Pytanie - tajemniczy nasyp na pd. od autostrady

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
Andoss
Posty: 86
Rejestracja: 2 sie 2005, o 11:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Andoss » 18 paź 2005, o 09:39

chodzi o drogę gen. Batowa prowadzącą przez międzyodrze :)
www.pomorze1945.com
GG 2079464
dragon113
Posty: 131
Rejestracja: 8 lis 2004, o 12:01

Postautor: dragon113 » 18 paź 2005, o 10:15

Nie tylko Batow przeprawiał się tą drogą. Jak to na wojnie bywa jego sąsiad nie utworzył odpowiednio silnego przyczółka na pd od lewego skrzydła i musiał część sił właśnie przerzucić tutaj.
Awatar użytkownika
hehenio
Posty: 1472
Rejestracja: 21 maja 2005, o 23:23
Lokalizacja: Bartnicza

Postautor: hehenio » 18 paź 2005, o 10:39

A w kwestii formalnej:
Najuprzejmiej proszę o wskazówkę, jak się do takich zdjęć dociera?
Był wprawdzie kiedyś link, ale cóś mi nie wychodziło...
Awatar użytkownika
Torney
Posty: 8630
Rejestracja: 16 wrz 2004, o 13:57

Postautor: Torney » 18 paź 2005, o 10:49

http://maps.google.com/ --> wpisujemy Szczecin, Poland --> search --> wybieramy np. satellite --> przeglądamy --> jeśli chcemy uzyskać adres interesującego nas obrazka, to wciskamy Link to this page.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
mzimu
Posty: 31
Rejestracja: 8 lip 2005, o 14:50

Postautor: mzimu » 18 paź 2005, o 12:13

Bachinstitut pisze:
mzimu pisze:Jasne, nie ma problemu. Dla porównania dołączam jeszcze fotkę podobnego na wysokości Schwedt gdzie ciągle widać resztki mostu (i którą to drogę znalazłem na mapach).
Ładne mi Schwedt. Toż to jest Gartz. Tam była normalna przeprawa z wielkim mostem, a nie jakieś tam krówki. Mam nawet gdzieś zdjęcie tego mostu (poszukam wieczorem) - bodaj czy nie made by Gollnow.
Ups, pomyłka. Masz oczywiście rację. Tak to jest, jak się pisze zasypiając nad komputerem :) Znalazłem zdjęcie jak wyglądają pozostałości po tym moście. (oryginał na http://tmhzg.republika.pl/).
Załączniki
m_mg.jpg
mzimu
Posty: 31
Rejestracja: 8 lip 2005, o 14:50

Postautor: mzimu » 18 paź 2005, o 12:16

Torney pisze:http://maps.google.com/ --> wpisujemy Szczecin, Poland --> search --> wybieramy np. satellite --> przeglądamy --> jeśli chcemy uzyskać adres interesującego nas obrazka, to wciskamy Link to this page.
Ze swojej strony polecam ściągnąć specjalny program do tych zdjęć - http://earth.google.com - ogląda się dużo wygodniej niż w przeglądarce WWW, można też np. nałożyć na zdjęcia sat. inne rzeczy (np. zdjęcia lotnicze, jeśli ktoś posiada).
Awatar użytkownika
zoil
Posty: 20
Rejestracja: 8 cze 2004, o 10:45
Lokalizacja: Zdroje/Finkenwalde
Kontakt:

Postautor: zoil » 18 paź 2005, o 12:39

mzimu pisze:
Bachinstitut pisze:Ładne mi Schwedt. Toż to jest Gartz.
Znalazłem zdjęcie jak wyglądają pozostałości po tym moście.
To może jeszcze do kompletu widok z drugiej strony.
Załączniki
Gartz1.jpg
Resztki po moście w Gartz (2004)
mzimu
Posty: 31
Rejestracja: 8 lip 2005, o 14:50

Postautor: mzimu » 18 paź 2005, o 17:34

dragon113 pisze:Być może należałoby dobrze przestudiować radzieckie mapy z 1945 roku. Gdyż napewno rosjanie przeprawiali sie na pd od obecnej autostrady i na pn od Gryfina. Trzeba byłoby przyjżeć sie bliżej dojazdom do tej "drogi" gdyz jeśli to robota saperów to zarówno przyczółki jak i sama droga była wzmacniana podręcznymi środkami których raczej nikt nie usuwał. Po drugie rosjanie po sforsowaniu Odry w jakimś miejscu musieli stworzyć stałą łączność logistyczną z zapleczem poprzez najpierw przeprawę a potem mosty (ewentualnie). I układ ten by pasował do tej lini. Sprawdzę wieczorem dokładne miejsce forsowania, gdyż najczęściej właścnie tam dla umocnienia przyczółku tworzono linie zaopatrzenia przez rzekę.
Do niektórych odcinków na Międzyodrzu (np. do tego, którego powiększenie załączam, tzn. po zachodniej stronie) chyba dałoby się dojść od strony autostrady.
A w załączniku interesująca anomalia - chodzi o zaznaczony obszar; wyraźnie widać tam jakiś prostokątny obrys. Wymiary obrysu to ok. 50x120 m.
Załączniki
nasyp_zachod.jpg
dragon113
Posty: 131
Rejestracja: 8 lis 2004, o 12:01

Postautor: dragon113 » 19 paź 2005, o 09:28

Na 100% mogę stwierdzić iż tajemniczy nasyp to pozostałość przeprawy saperskiej armii radzieckiej jaka powstała 23/24 kwietnia 1945 roku. Most został postawiony przez 42. Pułk Drogowo-Mostowy od miejscowości Moczyły poprzez Odrę i Regalicę do mniej więcej wysokości Daleszewa. Właśnie w miejscowości Moczyły w dniu 20 kwietnia został uchwycony przyczółek przez 65 armię gen. Pawła Batowa. W późniejszym okresie przeprawiono też w tym miejscu pododdziały 70 armii która w czasie przeprawy przez Odrę pomyliła Regalicę z Odrą i miała spore problemy na odcinku swego przełamania. Później przeprawiała się też tędy 2 Armia Uderzeniowa.
Prawdopodobnie w tych okolicach powinno być więcej podobnych przepraw, choć ta była główną i chyba najbardziej rozbudowaną.

Oto cytat z książki Tadeusza Karwackiego "Czerwone gwiazdy i białe orły"

"Ciężki most pontonowy przez Odrę Zachodnią, na południe od autostrady, musi być gotowy jak najszybciej. Jeśli saperzy nie uwiną się na czas, to z walczącym na zachodnim brzegu rzeki żołnierzami 65. Armii gen. Batowa może być krucho. Zacięty bój w rejonie Siadła Dolnego i Moczył trwa już drugi dzień. Słychać terkotanie karabinów maszynowych i huk eksplozji. Nad głowami saperów przelatują salwy strzelającej zza Regalicy sowieckiej artylerii, która wspiera własne oddziały. Rosjanom udało się wprawdzie sforsować rzekę i uchwycić przyczółek, ale sukces nie jest jeszcze przesądzony.
Przyczółek jest maleńki, niemiecka artyleria może go przestrzeliwać na wylot - sowieckim żołnierzom nigdzie nie udało się posunąć dalej niż 2-3 km za rzekę. Na dodatek Niemcy, początkowo zaskoczeni, wyprowadzają kontratak za kontratakiem. To krytyczny moment bitwy. Wojska na przyczółku przeprawiły się bez ciężkiego sprzętu - na łodzie udało się wtaszczyć tylko działka przeciwpancerne i trochę moździerzy - i są prawie bezbronne wobec broni pancernej.
Wystarczy jeden zdecydowany atak, a przyparte do rzeki oddziały czeka zagłada. Cała nadzieja w pancerniakach z 1. Dońskiego Gwardyjskiego Korpusu Pancernego, którzy gotują się do walki gdzieś w okolicach Klucza.
Ale na razie czołgiści mogą tylko oglądać bitwę przez lornetki. Niemcy wysadzili mosty na Regalicy i Odrze Zachodniej. Po rzece kursują dwa ciężkie promy przewożące na przyczółek działa pancerne, ale to kropla w morzu potrzeb.
Saperzy montują most z pojedynczych promów. Jest ich ze sto. Są na tyle mocne, że przejedzie po nich czołg. Od czasu do czasu w wodzie wybuchają pociski artyleryjskie, padają ranni i zabici. Niemcy widzą, co się święci, i za wszelką cenę starają się zniszczyć przeprawę. Saperzy są potwornie zmęczeni i zmarznięci, cały dzień pracują po pas, po pierś w lodowatej wodzie."
Awatar użytkownika
szperacz88
Posty: 753
Rejestracja: 20 sie 2004, o 15:19
Lokalizacja: Stettin, Moltkestrasse
Kontakt:

Postautor: szperacz88 » 19 paź 2005, o 13:44

Wypowidziałbym się dokładniej, bo tam latałem po międzyodrzu, ale coś mi internet explorer szwankuje i nie mam ani javy ani fotek nie widze. Chodzi wam o taką górkę, pierwszą od autostrady na południe, czy o tą drugą na lini granicznej??
GG:6137084 szperacz88@tlen.pl/ 0508925219
Towarzystwo Wiedzy historycznej "Terra Stetinum"/motto: Fant zawsze musi być
posiadacz wykrywacza jabel i dyktafonu jakby co. Teren działania: Międzyodrze, strefa przygraniczna, las arkoński, wyspa pucka.
mzimu
Posty: 31
Rejestracja: 8 lip 2005, o 14:50

Postautor: mzimu » 19 paź 2005, o 15:19

szperacz88 pisze:Wypowidziałbym się dokładniej, bo tam latałem po międzyodrzu, ale coś mi internet explorer szwankuje i nie mam ani javy ani fotek nie widze. Chodzi wam o taką górkę, pierwszą od autostrady na południe, czy o tą drugą na lini granicznej??
Pierwsza na południe, ciągnie się przez całą szerokość Międzyodrza.
Oglądałeś może to coś przy zachodnim końcu nasypu? Jestem ciekaw, co to mogło być, polowy szpital? Warsztat?
Co do ewentualnych innych przepraw w tamtej okolicy, to na zdjęciach sat. nic nie widać - przyglądałem się bardzo dokładnie. Następny nasyp jaki widać na północ to ten autostrady, na południe dopiero droga Gryfino-Mescherin.
A tak w ogóle: Rosjanie zbudowali ten nasyp (bardzo "konkretny", skoro nadal go widać po 60-ciu latach) POD OSTRZAŁEM? Nieźle...
Awatar użytkownika
hehenio
Posty: 1472
Rejestracja: 21 maja 2005, o 23:23
Lokalizacja: Bartnicza

Postautor: hehenio » 19 paź 2005, o 17:23

Na wycinku setki z 1940 nie widać żadnej drogi w tym miejscu. Podobnie na mapach Odry z 1897 (link na forum był w lecie).
Sądzę że mogła to być jakaś zupełnie lokalna przeprawa promowa, którą Rosjanie wykorzystali ze względu na istniejącą już groblę i drogi dojazdowe. Pewnie ma jakieś znaczenie to, że nasyp łaczy dwie śluzy.
Awatar użytkownika
hehenio
Posty: 1472
Rejestracja: 21 maja 2005, o 23:23
Lokalizacja: Bartnicza

A przy okazji...

Postautor: hehenio » 19 paź 2005, o 18:17

A przy okazji, moze ktoś wie, co to było (między Odrą a drogą Szczecin - Kołbaskowo, na pd. od szklarni):
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11268
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 19 paź 2005, o 18:25

To są roboty ziemne pod niedoszły Verschiebe-Bahnhof Stettin West.
Awatar użytkownika
hehenio
Posty: 1472
Rejestracja: 21 maja 2005, o 23:23
Lokalizacja: Bartnicza

Postautor: hehenio » 19 paź 2005, o 18:39

Dziękuję. To chyba "stacja rozrządowa"?

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron