Strona 3 z 3

Re: Nowa ksiazka Tramwaje w Szczecinie 1879-1945

: 19 sie 2019, o 20:17
autor: Arthur
mirekjot pisze: 18 sie 2019, o 21:55
Arthur pisze: 16 sie 2019, o 22:51 No to poproszę o odpowiedź na temat promu z końcówki "piątki" :)
Hmm, to zadanie wykraczające poza posiadaną przeze mnie wiedzę w sprawach tramwajowych, bo Duńczyca-Prom to dla tramwajów tylko nazwa przystanku końcowego od 1910 roku, ale mogę spróbować z następującymi wnioskami. Do czasu rozpoczęcia budowy basenu wschodniego portu wolnocłowego, przynajmniej do roku 1896 nabrzeża wzdłuż Duńczycy kolejowo obsługiwane były przez dworzec towarowy wrocławski wyjściem od północy. Tory dojazdowe znajdowały się wzdłuż brzegu Duńczycy, akurat w miejscu, gdzie zaplanowano wejście do portu wolnocłowego. Po jego przekopaniu dojazd koleją tą drogą stał się niemożliwy, wobec czego pojawiła się konieczność obsługi tego odcinka promem, w poprzek wlotu do portu wolnocłowego, jakby śladem zlikwidowanego toru kolejowego. Wprawdzie wykonano nowe połączenie kolejowe dworca wrocławskiego z nabrzeżem Duńczycy inną drogą (od południa), ale ruch wagonów wymagał najprawdopodobniej użycia obrotnicy lub przesuwnicy, ponieważ na północnym cyplu nabrzeża Duńczycy, który powstał po przekopaniu wejścia do portu wolnocłowego, żadną miarą nie było miejsca na połączenie łukiem torów nabrzeża z nowymi torami dojazdowymi do dworca wrocławskiego. Takie rozwiązanie musiało stanowić "wąskie gardło" w przypadku większego ruchu towarów przy nabrzeżu Duńczycy, zatem prom na tej trasie mógł stanowić dodatkowe wsparcie dla ruchu wagonów. Jednak na pytanie, czy rzeczywiście taki był powód kursowania tego promu, musiałby odpowiedzieć ktoś bardziej zorientowany w historii naszego portu.
Teoria ciekawa i całkiem przekonująca.

Czyli wychodzi na to, że był to prom kolejowy. A przynajmniej taki, który mógł transportować zarówno wagony jak i inne środki transportu (zaprzęgi konne?, później ciężarówki?)

Obecnie za Starą Rzeźnią i chłodnią Gryf, prawie na końcu cypla pozostaje malutki przedwojenny budynek. Ciekawe czy miał związek z tym promem.

Re: Nowa ksiazka Tramwaje w Szczecinie 1879-1945

: 19 sie 2019, o 20:32
autor: Arthur
Busol pisze: 19 sie 2019, o 14:02
mirekjot pisze: 19 sie 2019, o 11:22
Bachinstitut pisze: 16 sie 2019, o 20:17 Ja w trakcie lektury.
Mirek, jesteś wielki.
Na coś właśnie takiego czekałem. :)
Mówiąc szczerze, to ja również poszukiwałem podobnej publikacji, a ponieważ nic takiego nie znalazłem, musiałem zakasać rękawy i sam ją sobie napisać :D
To teraz Bachu musi napisać :)
O tym samym pomyślałem. Na porządnie wydane kompendium wiedzy Bacha (cegiełka 800-1000 stron), mógłbym się zapożyczyć...

Re: Nowa ksiazka Tramwaje w Szczecinie 1879-1945

: 20 sie 2019, o 01:00
autor: Bogus
Po przeczytaniu ok. połowy książki (fascynująca lektura :D ), chyląc czoła podzielam w pełni uznanie dla Autorów, wyrażane przez przedmówców.
Arthur pisze: 19 sie 2019, o 20:17 (…)
Czyli wychodzi na to, że był to prom kolejowy. A przynajmniej taki, który mógł transportować zarówno wagony jak i inne środki transportu (zaprzęgi konne?, później ciężarówki?)

Obecnie za Starą Rzeźnią i chłodnią Gryf, prawie na końcu cypla pozostaje malutki przedwojenny budynek. Ciekawe czy miał związek z tym promem.
Jak donosił przewodnik po Szczecinie (autor H. Saran) z 1913 r. był to bezpłatny prom parowy łączący wschodnią stronę portu wolnocłowego z nabrzeżem Duńczycy.
Chyba był to jednak prom pasażerski (nie kolejowy), na co wskazuje plan budowy portu z 1899 r. oraz zdjęcia z Galerii:
Plan Portu - 1899.jpg
[ulr]http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1[/ulr]
[ulr]http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1[/ulr]

Ale prom kolejowy także funkcjonował w pobliżu, co widać na powyższym planie w miejscu gdzie tory dochodzą do krawędzi basenu. Kursował on zapewne nie na Dunzigkai lecz do zakładów przemysłowych zlokalizowanych za Duńczycą, na wschodnim brzegu Odry. Można go dojrzeć na fotografii z zagadki:
viewtopic.php?f=23&t=9566

A jeśli chodzi o budyneczek na końcu cypla, to jest to zapewne dawna wartownia przy wejściu nr IV do portu wolnocłowego (też widać ją na planie).

Re: Nowa ksiazka Tramwaje w Szczecinie 1879-1945

: 20 sie 2019, o 18:55
autor: Arthur
Bogus pisze: 20 sie 2019, o 01:00 Po przeczytaniu ok. połowy książki (fascynująca lektura :D ), chyląc czoła podzielam w pełni uznanie dla Autorów, wyrażane przez przedmówców.
Arthur pisze: 19 sie 2019, o 20:17 (…)
Czyli wychodzi na to, że był to prom kolejowy. A przynajmniej taki, który mógł transportować zarówno wagony jak i inne środki transportu (zaprzęgi konne?, później ciężarówki?)

Obecnie za Starą Rzeźnią i chłodnią Gryf, prawie na końcu cypla pozostaje malutki przedwojenny budynek. Ciekawe czy miał związek z tym promem.
Jak donosił przewodnik po Szczecinie (autor H. Saran) z 1913 r. był to bezpłatny prom parowy łączący wschodnią stronę portu wolnocłowego z nabrzeżem Duńczycy.
Chyba był to jednak prom pasażerski (nie kolejowy), na co wskazuje plan budowy portu z 1899 r. oraz zdjęcia z Galerii:
Plan Portu - 1899.jpg
[ulr]http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1[/ulr]
[ulr]http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... fullsize=1[/ulr]

Ale prom kolejowy także funkcjonował w pobliżu, co widać na powyższym planie w miejscu gdzie tory dochodzą do krawędzi basenu. Kursował on zapewne nie na Dunzigkai lecz do zakładów przemysłowych zlokalizowanych za Duńczycą, na wschodnim brzegu Odry. Można go dojrzeć na fotografii z zagadki:
viewtopic.php?f=23&t=9566

A jeśli chodzi o budyneczek na końcu cypla, to jest to zapewne dawna wartownia przy wejściu nr IV do portu wolnocłowego (też widać ją na planie).
Bardzo ciekawe. Dziękuję.

Re: Nowa ksiazka Tramwaje w Szczecinie 1879-1945

: 23 sie 2019, o 15:34
autor: mirekjot
Wypada mi przypomnieć, ze właśnie dziś - 23 sierpnia 2019 r. - nasze tramwaje kończą 140 lat :)