Ogólnie o nieistniejącej stacji kolejowej Szczecin Lotnisko (dawniej Finkenwalde) trochę informacji można znaleźć w książce "Szczecin w szczególe" autorstwa Andrzeja Kraśnickiego jr. (rozdział "Stacja Hangarowa", s. 68-69).
Krasiu wspomina o istotnej roli Finkenwalde Bahnhof jako ważnego węzła kolejowego. Tam bowiem szczecinianie przesiadali się, aby pojechać w kierunku rejonów wypoczynkowych Puszczy Bukowej. Dodaję mapki, aby łatwiej było to sobie wyobrazić:
1928
- kolej 1944.jpg (98.07 KiB) Przejrzano 12479 razy
Obecnie nie istnieje ani połączenie ze Szczecina Lotniska (Finkenwalde) do Sobieradza (Woltersdorf), ani odcinek Dąbie - Szczecin Lotnisko - lewobrzeżny Szczecin. Wspomniany odcinek biegł niegdyś przez "północny" most na Regalicy, który został zniszczony podczas II wojny światowej i nie został już odbudowany. Podobno filary tej nieistniejącej przeprawy są jeszcze widoczne z mostu Pionierów.
Warto także zwrócić uwagę, że na planie z 1928 roku brakuje jeszcze wybudowanych w latach 30. XX wieku nowych odcinków torów, które istnieją do dziś. Mam na myśli połączenie z Dąbia przez "dzisiejsze" Zdroje do lewobrzeżnego Szczecina ("południowa" przeprawa przez Regalicę), a także łącznik tego odcinka ze Zdrojów do Podjuch (łączący się tutaj z trasą "wrocławską"). Obecna stacja kolejowa Zdroje przed wojną nazywała się Buchheide. Wspomniane odcinki zostały oznakowane na powyższym planie z 1944 roku. Tutaj schemat tego, o czym mowa z zaznaczonymi czynnymi (niebieski kolor) i nieczynnymi (czerwony kolor) stacjami kolejowymi oraz istniejącymi i nieistniejącymi liniami:
Tutaj mapka kolejowa online:
http://mapa.kolej.one.pl/index.php?id=6315.
Wątek na forum na temat linii kolejowej Szczecin Lotnisko - Sobieradz. Tutaj znajduje się więcej współczesnych zdjęć, linków etc.:
viewtopic.php?f=29&t=12938.
-------------------
Jeszcze w formie uzupełnienia warto podać, kiedy linia Szczecin Lotnisko - Sobieradz (Finkenwalde - Woltersdorf) powstała. Oddawano do użytku dwa kolejne odcinki w następujących dniach:
28.08.1898 = Szczecin Lotnisko - Stare Czarnowo (Finkenwalde - Neumark)
01.12.1905 = Stare Czarnowo - Sobieradz (Neumark - Woltersdorf)
Więcej dat -
http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia/histzachpom.
--------------------
Zdaje się, że część torów linii Szczecin Lotnisko - Sobieradz wykorzystuje jeszcze Ciepłownia Rejonowa "Dąbska" w Kijewie (Szczecińska Energetyka Cieplna). Po wojnie wybudowano "łącznik" pomiędzy oddaną do użytku w latach 30. XX wieku linią Dąbie - Zdroje a fragmentem linii Szczecin Lotnisko - Sobieradz (tak mi się przynajmniej wydaje, łącznika bowiem brakuje na planach przedwojennych - Messtischblattach). Można to zaobserwować na mapie -
link.
Tory kolejowe na odcinku Dąbie - Szczecin Lotnisko - Regalica (nieistniejący most "północny") są zaznaczone na planie z 1957 roku, natomiast brak ich już na mapie z 1967 roku. Znalazłem informację, iż odcinek istniał do 1966 roku -
link.
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.