Jeżeli chodzi o górki, bo dalej nie wiem o którą ci chodzi, to tak: są wzdłuż brzegów ciągnące się przez całe międzyodrze resztki wałów przeciwpowodziowych( miejscami zostały z nich takowe górki) to można w 3 miejscach znaleźć resztki stanowisk chyba raczej ruskich, co do górki która znajduje się bardziej centralnie na środku terenu międzyodrza, to z jednej strony ma spad, wyglądajacy jak resztki schronu polowego, takie jakby rozciecie w trawsku...Pierwsza na południe, ciągnie się przez całą szerokość Międzyodrza.
Oglądałeś może to coś przy zachodnim końcu nasypu? Jestem ciekaw, co to mogło być, polowy szpital? Warsztat?
Co do ewentualnych innych przepraw w tamtej okolicy, to na zdjęciach sat. nic nie widać - przyglądałem się bardzo dokładnie. Następny nasyp jaki widać na północ to ten autostrady, na południe dopiero droga Gryfino-Mescherin.
A tak w ogóle: Rosjanie zbudowali ten nasyp (bardzo "konkretny", skoro nadal go widać po 60-ciu latach) POD OSTRZAŁEM? Nieźle...
Właśnie trafiłem w sieci na tą dyskusję = po roku co prawda.mzimu pisze:Ups, pomyłka. Masz oczywiście rację. Tak to jest, jak się pisze zasypiając nad komputerem Znalazłem zdjęcie jak wyglądają pozostałości po tym moście. (oryginał na http://tmhzg.republika.pl/).Bachinstitut pisze:Ładne mi Schwedt. Toż to jest Gartz. Tam była normalna przeprawa z wielkim mostem, a nie jakieś tam krówki. Mam nawet gdzieś zdjęcie tego mostu (poszukam wieczorem) - bodaj czy nie made by Gollnow.mzimu pisze:Jasne, nie ma problemu. Dla porównania dołączam jeszcze fotkę podobnego na wysokości Schwedt gdzie ciągle widać resztki mostu (i którą to drogę znalazłem na mapach).
Przy okazji wyciagam dla tych któży mieliby ochote sobię taki spacerek zrobić. Szczerze nie polecam to jest po prostu niemożliwe nawet z maczetą. Te zielone plamy na zdięciach to bagna posośnięte wikliną i podobnymi krzakami, a te popielate nieco suchsze tereny to blisko trzymetrowa trzcina "pozwiązywana" powojami i innymi tego typu wynalazkami. Pozostaje chyba tylko zima lub bardzo wczesna wiosna.mzimu pisze:Do niektórych odcinków na Międzyodrzu (np. do tego, którego powiększenie załączam, tzn. po zachodniej stronie) chyba dałoby się dojść od strony autostrady.dragon113 pisze:Być może należałoby dobrze przestudiować radzieckie mapy z 1945 roku. Gdyż napewno rosjanie przeprawiali sie na pd od obecnej autostrady i na pn od Gryfina. Trzeba byłoby przyjżeć sie bliżej dojazdom do tej "drogi" gdyz jeśli to robota saperów to zarówno przyczółki jak i sama droga była wzmacniana podręcznymi środkami których raczej nikt nie usuwał. Po drugie rosjanie po sforsowaniu Odry w jakimś miejscu musieli stworzyć stałą łączność logistyczną z zapleczem poprzez najpierw przeprawę a potem mosty (ewentualnie). I układ ten by pasował do tej lini. Sprawdzę wieczorem dokładne miejsce forsowania, gdyż najczęściej właścnie tam dla umocnienia przyczółku tworzono linie zaopatrzenia przez rzekę.
A w załączniku interesująca anomalia - chodzi o zaznaczony obszar; wyraźnie widać tam jakiś prostokątny obrys. Wymiary obrysu to ok. 50x120 m.
Heniu, przecież wiesz, że bardzo wiele powojennych rozwiązań wogóle nie były odkrywcze.hehenio pisze:Wspaniała rzecz!
A przy okazji - widać z tego planu, że połączenie kolejowe przez Regalicę koło Mostu Cłowego już wcześniej przeznaczano do likwidacji i powojenne decyzje o jego nieodbudowywaniu ze względu na funkcjonalność układu przy Basenie Górniczym nie były aż tak bardzo odkrywcze.
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 33 gości