Identyfikacja zdjęć

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
Bogus
Posty: 1870
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Bogus » 3 lut 2015, o 00:43

Ani się człek obejrzał a tu kolejne, piękne zdjęcia w Galerii :D
Wśród niezidentyfikowanych (nr 166) widzę jedno znajome, które babajack już rozkminił jakiś czas temu.

Ja ze swej strony znalazłem w AB-1908, że Tapeziermeister R. Kruger (U-164) mieszkał przy Sannestrasse 8.
Awatar użytkownika
MariuszSamek
Posty: 1236
Rejestracja: 28 paź 2004, o 22:58
Lokalizacja: Szczecin

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: MariuszSamek » 3 lut 2015, o 20:49

A w ogóle to jakoś bez rozgłosu się nowe zdjecia pojawiły - co tak skromnie, przecież tu trzeba trąbić!
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9621
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Busol » 3 lut 2015, o 23:16

MariuszSamek pisze:A w ogóle to jakoś bez rozgłosu się nowe zdjecia pojawiły - co tak skromnie, przecież tu trzeba trąbić!
:)
Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

POSTSIEDLUNG

Postautor: roroch » 30 mar 2015, o 15:56

Witam wszystkich,
Znalazłem na portalu (http://szczecin.fotopolska.eu/576833,fo ... =b2950&p=1) fotografię, która opisana jest jako niezidentyfikowana. Zdjęcie jest datowane na 1926 rok. Sądzę, że to Postsiedlung przy Pasewalker Chausse. Jednak historyk, dr Marek Łuczak twierdzi, że Postsiedlung wybudowano w latach 1935-36. Z racji tego, że błędnie lokalizuje osiedle, być może myli się także, co do okresu budowy (http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Osiedle_Pocztowe).
Na mapie będącej dodatkiem do książki adresowej Stettina z 1929 roku budynki osiedla o adresach od 11 do 36 już istnieją. (Adresy te zaczerpnąłem z mapy miasta z 1936 roku, bo na tej wcześniejszej brak numeracji.) Czy jest możliwe, że budynki z fotografii zostały zbudowane wcześniej??? W latach trzydziestych dobudowano zapewne budynki o adresach 1-10 (numeracja według tej samej mapy z 1936 roku), a które obecnie należą do ulicy M. Kasprzaka. W tym czasie dobudowano na osiedlu więcej domów i są one ujęte na mapach do 1943 roku. Potem po nalocie w kwietniu 1943, niektóre z nich przestały istnieć. Dodam, że za czasów PRL-u wyburzono jeszcze parę domów.
Ciekawostką może być, że na zdjęciu lotniczym z końca wojny widać ruiny zbombardowanych domów, ale widać też
zbombardowane budynki nie ujęte na żadnej z map Stettina, które dotąd wpadły mi w ręce. Na przykład parcela na której znajduje się obecna przychodnia NFZ, która znajduje się niemal naprzeciwko głównej bramy Cmentarza Centralnego zawsze ukazywana jest jako niezabudowana. Budynek obecnej przychodni NFZ odgrodzony płotem od Pasewalker Chausse oraz obecnej ulicy Marcina Kasprzaka, był przed wojną kasynem lub innym obiektem wojskowym. Nie ma go na mapach, a na przykład pobliskie koszary, które ciągną się na sporym odcinku Pasewalker Chausse są na większości map, z których korzystałem.
Czy ktoś z państwa, pomoże rozwikłać tę zagadkę?
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 30 mar 2015, o 19:25

M.Łuczak się myli?? Czy to możliwe? :wink: Zawsze twierdził, że weryfikuje wszystko to co inni bezmyślnie powielają! :wink:

Ciekawy temat, experci do roboty!
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 1 kwie 2015, o 13:19

Czekam z niecierpliwością na wypowiedź ekspertów. Z Postsiedlung wiąże się parę ciekawych historii, choć to osiedle wcale na to nie wygląda... :-)
Bogus
Posty: 1870
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: POSTSIEDLUNG

Postautor: Bogus » 2 kwie 2015, o 20:00

roroch pisze:Witam wszystkich,
Znalazłem na portalu (http://szczecin.fotopolska.eu/576833,fo ... =b2950&p=1) fotografię, która opisana jest jako niezidentyfikowana. Zdjęcie jest datowane na 1926 rok. Sądzę, że to Postsiedlung przy Pasewalker Chausse. Jednak historyk, dr Marek Łuczak twierdzi, że Postsiedlung wybudowano w latach 1935-36. Z racji tego, że błędnie lokalizuje osiedle, być może myli się także, co do okresu budowy (http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Osiedle_Pocztowe).
Na mapie będącej dodatkiem do książki adresowej Stettina z 1929 roku budynki osiedla o adresach od 11 do 36 już istnieją. (Adresy te zaczerpnąłem z mapy miasta z 1936 roku, bo na tej wcześniejszej brak numeracji.) Czy jest możliwe, że budynki z fotografii zostały zbudowane wcześniej??? W latach trzydziestych dobudowano zapewne budynki o adresach 1-10 (numeracja według tej samej mapy z 1936 roku), a które obecnie należą do ulicy M. Kasprzaka. W tym czasie dobudowano na osiedlu więcej domów i są one ujęte na mapach do 1943 roku. Potem po nalocie w kwietniu 1943, niektóre z nich przestały istnieć. Dodam, że za czasów PRL-u wyburzono jeszcze parę domów.
Ciekawostką może być, że na zdjęciu lotniczym z końca wojny widać ruiny zbombardowanych domów, ale widać też
zbombardowane budynki nie ujęte na żadnej z map Stettina, które dotąd wpadły mi w ręce. Na przykład parcela na której znajduje się obecna przychodnia NFZ, która znajduje się niemal naprzeciwko głównej bramy Cmentarza Centralnego zawsze ukazywana jest jako niezabudowana. Budynek obecnej przychodni NFZ odgrodzony płotem od Pasewalker Chausse oraz obecnej ulicy Marcina Kasprzaka, był przed wojną kasynem lub innym obiektem wojskowym. Nie ma go na mapach, a na przykład pobliskie koszary, które ciągną się na sporym odcinku Pasewalker Chausse są na większości map, z których korzystałem.
Czy ktoś z państwa, pomoże rozwikłać tę zagadkę?
Świetna robota z lokalizacją zdjęcia (tu wyrazy uznania dla rorocha).
Można je znaleźć także w Galerii: Home > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Verschiedene Bilder > Andere Bilder > Unidentifizierte Bilder, Gebäude und Adresse - FILE 90/98
Jeśli chodzi o dokładniejszy adres to w grę wchodzą wg mnie trzy numery: Postsiedlung 12, 14 (odpowiednio Litwinowicza 4, 14) albo 22 ( obecnie nie istnieje).
Ciągnąc dalej wątek samego osiedla, to powstało ono w latach 20-tych. W Adressbuchu z 1922 r. są już 4 pierwsze budynki (chodzi chyba o późniejsze numery 1, 10, 9, 4) a w AB-1930 mamy już prawie wszystkie budynki (brakuje numerów 5-7 i 46-50, które powstały do ok. 1933 r.).
Rozciąganie zasięgu Osiedla Pocztowego (Postsiedlung) na budynki przy ul. K. Miarki i Pięknej (czy nawet do Santockiej) jest dla mnie niezrozumiałe. Właścicielem tamtych terenów nie było Postsiedlungsgenossenschaft Stettin e.G.m.b.H. Pierwsze budynki w tym rejonie zaczęły powstawać, jak wynika z AB, na początku lat 30-tych, do ok. 1933 r. Ostatni budynek, (nr 26a przy Pasewalker Chaussee) wybudowano ok. 1937.
Natomiast budynek NFZ (Pasewalker Chaussee 23/24) powstał w 1936 r. Znalazłem go na poniższej mapce (kolorowa obwódka jest granicą osiedla):
Postsiedlung 1941s.jpg
Teraz chyba wszystkie budynki powinny się zgadzać ze zdjęciem lotniczym. :) Ciekaw jestem tego zdjęcia.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 4 kwie 2015, o 00:46

Korzystając z planu Bogusia zaznaczyłem to co jest na katastracie z 1930, czego nie ma przekreśliłem. Numeracja 3. kwartału od prawej jest pojedyńcza tzn. 22, 23 itd., zaś na 4. kwartale nie ma wcale numeracji. Dalej poza obwódką też bez numeracji z zaznaczeniemtego co jest, nr 1 ma jakąs nazwę, ale to może odczytam następnym razem.
Postsiedlung1941_.JPG
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 4 kwie 2015, o 00:56

Czyli na planie 1930 (na słowo!) numery 46-50 stoją, ale być może w budowie ?! Numery 23 i 24 też stoją.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 5 kwie 2015, o 08:25

Uściślając porównanie planu Bogusia ze skanem katastratu datowanym na 1930r., od prawej:
- u mnie bez oznaczenia nr 7, chociaż wydaje się, że cały budynek stoi ?!
- bez nr 16, tak jak u Bobusia
- powyżej nr 25 u mnie pusto

I wracając do skraja prawej, budynku 23/24 u mnie nie ma, jest górny przy torach i jest też mały budynek w prawym dolnym rogu.

Kontynując wcześniejsze:
- u mnie są nieoznaczone 36-37-38, 46-48, bez 49-50
- są 39-43, 44-45 i 33, ale wszystkie bez, jak podałem wcześniej bez oznaczeń

I dalej, poza granicami osiedla:
- w kwartale Schlagerer(?)-Pasewalker są tylko 23-1-3 i 25(?)-2-4 (nieoznaczone)
- jest cały ciąg 2-7 przy An der(?) i nr 1 na rogu z Pasewalker jest oznaczenie "Uberland Zentrale"

Temat ten wydaje mi się być pierwszym ciekawym tematem w tym roku na sedinowym forum. Warto go zgłębiać w APSie, w dokumentacji ulic i akt policji budowlanej...

P.S.
Kilka postów ze względu na brak edycji...
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 5 kwie 2015, o 23:51

Wielkie dzięki dla Bogusa i PKa, chylę czoła!
Zgadzamy się co do tego, że zdjęcie przedstawia Postsiedlung w 1926 roku i że lokalizacja osiedla jest dokładnie taka, jak przedstawił Bogus niebieską obwódką na planie. Nie mogę się jednak zgodzić, że przedstawione na zdjęciu budynki mają adres 12, 14 lub 22. Na fotografii widać sąsiadujące wejścia do budynków, no więc mogą to być tylko adresy: 12 i 13 lub 14 i 15 lub 18 i 19 lub 22 i 23 lub 34 i 35. W przypadku innych adresów wejścia do klatek schodowych znajdują się po przeciwnych stronach budynków i nie byłyby widoczne na zdjęciu. Co do ostatniego adresu (34 i 35) mam wątpliwości, bo na mapach nie widzę "szopki" czy "chlewika" łączącego budynki.
Przyznam, że nie wiem, kto zabił mi większego klina Bogus, czy PKa? Bogus twierdzi, że budynki o adresach 1, 10, 9, 4 są najstarsze podczas, gdy byłem skłonny przypuszczać, że architektonicznie są najmłodsze. Natomiast adresy 5-7 i 46-50 na temat których Bogus sądzi twierdzi, że pochodzą z lat 1930 - 1933, ja uznałem za najstarsze. Budynek o adresie 5-7 nie istnieje, ale uważam, że był bardzo podobny do tego o adresie 46-50. Obrysy na mapach wskazują na ten sam typ budowli. Architektonicznie te budynki bardziej pasowałyby do lat 20-stych niż 30-stych. Stan zachowania budynku o adresie 46-50 również wskazuje na budowlę starszą niż reszta osiedla. Stan zawieruchy w mojej głowie potęguje odkrycie PKa, że bydynek o adresie 46-50 stoi już w 1930 roku, podczas gdy Bogus twierdzi, że w tym czasie on nie ma prawa tam być...
Jeśli chodzi o zagadkę adresów 1,10,9,4, to być może częściowo wyjaśnia ją mapa z 1929 roku, gdzie pierwszy szereg budynków na Postsiedlung wygląda jak długi barak prostopadły do Pasewalker Chausse zakończony poprzeczną dobudówką. Może kiedyś był tam zupełnie inny, na przykład drewniany budynek, który "udzielił" adresów następnym budowlom?
Ciekawą sprawą wydaje się też fakt istnienia na osiedlu jakichś budynków powyżej adresu 25 na co zwrócił uwagę PKa. Są to dwie symetrycznie usytuowane budowle. Na niektórych planach budowle oddzielone są drucianą siatką od reszty zabudowy podczas gdy ogrodzenia na osiedlu to przede wszystkim drewniane płoty. Ponadto PKa zaintrygował mnie "nazwą" widoczną przy adresie 1.
Jeśli chodzi zdjęcie lotnicze z którego korzystałem, to jest to dobrze znana "sedinowiczom" fotografia: http://sedina.pl/artyk/plany/lotnicze_stadt.jpg. Zdjęcie wykonano po 1943 roku. Widać budynki osiedla zbombardowane w całości lub uszkodzone częściowo. Jakiś czas temu znalazłem w sieci ogłoszenie krewnych poszukujących informacji o losach Arnolda Volkera zamieszkałego na Postsiedlung 3. Budynek w którym mieszkał został uszkodzony podczas bombardowania 21 kwietnia 1943 roku. Na w/w zdjęciu widać, że cześć dachu została zerwana, a sterczące ściany rzucają głębokie cienie. Po wojnie budynek nie został doprowadzony do stanu pierwotnego. Klatka nr 3 zawiera mieszkania tylko z jednej strony. Podobny los spotkał budynek o adresie 2, co również widać na tym zdjęciu, jednak pierwsi polscy lokatorzy przywrócili budynek do stanu sprzed wojny.
Inne przypadki poszukiwań informacji o niegdysiejszych lokatorach Postsidelung na które trafiłem w sieci: W. Klein, Oberpostinspektor, Postsiedlung 4; Gertrud Wilke, Postsiedlung 15 (budynek w całości zniszczony podczas bombardowania w 1943 roku).
Bogus
Posty: 1870
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Bogus » 7 kwie 2015, o 09:39

roroch pisze: Stan zawieruchy w mojej głowie potęguje odkrycie PKa, że bydynek o adresie 46-50 stoi już w 1930 roku, podczas gdy Bogus twierdzi, że w tym czasie on nie ma prawa tam być...
Ja stwierdziłem, że nie ma ich w AB 1930 co nie znaczy, że nie mogło ich być w 1930 r. Otóż Adressbuchy były datowane z rocznym wyprzedzeniem, tak więc AB 1930 opisywał stan z 1929 r.
Natomiast babola strzeliłem w innym miejscu:
Bogus pisze: w AB-1930 mamy już prawie wszystkie budynki (brakuje numerów 5-7 i 46-50, które powstały do ok. 1933 r.).
Umknęły mi nieoznaczone na planie numery 26-29 (zapewne są to te dwa tajemnicze obiekty powyżej numeru 25), które powstały w 1936 r. (nr 26-27) i w 1937 (nr 28-29).
Natomiast budynek nr 5-7, zasiedlony został w 1930 r. (numery pojawiają się po raz pierwszy w AB-1931) a nr 49-50, zamieszkano w 1932 lub 1933 r. (nie mam dostępu do AB-1933 ale są już w AB-1934).
roroch pisze: Na fotografii widać sąsiadujące wejścia do budynków, no więc mogą to być tylko adresy: 12 i 13 lub 14 i 15 lub 18 i 19 lub 22 i 23 lub 34 i 35. W przypadku innych adresów wejścia do klatek schodowych znajdują się po przeciwnych stronach budynków i nie byłyby widoczne na zdjęciu. Co do ostatniego adresu (34 i 35) mam wątpliwości, bo na mapach nie widzę "szopki" czy "chlewika" łączącego budynki.
Jeśli chodzi o możliwą numerację budynków ze zdjęcia:
- numery 12-13; 14-15; 22-23 – tu mamy zgodność (w poprzednim poście numery 12;14;22 podałem skrótowo, przywołując dominujący na zdjęciu budynek)
- numery 18-19 odrzuciłem gdyż jak wnioskuję z układu cieni na fotografii , w grę nie wchodzi ta strona świata
- numery 34-35 odrzuciłem z uwagi na brak na planie łącznika między budynkami, który również zauważyłeś, ale rzeczywiście nie mam innego przekonywującego dowodu na jego faktyczny brak (może PKa rzuciwszy okiem na „katastrat z 1930” coś wyjaśni?)
roroch pisze: Bogus twierdzi, że budynki o adresach 1, 10, 9, 4 są najstarsze podczas, gdy byłem skłonny przypuszczać, że architektonicznie są najmłodsze.
Na dowód, które budynki powstały jako pierwsze, oprócz zapisów w Adressbuchach, mogę powołać się na poniższą mapę, datowaną wprawdzie na 1928 r. ale obrazującą nieco starszy stan zabudowy:
Postsiedlung - przed 1928.jpg
I jeszcze odnośnie budynku przy Am Pommermhalle 1 (widoczny na powyższej mapce w lewym dolnym rogu) określony przez PKa jako „Überland Zentrale”. W AB-1917 (jeszcze bez numeru i zlokalizowany przy drodze na Świerczewo) opisany jest jako „Transformatorenhaus der Überlandzntrale”, czyli chodzi o stację transformatorową. W AB 1943 opisany jest jako „Schalthaus” więc zapewne była to już tylko rozdzielnia energetyczna.

PS. Muszę sprostować swoją pomyłkę. Zapis w AB-1917 „Transformatorenhaus der Überlandzntrale” dotyczy innego obiektu, chodzi tu o zabudowania w pobliżu dzisiejszej ul. Derdowskiego. Budynek przy Am Pommermhalle 1 (ul. Santocka) wymieniany jest w AB-1922 jako "Kraftwerk" (wówczas Santocka nazywała się Am Bieselwerk).
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2015, o 20:46 przez Bogus, łącznie zmieniany 1 raz.
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 7 kwie 2015, o 19:36

Ad hoc, bez analizy powyższych, pasjonujących postów PKa chętnie rzuciwszy okiem stwierdza, że na jego skanie łącznik pomiędzy 34-35 JEST, analogicznie jak dla przedmiotowych numeracji wcześniejszych - czyli jak przypuszczam wlicza te numery do możliwości ?

I apeluję o uważniejsze czytanie postów, gdyż napisałem że są 46-48 ale BEZ 49-50!

Być może później, po analizie postów, jeśli będzie jakikolwiek sens coś dopiszę :)
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 8 kwie 2015, o 17:17

PKa, Bogus, przepraszam za błąd i wywołane zamieszanie - napisałem z rozpędu, że budynek o adresie 49-50 stoi w roku 1930, podczas, gdy PKa napisał, że właśnie tego budynku jeszcze nie ma. Co zaś tyczy się prawdopodobnych adresów ze zdjęcia, to zgadzam się, że w grę wchodzą numery 12-13; 14-15; 22-23 i być może 34-35. Natomiast jeśli chodzi o najstarsze adresy na Postsiedlung, to sprawa wciąż przedstawia się tajemniczo. Bo w 1929 roku osiedle wygląda tak (mapka do adresbuch 1929):

Obrazek

W roku 1927 osiedle na mapie zostało przedstawione w taki sposób:

Obrazek

Natomiast w 1936 roku Postsiedlung wyglądało tak:

Obrazek

Na mapce Bogusa z 1928 widzimy tylko jeden rząd domów (trzy prostopadłe do Pasewalker Chausse i jeden równoległy) podczas gdy na mapce 1927 roku jest obok długi budynek. Dlaczego brakuje tego podłużnego baraku na mapce Bogusa z 1928 roku ale jest na mapce z 1929 roku będącej dodatkiem do adresbucha z 1929? W poprzednim poście pisałem, że budynki znajdujące się przy obecnej ulicy M. Kasprzaka nie mogą być najstarszymi i prawdopodobnie nie są. Ich numeracja z mapki z 1936 roku to 1-10. Licząc od budynku NFZ stanowią one pierwszy rząd budynków na osiedlu ale zostały zbudowane później. Najwcześniejsze adresy na Postsiedlung (używając numeracji według mapki z 1936, kiedy już prawie wszystkie budynki istnieją) to rzędy budynków: 11-17 oraz 21-25 oraz 33-38. To "niezidentyfikowane" zdjęcie, o którym napisałem w pierwszym poście przedstawia najstarszy "typ" budynków na Postsiedlung. Co do budynków o numerach 5-7 oraz 49-50, to myliłem się, że są najstarsze (zbudowano je w latach 30-stych) w czym utwierdziła mnie mapka z 1928 roku zamieszczona przez Bogusa. Mogłem to stwierdzić już na podstawie mapki z 1929 roku ale łudziłem się, że być może nie zawiera wszystkich budynków na osiedlu...
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 8 kwie 2015, o 19:45

Też szybko dodam, że do oceny zabudowy tematycznego osiedla potrzebuję oglądu dwóch planów tj. Torney i Wendorf, oba i więcej mam na szczęście. Podział w noich skanach, datowanych na 1930 (ponownie sprawdzałem) występuje na m.in. budynkach 34-35, ale raczej się nie mylę i potwierdzam istnienie konektu.
Jeśli coś będę mógł wnieść więcej to może później, aha i próbowałem fragment skopiować ale miałem jakiś problem z obsługą, zobaczymy.

Koniecznie trzeba odwiedzić APS!

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron