Ile było budynków na starówce

Luźne tematy (kultura, sztuka, sport).
bamip
Posty: 60
Rejestracja: 20 kwie 2014, o 15:28
Lokalizacja: Zdroje

Ile było budynków na starówce

Postautor: bamip » 23 gru 2015, o 15:22

Próbowałem na różne sposoby - głównie zliczając parcele na mapach, ale nigdy nie pozyskałem szczegółowszych danych. W odróżnieniu do śródmieścia, w przypadku starówki jest zdecydowanie gorsza "pokrywalność" parceli do budynków - inaczej mówiąc, o ile w przypadku zabudowy śródmiejskiej można w większości przypadków liczyć parcele, w przypadku starówki ta metoda obarczona jest dużym błędem. Czy zatem ktoś posiada lepszą wiedzę na temat historycznej liczby budynków - zarówno większych kamienic, jak i małych domków.
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1363
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: Schulz » 31 gru 2015, o 01:10

Sporo możemy dowiedzieć się z katastru szwedzkiego spisanego na początku XVIII wieku (lata 1706-1707), który m.in. obejmuje spis 1047 parcel, w tym puste miejsca (tzw. wüste Stelle) powstałe podczas oblężenia z roku 1659 roku i 1677, położonych na terenie czterech kwartałów miejskich usytuowanych wewnątrz murów miejskich Starego Szczecina, a przy tej okazji opisuje wielkość budynków, jakie na nich posadowiono.
Kwartał Passawski (Passauer Viertel) – 320 parceli, w tym kościół św. Jana i św. Jakuba i przyległe doń cmentarze, poza tym tzw. stara kancelaria, czyli dawne zabudowania opata kołbackiego, dwie zamieszkałe baszty, olejarnia, 13 pustych miejsc oraz 5 ogrodów przy południowych murach miejskich. Właściwie parceli w spisie jest 322, ponieważ parcele Nr. 68 i 178 zostały podzielone i opis obejmuje każde z obu gospodarstw domowych oddzielnie. Jeden budynek przedstawiono na kolorowym rysunku (parcela nr 268).
Kwartał Chyżyński (Kessinviertel) – 210 parceli, w tym kościół św. Mikołaja, ratusz miejski, waga miejska, obszar małego dziedzińca miejskiego, obszar wielkiego dziedzińca miejskiego, jatki mięsne i przyległe miejsca targowe oraz dwa puste miejsca.
Kwartał Młyński (Mühlenviertel) – 331 parceli, w tym mamy tu 6 kolorowych rysunków kamienic mieszczańskich (parcele nr 29-30, nr 31, nr 66, nr 67, nr 68, nr 143). Przy opisie obszaru małego dziedzińca miejskiego oraz obszaru wielkiego dziedzińca miejskiego w kwartale Chyżyńskim dodatkowo opisano 28 parcel przy ulicy Szewskiej (prawa strona ulicy Schuhstraße, w tym Dom Żeglarza, parcela nr 4) i Grodzkiej (prawa strona ulicy Fuhrstraße) także należących do kwartału Młyńskiego. W opisie parcel uwzględniono kościół Mariacki wraz z cmentarzem, stajnię zamkową obok zamku i kościoła zamkowego, jak również tzw. Dziedziniec Młyński i przyległe miejsca targowe, a także domki profesorskie i należący do dawnego pedagogium tzw. dziedziniec Ekonomii.
Kwartał Świętego Ducha (Heiligegeistviertel) – 158 parcel, w tym siedem pustych miejsc.

Kolejny znany nam spis parceli z 1721 roku wymienia na powyższym obszarze 904 parcele, zamek i 5 kościołów oraz ok. 80 pustych miejsc powstałych w wyniku ostrzału w trakcie oblężenia z 1713 roku.
bamip
Posty: 60
Rejestracja: 20 kwie 2014, o 15:28
Lokalizacja: Zdroje

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: bamip » 3 sty 2016, o 21:40

Hehe, dziękuję bardzo, ale chodzi mi głównie o okres międzywojenny. Domyślam się, że przez 200 lat trochę się zmieniło. Próbowałem liczyć po mapach, to tak naliczałem około 600, ale tu do zgodności było daleko.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: PKa » 4 sty 2016, o 02:49

Na katastratach międzywojennych, haj się wydaje patrząc można policzyć budynki! Redakcja na pewno takowymi dysponuje, tylko czy będzie się komuś oprócz bamipa chciało liczyć, trzeba będzie udostępnić, a jeśli nie, to APS lub Książnica...
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: PKa » 4 sty 2016, o 02:51

edited: "jak się wydaje", heh!
bamip
Posty: 60
Rejestracja: 20 kwie 2014, o 15:28
Lokalizacja: Zdroje

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: bamip » 4 sty 2016, o 12:20

Hehe, pytam o starówkę, bo w śródmieściu mi się (zasadniczo) udało, a było to ok 1300 z czego uchowało się około 800.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: PKa » 4 sty 2016, o 16:39

Z katastratu raczej można policzyć konkretne budynki...
AltStettKatastr1_hf.jpg
LuisenFrag.jpg
LuisenFrag.jpg (45.5 KiB) Przejrzano 9314 razy
wmaj2
Posty: 20
Rejestracja: 21 paź 2011, o 14:54

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: wmaj2 » 5 sty 2016, o 11:18

A "coś" o lepszej rozdzielczości?
Z tego co załączono - ciężko będzie bez mikroskopu. Wprawdzie baimp się wypowiadał o liczeniu ale mogę również spróbować. Tylko muszę mieć na czym. Jeżeli problem jest z udostępnieniem z powodów formalnych to z pewnością można na maila.
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1363
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: Schulz » 6 sty 2016, o 21:01

wmaj2 pisze:A "coś" o lepszej rozdzielczości?
Z tego co załączono - ciężko będzie bez mikroskopu. Wprawdzie baimp się wypowiadał o liczeniu ale mogę również spróbować. Tylko muszę mieć na czym. Jeżeli problem jest z udostępnieniem z powodów formalnych to z pewnością można na maila.
PKa pisze:Na katastratach międzywojennych, haj się wydaje patrząc można policzyć budynki! Redakcja na pewno takowymi dysponuje, tylko czy będzie się komuś oprócz bamipa chciało liczyć, trzeba będzie udostępnić, a jeśli nie, to APS lub Książnica...
Najlepszy plan Starego Miasta jaki znam, a jestem na forum od listopada 2005 (chociaż jako nie zalogowany pojawiałem się tam już pod koniec 2004), sporządził user znany wszystkim jako Bachinstitut Stettin. Nie wszyscy może wiedzą, ale społeczność forum miała w przeszłości możliwość spotykania się na żywo i wówczas Bach, jak go określaliśmy przynosił ten plan i pozwalał oglądać bez możliwości robienia jakichkolwiek zdjęć czy kopii (czemu się nie dziwię, gdyż żeby coś takiego zrobić, to nie wystarczy dar rysowania, jeszcze trzeba poświecić mnóstwo czasu na przeglądanie planów, dokumentacji w archiwum i książnicy itp., itd.). Fragmenty tego planu, jak ktoś dobrze poszuka były publikowane na forum, w zależności od omawianych wówczas tematów. Ja wyszukałem ich 22. By jednak sporządzić coś takiego, jak wspomniany tu plan Bacha trzeba dotrzeć do planu: Kreis Stettin. Gemarkung Stettin Nr 1. Gemarkungskarte in 56 Blättern. Plan jest z 1914 roku i został wydany w sierpniu 1915 roku na 56 kartach (skala 1:250). I powtarzam – mieć dużo wolnego czasu. Sądzę, że jest dostępny w Archiwum lub Książnicy Pomorskiej. Można też usiąść w Archiwum i przejrzeć dostępne tam księgi adresowe (z lat 1829-1943), i policzyć wszystkich właścicieli budynków na Starym Mieście. Niektóre z tych ksiąg są dostępne w necie. Możliwości jest wiele, ale niestety trzeba przysiąść fałdów. Żadna redakcja nie poda tego na tacy. Chyba, że ktoś z Was dotrze do Bachinstituta Stettin…
Załączniki
4.jpg
Bachinstitut Stettin, fragment przy Kamienicy Loitzów (źródło: Forum sedina.pl)
3.jpg
Stettin Altstadt, 1931 (1936), fragment przy Kamienicy Loitzów.
2.jpg
Plan z 1914/1915 (fragment przed kamienicą Loitzów)
1.jpg
Kataster szwedzki, 1706 (fragment przy kamienicy Loitzów)
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: PKa » 7 sty 2016, o 12:29

Schulz pisze:
PKa pisze:...Redakcja na pewno takowymi dysponuje, tylko czy będzie się komuś oprócz bamipa chciało liczyć, trzeba będzie udostępnić, a jeśli nie, to APS lub Książnica...
...I powtarzam – mieć dużo wolnego czasu. Sądzę, że jest dostępny w Archiwum lub Książnicy Pomorskiej... Możliwości jest wiele, ale niestety trzeba przysiąść fałdów. Żadna redakcja nie poda tego na tacy…
Święta słowa Profesora Schulza i do Jego kompletu dodam fragment katastratu, także z lat '30 i różniącego się trochę!
FragStar022.jpg
Udostępniałem wcześniej fragmenty katastratów na prośbę niektórych osób, np. rorocha, któremu trudno było odmówić wobec jego zaangażowania w "małą ojczyznę":
roroch_prośba.jpg
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1363
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: Schulz » 7 sty 2016, o 17:14

Schulz pisze:[...] do Jego kompletu dodam fragment katastratu, także z lat '30 i różniącego się trochę!
Pominę nie przysługujący mi tytuł "profesora", ale uważam, że dodany tu plan raczej nie dotyczy, a wręcz fałszuje rzeczywistość lat 30. ub. wieku, gdyż wykazany na nim nr "25" przy ulicy Panieńskiej położony był w innym miejscu, tj. bliżej ulicy Kuśnierskiej. Wyraźnie to wynika z najdokładniejszego wg mnie planu, sporządzonego przez Bachinstitut Stettin (skala 1:1000). Nie wiem kto to poprawił na załączonym przez Pka fragmencie, ale zaręczam, że w tym miejscu powinien być nr "29" (od 1908 do 1945 roku).
Zmiany w numeracji obszaru ulicy Frauenstrasse.jpg
Zmiany w numeracji obszaru ulicy Frauenstraße (praca własna)

A to, że plan taki istnieje wynika m. in. ze zdjęć wykonanych w trakcie spotkania uczestników portalu sedina.pl 8.01.2005 w Piwnicy Kany:
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: PKa » 7 sty 2016, o 19:41

No cóż, mogę jedynie potwierdzić że na fragmencie zeskanowym przed chwilą z innego planu faktycznie w tym miejscu jest nr 29.
Star2_hf.jpg
Schulz pisze:(...) dodany tu plan raczej nie dotyczy, a wręcz fałszuje rzeczywistość lat 30. ub. wieku, gdyż wykazany na nim nr "25" przy ulicy Panieńskiej położony był w innym miejscu(...)Nie wiem kto to poprawił na załączonym przez Pka fragmencie, ale zaręczam, że w tym miejscu powinien być nr "29" (od 1908 do 1945 roku).
Znam źródło udostępnionego wcześniej fragmentu, ale dysponuję jedynie skanem. Zmiany w numeracjach się zdarzały i zdarzają przecież i w pochodzenie tej konkretnej różnicy w numeracji nie wnikałem bo się na tym nie znam i nie interesowało mnie to dotychczas wcale!
Niemniej układ budynków jest chyba taki sam i policzyć je można na podstawie takiego planu :mrgreen:
Proponuję zgłosić to podłe oszustwo, niewątpliwie dokonane przez PKa, a fe! :wink:
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: PKa » 7 sty 2016, o 19:54

P.S.
I dodam jeszcze że plan źródłowy fragmentu poddanego przez Schulza w wątpliwość jest oryginalnym planem niemieckim, który widziałem osobiście i NIE jest tzw. "pracą własną" - proszę dodać to oświadczenie w doniesieniu !!
bamip
Posty: 60
Rejestracja: 20 kwie 2014, o 15:28
Lokalizacja: Zdroje

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: bamip » 7 sty 2016, o 22:23

Tymczasem moja ewidencja dotycząca śródmieścia hakenowskiego. Czysto matematycznie uchowało się ok. 60%, chociaż skrzydła moderny z Bohaterów Warszawy liczyłem osobno (jedna gwiazdka), błąd szacunku - ze względu na odmienności na mapie "w detalu" nie większy niż -/+2.
Załączniki
DOKŁADNA EWIDENCJA KAMIENIC.png
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1363
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Ile było budynków na starówce

Postautor: Schulz » 8 sty 2016, o 02:41

PKa pisze:P.S.
I dodam jeszcze że plan źródłowy fragmentu poddanego przez Schulza w wątpliwość jest oryginalnym planem niemieckim, który widziałem osobiście i NIE jest tzw. "pracą własną" - proszę dodać to oświadczenie w doniesieniu !!
Jak widzę młody człowieku jeszcze dużo wody popłynie w Odrze, zanim do Ciebie dotrze, iż określenie "praca własna" wpisane pod tabelką zmian numeracji nieistniejących obecnie budynków przy ulicy Panieńskiej dotyczy wyłącznie i tylko wyłącznie pracy wykonanej przeze mnie osobiście i przedstawionej właśnie w tej tabelce. Oczywiście także na podstawie oryginalnych planów i nie tylko...

I tu przejdę do pytania, które zadał bamip. Niestety trudne zadanie przed Tobą. Jak widać z przedstawionej przeze mnie tabeli, zmiany w numeracji poszczególnych budynków na Stary Mieście, i nie tylko, zdarzały się, jak zresztą potwierdza to nasz miły kolega Pka. Przyznaję, że próbowałem te zmiany wychwycić przy okazji opisu niektórych ulic, zarówno w kilkudziesięciu artykułach na forum portalu sedina.pl, jak również w Internetowej Encyklopedii Szczecina pomeranica.pl Tam też można znaleźć podobne tabelki. Mam nadzieję, że będą przynajmniej w części pomocne w zliczeniu poszczególnych budynków. Niestety wszystkich ulic Starego Miasta nie udało mi się jeszcze przedstawić w takiej formie. Ale mimo moich siedemdziesięciu lat na karku ciągle mam nadzieję, że tego dokonam. Oczywiście to nie znaczy, że ktoś tego nie zrobi przede mną.
Tu przy okazji liczę także na nieocenionego i bardzo aktywnego na forum Pka. W końcu portal jest dla wszystkich, a jak się wchodzi do tematu kolego Pka, to po co się zastrzegać, że cyt.: "bo się na tym nie znam i nie interesowało mnie to dotychczas wcale!" ?
Pozdr. Jan I.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron