Identyfikacja zdjęć

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
Bogus
Posty: 1835
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Bogus » 15 kwie 2015, o 10:02

roroch pisze: Czy mogę cie pomęczyć o innego mieszkańca? Willi Bruchwitz jest podobno w AB 1936, jednak nie wiem pod jakim adresem mieszkał ani kim był w strukturze poczty.
Willi Bruchwitz (Postschaffner) mieszkał pod nr 34 (I p.). Wymieniany jest w AB 1927 do 1943.

PS. Wgląd do ksiąg adresowych jest możliwy przez Internet. Ja korzystałem m.in. ze zbiorów na stronie ZBC Pomerania (http://zbc.ksiaznica.szczecin.pl/dlibra) oraz biblioteki cyfrowej Uniwersytetu w Greifswaldzie (http://ub-goobi-pr2.ub.uni-greifswald.de/viewer/).
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 15 kwie 2015, o 10:51

Boguś! Odnośnie "PKa pisze:... fajnie by było aby Bogus wskazał pliki z galerii sedinowej ..." to chodziło mi o Twój wpis (brak możliwości cytowania?!):
"Można je znaleźć także w Galerii: Home > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Verschiedene Bilder > Andere Bilder > Unidentifizierte Bilder, Gebäude und Adresse - FILE 90/98" - myliły mnie wyszczególnione numeracje plików, ale chyba chodziło o to zdjęcie: http://sedina.pl/albums/userpics/10342/ ... g_-_01.jpg , dostępne w innej części galerii:
Załączniki
Sedvbc.jpg
PKa
Posty: 356
Rejestracja: 15 kwie 2013, o 23:37

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: PKa » 15 kwie 2015, o 11:09

Dodam jeszcze, że jeśli pomoc miała służyć takiemu celowi jaki podał roroch to warto było pomóc! Zapewne za niedługi czas będzie okazja obejrzenia tak ciekawie zapowiadającego się filmu oraz poznanie nazwiska autora (współautora?) filmu i być może okres jego zamieszkiwania na PostSiedlung.

W "Dziejach Szczecina" znalazłem tylko wzmiankę pośród kilku towarzystw inwestorskich o Postsiedlungs-Gessellschaft i planach budowy osiedla między ulicami Kasprzaka a Santocką. Są tam wymieniane nazwy urzędów budownictwa, w tym pomiarowych i wzmiankowane są plany wraz z sygnaturą APS. Zapewne ta podstawowa publikacja znana jest rorochowi jak i inne publikacje np. B.Kozińskiej "Rozwój przestrzenny...".
Bogus
Posty: 1835
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Bogus » 15 kwie 2015, o 13:21

PKa pisze: myliły mnie wyszczególnione numeracje plików, ale chyba chodziło o to zdjęcie: http://sedina.pl/albums/userpics/10342/ ... g_-_01.jpg , dostępne w innej części galerii:
Tak jest. Chodziło dokładnie o to zdjęcie. Nie uwzględniłem współczynnika dynamicznego w pracy Galerii, stąd podany przeze mnie numer zdjęcia przestał być szybko aktualny, bo zostało ono przeniesione z działu „Unidentifizierte Bilder” do działu „Postsiedlung” (i bardzo dobrze :) ).
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 15 kwie 2015, o 13:51

Bogus, dzięki za Bruchwitza i linki do archiwów cyfrowych. Zapomniałem jeszcze zapytać o historię zdjęcia tej tabliczki adresowej z Postsiedlung. Skąd wiadomo, że akurat tam je zrobiono? Czy zdjęcie jest częścią większego zbioru fotografii osiedla sprzed wojny?
PKa, wstyd się przyznać ale nie miałem pojęcia o publikacjach Kozińskiej... Przyznam też, że od strony czysto technicznej bardziej interesowałoby mnie inne osiedla, na przykład Postsiedlung w Augsburgu ale Szczecin mam bliżej i z osiedlem przy Pasewalker Chausse jestem związany emocjonalnie. :-)
Bogus
Posty: 1835
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Bogus » 16 kwie 2015, o 08:09

roroch pisze: Zapomniałem jeszcze zapytać o historię zdjęcia tej tabliczki adresowej z Postsiedlung. Skąd wiadomo, że akurat tam je zrobiono? Czy zdjęcie jest częścią większego zbioru fotografii osiedla sprzed wojny?
To, że tabliczka dotyczy Postsiedlung, wynika z odpowiedzi Bartosza w zagadce. Ale czy tam je zrobiono i skąd pochodzi, tego niestety nie wiem.
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 16 kwie 2015, o 18:07

Bogus, dzięki. Sądziłem, że może jest to znane "sedinowiczom" zdjęcie lub, że historia tego zdjęcia była już gdzieś na forum przerabiana.
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 12 paź 2015, o 12:55

Witam wszystkich.
Parę kadrów z powstającego dokumentu o Postsiedlung. Powstający film, to ok. 10 minutowa animacja stworzona niemal w całości przy pomocy modeli 3D. Jeszcze raz dziękuję za ustalenie wielu faktów na temat samego osiedla oraz okolic Pasewalkerchausse.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9610
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Busol » 12 paź 2015, o 15:14

Śliczne
A czy można coś z tego opublikować na Facebook ?
Ew czy jest coś co można udostępnić...
Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
Bogus
Posty: 1835
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Bogus » 12 paź 2015, o 15:38

No, no ! Pięknie (z zachwytu chciało by się zagwizdać fiu, fiu!)
Nostalgiczny klimat tych czarno-białych widoków.

Jedno co mi nie pasuje (przepraszam za wytykanie szczegółu) to nr tramwaju.
Żeby pasowało, należy poddać go obróbce matematycznej (zalecam pierwiastkowanie :wink: )

Wytrwałości i powodzenia w realizacji przedsięwzięcia życzę.
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 12 paź 2015, o 18:30

Nie ma sprawy, trochę dopracuję detale i podeślę parę kadrów do publikacji.
Z tym, że nie nastąpi to szybko, bo dopiero w przyszłym tygodniu.
Numer tramwaju jest chyba ok, w każdym razie w latach 30-stych to była linia nr 4, czy
jednak coś pomyliłem?
roroch
Posty: 19
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:09
Lokalizacja: Postsiedlung Haus 4

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: roroch » 27 paź 2015, o 14:37

Witam wszystkich,

Kadry które wrzuciłem na forum można już upublicznić na fb. Przepraszam za opóźnienie, ale symulacje (ogień, dym) trwają bardzo długo. Klatki wymagają jeszcze sporo pracy. Na tej brak zwęglonych belek dachu, gruzu na ulicy, wyrw w jezdni oraz wielu, wielu innych detali...

Będę wdzięczny za każdą pomoc w tropieniu "usterek merytorycznych". W związku z poprzednim postem musiałem doczytać i doprecyzowałem, że numeracja linii tramwajowej zmieniała się, w latach 20-stych przez pewien czas na Wendorf jeździła 4-ka, w latach 40-stych na tej trasie znowu była 2-ka, tak jak na początku XX wieku. Jeszcze raz wielkie dzięki dla Bogusa za wytknięcie błędu i konsultacje.

Bombardowanie bramy cmentarza pokazane na tym kadrze miało miejsce w 1941 roku, natomiast w 1943 zrzucono bomby na Postsiedlung i zachodnią część nekropolii, niszcząc kaplicę przy Alei leszczynowej. Dlaczego alianci tak uparcie "macali" bombami po okolicy, czego szukali?

Pozdrawiam,
R.

Obrazek
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9610
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Busol » 28 paź 2015, o 08:41

roroch pisze:Bombardowanie bramy cmentarza pokazane na tym kadrze miało miejsce w 1941 roku, natomiast w 1943 zrzucono bomby na Postsiedlung i zachodnią część nekropolii, niszcząc kaplicę przy Alei leszczynowej. Dlaczego alianci tak uparcie "macali" bombami po okolicy, czego szukali?
A nie koszar po drugiej stronie ulicy ?
O potężnym wybuchu wspomina p. Adamaszek który bombardował

http://sedina.pl/wordpress/?s=adamaszek
(polecam plik audio)
Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
Bogus
Posty: 1835
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: Bogus » 28 paź 2015, o 17:41

roroch pisze: ... Dlaczego alianci tak uparcie "macali" bombami po okolicy, czego szukali?
Tutaj jest takie ciekawe zdjęcie:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _C1843.jpg
Z jego opisu wynika, że celem bombardowania były wiadukty kolejowe po wschodniej stronie cmentarza.

W uzupełnieniu postu Busola dodam, że oprócz jednostki wojskowej, w nie tak dużej odległości od cmentarza, była także zlokalizowana fabryka amunicji.
Chodzi mi o zakład Johannes Schäfer, Stettiner Schraubenwerk przy Pasewalker Chaussee (późniejszy teren Selfy przy ul. Ku Słońcu, obecnie nowe osiedle mieszkaniowe).
Może alianci wiedzieli coś o niej i stąd też była celem ataków?
mirekjot
Posty: 973
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: Identyfikacja zdjęć

Postautor: mirekjot » 28 paź 2015, o 22:10

roroch pisze:Witam wszystkich,

Będę wdzięczny za każdą pomoc w tropieniu "usterek merytorycznych". W związku z poprzednim postem musiałem doczytać i doprecyzowałem, że numeracja linii tramwajowej zmieniała się, w latach 20-stych przez pewien czas na Wendorf jeździła 4-ka, w latach 40-stych na tej trasie znowu była 2-ka, tak jak na początku XX wieku.
Ścisłej biorąc 4ka do Wendorf nie jeździła nigdy. Przed 1945 trasę do cmentarza zawsze obsługiwała 2ka. Co prawda w latach hiperinflacji (1922-24) 4ka jeździła na trasie Pommerensdorf -Oberwiek - Altstadt - K-W-Platz - Schinkelplatz - Hauprfriedhof, ale w zastępstwie całkowicie zawieszonej wówczas linii 2. Torowisko od bramy głównej cmentarza do Wendorf powstało w 1927 i służyło wyłącznie 2ce.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

cron