Położenie dawnej fabryki "stower".

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
Old_Szczecin
Posty: 9
Rejestracja: 14 lis 2014, o 17:56

Położenie dawnej fabryki "stower".

Postautor: Old_Szczecin » 15 sty 2016, o 14:20

Sprawa nie daje mi spokoju od.... bardzo dawnych lat.

Gdzie znajdowała się ta fabryka Stowera, widoczna na rycinie tu:

http://www.lancialifestyle.pl/cms/zalac ... 10_new.jpg

Obrazek

https://pl.wikipedia.org/wiki/Stoewer

Mimo legend i pozornie dobrych odpowiedzi , w tak dużej skali - moim zdaniem... nigdzie !
Patrzmy uważnie!! ani teren na Niebuszewie, ani wokół dawnego "Polmo" przy al. Wojska Polskiego nie pasuje do tej ryciny!
ul. Krasińskiego jest pochyła...
To jest teren zupełnie płaski, a cała fabryka jest gigantyczna!! Ile ona miałaby w rzeczywistości ? Chyba z 1 km² ?
Takie duże zakłady były tylko w USA.
Czy to nie była tylko reklama, albo tylko marzenia?

I niby kiedy i dlaczego by ją wyburzono?
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9609
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Położenie dawnej fabryki "stower".

Postautor: Busol » 15 sty 2016, o 16:22

Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
Old_Szczecin
Posty: 9
Rejestracja: 14 lis 2014, o 17:56

Re: Położenie dawnej fabryki "stower".

Postautor: Old_Szczecin » 15 sty 2016, o 18:00

Piękne dzięki! Zdjęcia są o wiele bardziej realne. Rycina mnie nabrała. To jest o wiele mniejszy teren.
Te baraki z tylnego planu są o wiele mniejsze i gęściej upchane niż na rycinie. Porównajmy to budynkiem na pierwszym planie.
W dalszym ciągu jestem zainteresowany nałożeniem tego na starą i obecną siatkę ulic. czy ktoś ma takie możliwości (Dostęp do tzw. podkładów i odpowiedni program komputerowy)?
Kiedy i dlaczego wyburzono te tylne obiekty. Np z powodu kryzysu, popyt na rowery zmalał, rok...

Kiedy postawiono tam budynki mieszkalne? Wiem, że jest to tzw, Niebuszewo - modernistyczne ?
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1350
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Położenie dawnej fabryki "stower".

Postautor: Schulz » 15 sty 2016, o 19:41

Old_Szczecin pisze:[...] Kiedy postawiono tam budynki mieszkalne? Wiem, że jest to tzw, Niebuszewo - modernistyczne ?
Twój rysunek i link do zdjęć z Galerii, który podał Busol dotyczą terenu u zbiegu ulicy Wojska Polskiego i Unii Lubelskiej, a kolejne zakłady Stoewera (Stoewer-Fabrik) na Niebuszewie pokazano tutaj: http://sedina.pl/galeria/thumbnails.php?album=1846.
wmaj2
Posty: 20
Rejestracja: 21 paź 2011, o 14:54

Re: Położenie dawnej fabryki "stower".

Postautor: wmaj2 » 16 sty 2016, o 18:13

Również w książce Marka Łuczaka o Niemierzynie jest kilka zdjęć zakładów Stoewera pokazujących jaki to był wielki kombinat.
Old_Szczecin
Posty: 9
Rejestracja: 14 lis 2014, o 17:56

Re: Położenie dawnej fabryki "stower".

Postautor: Old_Szczecin » 18 sty 2016, o 12:19

Dzięki za info.
Co do terenu na Niebuszewie, to moje wątpliwości brały się zawsze z tego, ze tył kwartału "stowera" to ul. Długosza, a tam po stronie tego kwartału stają same kamienice o typowo secesyjnym wyglądzie - takie jakie budowano z kontrybucji na Francuzach z 1871r.
Tak, ze fabryka w tym kwartale sięgała (zapewne) tylko do linii tych kamienic.
Pozostały poszczególne pawilony, łącznie budynkiem fabrycznym wychodzącym na ul. Długosza i ciąg budynków ul. Niemcewicza nr od 9 do 1, i ten największy Krasińskiego 10/11.
Środek kwartału od ul. Krasińskiego zapewne był bombardowany w 1945r. jako produkujący dla wojska?
---------------------------------------

Teren byłego "Polmo" to zupełnie co innego. Jest tam aleja z drzewami. Jest spory, częściowo można go obejść. Wiem, że robił samochody dla "Wermachtu" i dlatego był taki duży. Tylne obiekty zniszczyły bombadrowania i pewnie rabunkowe rozbiórki po 1945r.
5lipiec
Posty: 14
Rejestracja: 5 lip 2010, o 16:19

Re: Położenie dawnej fabryki "stower".

Postautor: 5lipiec » 18 sty 2016, o 18:53

Old_Szczecin pisze:Dzięki za info.
Co do terenu na Niebuszewie, to moje wątpliwości brały się zawsze z tego, ze tył kwartału "stowera" to ul. Długosza, a tam po stronie tego kwartału stają same kamienice o typowo secesyjnym wyglądzie - takie jakie budowano z kontrybucji na Francuzach z 1871r.
Tak, ze fabryka w tym kwartale sięgała (zapewne) tylko do linii tych kamienic.
Pozostały poszczególne pawilony, łącznie budynkiem fabrycznym wychodzącym na ul. Długosza i ciąg budynków ul. Niemcewicza nr od 9 do 1, i ten największy Krasińskiego 10/11.
Środek kwartału od ul. Krasińskiego zapewne był bombardowany w 1945r. jako produkujący dla wojska?
---------------------------------------

Teren byłego "Polmo" to zupełnie co innego. Jest tam aleja z drzewami. Jest spory, częściowo można go obejść. Wiem, że robił samochody dla "Wermachtu" i dlatego był taki duży. Tylne obiekty zniszczyły bombadrowania i pewnie rabunkowe rozbiórki po 1945r.
Old_Szczecin pisze:Sprawa nie daje mi spokoju od.... bardzo dawnych lat.

Gdzie znajdowała się ta fabryka Stowera, widoczna na rycinie tu:

http://www.lancialifestyle.pl/cms/zalac ... 10_new.jpg

Obrazek

https://pl.wikipedia.org/wiki/Stoewer

Mimo legend i pozornie dobrych odpowiedzi , w tak dużej skali - moim zdaniem... nigdzie !
Patrzmy uważnie!! ani teren na Niebuszewie, ani wokół dawnego "Polmo" przy al. Wojska Polskiego nie pasuje do tej ryciny!
ul. Krasińskiego jest pochyła...
To jest teren zupełnie płaski, a cała fabryka jest gigantyczna!! Ile ona miałaby w rzeczywistości ? Chyba z 1 km² ?
Takie duże zakłady były tylko w USA.
Czy to nie była tylko reklama, albo tylko marzenia?

I niby kiedy i dlaczego by ją wyburzono?
Na serwisie Fotopolski są też fotomateriały.
ziku
Posty: 6
Rejestracja: 1 cze 2011, o 17:11

Re: Położenie dawnej fabryki "stower".

Postautor: ziku » 18 sty 2016, o 20:56

Swoją drogą, ciekawe gdzie oni testowali produkowane przez siebie auta :).
Old_Szczecin
Posty: 9
Rejestracja: 14 lis 2014, o 17:56

Re: Położenie dawnej fabryki "stower".

Postautor: Old_Szczecin » 19 sty 2016, o 11:41

A cały problem wziął się stad, ze za odczyty biorą się teraz ludzie którzy nie odróżniają tych dwóch różnych fabryk.
Najpierw pokazują rycinę tego zakładu, zwanego potem "Polmo", a potem pokazują zdjęcie budynku stojącego ul. Krasińskiego róg ul. Niemcewicza i mówią: "o tu, było główne wejście".

Pytanie czy ktoś ma zdjęcia i materiały dotyczące tych fabryk po 1945r. ?
Na ile były zniszczone przez bombardowania?
A na ile je rozebrano po 1945r.? - to nadal budzi spory i emocje!

Może można sprowadzić z W.Brytanii zdjęcia dotyczące bombardowania późniejszego "Polmo"?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Szczeci%C ... _Motocykli

http://szczecin.fotopolska.eu/Szczecin/ ... olmo_.html

Czy za PRL-u też produkowano tam coś dla wojska?

Chodzą słuchy, ze te wszystkie duże zakłady które poburzono poczynając od 1990 r.coś produkowały.
--------------------
https://pl.wikipedia.org/wiki/Stoewer
Tu nie ma ani słowa, że chodzi o dwie różne fabryki !!

https://en.wikipedia.org/wiki/Stoewer

"Stoewer była jedną z kilku firm niemieckich, które eksploatowanych niewolniczej pracy w czasie II wojny światowej i miał swój własny obóz dla więźniów. [5] Po II wojnie światowej The Red Army zajętych pozostałych urządzeń produkcyjnych, zdemontowane fabryki i wysłał sprzęt do ZSRR , Firma następnie przestał istnieć." [tłum. komputer.]
Ot i taka sprawa.
------------------------
Temat był też poruszany tu:
Stoewer - fabryka na Niebuszewie.
viewtopic.php?t=10503
jazzek
Posty: 51
Rejestracja: 18 cze 2013, o 15:42

Re: Położenie dawnej fabryki "stower".

Postautor: jazzek » 19 sty 2016, o 11:56

Uzupełniłem wpis w polskiej Wikipedii o lokalizację obu zakładów (będzie widoczny po akceptacji).
5lipiec
Posty: 14
Rejestracja: 5 lip 2010, o 16:19

Re: Położenie dawnej fabryki "stower".

Postautor: 5lipiec » 19 sty 2016, o 22:42

Old_Szczecin pisze:A cały problem wziął się stad, ze za odczyty biorą się teraz ludzie którzy nie odróżniają tych dwóch różnych fabryk.
Najpierw pokazują rycinę tego zakładu, zwanego potem "Polmo", a potem pokazują zdjęcie budynku stojącego ul. Krasińskiego róg ul. Niemcewicza i mówią: "o tu, było główne wejście".

Pytanie czy ktoś ma zdjęcia i materiały dotyczące tych fabryk po 1945r. ?
Na ile były zniszczone przez bombardowania?
A na ile je rozebrano po 1945r.? - to nadal budzi spory i emocje!

Może można sprowadzić z W.Brytanii zdjęcia dotyczące bombardowania późniejszego "Polmo"?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Szczeci%C ... _Motocykli

http://szczecin.fotopolska.eu/Szczecin/ ... olmo_.html

Czy za PRL-u też produkowano tam coś dla wojska?

Chodzą słuchy, ze te wszystkie duże zakłady które poburzono poczynając od 1990 r.coś produkowały.
--------------------
https://pl.wikipedia.org/wiki/Stoewer
Tu nie ma ani słowa, że chodzi o dwie różne fabryki !!

https://en.wikipedia.org/wiki/Stoewer

"Stoewer była jedną z kilku firm niemieckich, które eksploatowanych niewolniczej pracy w czasie II wojny światowej i miał swój własny obóz dla więźniów. [5] Po II wojnie światowej The Red Army zajętych pozostałych urządzeń produkcyjnych, zdemontowane fabryki i wysłał sprzęt do ZSRR , Firma następnie przestał istnieć." [tłum. komputer.]
Ot i taka sprawa.
------------------------
Temat był też poruszany tu:
Stoewer - fabryka na Niebuszewie.
viewtopic.php?t=10503
O fabryce Stoewera Pan A.Kraśnicki jr w książce "Moje miasto.Szczecin", którą mam akurat przed sobą wyszczególnia fabrykę na Niebuszewie i datuje także powstanie tej kolejnej na Falkenwalderstr. i co ciekawe wymienia też ... trzecią tj. fabrykę silników lotniczych w Załomiu. Opis dotyczący fabryk Stoewera ma 3 strony. powinno też coś być o Stoewerze w "Zeszytach Szczecińskich", no właśnie tutaj http://zeszyty.szczecin.pl/z01.html i http://zeszyty.szczecin.pl/z07.html

Temat jest mi bliski osobiście, gdyż pracowałem w FMS Polmo, tak jak zapewne tysiące ludzi i tylko przez rok w okresie 1990/91r. To był ogromny zakład, obejście jego wszystkich wydziałów i biur mogło zająć wiele godzin :lol: Mam mało fotek z 2008r., w końcowym okresie wyburzeń i późniejszych, choć w serwisie GW jest fotka z 2011r. z wyburzania! Powinno coś być na SSC i może ktoś zdobędzie kroniki zakładowe, które chyba istniały - nie widziałem - o które pytałem nawet kilka lat temu syndyka Polmo.

http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/1, ... randt.html - artykuł akr
http://wyborcza.biz/biznes/1,100969,187 ... rects=true
http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/1, ... inie_.html
http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/1, ... l#TRrelSST
http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/1, ... l#TRrelSST
http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/1, ... l#TRrelSST
http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/1, ... Polmo.html
http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/1, ... 59556.html - zapowiedź rozbiórki już w 2001 ?!
http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/1, ... 88611.html
http://podroze.gazeta.pl/podroze/1,1141 ... ztuki.html

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron