Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: kicikk » 27 maja 2011, o 22:36

Witajcie,
przejeżdżając ostatnio ul. Druckiego-Lubeckiego, pod wiaduktem pod ul. Kołobrzeską w okolicy Doliny Śmierci, zauważyłem wyrwę w asfalcie. Jakie było moje zaskoczenie kiedy okazało się, iż moje kolejowe oko prawidłowo rozpoznało w niej stare szyny tramwajowe po przebiegającej w tym miejscu linii tramwajowej!
Co więcej, oprócz wspomnianej wyrwy widoczne są przez kilkadziesiąt metrów charakterystyczne 4 grzbiety na jezdni, na których, przy postępującym zużyciu asfaltu, odsłonią się kolejne fragmenty szyn!
Pamiętam, jeszcze do niedawna istniejące szyny na wiadukcie nad Doliną Śmierci, które zostały zlikwidowane kilka lat temu podczas remontu ów wiaduktu. Myślałem wtedy, że zniknął bezpowrotnie ślad po przebiegającej ongiś linii tramwajowej...
Takie dziury w jezdniach to mi nie przeszkadzają ;)
Wiadukt ul. Kołobrzeskiej
Wiadukt ul. Kołobrzeskiej
wyrwa z bliska
wyrwa z bliska
jeszcze bliżej
jeszcze bliżej
grzbiety
grzbiety
grzbiety
grzbiety
Maciej Kiciński
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: Stau » 27 maja 2011, o 23:04

Faktycznie, dość ciekawe, że nigdy nie usunięto stamtąd do końca torów.

Dołączam dla formalności mapkę z widocznym przebiegiem ówczesnej linii tramwajowej:
Tramwaj - Drzetowo.jpg
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Randrzej_46
Posty: 30
Rejestracja: 22 lis 2010, o 22:57

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: Randrzej_46 » 29 maja 2011, o 22:53

Drodzy Państwa.
Zastanawia Was że istnieją tory tramawajowe pod wiaduktem na Lubeckiego? A kto pamięta usuwanie torów przed zalaniem ich asfaltem.
Nie chcę się chwalić, ale przecież ja jeździłem tramwajami po tych szynach. I to nie jedną linią a dwoma.
Wprawdzie byłem szkrabem ale pamiętam nawet śliczną budkę przed tym wiaduktem, będącą wyposażeniem końcowego przystanku linii „6” jeżdżącego z Golęcina. Daje w stronę miasta (po przejściu drewnianych schodków i wejściu na fragmentu zawalonego wiaduktu) jechało się linią „5”. Do którego roku ten sposób podróżowania istniał – nie pamiętam. W każdym razie na pewno, do czasu wyrażenie przez wojsko przejazdu tramwajów, przez teren Garnizonowy Punkt Zaopatrzenia.
Ruch samochodowy odbywał się przez ul. Ludową, prościutko do bramy kolejowej Stoczni. Określenie „ruch” jest dość trudne bo ruch odbywał się podskokami na wybojach.

Sprawa remontu wiaduktu opisywana była również na forum. Naprawiany był (wykonanie nasypu, naprawa urwanego końca wraz ze wzmocnieniem zawalonego przęsła) w roku 1962 z pomysłem poprowadzenia tam normalnej linii. Zrezygnowano później z tego pomysłu ale to było później. Więc po co było usuwać tory które miały być później wykorzystywane. Stąd nadal są.
Randrzej_46
Posty: 30
Rejestracja: 22 lis 2010, o 22:57

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: Randrzej_46 » 30 maja 2011, o 01:55

Aby uzupełnić.
Zdjęcia pokazują asfalt pokrywający jezdnię spękany i o bardzo małej grubości.
Tak on wyglądał w dniu 07.11.2010r. Cienki, bo grubsza warstwa obniżała wysokość wiaduktu – a on miał przecież umożliwiać przejazd pojazdów. Pamiętam, że nie jeden samochód zahaczył plandeką kiedy mijały się dwa pojazdy.
P1020547-15.jpg
A jak wyglądał przejazd pojazdów w poszczególnych okresach:
P1020547-15.jpg
Do 1962r:
Pojazdy – Ludowa – Nocznickiego aż do Bramy kolejowej Stoczni (Traserni Optycznej jeszcze nie było)
Tramwaje – Ludowa – GPZ ) teren wojskowy – Ludowa - Nocznickiego
P1020547-15.jpg
Po 1962r:
Pojazdy – Ludowa – Blizińskiego – Lubeckiego – Stelmacha – Nocznickiego (Teren Stoczni zajmował już teren Traserni Optycznej)
Tramwaje – Ludowa – GPZ – przejazd przez plac do ul Lubeckiego – Stelmacha – Nocznickiego.
Załączniki
1956-Skan-Wycinek.jpg
1956-Skan-Wycinek.jpg (26.99 KiB) Przejrzano 14502 razy
1940_Szczecin-Wycinek.jpg
mirekjot
Posty: 1039
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: mirekjot » 30 maja 2011, o 16:04

Hmm. Interesowalem sie swego czasu tematem likwidacji torowiska tramwajowego na czesci ul. Nocznickiego, przebiegajacego przez teren stoczni. Z tego co udalo mi sie ustalic - wynikaloby, ze jednak zamkniecie nastapilo pozniej niz w 1962. Owszem, pierwsza wzmianka na ten temat pojawila sie w roku 1961 (w K.Sz.). Zamkniecie ul. Nocznickiego dla ruchu tramwajowego mialo nastapic po odbudowie torowiska na Stalmacha i Lubeckiego. W 1963 roku podano natomiast, ze zamkniecie ul. Nocznickiego ma byc powiazane z budowa petli tramwajowej przy ul. Ludowej, z czego wyniukaloby, ze tramwaje nadal jezdzily przez teren stoczni. Ostatecznie nie udalo mi sie z cala pewnoscia ustalic czasu zamkniecia tej trasy. Najprawdopodobniej nastapilo to w roku 1965. Nawiasem mowiac posiadam plan miasta z 1965 roku, na ktorym istnieje juz petla przy Ludowej lecz trasa przez stocznie wciaz jest ujeta jako istniejaca. Jaka wiec jest prawda?
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: kicikk » 30 maja 2011, o 19:28

Randrzej_46 pisze: Sprawa remontu wiaduktu opisywana była również na forum. Naprawiany był (wykonanie nasypu, naprawa urwanego końca wraz ze wzmocnieniem zawalonego przęsła) w roku 1962 z pomysłem poprowadzenia tam normalnej linii. Zrezygnowano później z tego pomysłu ale to było później. Więc po co było usuwać tory które miały być później wykorzystywane. Stąd nadal są.
Chyba nie mówimy o tym samym remoncie, ja miałem na myśli remont, który odbył się na przełomie 2006 i 2007 roku (http://www.swiatowy.org/bilety/most/most.html na dole strony) i po tym remoncie szyny na dobre zniknęły z wiaduktu.
Randrzej_46 pisze:Więc po co było usuwać tory które miały być później wykorzystywane. Stąd nadal są.
Które szyny masz na myśli? Bo tego stwierdzenia nie rozumiem :) Nie wierzę w to, że szyny pod asfaltem, po jego zdjęciu, nadal nadają się do użytku. No chyba, że jednak mówimy o szynach na wiadukcie, które jeszcze 4 lata temu były na powierzchni, a których już nie ma.

Nie ma co się dziwić, że zaskoczeniem było dla mnie odkrycie szyn pod asfaltem. Urodziłem się 22 lata po remoncie w 1962 r. czyli mogę co najwyżej pamiętać stan linii w tym rejonie, który do dzisiaj nie zmienił się. Jedynym "odkryciem", które nie jest dla mnie zaskoczeniem są dla mnie odkrywające się co roku po zimie szyny na skrzyżowaniu Jagiellońskiej i Piastów. Do czasu wiosennego łatania, potem znowu znikają na rok.
Bardzo żałuję, że nie widziałem szyn w ul. Malczewskiego kiedy budowano CH Galaxy. Słyszałem, że wyjęli, a kiedy pojechałem na miejsce to było już po ptokach. Czy ktoś z Państwa wie czy mogę się spodziewać "odkrycia" na ul. E. Plater, Obrońców Stalingradu albo al. Wojska Polskiego?
Maciej Kiciński
mirekjot
Posty: 1039
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: mirekjot » 30 maja 2011, o 21:25

Na E. Plater od Miedzianej do Firlika powinny wciaz jeszcze lezec oba tory. Przynajmniej "kawalkami".
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: kicikk » 30 maja 2011, o 21:30

Kawałkami? Czy to znaczy, że na pozostałym odcinku miała miejsce gruntowna przebudowa, polegająca m.in. na wyjęciu starych szyn? Parę lat temu był przeprowadzany remont nawierzchni na skrzyżowaniu Sczanieckiej z E. Plater, próbowałem doszukać się szyn pod sfrezowanym asfaltem, niestety na próżno.
Maciej Kiciński
mirekjot
Posty: 1039
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: mirekjot » 30 maja 2011, o 22:21

Kawalkami - to znaczy glownie na lukach jezdni - byly widoczne, lezaly w bruku, jedynie mialy zasmolowane rowki.
Na E. Plater blizej Sczanieckiej byl juz asfalt, ale szyn pod nim nie bylo. Najprawdopodobniej wyjeto je jeszcze w poczatkowych latach 50-tych, by latac torowiska w innych miejscach. Po wojnie trasa przez Staszica-E. Plater nie zostala zakwalifikowana do uruchomienia ze wzgledu na totalne zniszczenie zabudowy w tym rejonie i byc moze odcinki na lukach, jako mniej przydatne lub bardziej zuzyte pozostawiono w bruku dla poprawy "nosnosci" jezdni. Na ogol jednak, przy wiekszych remontach niepotrzebne szyny usuwano.
Awatar użytkownika
Lazi
Posty: 1342
Rejestracja: 18 sty 2005, o 13:41
Lokalizacja: Szczecin

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: Lazi » 30 maja 2011, o 22:45

Offtopicznie - u nas to i tak jest z tymi szynami porządek. We Wrocławiu uderzyło mnie to, ile jest fragmentarycznych pozostałości po starych liniach. Jest tam całe mnóstwo torów znikąd donikąd.
Randrzej_46
Posty: 30
Rejestracja: 22 lis 2010, o 22:57

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: Randrzej_46 » 12 cze 2011, o 16:25

Dość długo nie zaglądałem do forum i mam teraz problem komu odpisywać.
Może kolejno czyli zacznę od mirekjot.
Piszesz: „Najprawdopodobniej nastapilo to w roku 1965. Nawiasem mowiac posiadam plan miasta z 1965 roku, na ktorym istnieje juz petla przy Ludowej lecz trasa przez stocznie wciaz jest ujeta jako istniejaca. Jaka wiec jest prawda?”

Nie wiem. To co piszę, oparte jest wyłącznie na mojej pamięci, która czasami może być zawodna. W lipcu 1962r otrzymałem prawo jazdy i jeździłem jeszcze ul.Nocznickiego którą jeździły jeszcze tramwaje. Wyboje tam były straszne.
Niezbyt też wierzę w informacje prasowe czy też plany miasta. Najbardziej chyba prawdziwe, byłyby informacje osób które pracowały przy budowie dróg ale takich nie znam.
A plany miasta? Załączam wycinki z planów niemieckich z lat 1938 i 1939.
W 1938r istniały dwie linie tramwajowe – 1939 jedna. A w 1949 (ten rok pamiętam) dojazd do zajezdni na Golęcinie, był torem koło Stoczni Remontowej czyli koło Vulkanu. O ile pamiętam jednym torem.
Zmiany tras tramwajów po wojnie – to pozostałe wycinki. Plan z 1965r który mam, nie pokazuje linii komunikacyjnych.

Tak więc mój wiek nie przynosi rozumu ....
Załączniki
5. Wycinek - Szczecin 1967r
5. Wycinek - Szczecin 1967r
4. Wycinek - Szczecin 1956r
4. Wycinek - Szczecin 1956r
4. Wycinek-Szczecin 1956r.jpg (10.54 KiB) Przejrzano 14213 razy
3. Wycinek - Szczecin 1940
3. Wycinek - Szczecin 1940
2. Wycinek - Stettin 1939r
2. Wycinek - Stettin 1939r
2. Wycinek Stettin-1939r.jpg (18.93 KiB) Przejrzano 14213 razy
1. Wycinek - Stettin 1938r
1. Wycinek - Stettin 1938r
1. Wycinek Stettin-1938r.jpg (43.24 KiB) Przejrzano 14213 razy
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: kicikk » 12 cze 2011, o 20:27

Przy okazji tego tematu zastanawia mnie jeszcze całkiem masywny, betonowy wiadukt dzisiejszej ul. Kołobrzeskiej, pod którym wykonałem zdjęcia z pierwszego postu. Czy tamtędy (oprócz tej, puszczonej w Dolinie Śmierci) biegła jeszcze jakaś bocznica kolejowa? Swoją drogą, jeszcze na żadnym planie nie znalazłem biegnącej tamtędy bocznicy. Bo jaki byłby inny sens budowania tegoż wiaduktu, skoro zarówno na niemieckich jak i rodzimych planach widać, że kilkanaście/kilkadziesiąt metrów dalej ul. Kołobrzeska krzyżuje się z ul. Blizińskiego, a ta z kolei krzyżuje się zaraz, już w tym samym poziomie, z ul. Lubeckiego? Po co takie bezkolizyjne skrzyżowanie na miejskich ulicach, o niewielkim zapewne ruchu?
Maciej Kiciński
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: kicikk » 12 cze 2011, o 20:40

Wracając jeszcze na chwilę do tematu szyn w ul. E. Plater, to uświadomiłem sobie, że jakiś czas temu czytałem w książce Tajemnice Szczecina Andrzeja Kraśnickiego, że torów z linii w ul. E. Plater użyto do budowy tymczasowej przeprawy przez Odrę w okolicach ul. Dworcowej, więc wszystko się zgadza mirekjot, dzięki :)
Maciej Kiciński
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: Stau » 13 cze 2011, o 00:00

Tam jest mowa o "przeniesionych" torach, ale z ulicy Staszica.
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Randrzej_46
Posty: 30
Rejestracja: 22 lis 2010, o 22:57

Re: Stare szyny tramwajowe w ul. Lubeckiego

Postautor: Randrzej_46 » 13 cze 2011, o 00:41

Nigdy nie załączałem cytatu więc mogę coś spaprać dlatego wolę zaznaczyć że odpisuję kicikowi.
Jednocześnie zaznaczam, że jak zwykle piszę na podstawie tego co zapamiętałem z lat 1949 i dalej. Mogę więc coś niezbyt pamiętać, coś przeoczyć itd.
Ale zwróć uwagę na wycinek z roku 1907. Ulica łącząca ulice Metz i Sedan idzie skosem – czy ona przypadkiem nie idzie tak, by zmniejszyć ostry spadek? Przecież ul Metz (podobnie jak Sedan) ma spadek na całej długości a jednocześnie jest zabudowana. Między innymi wierzą ciśnień, która stała jeszcze po wojnie (potem rozebrana). A ten wiadukt wcale nie jest taki gruby. Odjąć należy boczne obramowania.
Czy więc nie było logiczne zmienić przebieg tego łącznika (nie mogę odczytać jego nazwy) i puścić ruch wiaduktem choćby zbyt niskim dla samochodów?

Jest jeszcze jedna sprawa, jeśli chodzi o ulice na tym terenie (na obu wycinkach).
Ulica Sedan – to była ulica wysypana żużlem, ścieżki obok niej – wysypane grysikiem, Hacck i Bahn (od Ansalten str) to była droga polna (i jest nią nadal). Trójkątny placyk obok Haack to również droga żużlowa.
Jedyna ulica brukowana to właśnie Metz str. która z drugiej strony, była ograniczona skarpą nad bocznicą kolejową. Główną - do zaopatrzenia stoczni Vulkan.
Zmiana rodzaju tej bocznicy została dokonana później. Główna bocznica zaopatrzeniowa, przeniesiona została przeniesiona na wysokość bramy kolejowej Stoczni.

Jeśli Pan uważa że nie mam racji – trudno.
Załączniki
Wycinek-Stettin-1907_(gis_um_szczecin_pl)_(sedina_pl).jpg
Wycinek-Stettin-Linien_der_Stettiner_Strassenbahn.jpg

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 72 gości

cron