Identyfikacja zdjęć

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
mirekjot
Posty: 973
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: mirekjot » 25 gru 2015, o 09:28

roroch pisze:Mirekjot, dzięki za info. w sprawie numeracji linii tramwajowej na Pasewalker Chausse. Wiesz może coś na temat typów tramwajów, które jeździły na tej trasie w latach 1921-1945?
Pozdrawiam,
R.
Wiem, ale to się nieco zmieniało z biegiem lat. Wyjaśnienie szczegółów byłoby dość skomplikowane. Sorki, ze nie odpowiedziałem wcześniej, ale umknął mi Twój post.

W latach 30. zasadniczo dwójkę obsługiwały zmodernizowane Herbrandy - solowo lub w zestawach. dwuwagonowych. Te modele można znaleźć na Sedinie, w niezawodnej w takich przypadkach galerii BI.

Tu - widok od frontu: http://sedina.pl/albums/userpics/10342/ ... -%2001.jpg
Tu zestaw dwuwag. - http://sedina.pl/albums/userpics/10342/ ... 0-%204.jpg

Jak coś niejasne, to pytaj.
Kuba
Posty: 27
Rejestracja: 29 gru 2014, o 14:25

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Kuba » 29 gru 2015, o 17:29

http://www.ebay.de/itm/51368184-Stettin ... SwHPlWeEJh Figura z kościoła św. Jana Chrzciciela ?
Bogus
Posty: 1835
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Bogus » 30 gru 2015, o 10:59

Kuba pisze:Figura z kościoła św. Jana Chrzciciela ?
Wygląda na to, a raczej mam pewność, że masz rację:
Matka Boska - Katholische Johanniskirche.jpg
Galeria > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Innenräume > Kirchen, Kapellen, Synagoge > Katholische Johanniskirche > Plik 1/4
Figura Matki Boskiej - Katholische Johanniskirche.jpg
5lipiec
Posty: 14
Rejestracja: 5 lip 2010, o 16:19

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: 5lipiec » 16 sty 2016, o 00:31

Bogus pisze:
Kuba pisze:Figura z kościoła św. Jana Chrzciciela ?
Wygląda na to, a raczej mam pewność, że masz rację:
Matka Boska - Katholische Johanniskirche.jpg
Galeria > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Innenräume > Kirchen, Kapellen, Synagoge > Katholische Johanniskirche > Plik 1/4
Figura Matki Boskiej - Katholische Johanniskirche.jpg
Racja
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 20 mar 2016, o 19:54

mirekjot pisze:
roroch pisze:Mirekjot, dzięki za info. w sprawie numeracji linii tramwajowej na Pasewalker Chausse. Wiesz może coś na temat typów tramwajów, które jeździły na tej trasie w latach 1921-1945?
Pozdrawiam,
R.
Wiem, ale to się nieco zmieniało z biegiem lat. Wyjaśnienie szczegółów byłoby dość skomplikowane. Sorki, ze nie odpowiedziałem wcześniej, ale umknął mi Twój post.

W latach 30. zasadniczo dwójkę obsługiwały zmodernizowane Herbrandy - solowo lub w zestawach. dwuwagonowych. Te modele można znaleźć na Sedinie, w niezawodnej w takich przypadkach galerii BI.

Tu - widok od frontu: http://sedina.pl/albums/userpics/10342/ ... -%2001.jpg
Tu zestaw dwuwag. - http://sedina.pl/albums/userpics/10342/ ... 0-%204.jpg

Jak coś niejasne, to pytaj.
Cześć Mirekjot,
Ciągle jeszcze zgłębiam temat tramwajów jeżdżących na Wendorf. Na podlinkowanych zdjęciach są Herbrandy nieco inne niż ten, który znajduje się w muzeum w starej zajezdni. Czy oznacza to, że tę linię obsługiwały tylko te zmodernizowane? Chciałbym zrobić dokładny model Herbranda jeżdżącego na tej linii w końcu lat 30-stych oraz w latach 40-45. W tym celu zamierzam posłużyć się zdjęciami Herbranda, które zrobiłem w muzeum. Te dwa modele jednak się znacznie różnią...
mirekjot
Posty: 973
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: mirekjot » 20 mar 2016, o 23:02

Różnią się, ponieważ wagon w muzeum to nie jest Herbrand lecz Bremen. A więc jeszcze raz - wozy obsługujące 2ke w końcu lat 30. wyglądały tak, jak te z podanych poprzednio linków. Bremeny (jak ten w muzeum) pojawiały się wówczas na 2ce sporadycznie. W trakcie roku 1942 2kę zaczęły obsługiwać także zestawy 3-wagonowe, ciągnięte przez mocniejsze od Herbrandow Bremeny (plus dwie doczepy Herbrand). Nie jest jednak znany powód dla którego na 2kę kierowano większe składy. Może chodziło tylko o czas w listopadzie, "w pobliżu" niedzieli kończącej rok kościelny (zwanej Totensonntag), a może powód wzmożonych przewozów był jeszcze inny i dotyczył też innych okresów? Tego po prostu nie wiem.
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 21 mar 2016, o 20:05

Mirekjot, dzięki za szybką odpowiedź i przepraszam za pomyłkę. Oczywiście, że jest to Bremen. (Zrobiłem nawet zdjęcie tablicy informacyjnej z muzeum, gdzie jest napisane jak byk, że to Bremen. :-)) Czyli, że można przyjąć, iż Bremeny takie jak ten z muzeum pojawiały się na tej trasie w latach 30 i 40? Upewniam się, bo dysponuję najlepszą dokumentacją fotograficzną Bremena, tego właśnie z muzeum. Muszę stworzyć bardzo dokładny model 3D wagonu do paru ujęć, gdzie będą widoczne detale. Na starych zdjęciach wielu rzeczy po prostu nie widać. Szkoda, że nie mam tak dobrej dokumentacji Herbranda...
mirekjot
Posty: 973
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: mirekjot » 23 mar 2016, o 10:21

Pomyłki nie są niczym nienormalnym :) Założenie, iż w latach 30. na 2ce pojawiały się Bremery jest do przyjęcia, z tym, że podstawowym modelem obsługującym 2ke w tym okresie były dwuwagonowe Herbrandy. Jeśli chodzi o dokumentację Herbranda to rzeczywiście jest z tym problem. Mam parę schematów, możliwych do przeskalowania, ale za wielu szczegółów to tam nie ma. Jak dorwę kawałek skanera, mogę zeskanować i podesłać na pw.
mirekjot
Posty: 973
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: mirekjot » 29 kwie 2016, o 16:24

Nie wiem, czy to dobre miejsce na te fotografie, bo i wiadomo co i wiadomo gdzie, ale nie wiadomo kiedy? Bo, ze to jeden z najwiekszych owczesnych niemieckich statkow pasazerskich - "Wilhelm Gustloff", juz jako statek szpitalny "Schiffsazarett D" przy nabrzezu wzdluz Dampfschiffsbollwerk (obecnie Jana z Kolna) to wiem. Nie wiem jednak, czy byl ten statek w Szczecinie raz, czy wiecej (dwa) razy? Jezeli co najmniej dwa razy, to kiedy wykonano te fotografie - we wrzesniu 1939, czy moze w lipcu 1940? Ze zrodel, ktore przeszukalem nie wynika to jednoznacznie. Czy ktos z forumowiczow moze mnie oswiecc?
Załączniki
Schiffslazarett D Dampfschiffsbollwerk 1939 lub 1940.jpg
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1350
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Schulz » 1 maja 2016, o 00:08

mirekjot pisze:czy byl ten statek [Wilhelm Gustloff] w Szczecinie raz, czy wiecej (dwa) razy? Jezeli co najmniej dwa razy, to kiedy wykonano te fotografie - we wrzesniu 1939, czy moze w lipcu 1940? Ze zrodel, ktore przeszukalem nie wynika to jednoznacznie. Czy ktos z forumowiczow moze mnie oswiecc?
Po pierwsze radzę do informacji przedstawianych w Wikipedii podchodzić z umiarkowaną ostrożnością. Także tutaj, w Galerii. Już dawno zauważyłem, ze zdjęcia statków przy Dampfschiffsbollwerk, wśród których jest M/S Wilhelm Gustloff, porozrzucane są po całej Galerii. Rozumiem, że nie wszystkie są datowane, ale można je przecież po analizie jakoś poskładać w odpowiedniej kolejności. Ja wyszukałem pięć zdjęć tego statku szpitalnego:
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1 Dampfschiffsbollwerk 1940
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1 Dampfschiffsbollwerk 1940
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1 Dampfschiffsbollwerk 1940
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1 Dampfschiffsbollwerk 1940
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1 Unterwiek 1940

Wcześniej statek Wilhelm Gustloff w związku z wybuchem wojny z Polską skierowany został jako statek szpitalny do zatoki Gdańskiej, gdzie przebywał od końca września 1939 do kwietnia 1940 roku, wchodząc do Gdanska i Gdyni po odbiór rannych. M. in. przyjął na swój pokład 685 rannych polskich żołnierzy, uczestników Kampanii Wrześniowej. Miało to miejsce w końcu września 1939, w Gdańsku - Nowym Porcie (http://facta-nautica.graptolite.net/hos ... iff_D.html). Z dniem 6 kwietnia 1940 roku został przeznaczony do obsługi rannych w Operacji „Weserüberung” w Norwegii i popłynął 17 kwietnia z Gdyni do Sasnitz.
10 maja 1940 wszedł do Oslo:
http://www.festningsverk.no/plugins/con ... ustoff.jpg,
skąd po zabraniu rannych wyszedł do Kielu i Świnoujścia, gdzie ich wyładował na początku lipca 1940:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... off%22.jpg lipiec 1940, rozładunek rannych z Narwiku
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... off%22.jpg lipiec 1940, rozładunek rannych z Narwiku
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... off%22.jpg lipiec 1940, rozładunek rannych z Narwiku
Miał odbyć jeszcze jeden rejs do Norwegii, ale zmieniono decyzję i po postoju na przełomie lipca i sierpnia w Szczecinie:
https://youtu.be/_wPU4d7d3fs Wilhelm Gustloff in Stettin (film Karla Hoeffkesa),
wyszedł najpierw do Kielu, gdzie wykonano remonty i zamontowano zabezpieczenia przeciwko minom, a następnie do Bremenhaven, gdzie u ujścia Wesery jako „Lazarettschiff D” oczekiwał od 5 września 1940 na rozpoczęcie Operacji „Seelöwe”, tj. inwazji na wyspy brytyjskie. Jak wiemy do inwazji nie doszło i Wilhelm Gustloff ponownie popłynął w październiku do Oslo, skąd zabrał do Świnoujścia 414 rannych, gdzie dotarł 12 listopada. I tu zakończyła się krótka kariera statku szpitalnego „D”. Od listopada 1940 roku do tragicznego w skutkach wyjścia z Gdyni w styczniu 1945 (trafiony 30 stycznia trzema torpedami z radzieckiego okrętu podwodnego zatonął zabierając za sobą 6600 osób), pełnił służbę jako hulk koszarowy dla personelu jednostki szkolnej Kriegsmarine.
Załączniki
Wilhelm Gustloff in Stettin Juli-August 1940.jpg
Zdjęcia z Galerii sedina.pl - porównanie
mirekjot
Posty: 973
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: mirekjot » 3 maja 2016, o 18:48

Pięknie dziękuję Szanownemu Ekspertowi za obfitą odpowiedź . Zainteresowałem się tym okrętem już dość dawno, dzięki niedatowanej niestety fotografii, jaka mam w swoich zbiorach. Siłą rzeczy spenetrowałem zasoby Internetu pod tym kątem, jednakże nie udało mi się ustalić terminu/terminów wizyty „Gustloffa” jednoznacznie. Najpewniejsza informacja dotyczy właśnie lipca-sierpnia 1940, po powrocie z kampanii norweskiej. Do wszelkich informacji z Wiki staram się, rzecz jasna, podchodzić ostrożnie, ale moja największa wątpliwość bierze się ze znanego zdjęcia z Bundesarchiv (zalaczam), którego datowanie określono na 1939-40. Jakby tego było mało – znalazłem dość dawno temu prywatną stronę starszego pana, dawnego mieszkańca Szczecina, na której m.in. zamieścił wspomnienie z lat młodzieńczych, z którego wynikało, iż widział ten statek przy nabrzeżu we wrześniu 1939. W każdym razie- o ile pamiętam – wspominał, że chodził go oglądać po szkole. Niestety, choć próbowałem - nie potrafię odszukać tej strony ponownie. Stąd postanowiłem zapytać o wątek szczecinski historii „Lazaretu D” na forum w sprawach szczecińskich najbardziej miarodajnym :)
Załączniki
Bundesarchiv_B_145_Bild-P094443,_Stettin,_'Wilhelm_Gustloff'_als_Lazarettschiff.jpg
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1350
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Schulz » 4 maja 2016, o 15:16

mirekjot pisze: Siłą rzeczy spenetrowałem zasoby Internetu...
Ja skorzystałem przede wszystkim z zasobów Forum Marinearchiv, ale także przeleciałem przez inne strony internetu. Wszędzie piszą, że po przemianowaniu statku wycieczkowego na statek szpitalny najpierw skierowano go do Gdańska. Na zdjęciach z kampanii w Norwegii widzimy go przemalowanego w całości na biało, na kominie zamiast znaku KDF umieszczono czerwony krzyż, a wzdłuż kadłuba namalowano zielony pas. Wszędzie też mówi się, że podczas Operacji "Lew Morski" WILHELM GUSTLOFF czekał na dalsze rozkazy w Szczecinie od drugiej połowy lipca 1940 roku.
Znalazłem jeszcze jedno zdjęcie Gustloffa w Szczecinie zrobione z pokladu transportowca z wojskiem opuszczającego port szczeciński (http://i.ebayimg.com/t/Foto-Blick-auf-d ... 5/$_57.JPG). A tu kolejne z pobytu w porcie Oslo w czasie kampanii norweskiej:
http://www.festningsverk.no/plugins/con ... 20Oslo.jpg
http://www.festningsverk.no/plugins/con ... ustoff.jpg, oraz po wyjściu z Oslo, jak wynika z opisu na odwrocie zdjęcia wykonano je 2 lipca 1940: http://fotoshop44.de/epages/9a4f3a6e-60 ... ducts/D515.
Jeszcze jedna ciekawa strona (http://chrismielost.blogspot.com/2016/0 ... el_23.html), i jej tłumaczenie (https://translate.google.pl/translate?h ... rev=search).
Pozdrawiam, Jan
mirekjot
Posty: 973
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: mirekjot » 5 maja 2016, o 00:36

Schulz pisze:...Ja skorzystałem przede wszystkim z zasobów Forum Marinearchiv, ale także przeleciałem przez inne strony internetu. Wszędzie piszą, że po przemianowaniu statku wycieczkowego na statek szpitalny najpierw skierowano go do Gdańska. Na zdjęciach z kampanii w Norwegii widzimy go przemalowanego w całości na biało, na kominie zamiast znaku KDF umieszczono czerwony krzyż, a wzdłuż kadłuba namalowano zielony pas. Wszędzie też mówi się, że podczas Operacji "Lew Morski" WILHELM GUSTLOFF czekał na dalsze rozkazy w Szczecinie od drugiej połowy lipca 1940 roku.
Znalazłem jeszcze jedno zdjęcie Gustloffa w Szczecinie zrobione z pokladu transportowca z wojskiem opuszczającego port szczeciński (http://i.ebayimg.com/t/Foto-Blick-auf-d ... 5/$_57.JPG)...
Dziękuję za ciąg dalszy. Ale wątpliwości nie ustępują :) Moją uwagę przykuło – przytoczone w cytacie powyżej - nieznane mi dotąd zdjęcie Gustloffa, wykonane z pokładu przepływającego obok transportowca. Widać na nim statek juz uzbrojony, czyli przestał być wycieczkowcem, ale jeszcze nie został przemalowany na szpital (widoczny symbol KDF na kominie i brak pasa wzdłuż) górnej części burty. Wnioski mogą być co najmniej dwa. Albo to nie jest Szczecin, a jeśli Szczecin - to 1939 i idąc dalej - tu został przemalowany na statek szpitalny... Właśnie informacji z okresu między wycofaniem go ze służby cywilnej a wejściem w skład floty statków szpitalnych Kriegsmarine brakuje mi najbardziej. Znalazłem informacje - w zależności od źródła, że okręt zmobilizowano miedzy 1 a 22 września 1939. Ale jak to się odbywało, jak wyglądało i gdzie przeprowadzono adaptacje - tego się dotąd nie dowiedziałem. Na zdjęciu, które mam - statek ma i pas i czerwony krzyż na kominie, wiec staram się myśleć, ze chodzi o lipiec/sierpień 1940.

Pozdrawiam
Mirekjot
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1350
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Schulz » 5 maja 2016, o 22:13

Tak to jest, jak innym radzi się by nie dowierzać np. wikipedii, a samemu nie patrzy się co proponuje innym. Oczywiście zdjęcie z ebay! Tu wpisują co chcą. Szczecin..., równie dobrze mogli wpisać Hamburg, Kiel, Bremen, cokolwiek, i też uwierzymy. Jeszcze raz rzuciłem wzrokiem na Forum Marinearchiv, o tu np., niestety po niemiecku: - http://www.forum-marinearchiv.de/smf/in ... #msg215974, czy tu http://www.forum-marinearchiv.de/smf/in ... #msg261714), i nie ma wątpliwości. Statek szpitalny "D" od początku wojny z Polską nie był w Szczecinie.
Trafił tam dopiero 10 lipca 1940 r., i stał tu do 25 sierpnia 1940., cyt.: [...] Das Schiff soll nach Stettin fahren und dort auf weitere Anweisungen zu warten. Vom 10. Juli bis 25. August wartet die Gustloff dort auf ihren Einsatz in einer Operation, die die bisher entmutigendste ihrer Laufbahn sein wird). Wcześniej, czyli do września 1939 roku najbliżej Szczecina był w dniu 15 czerwca 1939, cyt.: [...] On June 15 [1939], the Gustloff left Swinemünde for a short cruise exclusively designated for members of the Reichsjugendführung (Reich Youth Leadership). For two days, the KdF ship cruised the Danish coast and up to Bornholm.). Cytuję tu raz po niemiecku, raz po angielsku, tym razem z innej strony - http://www.wilhelmgustloff.com/ "Wilhelm Gustloff", i tam polecam w kolejności: http://www.wilhelmgustloff.com/welcome.htm (tu powitanie), i dalej http://www.wilhelmgustloff.com/history.htm, itd. Można to sobie przetłumaczyć na polski, ale momentami dziwnie to wygląda (https://translate.google.pl/translate?h ... rev=search). Osobiście wolę w oryginale (tj. ja preferuję niemiecki). Mnóstwo ciekawostek, a także zdjęć. Co do uzbrojenia, czyli tych niby "armat", to tak wyglądają na jednym ze zdjęć z tego portalu w trakcie postoju w Hamburgu: http://www.wilhelmgustloff.com/images/G ... tloff1.jpg. Nie sądzę, by z nich cokolwiek wystrzelono...
Jeżeli coś znowu przekręciłem, to proszę o więcej, bo temat ciekawy. W końcu ze Szczecinem ma związek... Tym bardziej, że po sieci hula mnóstwo zdjęć związanych z portem szczecińskim w czasie II wojny światowej, i sporo z nich jest bez właściwego opisu. Warto by było ten temat pociągnąć. A jako przykład choćby ten statek: http://fotoshop44.de/WebRoot/Store23/Sh ... 79/c92.jpg. Był wielokrotnie w Szczecinie, woził wojsko i sprzęt wojskowy do Norwegii, ma w swojej historii czarną kartę - 26 listopada 1942 roku wypłynął z Oslo do Szczecina z 532 norweskimi Żydami na pokładzie, skąd przewieziono ich do Auschwitz. Zatopiony przez dwóch norweskich członków oporu zatonął w jednym z fiordów pod Oslo.
Prawie setka zdjęć tego statku w sieci, ale większość nie opisana. Nic dziwnego, co rejs inny kamuflaż. Na podstawie opisu jego udziału w operacji "Weserübung" (http://www.historisches-marinearchiv.de ... e_value=75), i kolejnych zmian kamuflażu udało mi się te ok. 100 zdjęć poukładać w czasie. Ciekawe zajęcie. Ale nie zawsze jest tak łatwo.
Pozdr. Jan
Piotr D
Posty: 11
Rejestracja: 18 lut 2015, o 22:02

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Piotr D » 6 maja 2016, o 21:58

Schulz pisze: Jeżeli coś znowu przekręciłem, to proszę o więcej, bo temat ciekawy. W końcu ze Szczecinem ma związek... Tym bardziej, że po sieci hula mnóstwo zdjęć związanych z portem szczecińskim w czasie II wojny światowej, i sporo z nich jest bez właściwego opisu. Warto by było ten temat pociągnąć. A jako przykład choćby ten statek: http://fotoshop44.de/WebRoot/Store23/Sh ... 79/c92.jpg. Był wielokrotnie w Szczecinie, woził wojsko i sprzęt wojskowy do Norwegii, ma w swojej historii czarną kartę - 26 listopada 1942 roku wypłynął z Oslo do Szczecina z 532 norweskimi Żydami na pokładzie, skąd przewieziono ich do Auschwitz. Zatopiony przez dwóch norweskich członków oporu zatonął w jednym z fiordów pod Oslo.
Prawie setka zdjęć tego statku w sieci, ale większość nie opisana. Nic dziwnego, co rejs inny kamuflaż. Na podstawie opisu jego udziału w operacji "Weserübung" (http://www.historisches-marinearchiv.de ... e_value=75), i kolejnych zmian kamuflażu udało mi się te ok. 100 zdjęć poukładać w czasie. Ciekawe zajęcie. Ale nie zawsze jest tak łatwo.
Pozdr. Jan
Świetne zdjęcia! Kamuflaż tego statku jest niesamowity, zwłaszcza ten psychodeliczny: http://historisches-marinearchiv.de/pro ... hter&id=75

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości

cron