Ciekawa dyskusja. Podzielę się swoimi spostrzeżeniami odnośnie do powstania Vorfluth Kanal.
W książce "Szczecin Stary i Nowy" pojawiają się dwie sprzeczne ze sobą informacje. Przy haśle "Wyspa Pucka" (s. 285) podano, że rozpoczęto odwadnianie wyspy poprzez pogłębianie kanału przeciwpowodziowego w 1846 roku (aktualnego Kanału Rybnego), co wiązało się z budową "starej" linii stargardzkiej (1846). Wynika z tego, że kanał istniał nawet przed 1846 rokiem (wówczas jednak został dopiero pogłębiony). W tej samej książce przy haśle "Kanały Rybny" (s. 339) datują go na koniec XIX wieku.
Co ciekawe, obie informacje mijają się z prawdą, co było już przedstawione powyżej w dyskusji. Na planach mi dostępnych (1843, 1847, 1850, 1857) brak oznakowania jakiegokolwiek kanału w tym miejscu. Podobnie jak Bogus pierwszy raz kanał widzę na planie Nagela z 1866 roku (biegnie równolegle do linii kolejowej). Wniosek na podstawie TYLKO źródeł ikonograficznych wydaje się zatem oczywisty - kanał powstał pomiędzy 1857-1866.
Warto jednak zwrócić uwagę, na drugi "odcinek wodny" (bliżej późniejszego dworca towarowego) na planie z 1866 roku. Jego istnienie (abstrahując już od samej, późniejszej nazwy Vorfluth Kanal) świadczy, że wówczas (najpewniej jak pisze Schulz w 1865, gdy rozpoczęto prace nad powstaniem dworca towarowego) zbudowano cały "system przeciwpowodziowy" tego miejsca, co wydaje się logiczne. Tory kolejowe trzeba było ochronić przed zalaniem na wypadek opadów etc. i była to pierwotna funkcja tych nowych "akwenów". System składał się nie tylko z obecnego Kanału Rybnego, ale także kilku innych "odcinków" wodnych tworzących całość (ważna w systemie była także naturalna rzeczka obecnie nazywana Regaliczką), które z czasem usunięto (poza tym jednym "odcinkiem", który dziś nazywamy Kanałem Rybnym). Pierwotnie Vorfluth Kanal to nie była jedna "nitka" (jak obecnie wygląda Kanał Rybny), ale swoisty ciąg kilku "odcinków" wodnych (nie wiem jak to sensowniej nazwać). Wszystkie te "nitki" na mapach oznaczone są jako Vorfluth Kanal.
Kanał jako fosa istniał zatem, w mojej ocenie, jedynie wtórnie, gdy wybudowano w jego pobliżu umocnienia (należy pamiętać, że te fortyfikacje powstały jeszcze przed decyzją o likwidacji twierdzy z 1873 roku). Wspomniane umocnienia zostały niedługo później rozebrane (nie widać ich już na planach z lat 80. i 90. XIX wieku).
Po kolei wrzucam mapki:
1866 (widać "drugą nitkę" systemu przeciwpowodziowego, bliżej późniejszego dworca towarowego)
1879 (widać niewyraźnie cały system przeciwpowodziowy)
1907 ("nitka wodna" biegnąca równolegle do dworca towarowego połączona jest z basenem portowym [na mapce szerszy "akwen" odchodzący od Parnicy]; ten fragment systemu przeciwpowodziowego także miał dwie funkcje - oprócz przeciwpowodziowej - "linia wodna" umożliwiała wpływanie barek i ich późniejszy rozładunek)
1910 (nasmarowałem ręcznie jak funkcjonował ów system)
1918 (po 50 latach widać pierwsze zmiany - zanika "odcinek" leżący równolegle do dworca towarowego - ten z podwójną funkcją, który stosowano także do rozładunku barek)
1929 (zanika "powoli" także "odcinek" systemu biegnący do Parnicy)
1934 (powstaje obecne Jezioro Portowe - spływały w to miejsce "ścieki" z kanałów odwadniających; widoczny także dość dobrze plan zagospodarowania całego obszaru)
1938 (regulacja akwenów w związku z zagospodarowaniem okolicy)
Tutaj fragment innej dyskusji, w czasie której także wspomniano o kanale (to nie jest czasem ten "ocenzurowany" fragment przez PKa?):
viewtopic.php?f=25&t=13310&p=132598&hil ... al#p132598
Wiem, że tych mapek jest sporo, ale wydaje mi się, że dobrze ukazują jak cały obszar zmieniał się na przestrzeni dziejów.
Oczywiście zarówno Bogusia jak i innych użytkowników informuję - macie tylko trzy dni na ewentualne skopiowanie fragmentów map - po tym czasie wszystko usuwam.