Wąskie tory z Trzebieży...?

Luźne tematy (kultura, sztuka, sport).
HALIS
Posty: 73
Rejestracja: 26 kwie 2008, o 13:42
Lokalizacja: Police

Wąskie tory z Trzebieży...?

Postautor: HALIS » 6 lip 2008, o 21:20

Pytanie nie związane ze Szczecinem...! Czy za "Niemca",było połączenie wąskotorowe,między Trzebieżą,Podgrodziem,Nowym i Starym Warpnem i dalej na północ,wokół Zalewu?!
Awatar użytkownika
Słoń_77
Posty: 1189
Rejestracja: 27 sie 2005, o 13:48
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Słoń_77 » 6 lip 2008, o 22:49

Galeria-inne-mapy,plany,panoramy :D
Motylem byłem lecz utyłem :P POLAK
Awatar użytkownika
Jsz
Posty: 1698
Rejestracja: 17 lis 2004, o 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wąskie tory z Trzebieży...?

Postautor: Jsz » 6 lip 2008, o 23:01

HALIS pisze:... Czy...było połączenie...między Trzebieżą, Nowym Warpnem...
Nie było, były (są?) 2 niezależne linie kolejowe (rowerowe) Szczecin (Stobno)- Nowe Warpno Tu oraz linia Szczecin -Trzebież Tu
Więcej - jak napisał Słoń
JimBoss1994
Posty: 113
Rejestracja: 13 wrz 2008, o 18:57

Postautor: JimBoss1994 » 22 sty 2009, o 12:01

Była kolej wąskotorowa w Nowym Warpnie, ale prowadziła do Pasewalku i w stronę Niemiec. Jedyna linia do Trzebieży to ta którą mamy do dziś . . .
Awatar użytkownika
Pszczółek
Posty: 25
Rejestracja: 7 sty 2006, o 18:10
Lokalizacja: Polska, Szczecin os. Majowe / Kamień Pomorski
Kontakt:

Postautor: Pszczółek » 22 sty 2009, o 13:05

http://ligowiec.net
westwood
Posty: 6
Rejestracja: 7 maja 2009, o 18:49

Postautor: westwood » 7 maja 2009, o 19:11

Z tego co mi wiadomo,to było połączenie kolejowe (takie jak na załączonej mapce (czyli przez Dobrą,Buk i Stolec do Nowego Warpna), które należało do jakiegoś prywatnego właściciela.Kiedy nacjonalizowano kolej niemiecką, linii tej nie włączono do sieci Kolei Państwowych.Połączenie zostało zawieszone i podupadło jeszcze przed wojną i chyba też wtedy zostało rozebrane.Ponoć można jeszcze się dopatrzeć śladów tej trasy.Pozdrawiam
JimBoss1994
Posty: 113
Rejestracja: 13 wrz 2008, o 18:57

Postautor: JimBoss1994 » 7 maja 2009, o 19:32

W lasie pod Nowym Warpnem można zobaczyć jeszcze ślady komunikacji kolejowej. Zgnite podkłady zostały, a reszta została zabrana przez złomiarzy.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wąskie tory z Trzebieży...?

Postautor: kicikk » 21 gru 2009, o 20:04

Witam, co prawda temat trochę stary ale nie mogę się nie wtrącić czytając niektóre wypowiedzi nt. mojej ulubionej linii kolejowej dlatego pozwólcie, że sprostuję:
1. Do samego Nowego Warpna żadnej wąskotorówki nie było, po więcej info wystarczy chociażby przegrzebać Sedinę. Np. tutaj superartykuł:
http://www.sedina.pl/modules.php?op=mod ... le&sid=650, który na pewno na początek rozwieje wiele wątpliwości.
2. Warto też kilka sekund poświęcić na wizytę w Google żeby znaleźć Messtischblatty (2251, 2351, 2451, 2452, 2552).
3. Jeszcze jednym przydatnym narzędziem do porównania ze znalezionymi uprzednio Messtischbattami jest Google Earth i inne serwisy ze zdjęciami satelitarnymi (np. Zumi).
4. Sporo zdjęć (m.in. moich) z tej trasy dostępnych jest tutaj: http://kolej.one.pl/index.php?dzial=lin ... od=0&do=35.
5. Bodajże w październikowym numerze Świata Kolei był artykuł o pozostałościach z tej linii, niestety autor popełnił kilka błędów merytorycznych, pominął najciekawsze zachowane fragmenty tej trasy oraz nie zamieścił ciekawszych zdjęć niż te wymienione powyżej. Generalnie nie polecam.

Mało prawdopodobne wydaje mi się przykrycie tej linii ziemią, analizując to co się działo na drugorzędnych liniach kolejowych w latach powojennych, wydaje mi się, że złomiarze pod Nowym Warpnem raczej nie mieli czego szukać :)

Sporą część tej trasy przemierzyłem osobiście, chętnie wymienię się wrażeniami :)

Podkreślę też, iż nie należy mylić linii do Nowego Warpna z linią do Trzebieży, ale to już zostało wyjaśnione.
Pozdrawiam!
Maciej Kiciński
HALIS
Posty: 73
Rejestracja: 26 kwie 2008, o 13:42
Lokalizacja: Police

Re: Wąskie tory z Trzebieży...?

Postautor: HALIS » 21 gru 2009, o 21:23

W latach 50-tych, jako harcerz, byłem z drużyną, na wycieczce w Podgrodziu! Pamiętam że, była tam wąskotorówka, obsługiwana częściowo przez młodzież! Do dzisiaj pozostały widoczne resztki infrastruktury, stacja, fragmenty torowisk! Sądziłem że była ona(kolejka), odgałęzieniem linii do Nowego Warpna! Dziękuję wszystkim za wyjaśnienia!
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9632
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wąskie tory z Trzebieży...?

Postautor: Busol » 21 gru 2009, o 21:26

O rrrrrany - kicik wrócił :)
Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wąskie tory z Trzebieży...?

Postautor: kicikk » 21 gru 2009, o 21:44

HALIS pisze:W latach 50-tych, jako harcerz, byłem z drużyną, na wycieczce w Podgrodziu! Pamiętam że, była tam wąskotorówka, obsługiwana częściowo przez młodzież! Do dzisiaj pozostały widoczne resztki infrastruktury, stacja, fragmenty torowisk! Sądziłem że była ona(kolejka), odgałęzieniem linii do Nowego Warpna! Dziękuję wszystkim za wyjaśnienia!
Nie wiem czy na forum nie był poruszany już ten temat, generalnie w sieci niezbyt dużo można znaleźć na teat samej kolejki (albo za słabo szukałem). W każdym razie: "Zarządzeniem Ministerstwa Oświaty w 1952 r. w Podgrodziu utworzono tzw. Republikę Dziecięcą czyli minipaństewko zarządzane całkowicie przez młodzież (jako czwarte tego typu na świecie, a pierwsze w Polsce). Opiekę nad przedsięwzięciem sprawował Centralny Związek Spółdzielczości Pracy. Główną atrakcją republiki była wąskotorowa (o prześwicie 750 mm) kolejka dziecięca zwana Podgrodzkim Expresikiem. Patronat nad nią objęła Huta Szczecin. Kolejka istniała do 1964 r., a sama republika do ok. 1973 r." Cyt. Wikipedia & "Gdy maszynista ma 12 lat..." (Świat Kolei 9/2000)
Busol pisze:O rrrrrany - kicik wrócił
nigdy nigdzie nie uciekłem :) zawsze śledziłem, niekoniecznie logując się. Teraz, choć od niedawna z Gdańska, gdzie również zaczynam badać klimaty tramwajowo-kolejowe, nie wytrzymałem i musiałem dodać 3 grosze. Polecam szczególnie odcinek od granicy do Karszna wraz ze słynnym mostkiem granicznym, oczyszczonym z zasieków. Dalej ścieżka w kierunku Nowego Warpna, njpierw po nasypie a następnie w cudownym, częściowo zarośniętym i zasypanym wykopie, to jest prawdziwy Spaß, nie tam jakaś drętwa ścieżka rowerowa w Reichu :)
Maciej Kiciński
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wąskie tory z Trzebieży...?

Postautor: kicikk » 30 sty 2012, o 23:06

Odkopuję temat żeby poinformować Was o paczce nowych zdjęć ze wspominanej wyżej Randower Kleinbahn! Fragment po niemieckiej stronie przemierzyłem i obfotografowałem w listopadzie, także kompletna dokumentacja fotograficzna z całej linii i wszystkich stacji i przystanków jest już dostępna na:
http://kolej.one.pl/index.php?dzial=lin ... o=przebieg - stacje
http://kolej.one.pl/index.php?dzial=lin ... no=galeria miejsca poza stacjami.
Miłego :)
m.
Maciej Kiciński
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wąskie tory z Trzebieży...?

Postautor: kicikk » 2 kwie 2012, o 20:05

kicikk pisze:Podgrodzkim Expresikiem.
Mam kilka dodatkowych informacji odnośnie wspomnianej atrakcji:
Kolejkę otwarto w 1952 r., wraz z otwarciem ośrodka. Tory oraz trójwagonowy (wagony zadaszone) skład z parowozem (prawdopodobnie Ty-1081) stanowiły dar od PKP. Jej trasa tworzyła zamkniętą pętlę i liczyła 3,2 km (być może jest to całkowita długość wszystkich torów). Na trasie znajdowało się 6 (być może 7) stacji: Dworzec Główny, Las, Plaża, Aleja, Port, Lotnisko oraz Wesoła (położenie nieznane). Wszystkie przystanki (oprócz Dworca Głównego) posiadały drewniane perony, a stacja Aleja - jako jedyna posiadała zadaszenie, tworząc jednocześnie szopę dla składu. Trasa kolejki zaczynała się na Dworcu Głównym, który usytuowany był w pobliżu dzisiejszego nowoczesnego boiska i kortu. Posiadał on murowany budynek, który nie dotrwał do dzisiejszych czasów. Z Dworca Głównego tor prowadził w kierunku północnym, po czym, po wjechaniu w las, odbijał łukiem w lewo i osiągał przystanek Las. Następnie, po przejechaniu ok. 600 metrów na wprost kolejka osiągała przystanek Plaża, który znajdował się przy plaży od strony Zalewu. Za ów przystankiem kolejka ostrym zakrętem o 180 stopni w lewo zmieniała kierunek, biegnąc od tej pory wzdłuż głównej alei i po 300 metrach osiągała przystanek i szopę Aleja. Za przystankiem linia odbijała lekkim łukiem w prawo, przecinała aleję i osiągała przystanek Port, znajdujący się u wybrzeży Zatoki Nowowarpieńskiej. Za Portem kolejny łuk, tym razem w lewo i przystanek Lotnisko, na którym znajdował się również trójkąt torowy do zmiany czoła pociągu. Następnie ok. 400m, brama ośrodka, łuk w lewo i ponownie osiągnięty został Dworzec Główny.
Kolejka kursowała tylko w sezonie letnim, w czasie turnusów. Ostatnim sezonem kursowania było lato prawdopodobnie 1964 r., po którym tory i parowóz pocięto na złom, z kolei wagony przekazano rzekomo do Warszawy.
Obecnie z kolejki zachowała się wiata przystanku-szopy Aleja, w pobliżu którego do niedawna jeszcze istniał fragment szyn w miejscu dawnego przejazdu kolejowego. Pozostałe elementy infrastruktury to 3 przepusty nad ciekami wodnymi. Ich stan nie jest mi znany.

Pozdrowienia,
m.
Ostatnio zmieniony 11 lut 2014, o 20:43 przez kicikk, łącznie zmieniany 1 raz.
Maciej Kiciński

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości