Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: kicikk » 7 sie 2013, o 10:58

PKa pisze:Tylko na http://www.sedina.pl !!!
Nie tylko. Było już na SSC w zeszłym tygodniu ;)
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... t&page=165
Maciej Kiciński
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 7 sie 2013, o 11:30

[quote="kicikk"][
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:53 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 7 sie 2013, o 12:40

Dzięki za zdjęcia i linki. Cytuję z forum "wieżowców":

Piotr-Stettin
"Ciepłownia w Kijewie ciągle jest na węgiel, czy przeszli na gaz?
To tak w nawiązaniu do zdjęcia z rozkopaną bocznicą. Dla mniej zorientowanych dodam, że to będzie główne dojście od strony os. Słonecznego.
http://i.imgur.com/1RHRAVI.jpg "

leks
"Gdzieś czytałem, że zrobili sobie zapasy na czas budowy".

------

Edit: Wygląda zatem, że po zakończeniu prac wszystko wróci do "starego porządku" i odcinek ponownie będzie wykorzystywany przez CR "Dąbska".
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: kicikk » 7 sie 2013, o 13:17

Mam. Daję:
Wschodni przyczółek mostu nad Cegielinką.
Wschodni przyczółek mostu nad Cegielinką.
Widok z Cegielinki na wschodni brzeg wyspy. Busz to miejsce przebiegu linii. Widoczny brak przyczółków oraz filarów.
Widok z Cegielinki na wschodni brzeg wyspy. Busz to miejsce przebiegu linii. Widoczny brak przyczółków oraz filarów.
jw.
jw.
jw.
jw.
2 filary na Martwej Wodzie, widok od południa, w tle Most Pionierów.
2 filary na Martwej Wodzie, widok od południa, w tle Most Pionierów.
jw.
jw.
Kolejne 2 filary na Martwej Wodzie, tym razem widok na zachodni brzeg wyspy.
Kolejne 2 filary na Martwej Wodzie, tym razem widok na zachodni brzeg wyspy.
jw.
jw.
jw.
jw.
Zdjęcia wykonane telefonem 15.06.2013 podczas imprezy Boom Boat.
Maciej Kiciński
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 7 sie 2013, o 19:43

[quote=
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:53 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 8 sie 2013, o 03:02

OK - można zatem uporządkować:

- przełom lat '60/''70 ----> budowa łącznika do Dąbia dla linii sobieradzkiej, dzięki czemu zmieniono przebieg trasy. Zastąpiono w ten sposób końcowy odcinek linii, który wiódł dotychczas m.in. obecną ulicą Jaśminową do krańcowej stacji kolejowej Szczecin Lotnisko (linia sobieradzka stała się zatem "przelotową")
- końcówka lat '70 ----> likwidacja torów na odcinku Szczecin Lotnisko - Szczecin Zdroje Wschodnie (zatem odcinka torów, który nie był już "konieczny" do sprawnego funkcjonowania linii sobieradzkiej)

Zastanawiam się czy związku z powyższym jako wiarygodną można traktować informację, iż ruch pasażerki na linii sobieradzkiej został wstrzymany pod koniec lat 60. XX wieku. Z tej wiadomości wynikałoby, iż po "łączniku" jeździły już tylko pociągi towarowe (w kierunku Sobieradza). Oczywiście pomijam tutaj okres, kiedy na pewien czas reaktywowano połączenie pasażerskie w "obrębie" Szczecina z wykorzystaniem opisywanej infrastruktury (wspomniany przez kicikka remont Gdańskiej + elektryfikacja linii w 1984 roku). Coś może ktoś więcej wie na ten temat? PKa?

---------------------------------------------------
PKa pisze:i jeszcze uściślenie nt.lokalizacji CR Dąbska - to dawne Klęskowo, akurat przy jego granicy, chyba nawet teraz nie należy do Kijewa!
Co do przedwojennej lokalizacji obecnej CR "Dąbska". Zakład znajduje się na styku Hökendorfu i Rosengarten, poniżej mapka:
mapka.jpg
Domy po południowej stronie obecnej ulicy Dąbskiej (vis-à-vis późniejszego zakładu) to już chyba Rosengarten. Ciężko mi jednoznacznie stwierdzić, gdzie zaliczyć "pusty" wówczas obszar, na którym później powstał zakład.

Obecnie, pod względem administracyjnym Szczecina, CR "Dąbska" to teren należący do osiedla Majowego. Co ciekawe - pobliski odcinek ulicy Dąbskiej to już osiedle Kijewo, natomiast osiedle Bukowe-Klęskowo to jeszcze inny obszar. Ja natomiast sugerowałem się książką Marka Łuczaka, który opisał ciepłownię przy Kijewie.

------------------------------------------------------
PKa pisze:I jeszcze mam prośbę do Stau w oczekiwaniu na rewanż, kiedy nadano nazwę ul.A.Struga ??!!
Niestety, nie znam dokładnej daty. Mogę jedynie zawęzić krąg poszukiwań. Mam w domu kilka opracowań na temat powojennych nazw ulic, zatem teoretycznie powinno być w nich "niby" wszystko, ale autorzy analizując uchwały władz (MRN) pominęli kwestię Struga.

Przeglądnąłem wykaz wszystkich ulic w Szczecinie z dnia 1 stycznia 1957 roku. Ulicy Struga jeszcze w nim nie odnotowano. Natomiast na mapie z 1967 roku jest już zaznaczona. Link do planu - klik. W jednym opracowaniu wspomniano tylko, iż w 2000 roku pojawiła się koncepcja, aby ulicę Struga przemianować na Jana Pawła II. Ostatecznie do tego nie doszło (koszty + protest przedsiębiorców + "nałożenie" się nazwy z Jasnymi Błoniami - tak wówczas argumentowano).

Dla przykładu w VIII 1948 pojawia się ulica Hangarowa (Dąbie) czy Zwierzyniecka (Kijewo).

Pogrzebałem trochę w wyszukiwarce. Podobno w latach 30. XX wieku ulicy Struga (w domyśle - w jakiejkolwiek formie) w ogóle nie było, natomiast w 1941 roku już się pojawia, ale bez nazwy:
- viewtopic.php?f=26&t=3956&p=42639&hilit=Struga#p42639
- viewtopic.php?f=20&t=3508&p=36399&hilit=Struga#p36399

Na temat lat powojennych odnośnie do ulicy Struga wspominał na portalu m.in. Schulz:
Schulz pisze:Od siebie dodam, że będąc bardzo, bardzo młodym..., też jeździłem autobusem z rodzicami na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ulicą Struga do Pyrzyc (mieszkałem tam w latach 1947-1952). W pamięci mam przejazd pod wiaduktem kolejowym i betonową lub asfaltową szosą, która, jak to widzę dzisiaj na planie z 1967, nazywała się ulicą A. Struga. Na poboczach, za wiaduktem rosły łany zboża, a dalej widać było jakieś zabudowania, pewnie opłotki Klęskowa. Niestety nie pamiętam dokładnie, jak to wyglądało po minięciu mostu na Regalicy. Na pewno autobus skręcał w kierunku na Zdroje i jechał prawą jezdnią koło stacji benzynowej, ale przejazdu Hangarową nie kojarzę.
Warto zajrzeć do tej dyskusji - viewtopic.php?f=29&t=13259&p=132353&hil ... ga#p132353. Ciekawa fotka z 1977 roku ulicy Hangarowej i inne informacje.

Droga (Struga) jest zaznaczana na planach z lat 60. XX wieku (wcześniejszych map powojennych całego prawobrzeża nie posiadam). Na planie z 1965 niby nie jest podpisana, ale na mapie z 1967 roku raz ją podpisali (na "odwrocie"), a raz nie ("główna" część planu).
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 8 sie 2013, o 05:09

[quote="
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:54 przez PKa, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
pt47-106
Posty: 67
Rejestracja: 10 sty 2011, o 12:19
Lokalizacja: MD Gryfino/Przecław

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: pt47-106 » 8 sie 2013, o 12:27

msk90a2
Posty: 8
Rejestracja: 26 lip 2013, o 18:36

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: msk90a2 » 8 sie 2013, o 18:44

Witam. Znalazłem jeszcze jeden widok z mojego okna w 1997 roku który zamieszczam. To zdjęcie było zrobione kilka miesięcy po tym pierwszym i widać na nim, że usunięto lampy peronowe. I były to "ostatnie chwile sieci trakcyjnej przed jej usunięciem. Aha i jeszcze jedno - mój ojciec wspominał jak w latach 80 przywiózł stół pociągiem na stację słoneczne - był to EZT.
PS. Przypominam o zdjęciach które zrobiłem w Unikonie i Gryfbecie które są na 6 stronie tego wątku. W opisach zdjęć podzieliłem się swoją wiedzą i proszę o jakiekolwiek info.
PS2. Czy naprawdę zdobycie zdjęć z lat 80-90 tej linii graniczy z cudem? Może ktoś wie gdzie powinienem szukać takich rzeczy? Może są jakieś archiwa?
Pierwszy widok na stację Szczecin Słoneczne w 1997 roku tym razem w całej okazałości.
Pierwszy widok na stację Szczecin Słoneczne w 1997 roku tym razem w całej okazałości.
Kolejny widok na stację kilka miesięcy później - Lampy peronowe są już usunięte a sieć trakcyjna przeżywa &quot;ostatnie chwile&quot;
Kolejny widok na stację kilka miesięcy później - Lampy peronowe są już usunięte a sieć trakcyjna przeżywa "ostatnie chwile"
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 8 sie 2013, o 19:16

[quote="msk90a2"]P
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:54 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: Stau » 9 sie 2013, o 00:13

PKa pisze:Dziękuję za odpowiedź w sprawie nazwy A.Struga - widzę że będę musiał jednak wziąć sprawę w swoje ręce!
OK - jak natrafisz na bardziej precyzyjny "trop" daj znać. Ja też jeszcze poszukam!
PKa pisze:Zamieszczam fragment mapki, na zielono poszczególne powiaty i krzyżykiem czerwonym lokalizacja CRD - uliczka na której jest teraz ciepłownia to dawna S.Jachowicza, po której jako pamiątka nazwę ma przystanek autobusowy.
Ja z kolei zamieszczam poniżej rzeczywisty zasięg CR "Dąbska", żeby "uściślić" nasze krzyżyki:
CR Dąbska.jpg
PKa pisze:Prawie na pewno nie było nawet przez krótki okres oficjalnego pasażerskiego rozkładu jazdy po latach '40!
Znalazłem informację, z której wynika, że "jakiś" rozkład jednak po wojnie był:
-Thomae-Fritzen- pisze:Pociągi zmierzające do Finkenwalde, zatrzymywały się na następujących stacjach na terenie obecnego Szczecina (za rozkładem z 1942 r oraz polskim z 1946 r.) :
- Kellerbecker Muehle / Kłobuk
- Muehlenbeck / Wrzosy
- Hohenkrug-Buchholz / Wyszomierz-Brudz.
- Henningsholm / Oleszna
- Koenigsweg / Urok
- Hokendorf / Klęskowo
- Brunner Str. / Zdroje Wschód
- Finkenwalde / Szczecin Czanowo

W polskim rozkładzie z 1946 r. od Czanowa pociąg jedzie jeszcze 3 km i kończy bieg na stacji Szczecin Dąb. Piszę, bo ktoś pytał o "nawrotkę". W Czanowie pociąg wg rozkładu stał na tyle długo (dodane do czasu odjazu jakieś pół godziny), że można śmiało podejrzewać, że był tam odwracany.
Swoją drogą z tej informacji wynika, iż zaraz po 1945 roku pociągi jadące z Sobieradza nie kończyły swojego biegu na stacji Szczecin Lotnisko (wówczas Szczecin Czanowo), tylko w Dąbiu (Szczecin Dąb).

----------------------------

Dwie daty, które nie we wszystkich źródłach są ze sobą spójne:

- elektryfikacja fragmentu linii (m.in. Słoneczne etc.) ---> 1983/1984 (rok różnicy)
- powstanie obecnego odcinka torów Dąbie - Zdroje - Regalica (południowa przeprawa) ---> 1933/1936

W drugim przypadku znalazłem odpowiedź, skąd ta różnica trzech lat:
Jsz pisze:Budowę nowej linii kolejowej na trasie Dąbie - Szczecin tzw. Guterumgehungsbahn (towarowa linia obwodowa) rozpoczęto 21 Marca 1923 (Erste Spatenstich) w okolicach wsi Ustowo, a ukończono w 1933. (budowana równolegle z Autostradą Poznańską). Założeniem tej linii było odciążenie Stacji Sz. Główny od ruchu towarowego. Na tej nowej trasie w dniu 15 maja 1936 otwarto 2 przystanki: Buchheide (Szczecin Zdroje) oraz Bad Jungfernberg (Szczecin Dziewoklicz).
Krzyżowała się ona linią lokalną Finkenwalde-Neumark i właśnie na Jaśminowej wybudowano betonowy wiadukt.

Tak naprawdę są/były 3 stacje kolejowe Szczecin Zdroje:
1. Finkenwalde -rejon BP
2. Buchheide = Szczecin Zdroje na ul. Letniskowej (do lat '70)
3. Szczecin Zdroje na Walecznych (nowa stacja od lat '70)
-----------------------
PKa pisze: data powstania dworca w Finkenwalde w ichnim leksykonie w/g Slazmi to 1879 :lol: )
Nie śmiejmy się z ewentualnych błędów innych - tylko prostujmy nieścisłości. Ja także w dostępnych mi źródłach znajduję tę informację - 1879 rok (choć słabo znam prawobrzeże i historiografię tego obszaru Szczecina). Mogę odnieść się natomiast do innych informacji z podanego przez Ciebie linku:

- "W 1932 roku wybudowano nowy (drugi) dworzec, który przetrwał wojnę, ale póżniej został rozebrany".

W tym okresie doszło jedynie do przebudowy dworca, a nie powstania nowego:

- zdjęcie dworca sprzed 1932 roku (dokładnie z 1907 roku) - link
- dokumenty policji budowlanej dotyczące przebudowy - 1932 rok - link
- zdjęcie dworca po przebudowie - link

- "W trakcie budowy linii kolejowej z roku 1879 powstał tu pierwszy dworzec kolejowy u zbiegu ulic Leszczynowej (Bahnhofstrasse) i Hangarowej (Flughafenstrasse)".

Zdaje się, że ta linia kolejowa to tzw. linia stargardzka, którą otwarto w 1846 roku (a potem przedłużano). Raczej zmiany w okolicach Szczecina Głównego (przebudowa dworca z czołowego na przelotowy - 1869 rok) nie wpłynęły w żadnym stopniu na przebieg linii na prawym brzegu Odry Wschodniej.

Natomiast faktycznie można gdzieniegdzie przeczytać, iż w 1879 roku powstał sam budynek dworca w Finkenwalde, co wiązało się z uruchomionym wówczas połączeniem do Dąbia. Jak masz inne źródła i informacje - podaj proszę. Mapa z 1879 roku potwierdza, iż sam "przystanek" zapewne istniał wcześniej (skoro na planie z 1879 roku, przekazanym do druku raczej trochę wcześniej, jest już zaznaczony):
1879.jpg

A tutaj plan z 1918:
1918.jpg
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: kicikk » 9 sie 2013, o 10:30

Stau pisze: Ze Szczecina Lotnisko rozpoczynał swój bieg pociąg jadący w stronę Sobieradza. Natomiast zdaje się, że przez cały czas pociągi poruszające się z Dąbia nie mogły "wjechać" na tę "sobieradzką" linię w "prosty" sposób. Południowa linia z Dąbia w stronę Regalicy przecinała się z "sobieradzką" prostopadle (wiadukt). Północna również nie miała bezpośredniego połączenia. W Szczecinie Lotnisku dopiero osobne tory prowadziły w stronę Sobieradza. Ludzie musieli się przesiadać.
Niekoniecznie! Wspominałem już o tym, że na zdjęciu satelitarnym bardzo wyraźnie widać ślad innego łącznika:
Finkenwalde
Finkenwalde
Więc jeśli nawet został wybudowany po wojnie, to pociągi mogły w "łatwy" sposób przejechać do Dąbia bez konieczności zmiany czoła pociągu na dworcu Finkenwalde lub nawet z całkowitym pominięciem ów dworca.
Odwiedziłem to miejsce jakoś w 2005 roku, wtedy też robiłem zdjęcia na stronę kolej.one.pl. Na miejscu łącznika zastałem niewielki nasyp (miejscami poprzerywany), ślady tłucznia, oraz charakterystyczny szpaler drzew-krzaków.
Inną sprawą jest to, że na żadnej mapie nie ma zaznaczonego wspomnianego łącznika, są co najwyżej zaznaczone zmiany w terenie na "nowszych" mapach topograficznych, zatem nie ma pewności, że łącznik w ogóle istniał, choć wszystko na to wskazuje. Możliwe też, że mógł to być np. jedynie tor odstawczy, choć ja stawiam na łącznik.
Maciej Kiciński
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 9 sie 2013, o 10:38

[quote="Stau"]
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:54 przez PKa, łącznie zmieniany 8 razy.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: PKa » 9 sie 2013, o 10:42

[quote="kicik
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, o 21:54 przez PKa, łącznie zmieniany 1 raz.
babajack
Posty: 309
Rejestracja: 6 lip 2005, o 12:52

Re: Linia kolejowa Szczecin Lotnisko - Sobieradz

Postautor: babajack » 9 sie 2013, o 12:34

Mam kilka ksero-skanów (pdf) map SzG WP, wydanie pierwsze z 1955 na arkuszach A-3 z interesującymi forumowiczów terenami, ale z przyczyn technicznych nie będę nawet próbował wrzucić na Portal. Zainteresowanych zapraszam na priv : babajack@wp.pl

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości

cron