia. W Szczecinie Lotnisku dopiero osobne tory prowadziły w stronę Sobieradza. Ludzie musieli się przesiadać.

Niekoniecznie! Wspominałem już o tym, że na zdjęciu satelitarnym bardzo wyraźnie widać ślad innego łącznika:

Koniec cytatu !
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oglądając starą mapę Dąbia (Altdamm) u inżyniera K. miałem wrażenie, że linia Sobieradz - Dąbie Lotnisko była początkowo wąskotorowa! Stąd ta konieczność przesiadki. łącznicę w stronę obecnej stacji Szczecin_Dąbie wybudowano zapewne po przekuciu jej na rozmiar 1435 mm.
Na mapie: "http://amzpbig.com/maps/2653_Podejuch_M ... S_1952.jpg" mamy oznaczenie "Klbf" ! w rejonie stacji "Lotnisko" - czyż nie oznacza to "wąskotorowy" ?
Ostatnio zmieniony 14 maja 2014, o 16:03 przez Old Szczecin, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: kicikk » 13 maja 2014, o 15:07

Old Szczecin pisze: Wielokrotnie wędrowałem linią Szczecin Dąbie - Sobieradz jako turysta. Nie sądziłem, ze to kogoś będzie jeszcze interesować! A tu są nawet stare mapy których nie znałem i stare zdjęcia "Relaksu"!
Skoro wędrowałeś ową linią to mógłbyś ostatecznie rozwiać nasze wątpliwości odnośnie dokładnego położenia Relaksu? Była na ten temat dyskusja parę postów wyżej i nadal pewności nie ma ;)
Old Szczecin pisze: Co do łącznicy Szczecin Dąbie - os. Słoneczne ( PO STRONIE POŁUDNIOWEJ ) to miałem wrażenie, że wybudowano ją w roku 1983 - bo prasa narzekała, że przejeżdżające (b. powoli) pociągi blokują ulicę Batalionów Chłopskich. Ale pamięć ludzka jest zawodna. Może tylko uruchomiono?
Uruchomiono wtedy też pociągi na os. Słoneczne. To jest w RRJ-PKP.
Nie bardzo wiem o jaką łącznicę po stronie południowej masz na myśli, ale jeśli tą, która istnieje do dzisiaj (Dąbie-Zdroje Wschodnie) to bazakolejowa podaje, że linię otwarto koło 1966, a następnie nastąpiła rozbiórka pierwotnego fragmentu linii Lotnisko-Zdroje Wschodnie. Natomiast w 1983 r. zelektyfikowano odcinek z Dąbia do przystanku Słoneczne, prawdopodobnie na potrzeby puszczenia tam pociągów EZT.
Old Szczecin pisze:[Na potrzeby najmłodszych - w okresie 1980-1981 r. mieliśmy spory kryzys. Był to też okres II Kryzysu Naftowego. Obawiano się blokady zaopatrzenia Polski w paliwa, brakowało opon. To dlatego postanowiono uruchomić pociągi na os. Słoneczne. (artykuły z prasy z tamego okresy w rodzaju "pociągi nie potrzebują opon" itp.)]
Powód dziwny jak dziwne były te czasy. Z tego co mi wiadomo to pociągi puszczono na Słoneczne w celu usprawnienia komunikacji między lewobrzeżem a prawobrzeżem w związku z dużym remontem ul. Gdańskiej. Zresztą co to za połączenie, które nie dość, że prowadzi długą trasą (przez Dąbie) to jeszcze wymaga zmiany czoła pociągu. Wyglądało tylko na sytuację wyjątkową, jaką była wspomniana przebudowa. Ale coś widzę, że temat będzie trzeba zgłębić...
Old Szczecin pisze:Oglądając starą mapę Dąbia (Altdamm) u inżyniera K. miałem wrażenie, że linia Sobieradz - Dąbie Lotnisko była początkowo wąskotorowa! Stąd ta konieczność przesiadki. łącznicę w stronę obecnej stacji Szczecin_Dąbie wybudowano zapewne po przekuciu jej na rozmiar 1435 mm.
Na mapie: "http://amzpbig.com/maps/2653_Podejuch_M ... S_1952.jpg" mamy oznaczenie "Klbf" ! w rejonie stacji "Lotnisko" - czyż nie oznacza to "wąskotorowy" ?
Bynajmniej. Kleinbahn to linia o drugorzędnym znaczeniu, najczęściej lokalnym. Często prywatna. Kleinbahn może być oczywiście wąskotorowy ale żadne źródła nie podają, że nasza siebieradzka ciuchcia była w którymś etapie istnienia koleją wąskotorową.


PS: fajnie, że odkopałeś temat, może przez ten czas ktoś jeszcze z zacnego grona dorzuci swoje cenne 3 grosze. Postaraj się jednak używać cytatów (funkcja "quote"), tak jak ja to zrobiłem wyżej, gdyż miejscami traciłem orientację gdzie coś cytujesz a gdzie odpowiadasz. Pzdr!
Maciej Kiciński
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 13 maja 2014, o 20:43

[quote="kicikk"][
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:48 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
Old Szczecin
Posty: 21
Rejestracja: 12 maja 2014, o 16:57

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Old Szczecin » 14 maja 2014, o 17:37

kicikk pisze:Obrazek

Zaczynam mieć wątpliwości.
Z której strony stał człowiek wykonujący powyższą fotografię? Jeśli z południowej, to czy taki duży pas zieleni oddzielał linię kolejową od Szosy Stargardzkiej? Jeśli z północnej to co to za gęsty las za składem? Tam powinna być Szosa Stargardzka...
-----------------------------

Tak jaki pamiętam, to te wagony „Relaksu” stały od strony północno-wschodniej, w pobliżu domków. Zdjęcie wykonano od strony domków.
Te drzewa pewno były już po drugiej stronie drogi.
Szosa wtedy była pojedyńcza, a drzewa duże. Samochodów było bardzo mało.

Ale to było już z 50 lat temu (2014-1964 r = 50 lat…)

No i przecież zamieszczono już tu mapkę, na której jest dokładny przebieg torów.
Obrazek

babajack pisze:PKa,
.... za Niemca nie było tam bocznicy , bo i po co ? W ramach rozwoju Szczecina, w latach 60 tych powstał nowoczesny motel , pierwszy w naszym województwie, ..... . Wagony hotelowo-restauracyjne postawiono na zbudowanej wcześniej rampie z szyn kolejowych, bez połączenia z z istniejącą linią kolejową , która biegła w pobliżu jedno jezdniowej drogi krajowej. Drugą jezdnię , zachodnią , zbudowano w epoce Gierka z wykorzystaniem jako podbudowę , krzywych i zepsutych płyt z Gryfbetu . Na fotce z krzyżówką w Płoni widać tor kolejowy za napisem " Szczecin Wita" . Motel usytuowany był niedaleko drogi ,w miejscu gdzie tor przecinał drogę krajową i kierował się do Zdrojów, )
=======================================
Sprawa druga - data powstania i likwidacji łącznic w Zdrojach.

Obrazek

Mam też duże wątpliwości w tej sprawie, tak jak moderator Stau, i inne osoby.

Spróbujcie znaleźć kogoś z byłych pracowników stacji kol Szczecin-Dąbie.
Myślę, że po budowie łącznika od strony południowej - (ten obecnie istniejący) szybko zlikwidowano łącznik północy (wtedy już łuk północny) - który oznaczał niewygodną zwrotnicę (fachowo - rozjazd) na torze wyjazdowym z St. Szczecin-Dąbie w kierunku Szczecina.
PKa pisze:
peter47 pisze:Dzisiaj rozmawiałem z pracownikiem dawnego BPK i który twierdzi,że łącznicę Szczecin-Dąbie Słoneczne oddano do użytku w 1978 i wtedy dopiero zlikwidowano przejazdy przez Zdroje-Lotnisko.
PKa pisze:Drugi, czyli obecny łącznik powstał na przełomie lat '60/'70 - tego ogólnika będę się trzymał po wszystkie czasy, za dużo mam ku temu relacji! Inna kwestia to start eksploatacji!?
Bardzo ciekawe! To jak cytuję nie przeczy moim wcześniejszym postom o innej kwestii jako starcie eksploatacji! W PRLu data wybudowania i eksploatacji mogły być bardzo odległe!
Co twierdzi ów pracownik nt. daty budowy łącznika? (to chyba przeds. PBK, a nawet PPBK? nie pamiętam dokładnej nazwy)

Dygresja osobista: Szedłem ze Zdrojów w szkolnej wycieczce na Słoneczne w budowie, prawdop. w 1979(?). Dosłownie tonęliśmy w piachu (raczej budowlanym!?), nie mogliśmy tych hałd ominąć, tonęliśmy w nim wraz z nauczycielem! Nie pamiętam żadnych torów i niczego poza tym piachem!
Mam wątpliwości co do daty tej budowy. Ale dowodów na to, nie mam. Pamięć bywa zawodna.
Tylko zdjęcia lotnicze dla wojska mogły by rozstrzygnąć ten spór. Może kiedyś tam, udostępnią.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: kicikk » 14 maja 2014, o 19:24

PKa pisze: Trochę dziwi mnie, że kicikk nie zna dokładnego położenia motelu
A co ja? Alfa i Omega? :) Nie jestem żadnym badaczem, po prostu lubię czasem postudiować Messtischblatty i przejść się po starotorzach :)
PKa pisze: P.S.
-zaprzyjaźnieni (wyjątkowo!) pracownicy Strabaga z budowy SST poinformowali mnie już jakiś czas temu, że znależli fragmenty wyposażenia linii sobieradzkiej i to szynowe. Nie widziałem, chociaż prosiłem wcześniej chociaż o fotozabezpieczenia, więc nawet nie będę powtarzał ich opisu. Mogło to być cenne znalezisko, nie była to zwykła szyna, jeśli było to powędrowało na złomowisko. No i podobno znaleziono podkłady, ale to mało ważne.
Mało prawdopodobne trochę. Zdjęcia z rozbiórki sugerują, że szyny rozebrano w całości. Stawiałbym raczej na to, że zaraz po rozbiórce linii fragmenty szyn zostały wykorzystane do budowy ogrodzeń okolicznych działek itp. Kiedy wszedł Strabag z budową SST, zrobili pogrom/karczowanie, płotki się przewróciły, a co za tym idzie szyny przybrały pozycję horyzontalną, wtedy jakiś mało rozgarnięty budowlaniec oznajmił "O fuck, stara linia kolejowa!".
A co do podkładów to faktycznie żadna rewelacja. Zostały na swoim miejscu po rozbiórce linii. Udokumentowane choćby tutaj: http://bazakolejowa.pl/index.php?dzial= ... 7262&uid=0
Podkładów multum, szyn żadnych.
Maciej Kiciński
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 14 maja 2014, o 20:09

[quote="kicikk"
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:48 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
Bogus
Posty: 1887
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Bogus » 15 maja 2014, o 00:09

Proponuję wziąć pod uwagę przypuszczenie, że mogły to też być pozostałości starego toru bocznicowego, który zdaje się funkcjonował na terenie Fabryki Grüneberga, przynajmniej w początkowym okresie jej istnienia.
Old Szczecin
Posty: 21
Rejestracja: 12 maja 2014, o 16:57

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Old Szczecin » 15 maja 2014, o 14:10

Ciągle próbuję wyjaśnić sprawę daty budowy drugiego - południowego łącznika pomiędzy stacją kolejową Szczecin-Dąbie a osiedlem Słoneczne:
Stau pisze:
PKa pisze:
Drugi łącznik, który istnieje do dzisiaj powstał jeszcze później (tj. przełom 60/70, ew. końcówka lat 70. XX wieku) i połączył już linię sobieradzką z "południową" przeprawą przez Regalicę (Dąbie-Zdroje). Dwa różne "łączniki", dwa różne odcinki torów, z którymi "integrowały" one linię sobieradzką.

PKa - widzę, że w swoim starszym poście wycofałeś się z sugestii, iż drugi łącznik mógł jednak powstać w końcówce lat 70. XX wieku (materiał bodajże spółdzielni). Czy to oznacza, iż definitywnie datowanie tego łącznika przesuwasz na przełom lat 60./70. XX wieku?
Przecież przebiega on poprzez obecny wiadukt kolejowy nad ulicą Struga jako 4 tor !
Raczej nie mógł on więc powstać wcześniej niż przebudowano ten wiadukt z 2-torowego na 4-torowy!! bo nie bardzo wierzę, że wpinał się w linię główna 2-torową z dala od stacji (Jest to kwestia b. długich pędni) Oraz Semafora osłaniającego ! Oczywiście !
[Jednocześnie wybudowano 3 tor na odcinku: stacja kolejowa Szczecin-Dąbie - posterunek odgałęźny Szczecin-WIDOK,
oraz wybudowano odcinek ulicy nowo-Struga do Hangarowej koło lotniska]
Proszę zauważyć, ze na mapce "z dwoma łącznikami" ul. nowo-Struga jeszcze nie ma!
A ta przebudowa to chyba był właśnie 1978 r. [to trzeba sprawdzić]
I dopiero wtedy NAJWCZEŚNIEJ zlikwidowano łącznik - łuk północny !

Może jeszcze żyją kolejarze którzy to pamiętają.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości

cron