Pytanie - tajemniczy nasyp na pd. od autostrady

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11311
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 19 paź 2005, o 18:52

Może przetokowa? Nieważne. Właśnie skanuję plan, umieści się go na portalu, a Torney wrzuci link. Bo plan jest z tych większych.
Awatar użytkownika
Torney
Posty: 8630
Rejestracja: 16 wrz 2004, o 13:57

Postautor: Torney » 19 paź 2005, o 19:31

Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Jsz
Posty: 1698
Rejestracja: 17 lis 2004, o 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Jsz » 19 paź 2005, o 21:04

Plan kolorowy jest super ! (Chyba ok. '20)
Polecam
Pokazuje jedną z koncepcji przebiegu nowych tras pasażerskich (czerwone) i towarowych (niebieskie), do realizacji ok.'25 poszła troszku inna wersja.
Czerwone krzyżyki to tory do likwidacji.
To co się nie zmieniło to Wzgórze Hetmańskie, nowy Główny i wszystkie Verschibe i Abstell Bahnhofy.
Verschiebe-Bahnhof Stettin West zlokalizowany satelitarnie przez hehenia jest zanaczony na wszystkich nowych planach Szczecina, znajduje się tam m.in. ośrodek szkolenia KMP
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9632
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Busol » 19 paź 2005, o 21:20

Bachinstitut pisze:Może przetokowa? Nieważne. Właśnie skanuję plan, umieści się go na portalu, a Torney wrzuci link. Bo plan jest z tych większych.
Przeniesc go do naszych map i planow w dziale download ?
Awatar użytkownika
hehenio
Posty: 1472
Rejestracja: 21 maja 2005, o 23:23
Lokalizacja: Bartnicza

Postautor: hehenio » 20 paź 2005, o 07:12

Wspaniała rzecz!
A przy okazji - widać z tego planu, że połączenie kolejowe przez Regalicę koło Mostu Cłowego już wcześniej przeznaczano do likwidacji i powojenne decyzje o jego nieodbudowywaniu ze względu na funkcjonalność układu przy Basenie Górniczym nie były aż tak bardzo odkrywcze.
Awatar użytkownika
szperacz88
Posty: 753
Rejestracja: 20 sie 2004, o 15:19
Lokalizacja: Stettin, Moltkestrasse
Kontakt:

Postautor: szperacz88 » 20 paź 2005, o 17:07

Pierwsza na południe, ciągnie się przez całą szerokość Międzyodrza.
Oglądałeś może to coś przy zachodnim końcu nasypu? Jestem ciekaw, co to mogło być, polowy szpital? Warsztat?
Co do ewentualnych innych przepraw w tamtej okolicy, to na zdjęciach sat. nic nie widać - przyglądałem się bardzo dokładnie. Następny nasyp jaki widać na północ to ten autostrady, na południe dopiero droga Gryfino-Mescherin.
A tak w ogóle: Rosjanie zbudowali ten nasyp (bardzo "konkretny", skoro nadal go widać po 60-ciu latach) POD OSTRZAŁEM? Nieźle...
Jeżeli chodzi o górki, bo dalej nie wiem o którą ci chodzi, to tak: są wzdłuż brzegów ciągnące się przez całe międzyodrze resztki wałów przeciwpowodziowych( miejscami zostały z nich takowe górki) to można w 3 miejscach znaleźć resztki stanowisk chyba raczej ruskich, co do górki która znajduje się bardziej centralnie na środku terenu międzyodrza, to z jednej strony ma spad, wyglądajacy jak resztki schronu polowego, takie jakby rozciecie w trawsku...
GG:6137084 szperacz88@tlen.pl/ 0508925219
Towarzystwo Wiedzy historycznej "Terra Stetinum"/motto: Fant zawsze musi być
posiadacz wykrywacza jabel i dyktafonu jakby co. Teren działania: Międzyodrze, strefa przygraniczna, las arkoński, wyspa pucka.
michu
Posty: 1
Rejestracja: 3 paź 2006, o 10:21

Postautor: michu » 3 paź 2006, o 10:33

mzimu pisze:
Bachinstitut pisze:
mzimu pisze:Jasne, nie ma problemu. Dla porównania dołączam jeszcze fotkę podobnego na wysokości Schwedt gdzie ciągle widać resztki mostu (i którą to drogę znalazłem na mapach).
Ładne mi Schwedt. Toż to jest Gartz. Tam była normalna przeprawa z wielkim mostem, a nie jakieś tam krówki. Mam nawet gdzieś zdjęcie tego mostu (poszukam wieczorem) - bodaj czy nie made by Gollnow.
Ups, pomyłka. Masz oczywiście rację. Tak to jest, jak się pisze zasypiając nad komputerem :) Znalazłem zdjęcie jak wyglądają pozostałości po tym moście. (oryginał na http://tmhzg.republika.pl/).
Właśnie trafiłem w sieci na tą dyskusję = po roku co prawda.
Ucieszyło mnie że moje zdjęcia zostały wykorzystane. Co do brogi na południe od autostrady to rzeczywiście droga Batowa, widoczna dziciaj na zdjęciach satelitarnych. Obecnie przyjkryta spora ilościa torfu i nieźle porośnieta roślinnością (polecam artykuł nt. sukcesji ekologicznej na drodze Batowa, napisanej przez kogoś na Akademi Rolniczej - niestety teraz nie podam kto.
A też polecam swój artykuł o budowlach hydrotechnicznych na międzyodrzu GRYFIŃSKI KWARTALNIK HISTORYCZNY NR 7
Co do przyczółku mostu w Gartrz chciałem zwrócić uwagę na drogę widoczną na zdjęciach satelitarnych od mostu w kierunku Marwic (za elektrownią Dolna Odra) - zasypane kanały na jej biegu i wyjście na prawy brzeg Regalicy.

http://maps.google.com/maps?t=k&hl=en&i ... 4,0.079136

Wyjście na wysokości Marwic przez przekopane ramię Regalicy jest wykonane pod bardzo ostym kątem , co jest dość dziwne jak na przeprawę.
Awatar użytkownika
Woytas
Posty: 366
Rejestracja: 16 gru 2005, o 20:28
Lokalizacja: Szczecin- prawobrzeże

Postautor: Woytas » 3 paź 2006, o 13:18

mzimu pisze:
dragon113 pisze:Być może należałoby dobrze przestudiować radzieckie mapy z 1945 roku. Gdyż napewno rosjanie przeprawiali sie na pd od obecnej autostrady i na pn od Gryfina. Trzeba byłoby przyjżeć sie bliżej dojazdom do tej "drogi" gdyz jeśli to robota saperów to zarówno przyczółki jak i sama droga była wzmacniana podręcznymi środkami których raczej nikt nie usuwał. Po drugie rosjanie po sforsowaniu Odry w jakimś miejscu musieli stworzyć stałą łączność logistyczną z zapleczem poprzez najpierw przeprawę a potem mosty (ewentualnie). I układ ten by pasował do tej lini. Sprawdzę wieczorem dokładne miejsce forsowania, gdyż najczęściej właścnie tam dla umocnienia przyczółku tworzono linie zaopatrzenia przez rzekę.
Do niektórych odcinków na Międzyodrzu (np. do tego, którego powiększenie załączam, tzn. po zachodniej stronie) chyba dałoby się dojść od strony autostrady.
A w załączniku interesująca anomalia - chodzi o zaznaczony obszar; wyraźnie widać tam jakiś prostokątny obrys. Wymiary obrysu to ok. 50x120 m.
Przy okazji wyciagam dla tych któży mieliby ochote sobię taki spacerek zrobić. Szczerze nie polecam to jest po prostu niemożliwe nawet z maczetą. Te zielone plamy na zdięciach to bagna posośnięte wikliną i podobnymi krzakami, a te popielate nieco suchsze tereny to blisko trzymetrowa trzcina "pozwiązywana" powojami i innymi tego typu wynalazkami. Pozostaje chyba tylko zima lub bardzo wczesna wiosna.
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1381
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 3 paź 2006, o 21:59

Jak zwykle dorzucę coś osobistego. W latach 1968-70 roku służyłem w 25 PCzŚr (Pułk czołgów średnich). Latem 1969 roku brałem udział w zajęciach dywizyjnych, podniesiono całą dywizję i z rejonu alarmowego na południe od Gumieniec w nocy przeprawialiśmy się przez Odrę Zach. we wsi Moczyły przez postawione przez saperów mosty pontonowe i po przebyciu Międzyodrza w rejonie wsi Daleszewo, i dalej polami do autostrady, w ciągu kilku dni poprzez lasy dotarliśmy w rejon Kołobrzegu. Pamiętam także, że jak jeździłem w latach 70-tych do brata do Gryfina, to często w Daleszewie zatrzymywała nas na drodze we wsi Daleszewo żandarmeria wojskowa rosyjska, ew. polska, póki nie przejechały oddziały wojska od strony Regalicy. Reasumując, nie wiem jak teraz, ale w tamtych czasach, za PRL-u miejsce to często było wykorzystywane przez ćwiczące wojsko, tak nasze jak i radzieckie. Także uważam, że w tym miejscu już oddziały frontowe wiosną 1945 roku przekraczały Międzyodrze z uwagi na zerwane mosty na autostradzie, a także osadnicy bezpośrednio po zdobyciu Szczecina, póki nie wybudowano trwałej przeprawy mostowej. Wspomina o tym także Zaremba w swoich pamiętnikach, nazywa to "przeprawą autostradową", a także inni pamiętnikarze z tego okresu, jak np. Józef Maciejewski, I wiceprezydent miasta Szczecina z tego okresu. Ten ostatni tak to opisał, cyt.:
"...Aby dostać się od wschodniej strony Odry samochodem do Szczecina, trzeba było nadłożyć 30 km drogi i objechać miasto wielkim łukiem autostrady, przejechać moczary drogą wykonana z tysięcy nie ociosanych i ułożonych obok siebie okrąglaków, wyrąbanych w sąsiednich lasach, następnie po pontonowych mostach, zbudowanych przez saperów przy forsowaniu Odry, dalej do wsi Kołbaskowo i przez osławione rozbojem Gumieńce..." (J. Maciejewski, Wspomnienia z tamtych lat, Wrocław 1980, s. 94).

Legenda do mapek: Moczyły-Schillersdorf, Daleszewo-Ferdinandstein, Radziszewo-Retzowsfelde, Łubnica-Bienenwerder, Ferdinandstein Damm-[Grobla Ferdinandstein], Kahnschl.-śluza służąca do przepuszczania łodzi, Siel-śluza (pod groblą).
Załączniki
Fragment mapy Podejuch, Nr. karty 1240, 1:25000, 1928
Fragment mapy Podejuch, Nr. karty 1240, 1:25000, 1928
Fragment mapy Umgebung von Stettin, 1:100000, 1932
Fragment mapy Umgebung von Stettin, 1:100000, 1932
Awatar użytkownika
Słoń_77
Posty: 1189
Rejestracja: 27 sie 2005, o 13:48
Lokalizacja: Szczecin

Postautor: Słoń_77 » 3 paź 2006, o 22:03

hehenio pisze:Wspaniała rzecz!
A przy okazji - widać z tego planu, że połączenie kolejowe przez Regalicę koło Mostu Cłowego już wcześniej przeznaczano do likwidacji i powojenne decyzje o jego nieodbudowywaniu ze względu na funkcjonalność układu przy Basenie Górniczym nie były aż tak bardzo odkrywcze.
Heniu, przecież wiesz, że bardzo wiele powojennych rozwiązań wogóle nie były odkrywcze. :lol: :wink:
Awatar użytkownika
Woytas
Posty: 366
Rejestracja: 16 gru 2005, o 20:28
Lokalizacja: Szczecin- prawobrzeże

Postautor: Woytas » 3 paź 2006, o 22:47

Saperzy ćwiczyli także forsowanie Odry zaraz przy pierwszej śluzie na południe od autostrady. Do dzisiaj została tylko płytowa droga od autostradydo śluzy i "wchodząca" do Odry Wsch.
Pt47-8
Posty: 30
Rejestracja: 13 paź 2006, o 16:03
Lokalizacja: Md Gryfino/Przeclaw

Postautor: Pt47-8 » 4 lip 2008, o 16:53

Witam ja troszkę zinej beczki ale powiązane z linia Szczecin Gumieńce -Berlin przez Stacje Kołbaskowo(Colbitzow) ,ostatnio jak byłem porobić zdjęcia na staci Kołbaskowo zwróciłem uwagę ze z wiadukt znajdujący się nad autostrada jego podpory sa przystosowane dla 2 torów (załączam fotkę) .Nawet wykop pod tory w stronę miejscowości Przecław jest Dos szeroki na 2 tory (załączam foto ).I z tej strony moje pytanie czy wcześniej była to 2 torowa linia ? A pyzatym mam jeszcze pytanie czy po wojnie była używana jakiś sposób stacja Kołbaskowa ?Pyzatym poszukuje planu stacji Kołbaskowo jak ktoś mi pomoże byłbym bardzo wdzięczny .Pozdrawiam
http://upload.revolucja.pl/71508032.jpg.html
Wiadukt w Kołbaskowie
http://upload.revolucja.pl/24845175.jpg.html
Tor przed Przecławiem

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 33 gości