Żeton ze Szczecina...

Pozostałości po niemieckich szyldach, napisach które chcielibyśmy ocalić przynajmniej na zdjęciach.
Awatar użytkownika
Domino(*)
Posty: 151
Rejestracja: 12 kwie 2005, o 19:25

Żeton ze Szczecina...

Postautor: Domino(*) » 26 lip 2007, o 14:36

Witam,

STETTINER CONSUM - B SPAR - VEREIN E.?
20 PF

Co ciekawe nominał jest przebity.Co to za żeton?


Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Bartosz
Expert
Posty: 8809
Rejestracja: 7 cze 2004, o 17:56
Lokalizacja: Stettin

Postautor: Bartosz » 26 lip 2007, o 17:21

Pieniądz zastępczy z czasów inflacji.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Domino(*)
Posty: 151
Rejestracja: 12 kwie 2005, o 19:25

Postautor: Domino(*) » 26 lip 2007, o 18:03

Myśłałem, że pieniądze zastępcze ze Szczecina wyglądały inaczej, mam nawet pare takich, Stadt Stettin i gryf a na drugiej stronie nominał z informacją do kiedy jest ważny, czy były jeszcze inne rodzaje?


Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Domino(*)
Posty: 151
Rejestracja: 12 kwie 2005, o 19:25

Postautor: Domino(*) » 26 lip 2007, o 20:19

Zagadka rozwiązana.To żeton Szczecińskiej Spółdzielnii Spożywczo-Oszczędnościowej.


Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Aygon
Posty: 2439
Rejestracja: 17 cze 2004, o 23:07
Lokalizacja: Stettin Hökendorf

Postautor: Aygon » 26 lip 2007, o 23:37

Żetonik dość popularny w naszej okolicy, toczyły się swego czasu dość rozległe dyskusje dotyczące dokładnego sklasyfikowania tych emisji i tak zostały podsumowane:
Prawdą jest że prezentowana moneta wyemitowana została przez Szczeciński Związek Spożywczo -Oszczędnościowy. Nazwa niemiecka STETTINER CONSUM & SPARVEREIN E.G. Owe KO które wkradło się w nazwę przytoczoną przez rob_k za katalogiem Menzla oznacza że jest to emisja przypisana do emisji Związków Spożywców Konsumverein. Przy poszczególnych pozycjach tego katalogu autor określa rodzaj bilonu zastępczego np LW oznacza emisje dominialne, PG - emisje prywatne dla obozów jenieckich, OR - emisje lokalne itd.
Błąd w nazwie nie jest aż tak istotny jak błędna identyfikacja monety. Katalog P. Menzla posiada tylko lakoniczny opis poszczególnych pozycji, co niestety nie zawsze jest wystarczające. Pomijam już kwestię edycji. Obecna edycja z 2005 roku opisuje już blisko 35 tyś. różnych emisji co daje ok. 80 tyś. skatalogowanych monet zastępczych i żetonów monetarnych, i proszę mi wierzyć - daleki jest on od kompletności. Wydanie z 1982 r zawiera raptem znikomy procent monet opisanych w katalogu z 2005 r.
Wracając jednak do monetki z postu. Fakt - Menzel opisuje emisje STETTINER CONSUM & SPARVEREIN E.G. o nominale 50 (wydanie z 2005 r poz. 24168.3) oraz emisje STETTINER CONSUM- & SPARVEREIN E.G. o nominale 50 (wydanie z 2005 r poz. 24169.3) Tu mamy zaś do czynienia z kolejną odmianą pisowni nazwy emitenta tj. STETTINER CONSUM & SPAR- VEREIN E.G. Emisja ta jest opisana pod poz. 24170 wspomnianego katalogu, gdzie opisane są monety o nominale 20 feningów oraz 1 marka i 2 marki - podobnie jak w katalogu Sikorskiego. 50 feningów nie jest notowane. Monety z poz. 24170 bite są generalnie bez otworu. Różnica prezentowanej w poście monety od emisji 24168.3 i 24169.3 poza pisownią nazwy to także umiejscowienie cyfry 50 - tu jest pośrodku krążka, na pozostałych monetach jest u dołu poniżej otworu. Pytanie teraz czy otwór jest oryginalny czy został zrobiony później. Niestety link do zdjęcia jest nieaktywny. Poproszę o dobre zdjęcie na adres arek_gosc@poczta.onet.pl
Z tymi szczecińskimi monetami jest niezły galimatias. Menzel odnotowuje 6 różnych emisji tego emitenta, Sikorski tylko 5 łącząc pozycje z Menzla 24168.3 i 24169.3 jak jedną emisję. Najwcześniejsza jest emisja z nazwą CONSUM VEREIN STETTIN nominały w groszach srebrnych - 1, 2 i 1/2, 5, 10 oraz 1 talar. Consum Verein Stettin powstał w 1863 r. - pierwsza emisja pochodzi z lat 1863 -1868, gdyż W 1868 związek przekształcił się w spółkę handlową zmieniając nazwę na STETTINER CONSUM- & SPARVEREIN E.G. stosowaną do 1869 r. W 1869 spółka ponownie zmieniła nazwę na STETTINER CONSUM & SPARVEREIN E.G.M.B.H. i działała do 1915 r. Z datami tymi jest jednak pewien problem. Emisje STETTINER CONSUM- & SPARVEREIN E.G. powinny powstać do 1869 r. a więc przed reformą walutową 1872 r. powinny więc opiewać na wcześniej obowiązującą walutę a nie na feningi i marki. Według mnie pochodzą więc one z okresu późniejszego.
Uffff. Może jeszcze link wyjaśniający funkcjonowanie emisji kupieckich http://www.poszukiwanieskarbow.com/numi ... eckie.html
Pozdrawiam
Jak widać prężna sieć, oprócz swojej waluty w sklepach mieli np. swoje butelki, jedna u mnie w skrzynce zalega, wrzucam foto choć nierewelacyjne bo przy sztucznym świetle.
Załączniki
1de08687613dda21m.jpg
1de08687613dda21m.jpg (3.78 KiB) Przejrzano 5157 razy
szczecin.jpg
consum.jpg
Zweckverband fur Gross Stettin
GG:1237155
[url=http://www.prawobrzeze.org/galeria]galeria przedwojennego prawobrzeża[/url]
BUCHHEIDE VEREIN
karpik
Posty: 8
Rejestracja: 19 sie 2007, o 20:23

Re: Żeton ze Szczecina...

Postautor: karpik » 22 gru 2016, o 16:51

A czy były te żetony/ monety o nominale 100 Pf. bo nie mogę takiej w necie znaleźć?
Beata40
Posty: 77
Rejestracja: 21 kwie 2013, o 22:49

Re: Żeton ze Szczecina...

Postautor: Beata40 » 3 sty 2017, o 15:18

Tak, były takie nominały 100 i 200. Wielkosci mniej więcej dzisiejszej złotówki. Ja swoje porozdawałam ale jeśli mam jeszcze jakieś zdjęcia to wstawię.
Beata40
Posty: 77
Rejestracja: 21 kwie 2013, o 22:49

Re: Żeton ze Szczecina...

Postautor: Beata40 » 3 sty 2017, o 15:29

Były też zupełnie inne Consumy - Consum Stettin Verein ale chyba nie miały nic wspólnego z wyżej wymienianą firmą.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron