Identyfikacja zdjęć

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 10 kwie 2015, o 09:09

Mamy jasność co do tego, które adresy mogą wchodzić w grę jeśli chodzi o zdjęcie, które zidentyfikowałem jako zabudowę Postsiedlung. Natomiast nadal nie wiemy, które budynki Postsiedlung są najstarsze. Bogus twierdzi, że jako pierwsze powstały budynki o adresach 1,2,3,4,8,9,10. W swoim twierdzeniu podpiera się mapką z 1928 roku, gdzie widać 4 pierwsze budynki na osiedlu. 1 równoległy do Pasewalker Chausse i 3 prostopadłe. Sprawa jest dziwna, bo na mojej mapce z 1927 roku widać więcej budowli - "długi barak" prostopadły do Pasewalker Chausse i jakąś "dobudówkę" do "długiego baraku" równoległą do Pasewalker Chausse oraz 4 a nie 3 budynki w rzędzie. Na mapce Bogusa datowanej na rok wcześniej "długi barak" oraz "dobudówka" znika, a na kolejnej mojej mapce z 1929 roku ten "długi barak" znowu się pojawia. W dodatku moja mapka z 1929 roku przedstawia osiedle jako cztery rzędy budynków, gdzie "długi barak z dobudówką" występuje jako pierwszy rząd licząc od strony parceli z budynkiem w którym obecnie mieści się przychodnia NFZ. Na najstarszych mapkach (2 opublikowałem ja i 1 opublikował Bogus) widzimy budynki bez numeracji i być może dlatego trudno dociec, który rząd budynków na osiedlu powstał najwcześniej? Myśle jednak (tak, tak, zdaję sobie sprawę, że powtarzam to z uporem maniaka), że najwcześniej zbudowane budynki na osiedlu, to te, które znajdują się w drugim rzędzie... Ten rząd budynków przedstawia mapka Bogusa (nie ma na niej "długiego baraku z dobudówką") i brakuje czwartego budynku w rzędzie. Mam pytanie do PKa: czy masz wśród swoich mapy sprzed z lat wcześniejszych niż 1927?
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 10 kwie 2015, o 09:40

Witam, też na szybko odpowiadam że moja pomoc może być ograniczona tylko do wspomnianych planów z 1930r - żartując, żałuję że nie jestem także chodzącym zbiorem archiwalnym - już sprawdzałem u siebie i inne plany z tego terenu z moich bardzo skromnych zbiorów wychodzą znacznie poza poszukiwany obszar czasowy. Pochwalę się tylko, że najstarszy plan w dużej rozdziałce jaki z tego terenu posiadam to lata '90 XIX wieku. Jeszcze raz apeluję do rorocha o wizytę w APSie, jeśli jeszcze tam nie byłeś wyjdziesz stamtąd na pewno znacznie wzbogacony wiedzą, znalezienie tego osiedla i ulic okolicy nie powinno być trudne!

Ja ogólnie przychylam się do poglądu, że budynki powstawały zgodnie z numeracją, świadczy o tym brak w numeracji na moich planach i stan zabudowy na lewo (na zachód) w trakcie budowy kolejnych budynków (poza budynki całkiem ze skraja lewej strony). Ale ważne są oczywiście szczegóły i tutaj mogło być różnie. Co do "długiego baraku" i innych kwestii, to nie przeanalizowałem dokładnie Waszych postów, ale chyba niczego już nie wniosę nowego ?!

Bardzo ciekawy temat poruszył roroch, nie zdawałem sobie nawet sprawy z istnienie takiego osiedla, spróbuję niedługo, bez googla odwiedzić te miejsca.

Pozdrawiam, PKa
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 10 kwie 2015, o 11:00

Dzięki za szybką odpowiedź. Chętnie wybiorę się kiedyś do APS, ale operuję z Warszawy i w Szczecinie tylko bywam. Mam do PKa prośbę, czy mógłbyś wrzucić fragment mapy z 1930 roku? Może coś tam znajdę..?
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 10 kwie 2015, o 12:53

Wwa to faktycznie spory problem, zdalnie to nie robota. Na prośbę rorocha, już bez problemów technicznych:
Załączniki
roro2.jpg
roro1.jpg
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 10 kwie 2015, o 14:01

Oooo, wielkie dzięki PKa! Widzę, że są nawet zaznaczone granice ogrodów, które niegdyś znajdowały się na Postsiedlung. Do każdego z mieszkań należał ogród. Zwykle było tam trochę drzew owocowych, rabaty z kwiatami i warzywami oraz altany. Te ostatnie były czasem niezwykle fantazyjne. Jeden z niemieckich właścicieli zbudował sobie w ogródku altanę w stylu japońskim. To było prawdziwe dzieło sztuki. Przetrwała ona do późnych lat 70-siątych, kiedy to za PRL-u ogrody i altany zostały zniszczone...
Na twoim planie widać także brukowane ścieżki, które prowadziły do klatek schodowych. Na końcu ścieżki znajdowało się małe podwórko. Na każdym podwórku znajdował się trzepak i ławeczka. Ścieżki były obsadzone żywopłotami, a te małe podwórka otaczały krzewy bzu. Na mapce widać też łączniki pomiędzy budynkami - dziś są to garaże z płaskimi dachami. A tak w ogóle, to lotnicy angielscy i amerykańscy, planiści PRL-u oraz deweloperzy III RP solidnie się napracowali, aby dokumentnie zniszczyć to miejsce. :-( Kiedy niedawno rozmawiałem ze starszymi mieszkańcami osiedla, to stwierdzili, że z dziesiątków gatunków ptaków, które przylatywały na osiedle, zostało zaledwie parę... Kiedyś na osiedlu można było spotkać wiele rodzajów motyli, ważki, trzmiele, chrabąszcze majowe, świerszcze, koniki polne etc. Dziś zostały
tylko komary. :-)
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 10 kwie 2015, o 18:16

Skąd zainteresowanie, przyznaję coraz ciekawszym tematem ? Czy należy spodziewać się za jakiś czas publikacji na ten temat ? Jeśli tak, to daj znak, chętnie poczytam historyjkę "O zaginionym Das Siedlung z tysiąca i jeden osiedli Stettina"!
Bogus
Posty: 1869
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Bogus » 10 kwie 2015, o 20:32

Nawet mi, całkowicie nie związanym z Osiedlem Świerczewskim, miło się czyta takie nostalgiczne wspomnienia z młodości rorocha (chyba się nie mylę?) :) . Miejsce na pewno musiało mieć swój klimat.
Dla jego podtrzymania, taki oto link.

A wracając do kwestii pierwszych budynków, nie chcę się upierać, które stanęły na początku (architektura budynków jest mi nieznana) ale spójrz na poniższe porównanie zapisów z ksiąg adresowych 1930 i 1922. Zaznaczyłem kolorami numery, w których nazwiska lokatorów pokrywają się bardzo dobrze, mimo różnej numeracji budynków. Zapisy w AB z lat późniejszych (po 1930 r.) są podobne do tych z AB 1930, więc numeracja jest raczej zgodna z przedstawianą na planach.
Załączniki
Postsiedlung - AB1930-1922.jpg
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9620
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Busol » 11 kwie 2015, o 08:29

Boguś, poprawiłem Twój link bo odesłałes do sedina2.home.pl a to nasz poligon testowy :)
Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 11 kwie 2015, o 09:14

PKa, Bogus wielkie dzięki za zajęcie się tematem. Wasza pomoc popchnęła moje dociekania o lata świetlne do przodu.
PKa, istotnie zbieram materiały o Postsiedlung w konkretnym celu, a mianowicie do filmu i dlatego istotna jest dla mnie chronologia powstawania osiedla.
Bogus ma racje wychowałem się na osiedlu i wspominam je z nostalgią. Ale nie o to tylko tu chodzi. Osiedle przeszło od czasów swojego postania szereg przemian i wygląda dziś zupełnie inaczej. Spełnia też zupełnie inne funkcje. Intencją jego projektantów, budowniczych, inwestorów było stworzenie "miejsca do życia" dla ludzi. Osiedle posiadało infrastrukturę adekwatną do funkcji jakie miało spełniać. Jak wiemy było to osiedle "robotnicze/urzędnicze" jakich wiele powstawało w tym czasie w Niemczech i w ogóle w całej Europie. Zostało sensownie zaplanowane. Zanim je zbudowano zadbano o podziemną infrastrukturę, w tym wodociągi, odprowadzanie ścieków, a jeszcze wcześniej zmeliorowano teren. Słowem zostało ono "wpisane" we wcześniejsze plany rozbudowy miasta i świetnie się w nich mieściło. Co ważniejsze, osiedle odpowiadało potrzebom ludzi, którzy tam mieszkali. Te wszystkie ogródki, szopki, łączniki stanowiły "element wyposażenia" osiedla i służyły jego mieszkańcom. Zawierucha wojenna odmieniała estetycznie osiedle, zmienili się jego mieszkańcy, choć nie tak bardzo. Po wojnie także korzystano z "małej architektury", a ogrody nadal były istotnym elementem wpływającym na jakość życia mieszkańców. Nie da się ukryć, że w czasach PRL-owskich niedostatków pomagały mieszkańcom w aprowizacji. (Nie zapomnę smaku czereśni, jabłek papierówek, gruszek z osiedlowych ogrodów. Tu zdradzę pewną tajemnicę: wystarczy jesienią przejechać się na osiedle, żeby zjeść parę gruszek i dzięki temu popatrzeć na osiedle oczami jego przedwojennych i "zarazpowojennych" mieszkańców. Dwie grusze - dziś ogromne drzewa liczące blisko 100 lat - nie zostały wycięte i każdy może skosztować jak smakują te owoce. :-) )
Wracając do tematu i żeby już nie przedłużać wywodu, to osiedle zostało w czasach PRL a potem III RP zabudowane bez ładu i składu, bez liczenia się z ograniczeniami uzbrojenia terenu, a co gorsza bez liczenia się z potrzebami ludzi, mieszkańców którzy tam już mieszkali i dopiero mieli zamieszkać. Trudno dociec co kierowało "inwestorami" i jak wyobrażali sobie przyszłość. W PRL-u architektami kierował na pewno powszechny "głód mieszkań", deweloperzy, którzy "działali" na osiedlu w latach 90-siątych XX wieku i w pierwszych latach XXI wieku z pewnością mieli przed oczami tylko wizję zysku. Co kierowało władzami miasta wydającymi zgodę na dostawianie kolejnych obiektów - nie wiem...
Bogus, w związku z twoim linkiem, to zdaje mi się, że Bartosz drocząc się w końcu przyznaje, że: "Oczywiście chodzi o Wilhelm-Busch-Weg", czyli uliczkę na Pogodnie, a nie o Postsiedlung. Już sam nie wiem... Po raz kolejny czegoś nie wiem i nie czuję się z tym komfortowo. :-)
Sobotnio pozdrawiam,
R.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 11 kwie 2015, o 23:07

To że roroch wspominał Post Siedlung jako o miejscu które dobrze zna, tak jak podał swoją lokalizację było widać od razu ale moje przypuszczenia że to coś więcej sprawdziły się - jest "bomba" czyli zapowiedź stworzenia filmu o PostSiedlung! Czy to już pewna decyzja, czy przygotowania są w toku? Zdradź proszę jaka będzie formuła filmu i jaki rodzaj materiału będzie zawierać ?! Czy zachował się jakiś materiał foto-video z okresu PRLu ?

Co do wcześniejszych postów:
- nie znajduję w plikach o nr 90 i wyższych z linku Bogusia, budynków z Post Siedlung? Są tam?
- są jakieś nieścisłości w numeracjach tzn. nie znajduję nr 16, numeracja 22 i 23 jest odwrócona z numerami 31-32 w stosunku do mojego skanu, numery 39-43 to 5 numerów a budynek zobrazowano z 6 wejściami (u mnie też brak nr 7)
- co do fotozagadki, to nie wiem jak wnioskujecie ze światłocieniami ale dla mnie możliwości są 12-13, 14-15, 18-19 i NIE 22-23 oraz 34-35 ze względu na układ wejść klatkowych

Jeśli film ma mieć solidny rys historyczny to wizyta rorocha w APSie jest konieczna! Zostaniesz tam "poprowadzony za rączkę" od portierni i z łatwością zamówisz materiały konkretnych ulic. Ale musisz być gotowy na minimum kilka dni pracy w APSie i dopiero potem stwierdzisz że jesteś "kilka lat świetlnych wiedzy" do przodu! :)
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 12 kwie 2015, o 10:43

Wycofuję się z kilku wczorajszych stwierdzeń (chyba zmęczenie, chorowałem w nocy):
- numeracja 22-23 w stosunku do 31-32 jest odwrócona, ale na skanie planu z 1930r. brak jest numerów 31-32 i widać że osiedle jest w budowie. Należy przyjąć oczywiście, że 22-23 powinny być z prawej strony
- nie wiem co mną kiierowało ale jednak TAK dla numerów 22-23 i 34-35 w fotozagadce

Jednak fajnie by było aby Bogus wskazał pliki z galerii sedinowej oraz podtrzymuję tą drobną nieścisłość co do liczby wejść 39-43.
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 13 kwie 2015, o 08:06

PKa, jeśli chodzi o ilość wejść do budynku 39-43, to zdaje się, że obrys na mapie nie przedstawia wejść, ale coś w rodzaju zabudowanych balkonów z tyłu domu. Budynek o adresach 46-50 jest podobnie zaprojektowany. Oprócz zabudowanych balkonów ma z tyłu także takie małe wyjścia do ogrodów.
PKa, zachęciłeś mnie do wizyty w APS-ie i jak tylko będę miał odrobinę czasu to pojawię się w Sz-nie i odwiedzę to miejsce...
Eeee, ten film, to żadna bomba - krótki metraż (ok. 15 minut) w oparciu o animację komputerową przedstawiającą dzieje osiedla od powstania aż do chwili obecnej. Film jest w trakcie realizacji. Powstały trójwymiarowe modele budynków, niektóre elementy małej architektury, układ ulic, "rzeźba terenu" (osiedle nie leży na zupełnej płaszczyźnie ale ma układ tarasowy) oraz trochę charakterystycznych drzew i innych roślin. Zaletą filmu, czyli czymś na czym można "zawiesić oko", to hiperrealistyczne zdjęcia. W zasadzie nie da się odróżnić od ujęć kręconych kamerą. No, ale nie takie rzeczy animuje się dziś na świecie, tak że nie będzie to żaden fajerwerk. :-)
Bogus, w poprzednim poście zapomniałem odnieść się do skanów z AB, które zamieściłeś. Czuję się pokonany. Masz racje, wszystko wskazuje na to, że budynki o adresach 1-4, 8-10 powstały jako pierwsze. Sugerowałem się ich odmiennością od pozostałych, w jakiś sposób w błędzie utwierdzał mnie "długi barak" z map z 1927 i 1929 roku, a który nie pojawia się na twoim skanie. Nie do końca rozumiem różnice w rozmiarach/proporcjach parceli na planach ale nie ma to znaczenia, bo fakty wskazują co innego. W twoich skanach AB widzę nazwisko "Klein". Zauważyłem, że nie pojawia się w spisie mieszkańców osiedla w 1936 roku, ale znalazłem w sieci informację, że mieszkał na Postsiedlung. Teraz wiem mniej więcej kiedy. Czy masz może coś o Arnoldzie Volkerze, który mieszkał na osiedlu pod adresem 3?
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9620
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Busol » 13 kwie 2015, o 09:02

roroch pisze:Eeee, ten film, to żadna bomba - krótki metraż (ok. 15 minut) w oparciu o animację komputerową przedstawiającą dzieje osiedla od powstania aż do chwili obecnej. Film jest w trakcie realizacji. Powstały trójwymiarowe modele budynków, niektóre elementy małej architektury, układ ulic, "rzeźba terenu" (osiedle nie leży na zupełnej płaszczyźnie ale ma układ tarasowy) oraz trochę charakterystycznych drzew i innych roślin. Zaletą filmu, czyli czymś na czym można "zawiesić oko", to hiperrealistyczne zdjęcia. W zasadzie nie da się odróżnić od ujęć kręconych kamerą. No, ale nie takie rzeczy animuje się dziś na świecie, tak że nie będzie to żaden fajerwerk. :-)
Ale to jakaś produkcja w ramach hobby, czy to element jakiegoś większego projektu ?
Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
Bogus
Posty: 1869
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Bogus » 14 kwie 2015, o 15:11

roroch pisze:... zdaje mi się, że Bartosz drocząc się w końcu przyznaje, że: "Oczywiście chodzi o Wilhelm-Busch-Weg", czyli uliczkę na Pogodnie, a nie o Postsiedlung.
Ależ skąd, chodzi z pewnością o Postsiedlung. Jak się spojrzy na plan osiedla z numeracją, to można nawet wskazać gdzie znajdowała się "Privatweg 17-20" i właściwie usytuować drogowskaz.
A "droczenie się" to tylko taka grzecznościowa wymiana zdań Mistrzów, na wyższym poziomie abstrakcji :) .
Busol pisze:Boguś, poprawiłem Twój link bo odesłałes do sedina2.home.pl a to nasz poligon testowy :)
Dzięki. Obiecuję poprawę :).
(Uff, ludzki Admin. A mógł przecież zbanować).
PKa pisze:... fajnie by było aby Bogus wskazał pliki z galerii sedinowej ...

Wskazać nie mogę, bo nic więcej nie znalazłem. No, chyba że coś spoza Galerii.
roroch pisze: W twoich skanach AB widzę nazwisko "Klein". Zauważyłem, że nie pojawia się w spisie mieszkańców osiedla w 1936 roku, ale znalazłem w sieci informację, że mieszkał na Postsiedlung. Teraz wiem mniej więcej kiedy. Czy masz może coś o Arnoldzie Volkerze, który mieszkał na osiedlu pod adresem 3?
Wg ksiąg Willy Klein mieszkał pod nr 4, co najmniej od 1921 r. do 1942 r. (jest także wymieniany w AB1937).

Odnośnie Arnolda Völkera wiem tylko to co mogę przeczytać w Adressbuchach:
Zamieszkał pod nr 3 między 1927 a 1929 r. i mieszkał tam co najmniej do 1942r. Jego zawód to „Postschaffner”. Co dziwne, w tej części budynku, w której mieszkał, wymienianych jest 5 rodzin, chociaż w innych segmentach żyły po 4 rodziny.
Ponadto w pocztowej profesji pracowało jeszcze co najmniej dwóch Völkerów, chociaż nie mieszkali już na osiedlu. Był to Karl Völker ( AB 1911 – Bellevuestr. 9 i AB 1936 – Apfelallee 10) oraz Emil Völker (AB 1936-43 - Friedrich-Karl-Str. 27). Być może to rodzina Arnolda.

PS.
Życzę cierpliwości i powodzenia w tworzeniu filmiku oraz czekam na informację o miejscu i czasie premiery.
Pozdrawiam, B.
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 14 kwie 2015, o 20:13

Busol, temat osiedla podjąłem w konkretnym celu, a mianowicie prezentacji w 2016 roku na paru festiwalach filmowych (Copenhagen Architecture Festival; The Architecture & Design Film Festival, NY; Lund International Architecture Film Festival; Resene Architecture and Design Film Festival). Na pewno będę się starał o emisje w stacjach telewizyjnych( tvp historia i kultura oraz arte). Jednak stacje uzależniają zakupy nowości do ramówek od tego co interesuje przeciętnego widza, a tu wiem z doświadczenia, że temat jest niszowy i może być trudno. Szczerze mówiąc nie mam złudzeń co do tvp, ale niemiecko-francuska arte może się skusić, zwłaszcza wizualną stroną produkcji.
Bogus, dzięki za Kleina i Volkera... Klein awansował z czasem na Oberpostinspektora. Emil Volker, to brat Arnolda - też pracownik poczty. Czy mogę cie pomęczyć o innego mieszkańca? Willi Bruchwitz jest podobno w AB 1936, jednak nie wiem pod jakim adresem mieszkał ani kim był w strukturze poczty.
Jeśli chodzi o 5 rodzin zamiast 4 pod adresem Postsiedlung 3, to być może dodatkowa rodzina mieszkała na poddaszu. Niektóre poddasza były zdaje się zaadaptowane na mieszkania już przed wojną. Teraz poddasza użytkowe to standard. Dodam, że obecnie budynek gdzie mieścił się adres 3, zasiedlają tylko 3 rodziny, w tym jednak właśnie na poddaszu. Budynek został częściowo zniszczony w 1943 roku i posiada mieszkania po jednej stronie klatki schodowej oraz właśnie na poddaszu.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

cron